Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:Vem är Sveriges motsvarighet till Nils Carl Aspenberg och Antero Alku?
Jaa-a, vi får väl ta oss till röstning.
Piirka skrev:
Alstom Transport SA
Bombardier Transportation Sweden AB
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.
PESA Bydgoszcz SA
Siemens Osakeyhtiö
Skinest Finland Oy
Skoda Transportation
Solaris Bus & Coach S.A
Stadler Pankow GmbH
Tangshan Railway Vehicle Co., Ltd.
Transtech Oy
Vossloh España S.A.
Stadsstyrelsen kommer att på sitt möte den 2 mars välja 8-12 kandidater för en fortsatt upphandling.
Stadsstyrelsen har idag på sitt möte ratat en av kandidaterna: Skinest Finland Oy. Jag antar att Skinest offert omfattade en spårvagnstyp från den vitryska fabriken Belkommunmash. Ögnade igenom den ryska wikisajten och enligt den bjuder tillverkaren modellen AKSM-843 som "hyllvara". Ratandet berodde troligen på det att vagnen inte har 100% låggolv. De 11 övriga går vidare till nästa rond.
Piirka skrev:Jag antar att Skinest offert omfattade en spårvagnstyp från den vitryska fabriken Belkommunmash.
Jag tycks vara "bastuslagen" (löylynlyömä), så jag får rätta mej själv. Skinest är i ett konsortium med kroatiska TŽV Gredelj, så troligen omfattade förofferten Crotramvagnen TMK 2200. Ett exemplar av vagntypen testades i Helsingfors vintern/våren 2007-2008, men var ur många synvinklar olämplig (för få sittplatser, dåligt med plats för benen, en alltför hög oljudsnivå inuti...). Jag står rättad.
M_M skrev:100% låggolv har väl visat sig vara en kanske inte jättebra egenskap att sikta på?
100% låggolv var inte bra i Helsingfors Variotramvagnar och andra vagntyper med liknande hjulupphängning. Men med en vridbar boggie får man en vagntyp som inte tär på rälsen eller vagnskorgen i förtid. I Arctic-vagnarna har man "100% låggolv" genom en lutande golvyta mellan golvhöjden över boggierna resp. instegshöjd. Jag anser att man med denna golvlösning utnyttjar ståendeutrymmet mer effektivt än i de fall där skillnaden mellan golvhöjden vid boggierna resp. resten av vagnen utgörs av trappsteg. Lutningen hos golvet i Arcticvagnarna är inte störande brant, höjdskillnaden är 160 mm.
Tampereen raitiotien toteutus jaetaan kahteen vaiheeseen:
Stadsstyrelsen i Tammerfors beslöt på sitt möte idag (16 mars) att spårvägen byggs i två etapper. Byggetapp 1 omfattar sträckorna centrum - Hervanta resp. centrum - Tays (universitetssjukhuset), vilka planerades att byggas i skilda etapper. Även Hervantadepån ingår i den första etappen.
Byggetapp 2 omfattar den västliga sträckan mot Lentävänniemi. Då staden köpte upp ett fabriksområde i Lielahti (som ligger vid den kommande spårvägen mot Lentävänniemi) och spårvägen kan möjligen ledas genom Lielahti på ett annat sätt än den i generalplanen inritade sträckan. Då kostnaderna för de möjliga olika alternativen i Lielahti blir klara, får man ett helhetspris inför ett godkännande i fullmäktige år 2016.
Olle skrev:Finns det omvända exempel där man aldrig använder den byggda kapaciteten? Det ska i så fall vara på vägsidan, jag har aldrig sett köer på motorvägen till Saltsjöbaden
10-vagnarslängden på flera tunnelbanestationer i Stockholm...
Olle skrev:Finns det omvända exempel där man aldrig använder den byggda kapaciteten? Det ska i så fall vara på vägsidan, jag har aldrig sett köer på motorvägen till Saltsjöbaden
10-vagnarslängden på flera tunnelbanestationer i Stockholm...
Det lär ha körts en del fotbollsextra med 10 Cx i bana 3:s barndom för resande till Råsundastadion
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Olle skrev:Finns det omvända exempel där man aldrig använder den byggda kapaciteten? Det ska i så fall vara på vägsidan, jag har aldrig sett köer på motorvägen till Saltsjöbaden
10-vagnarslängden på flera tunnelbanestationer i Stockholm...
Det lär ha körts en del fotbollsextra med 10 Cx i bana 3:s barndom för resande till Råsundastadion
Det är möjligt. Men vi talade inte om hela system, så jag kontrar med röda linjens Mörbygren minus Stadion.
[Excuse the English.] That's "Artic", in reference to "articulated". I suppose there are too many businesses in Finland with "arctic" in the name, which makes people see an imaginary extra "c" in Transtech's product name.
Olle skrev:Finns det omvända exempel där man aldrig använder den byggda kapaciteten?
The stations of the new Ringbana in Vanda might be candidates. The Ringbana or Kehärata is (among other things) the new airport connection for Helsingfors, to be opened in July. The specification is for 230 m long platforms that are enough for trains of three Sm5 FLIRT units (75 m each). The projected passenger numbers are such that they could be handled with a bus line, at least initially, before new residential districts around the stations are built out more fully. Here's a photo of the Leinelä station from February.
Lidingöbanan 2015? Där är det väl snarare trängsel ombord som är att vänta? Varför blev det 40 och inte 60-meterståg? Ja ja, vi får se hur det blir men någon femminuterstrafik ifrån Aga mot stan lär vi inte få se!
Hechtwagen skrev:Lidingöbanan 2015? Där är det väl snarare trängsel ombord som är att vänta? Varför blev det 40 och inte 60-meterståg? Ja ja, vi får se hur det blir men någon femminuterstrafik ifrån Aga mot stan lär vi inte få se!
Frågan var väl om det finns system där inte hela hållplatslängden nyttjas.
Varför det blev 40 meters tåg var en kostnads fråga, det skulle kosta mer vagnar och depåplatser att köra 60 meter. Varför tror du inte att det blir någon 5 minuters trafik från Aga?
För att få det urspårade te'bax till Tampester: Lokalblaskan Aamulehti noterar, att representanter från Tammerfors stad, Trafikverket och Birkalands närings- trafik- och miljöcentral skrev under ett intentionsavtal den 17 mars (2015). Avtalet omfattar genomförandet samt financieringen av spårvägsprojektet. Man konstaterar att staten bekostar 30% av helhetssumman på max 250 miljoner € (i vilken anskaffningen av vagnar inte ingår). Tammerfors stad skall enligt avtalet planera nya bostadsområden längs den kommande spårvägen. Så har man i stadens detaljplaneringsprocess redan gjort. Trafikverket och Nmt-centralen å andra sidan binds vid att man i statsbudgeten för åren 2016-22 reserverar anslag för projektet.
Piirka skrev:
Tammerfors stad har kammat in fem anbud. Efter en poängsättning fortsätter fyra av dem till upphandlingsfasen nu under sommaren:
- kandidatgrupperingen TamRa (med Destia Oy, Siemens, SITO Oy)
- Gulermak
- kandidatgrupperingen TRALA (Lemminkäinen Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Alstom Transport SA, A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
- kandidatgrupperingen TRALLI (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy, Pöyry Finland Oy)
I måndags (20.4.) ratade stadsstyrelsen TamRa och Gulermak. Till sommarens val av byggnationsallians återstå alltså TRALA och TRALLI.
Alliansen TRALLI, dvs VR Track, YIT Rakennus och Pöyry Finland har valts till att sköta byggnadsplaneringen av Tammerfors spårväg, samt vidare byggarbetena om stadsfullmäktige i oktober 2016 väljer att fortsätta med projektet. I Alliansen TRALLI ingår även Ratatek via ett underalliansavtal.
Samtidigt är Transtech just nu den starkaste kandidaten till att få leverera spårvagnar till Tammerfors och underhålla vagnarna. Man har fått de klart högsta poängen när åtta olika spårvagnsmodellers tekniska egenskaper och lämplighet för förhållandena i Tammerfors har jämförts. Det vem som får vagnskontraktet klarnar slutgiltigt i oktober eller november och då ska även priset för vagnarna och underhållsavtalet ha vägts in i jämförelsen. Den vagnsmodell som Transtech erbjudit till Tammerfors är i grunden densamma som man levererat till Helsingfors, förutom att den kan köras i två riktningar, är 25 cm bredare (2,65 meter), några meter längre och har annorlunda formgivning i bl.a. fronten.
Dessutom har man i Tammerfors beslutat att justera spårdragningen i Hervanta. (Ursprunglig karta (c) OpensStreetMap)
Den planerade ändhållplatsen i västra ändan av Arkkitehdinkatu (A) blir inte av. Man planerar för en linjedragning mot (H) Hervantajärvi, som blir ett nytt bostadsområde för ca 3000 invånare. Man räknar att Hervantajärvi -alternativet ger fler trafikanter än dragningen mot Arkkitehdinkatu. Depåspåren (mot D) dras istf. via kampusområdet (Tammerfors tekniska universitet), via en rakare väg längs med Atomipolku (nu en GC-väg) in på Hermiankatu. Depån placeras i östra ändan av Hermiankatu. Vidare har man beslutat att depåspåren inte trafikeras med trafikanter.
indigirka skrev:Regeringen har idag beviljat 71 miljoner euro till byggandet av spårvägen i Tammerfors, vilket i praktiken betyder det att projektet blir av.