SL har riktlinjer för vad man får räkna minst med (fast den följs väl inte riktigt, då det blir för långa gångtider). Men minst 45- sekunder ska man räkna med vid T-centralen och Slussen, 35 på några övriga av de större (Alvik, Östermalmstorg, Liljeholmen, Västra Skogen, Gullmarsplan). För innerstaden i övrig 30-sekunder (22,5 utanför högtrafik) och övriga stationer 22,5 sekunder.TKO skrev:
Hur långa uppehåll räknar man med i Stockholms tunnelbana vid den mest belastade stationen vid tidtabellskonstruktion?
Extremt korta stationsuppehåll underlättas förutom av disciplinerade resenärer (och/eller stalinistisk övervakning) även av ogrenade linjer. Det är lättare att få trafikanterna att vänta på "Nästa tåg" om det bara dröjer 70-80 sekunder innan det rullar in, än om väntetiden är 6-8 minuter!
funderar
Thomas K Ohlsson
En bonusfråga som jag först tänkt göra en egen tråd av:
Finns det någon svensk term för "headway"? "Tågintervall" kanske...
/TKO
Jo, väntetiden är ett gissel. Dock exempelvis söderifrån i morgonrusningen bör inte detta vara något större problem, då det ju är så liten andel som fortsätter efter Åkeshov (endast ett fåtal avgångar vänder ju i Alvik). Snarare tycker jag det handlar om att förarna inte vill stänga. Jag menar det kommer hela tiden folk som ska på och kommer springande. Någonstans måste man ju helt enkelt dra en gräns. Säger man att nu stänger jag dörren - så kommer ju folk att skynda sig på.
Kom just på att man exempelvis kunde ha en fast antal sekunder som tåget "normalt" står inne. Detta visas för passagerare genom displayer. Alltså nedräknande (som på vissa övergångsställen med grönt ljus). Då kommer folk ganska naturligt att anpassa sig efter det.
Men viktigaste helt enkelt att ha en aktiv trafikvärd (eller vad man nu kallar dem), som på perrongen fördelar bort resenärerna från första dörrparen. Är bara att ropa ut att ni inte kommer med tåget om ni står där, eller något sådant. Så länge ingen säger något och man är van att tåget väntar, även om 30 personer ska in genom första dörrparet, så sker ju ingen förändring.
Kanske också för att ingen tycker det är så viktigt. Det är ju först om man vill krypa ner mot den teoretiska kapaciteten som det gör något. Med 2-minuterstrafik fungerar det ju bra iaf.
Man kan ju också tänka sig att man som på Liverpool Street har ett staket som gör att resenärer från rulltrappan inte kan komma direkt till första dörrparet. Man leder alltså resenärerna genom stängsel några dörrar bort. Detta kräver ju dock att man använder mittenrulltrappan för nedåtgående resenärer. Men detta skulle också göra att resenärer som ska byta över plattformen, tvingas att gå mot mitten.