Eurokorridoren & Rail Baltica

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Finland är ur EU perspektiv "en ö". Men situationen kan förändras med följande initiativ:
https://googledrive.com/host/0Bz6Shkn6f ... index.html

Som deltagare på Svenska Spårvagnssällskapets forum ser att kartorna ha något gemensamt med diskussionen i tråden Tåg till Åland och vidare . Men här går vi längre
  • Direkt koppling till två EU projekt
  • Nogrannare karta över hur järnvägen skall dras och med den nyländska och estniska biten med
  • Stationer behandlat bara beränsat. Men var stationer verkligen skall byggas och byggs är beroende av EU medlemsländernas inrikespolitik
  • Ekonomiska biten är beroende av EU beslut och ej av nationell budget (fd. ministers uttalande om projektet "Finland kommer aldrig att ha råd till ett dylikt projekt")
Initiativet är dock endast ett förlag och behöver en utförlig detalj planering. :D
Rail Baltica projektets planering är dock redan så långt att initiativets förslag över sträckningen Nargö - Porkkala -Jorvas egentligen finns med som alternativ för banan från Tallinn in till Helsingfors. :cheesygrin:
Nargö ? se http://www.hot.ee/erkifreiberg/ och lär dig en snabbkurs i estniska. Särskilt kartan och broschyren "Mõnda Naissaarest" ger även de gamla svenska namnen på platser på ön :lol: .
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av M_M »

Trots att det bara är ett förslag så börjar jag direkt peta i detaljerna!

Skulle detta byggas så säger min kristallkula:

1) En liten avstickare in till centrala Norrtälje vore lämpligt för lokaltåg.

2) En "tvärbana" skulle byggas i Stockholmstrakten, från Västeråsbanan via Sigtuna-Märsta-Arlanda mot Norrtäljehållet. Syftet skulle både vara att ge annan körväg för godset och också att kunna köra (enstaka?) persontåg raka vägen Västeråsbanan-Arlanda-Åland-Finland.

3) Med endast cirka två mils avstånd mellan den ritade banan och Mariehamn så är en triangelanslutning för spår till en säckstation vid Mariehamn rätt trolig.

4) Bygger man järnvägsbroar mellan Ålands öar så är det väl vettigt att kombinera med landsväg

5) Med tanke på godset så torde elektrifiering vara aktiellt på det befintliga enkelspåret Karjaa - Hyvinkää. Gods kan då dras med ellok mellan Sverige/Åland och Ryssland via Finland utan att passera Helsingfors.

6) En titt på kartan ger "känslan" att det vore kanske bra att utöka elektrifieringen i Estland från Aegviidu till minst Tapa.

Det tekniskt kanske svåraste beslutet måste väl vara spårviddsvalet. Eftersom det blir klumpigt med fyrskenspår på delsträckor så kan en variant vara att i Stockholmstrakten bygga med bredspår hela vägen in till Stockholm C, men också bygga treskenspår i Stockholmsområdet och låta lokaltågen vara en del av Roslagsbanans system (!!). En mindre fråga i sammanhanget är val av elsystem. Om man kan ha separata spår på Stockholm C så är väl 25kV 50Hz rätt vettigt där, men för en eventuell Roslagsdel så beror det på ifall kristallkulan säger att vi får switchade omvandlare från 15-25kV AC till ombordspänningar. Om vi får sådana till rimlig produktionskostnad så är det rimligt att köra 25kV även på "Roslagståg", annars kanske man bör överväga att konvertera Roslagsbanan till 3kV DC och köra Roslagsdelen på 3kV DC (samma spänning som sannolikt ändå skulle användas för sträckan närmast Tallinn i Estland).

Alternativet är väl normalspår Sverige-Åland-Finland men bredspår Finland-Estland. Nackdelen är att eventuella direktresor Sverige-Estland skulle kräva spårviddsbyte. Fördelarna är väl annars att ur mitt svenska perspektiv framstår det som kanske mer rimligt med flera olika körvägar/destinationer i Sverige än i Finland, fast jag har rysligt dålig lokalkännedom om de finska förhållandena.

Ja, sen finns ju förstås alla kluriga geologi/geografi/byggtekniska frågor, men där är jag inte bara amatör utan dessutom tämligen okunnig så det avstår jag från att peta i detaljerna på :wink:
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av hgsldf »

Rail Baltica avses byggas som normalspår http://de.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Försöker att besvara frågorna punkt för punkt
  • 1) Av samma åsikt angående Norrtälje. Kartan begränsar sig till själva "huvudbanan" utan stickspår och avstickare. För att lyckas med integereringen till nuvarande trafikleder finns det säkert behov för olika avstickare
  • 2) Tvärbanan och kopplingen till Arlanda och Västeråsbanan är väl värda att beakta. I Tåg till Åland och vidare kom även möjligheten upp om att ta flyget till Arlanda för Ålänningar. Att köra gods genom Stockholm är säkert ej den bästa lösningen.
  • 3) Hur anslutningen mellan Lemlands station och Mariehamn är en fråga för landskapsstyrelsen. Vet ej om valet blir bil/buss eller byggs Lemlandsstation - Mariehamn banan
  • 4) Egentligen enda öar det har varit fråga om att sammakoppla med tunnel är Föglö/Degerö - Lemland, i planen Föglötunneln. Initiativet för järnväg går i övrigt på Åland över väldigt små öar, kobbar.
  • 5) Elektrifiering av Hangö - Karis - Lojo - Hyvingebanan har länge varit ett mål i väst-Nyland men inga resultat tillsvidare. Men jag begränsar mig till "huvudbanan", som jag sa i punkt 1. Rysslands handeln är idag ett stort frågetecken.
  • 6) Sträckan som jag ritade vad bara bandelen Tallinn - Jorvas. Innom projektet Rail Baltica sträcker sig banan från Helsingfors mot Warszava. Ända jag hade att tillägga var lösningen som baserar sig på Jorvas och att järnvägen byggs över Porkkala - Nargö - Kakumäe - Ülemistejärv. Frågan om elektrifiering till Aegviidu och Tapa är en fråga om hur Rail Baltica blir byggd och vad som elektrifieras av järnväg i Estland.
Har på kartan och i mitt initiativ tagit ställningen att denna bana byggs med samma banvidd som Europakorridoren och Rail Baltica och med dubbel spår men ej med kejserlig rysk spårvidd. Om Rail Baltica byter åsikt måste jag kanske tänka om :shock: .

Problemet med spårvidd blir besvärligt både i Finland och Estland och kräver byte av tåg eller vagnar som kan byta spårvidd. Det intresanta i frågan är att Rail Baltica verkligen byggs med svensk spårvidd ej den
kejserliga som övrig järnväg i både Estland och Finland. Ur transport synpunkt blir därför vissa stationer viktiga för omlastning vilket jag redan beskrev i tråden Tåg till Åland och vidare. Med denna
utökade sträckningen i detta initiativ kommer utöver Karis även Helsingfors/Böle att bli viktiga för omlastning.

En anna fråga som jag även försökt tackla är frågan om kombinationen mellan järnväg och bil. Tunnlarna är järnvägstunnlar ej biltunnlar så ombyte och transporten av bilen måste arrangeras.

Egentligen är detta initiativ på ett plan där geologi och byggtekniska frågor ej är beaktade. Jag är själv en amatör men har alltid varit intreserad av geografi och eftersom diskussionen över en kontakt över Åland mot Sverige stått stilla i 40 år så finns det verkligen skäl för oss amatörer att hugga i :cheesygrin:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Järnvägstunnel Tallinn - Helsingfors planering rör på sig. Här under en link till Huvudstadsbladet i saken:
http://hbl.fi/nyheter/2014-04-02/589121 ... linn-synas

Kommer tunneln att byggas över Nargö (45 km tunnel + 10 km tunnel) eller dras den direkt 70 km tunnel är frågan. I initiativet är inritad en sträckning där vi har två tunnlar, Porkkala - Nargö (45 km) och Nargö - Kakumäe (10 km) med bana över Nargö (under 5 km). Det andra alternativet är alltså att spränga en 70 km tunnel från Maardu och Pirita direkt mot Helsingfors kärncentrum, under Brunnsparken och vidare mot Helsingfors järnvägsstation. Eller så besluter projektet om något mitt emellan :?:
Spårbredden är även en öppen fråga, svensk eller kejserlig :lol:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av M_M »

Intressant!
Rail Baltica verkar vara rätt så baserat på nuvarande politiska situation, där Baltländerna vill hänga ihop med Europa snarare än Ryssland.

Vi får väl hoppas att relationerna med Ryssland blir bättre i framtiden. Kaliningradområdet kanske till och med kan tillåtas (delvis?) ingå i schengenområdet, och man kanske också kan tänka sig fyrskenspår på banan Kalinigrad-Kaunas-Vilnius, så kan man få kortare körväg mellan Tyskland (och norra Polen) - Finland/Estland/Lettland (och delvis Litaueon), och gamla Preußische Ostbahn åter igen kan få lite större betydelse. Det är ju en rätt rak järnväg, på många ställen dubbelspårig och på enkelspårdelarna förberedd för dubbelspår (eller f.d. dubbelspår) och har idag rätt liten trafik, så det finns plats för många nytillkomna tåg.


Om tunneln Finland-Estland byggs innan Rail Baltica och/eller en tunnel mot Sverige byggs (vilket verkar troligt) så lär det väl bli bredspår åtminstone till en början.

Fyrskenspår kanske är en bra idé här? Då kan både normalspåriga tåg Sverige-Helsingfors-Tallin(-Rail Baltica) och tåg mellan andra orter i Finland och Estland köra genom tunneln.

Med andra ord, jag ändrar snabbt åsikt ibland :wink:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

:cheesygrin:
Har tillslut uppdaterar mitt inlägg
  • Ny start sida
  • Förbättrade och korrigerade presentationer på svenska
  • Presentationer på finska
  • presentationer på engelska
I presentationerna riktar jag mig till olika publik
  • :D svensk - alltså till er här på forumet
  • :P finsk - till publik i Finland
  • :wink: engelsk - till internationell publik men även till publik i Estland
Resultatet är att presentationerna är olika såsom jag påpekar på första sidan.
Presentaionerna bygger på den gula navigeringsbalken högst uppe och den förändras beroende på sidan. Bilderna är mina egna och kartorna är Google Maps. Text innehållet står jag själv för så kommentera, tack. 8)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av C12C3C3C12 »

Någon som har lyckats förtränga att man dels körde med tågfärjor från Värtan, dels tror jag från Hargshamn med normalspår ombord, ett svenskt växellok var deporterad till Åbo för att växla där, färjelinjen blev inte lönsam, däremot kanske en färjelinje från Helsingfors till Tallin bli lönsam men tunnel under Finska Viken - glöm det.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Någon :?: Glömma vad :?:

Alltså det är frågan om en utveckling av spårvägstrafiken så att den täcker nya (Åland) men även förlorade områden (Norrtälje).
Rent politiskt sett, detta är i högsta grad en politisk fråga, utöver att det är en EU fråga. Det är en fråga om ny tänkande genom att
från Stockholm se mot den förlorade östra rikshalvan. Ett tänkande som i och med EU nu är relevant. Vidare är det fråga om
ekonomi i och med att Stockholm, som ekonomiskt centrum, har helt förlorat allt söder om linjen Göterborg - Kalmar (jämför vart
Öresundstågen har för desination). Vad jag föreslår är en utökning av Stockholms ekonomiska zon mot öster till linjen
Åbo - Karis - Ekenäs - Hangö. Vi här i Helsingfors är väl medvetna att Helsinfors ekonomiska zon idag når nästan Dorpat i söder
kanske t.o.m Riga. Det som sker är en omfördelning här i norra EU. I och med sanktionerna mot Ryssland och rubelns fall
har St.Petersburg förlorat i princip det som de höll på att vinna i östra Finland (Inga stora ryska turistgrupper i Helsingfors i dessa tider).

På det lokal planet är detta en EU fråga, alltså inget för Finlands högst ansträngda stadsbudget. Genom att planen gäller tre EU
medlemmar blir detta en EU fråga. Det syns verkligen tydligt i beskrivningen av Jorvas. :lol:

https://95ec2f2d54f3821b41730f8aba14357 ... index.html

Linken igen till de svenska sidorna för de som ej kom fram 8)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av M_M »

Hur var det nu igen, vad står färgerna på kartans linje för?
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Färgsättning av banan är
  • Röd - järnvägs bank eller bana (använer samma färg för bägge :!: )
  • Gul - tunnel
  • Turkos - bro
  • Grön - tunnel eller bro. Svårgissat :!:
  • Brun - järnvägsbank eller tunnel. Svårgissat :!:
Obsevera att det här är endast en gissning av mig och klarnar först vid detalj planeringen, som egentligen hela sträckningen. Som grund för val av lösning har jag användt Skärgårdshavets sjökort (sjökarta). Vid detalj planeringen måste de lokala förhålledena utvärderas och ett storskaligt sjökort kommer ej att räcka till.
Sedan har vi ännu frågan om hur högt över havsytan en järnvägs bank måste byggas. Har antagit att man kan bygga en lösning som bygger på ett nedsänkt rör såsom bilden på sidan med Hannskärsfjärden försöker åskådliggöra.
Google Map sytemet förvränger även på sitt sätt färgerna och det jag angett är det jag ser på min skärm.
Antalet komponenter på t.ex. Kapellskär-Karis banan är 84 stycken. De olika delarna är sammanfogade så att de sista kordinaterna för den föregående är de samma som de första i nästa komponent. I sträckningen antas att alla är på samma plan. Observera att Google Map använder Mercator projektion för sina kartor.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

:cheesygrin:
Insatt 'ytterst nogrann' beskriving av Karis-Kapellskär (eller kapellskär-Karis) banan, där alla tunnlar, broar osv. är utritade.
https://95ec2f2d54f3821b41730f8aba14357 ... skarZ.html

:mrgreen: Planeringen för tunneln mellan Helsingfors och Tallinn fortgår men inget nytt att rapportera utöver att denna disskusion har "observarats" av Helsingfors stad. Själva planeringsarbete skall bli klart 2015.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Här http://www.hel.fi/static/kanslia/Julkai ... Report.pdf link till förstudien för tunneln mellan Helsingfors och Tallinn utförd av Sweco.
Som framkommer av materialet så fattas alternativet Porkkala-Nargö-Kokumäe som har framförts här i tråden på forumet. Vidare fattas även Sverige kontakten, vilket i och
för sig gör frågan om normalspårbredd kryptisk :twisted: .
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Ändrade websidan
https://sites.google.com/site/rails2jorvassv/
Innehåller nu litet finländs inrikespolitik på första sidan, beklagar :oops: , men sakfrågan startar under rubriken Ostnordost från Stockholm. Utöver detta finns på det jag kallar Root page direkta linkar till de flesta sidorna och vissa nya externa linkar. :wink:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Satt tillbaka den ursprungliga sidan, alltså OstNordost från Stockholm. :D
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av Per Lind »

Spårviddskiftare!
I Spanien har man tåtg som byter spårvidd väldigt snabbt.
När SSS var på studieresa för några år sedan åkte vi i ett sådant tåg. Omskiftningen gick väldigt snabbt - vi saktade ned till ca 30 km/tim. Rassel, Rassel - sedan full fart igen.'
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Ett mycket intressant förslag. Blir särskilt intressant om vi gör följande "gissningar"
  • Stäckan Kapellskär - Karis, normalspår - Varför skulle ej tåget till Åland ha normalspår
  • Sträckan Karis - Jorvas, ändras till normalspår. Eftersom en ny järnväg är planerad mellan Esbo - Lojo - Salo (ELSA banan) varefter tappar kustbanan sin betydelse för Åbo-tågen
  • Sträckan Jorvas - Tallinn, normalspår. Rail Baltica byggs med normalspår och detta är fortsättningen
  • Sträckan Jorvas - Esbo, ändras till normalspår, orsaken är den samma som Karis - Jorvas alltså ELSA banan
  • Esbo - Helsingfors - Bredspår, med det du föreslog i Esbo spårviddskiftare :idea:
Problemet med godstrafiken löses i och med elektrifieringen av banan Hangö - Lojo (- Hyvinge) så behovet av kustbanan för godstrafik blir löst. Kan med denna ide även begrava förslagen om fyrspår i tunnlarna under Finska viken. Din ide :idea: löser även den gordiska knuten med bangården i Helsingfors. Ända baksida som jag ser är att tågen och vagnarna måste vara konstruerade för spårviddskiftare med det är ju fråga om höghastighets tåg, alltså hellt nya tåg för järnvägstrafik i Finland. Din ide :idea: löser kanske även inkörningen från Hiiu till Tallinn, ifall Rail Baltica går i stöpet eller blir försenad. Genom spårviddskiftare vid Hiiu station öppnar sig möjligheten att utnyttja bredspåret till Tallinn men även bredspåret mot både Paldiski och Hapsal.
en mycket tacksam Thorwald :shock:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Uppdaterat sajten om planerna för trafik från Stockholm mot https://sites.google.com/site/rails2jorvassv/ Ostnordost, Själva sajten obetydligt ändrad men presentationen desto mera, på följande sett
  • Har ersatt tabellerna med KML info window, vilket resulterar i att ett info fönster syns då man klickar på banorna eller markers
  • Satt in direkt link på index sidan till det jag kallar "Root page"
  • Root page innehåller bland annat legenden för banorna, alltså typ av konstruktion
  • På Root page även link till sidan med extern info (såsom hit)
Angående diskussionen om snabbtåg eller höghastighetståg är den i sin linda här i Finland och tycks ignoreras av vår statsjärnväg (VR) men VR's monopol på tågtrafik kommer antagligen att brytas. :D
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Eurokorridoren & Rail Baltica

Inlägg av thorwald »

Uppdaterar presentationen https://sites.google.com/site/rails2jorvassv/.
Eftersom Google har beslutat att lägga ner möjligheten att använda google-drive som sajt så är presentationen flyttad till http://hellvik.github.io/, beklagar detta :(

Som nyhet är att presentationen på svenska är utökad ordentligt :D
Kommentarer tags emot med glädje :!:
Skriv svar