På några års sikt är pendeltågstrafiken i stort sett skild från fjärr- och regionaltåg. Den här tråden handlar i huvudsak inte om pendeltågen, och därför har jag lagt den i denna kategori.
Var finns det kapacitetsbrister och vad kan göras åt dem?
* När Citybanan är byggd, kommer det ändå behövas fler spår genom stan?
* När Ostlänken är byggd, vad behöver på sikt kompletteras mellan Stockholm och Järna? Vilka förutsättningar finns för eventuella regionaltågsstationer i Årstaberg eller Älvsjö?
* Behövs det på sikt fyrspår även bortom Kungsängen? Visst planeras/förbereds regionaltågsstationer i Sundbyberg och Barkarby?
* Vad behöver kompletteras Stockholm - Arlanda - Uppsala? Vilka förutsättningar finns för eventuella regionaltågsstationer i Solna, Helenelund eller Uplands Väsby? Hur mycket trafik klarar stationen Arlanda c?
* Hur mycket godståg behöver gå genom Stockholm och behöver de gå på tider då de påverkar kapaciteten i persontrafiken?
* Andra viktiga frågor som jag har glömt.
Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
Främst är det nog ett till dubbelspår som behövs mellan Myrbacken och Uppsala eftersom det är kapacitetsbrist där redan idag.
Trafikverket har också redan börjat studera ett ytterligare dubbelspår utöver Grödingebanan söderut från Stockholm för en förväntad kapacitetsbrist när Ostlänken är på plats.
Dubbelspår hela vägen till Nynäshamn lär bli ett måste också tror jag när hamnen i Norvik är klar, blir nog trångt på spåren annars med både gods och pendeltåg.
Angående regionaltågsstationer så är både Stockholm syd (Älvsjö eller Årstaberg) och Stockholm nord (Solna eller Helenelund) inte beslutat än vad jag vet. Barkarby är beslutat som Stockholm väst.
Arlanda lär det inte hända något på först banan övergår till staten 2040. Kapacitetsbrist här löser man ju lätt genom att köra fler tåg via Märsta bara, tror kommer bli så att pendeltåg och gods går via Märsta och region och fjärrtåg går via Arlanda C vilket borde räcka rätt långt. Om nu inte Arlanda växer enormt mycket kanske det inte ens behövs en utbyggnad, alla ska trots allt inte till Arlanda.
Trafikverket har också redan börjat studera ett ytterligare dubbelspår utöver Grödingebanan söderut från Stockholm för en förväntad kapacitetsbrist när Ostlänken är på plats.
Dubbelspår hela vägen till Nynäshamn lär bli ett måste också tror jag när hamnen i Norvik är klar, blir nog trångt på spåren annars med både gods och pendeltåg.
Angående regionaltågsstationer så är både Stockholm syd (Älvsjö eller Årstaberg) och Stockholm nord (Solna eller Helenelund) inte beslutat än vad jag vet. Barkarby är beslutat som Stockholm väst.
Arlanda lär det inte hända något på först banan övergår till staten 2040. Kapacitetsbrist här löser man ju lätt genom att köra fler tåg via Märsta bara, tror kommer bli så att pendeltåg och gods går via Märsta och region och fjärrtåg går via Arlanda C vilket borde räcka rätt långt. Om nu inte Arlanda växer enormt mycket kanske det inte ens behövs en utbyggnad, alla ska trots allt inte till Arlanda.
Re: Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
Tack för bra svar! En detalj bara: Stocholm syd finns redan, det är flemingsberg.Majkey skrev:Främst är det nog ett till dubbelspår som behövs mellan Myrbacken och Uppsala eftersom det är kapacitetsbrist där redan idag.
Trafikverket har också redan börjat studera ett ytterligare dubbelspår utöver Grödingebanan söderut från Stockholm för en förväntad kapacitetsbrist när Ostlänken är på plats.
Dubbelspår hela vägen till Nynäshamn lär bli ett måste också tror jag när hamnen i Norvik är klar, blir nog trångt på spåren annars med både gods och pendeltåg.
Angående regionaltågsstationer så är både Stockholm syd (Älvsjö eller Årstaberg) och Stockholm nord (Solna eller Helenelund) inte beslutat än vad jag vet. Barkarby är beslutat som Stockholm väst.
Arlanda lär det inte hända något på först banan övergår till staten 2040. Kapacitetsbrist här löser man ju lätt genom att köra fler tåg via Märsta bara, tror kommer bli så att pendeltåg och gods går via Märsta och region och fjärrtåg går via Arlanda C vilket borde räcka rätt långt. Om nu inte Arlanda växer enormt mycket kanske det inte ens behövs en utbyggnad, alla ska trots allt inte till Arlanda.
Det finns inte beslut om nya regionaltågsstationer, men går de att bygga? Hur påverkar de kapaciteten på banan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
Det stora problemet är väl som sagt sträckan Järna-Stockholm C när Ostlänken invigs. Att bara ha fyrspår på Grödingebanen hjälper ju föga - i alla fall inte så länge inget beslut om att man faktiskt ska köra höghastighetståg. De gamla söliga loktågen lär väl oavsett snart vara ett minne blott - och då kör ju ändå alla tåg i max sth på sträckan.
Arlanda-Myrbacken, handlar ju egentligen bara om planskildhet. Där behövs inte fler spår totalt. Så vad som krävs där är ju en ombyggnad.
Norr om Kungsängen behövs väl om man ska utöka trafiken mot Västerås. Men än finns väl inte så stora utbyggnadsplaner av bostäder etc. att det ska vara nödvändigt inom en rimlig framtid.
Sedan är det ju alltid så att har man bara "fritt fram" att söka tåglägen, så blir det ju ganska fort kapacitetsbrist. Detta gör ju att man använder en ganska liten del av den möjliga kapaciteten. Här spelar ju inte minst tåglängden en viss roll.
Det finns ju således ganska stora marginaler på de flesta ställen ännu - innan man når ett teoretiskt kapacitetstak.
Arlanda-Myrbacken, handlar ju egentligen bara om planskildhet. Där behövs inte fler spår totalt. Så vad som krävs där är ju en ombyggnad.
Norr om Kungsängen behövs väl om man ska utöka trafiken mot Västerås. Men än finns väl inte så stora utbyggnadsplaner av bostäder etc. att det ska vara nödvändigt inom en rimlig framtid.
Sedan är det ju alltid så att har man bara "fritt fram" att söka tåglägen, så blir det ju ganska fort kapacitetsbrist. Detta gör ju att man använder en ganska liten del av den möjliga kapaciteten. Här spelar ju inte minst tåglängden en viss roll.
Det finns ju således ganska stora marginaler på de flesta ställen ännu - innan man når ett teoretiskt kapacitetstak.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Kapacitet på järnvägsnätet kring Stockholm
Det är trångt redan idag på Grödingebanan, och knepigare kommer det bli när man vill börja köra fler regionaltåg (och snabbtåg). Att bygga regionaltågsstationer i Älvsjö/Årstaberg och Solna/Helenelund/Häggvik/Upplands Väsby är nog ingen bra idé. Det sänker kapaciteten på sträckan, såvida man inte vill låta alla tåg stanna där. Så den enda nya regionaltågsstationen jag tror kommer bli aktuell i Stockholmsområdet är Barkarby.