Ångfärjestationen i Helsingborg flyttad

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Ångfärjestationen i Helsingborg flyttad

Inlägg av LÅ1 »

(Eftersom det är en kollektivtrafikrelaterad byggnad så lägger jag inlägget i "Övrig kollektivtrafik".)

Den gamla färjestationen i Helsingborg ansågs ligga i vägen. I stället för att riva byggnaden flyttade man den närmare kajen. (Byggnaden är ett exempel på ett provisorium som fått långt liv.)
Själva flytten på 75 metrarna gjordes på 45 min. HD har en video som visar flytten på 2 minuter.
(Tittar man på bilder av ångfärjestationen, t.ex. på Wikipedia, så verkar man ha rivit delar av byggnaden, men det är förmodligen en yngre tillbyggnad.)

----------
Edit: några små redigeringsmisstag åtgärdade.
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 02 april 2016 0:50, redigerad totalt 3 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Ångfärjestationen i Helsingborg flytta

Inlägg av Lars_L »

Jodå, visst rev man en del. Man höll på för fullt när jag var där för några månader sedan. Var faktiskt rädd för att man skulle riva allt, men det gläjder mig att huvudbygnnaden blev kvar iaf. Tillbyggnaden som revs är väl tulldelen - men den var ju s.a.s. nästan från tiden, så det känns ju ändå som en lite tveksam rivning. Sedan fanns det ju andra byggnader också som jag förstår, som väl dock inte har haft så stort värde.

Av filmen framgår inte heller riktigt om perrongtaken blev kvar. Kanske inte så värdefulla i sig - men gav ju en tydlig anknytning såsom stationsmiljö.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar