Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

kildor skrev: Tunnelsystem skrev jag. För Norra länken kan du knappast bortse från. I ÅVS motiverar man valet att först gå österut (och därmed även tvingas passera t-röd) med att man vill undvika att passera Norra länken "i det mest komplicerade området med väg- och påfartstunnlar". I det alternativ som man diskuterar nu, som man dessutom bara verkar ha undersökt mycket översiktligt, så kanske man slipper korsa t-röd, men har i så fall det mer komplexa delen av Norra länkens tunnelsystem att passera. Men läser man Sverigeförhandlingens bud skriver man faktiskt "passerar bland annat under Norra länken och befintlig röd tunnelbana." En mer fördjupad studie kommer naturligtvis behövas för att klargöra lämplig sträckning, men det är tveklöst en komplicerad och dyr tunneldragning.
Okej, ursäkta att jag tolkade fel. Men det är ju precis tvärtom, man passerar väster om hela Norra länkens trafikplats-spagetti. Här vid Bellevueparken är det bara huvudtunnlar, inga ramper. Dessutom går tunneln ytligare ju längre västerut man kommer. Den går därmed så ytligt att den inte påverkar Roslagsbanan

Vad gäller budet får det skyllas på slarviga rapportförfattare som inte är insatta i projektet. Det är t-grön som korsas vid Odenplan, men Röda linjen behöver aldrig korsas.
kildor skrev: Sedan har vi stationen vid T-Centralen. ÅVS skissar på olika lösningar, alltifrån 5-spårig säckstation till vändspår bortom plattformen eller vändslinga, och eventuella behov av planskilda in- och utfarter. Detta ska kombineras med förbindelsegångar till utgångar och andra spårsystem, och eventuella framtida förlängningsmöjligheter om man inte vill permanenta lösningen som en återvändsgränd. Jag har verkligen svårt att se hur man ska få ihop det pusslet på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt.
Ja, den här lurig. Det beror helt på vad du tycker är kostnadseffektivt i det här fallet. 4-spårig vändstation, antingen bredvid varandra eller i två plan gissar jag på. Med planskilda infarter. Helst ska den inte ligga för djupt, samtidigt som det vore värdefullt om åtminstone två spår kan dras vidare under Blå linjen om det skulle bli aktuellt i en avlägsen framtid.
kildor skrev:
twr skrev:Om du tycker det här projektet har för dålig nyttokostnadskvot, då ska vi nog inte bygga mer i Stockholm i så fall.
Oj! Är du så övertygad om projektets förträfflighet så till den grad att du inte tror att det kan finnas något annat mer kostnadseffektivt projekt i Stockholm? Jag är personligen inte lika övertygad på motsvarande sätt om att projektet *inte* ska genomföras. Jag gillar trots allt tanken på att förlänga och knyta ihop spårsystem genom innerstan, lite på samma sätt som RER i Paris. Men jag har lite svårt att se framför mig att det här projektet realiseras inom överskådlig framtid. Även om t.ex. Citybanan och blåa linjens förlängning har motsvarande komplexitet så tror jag inte att man väljer att göra samma sak med ett spårsystem som har betydligt mindre antal resenärer.
[/quote]
Jag tog i lite, och jag har inga siffror. Av projekt i den här storleken är det definitivt det bästa av alla projekt som inte redan är beslutade, och även bättre än ett av de som är beslutade, nämligen tunnelbanestationen i Arenastaden.

Vissa tror att Sverigeförhandlingen kommer att braka samman. Om det överhuvudtaget ska resultera i någonting i Stockholm bör det här projektet definitivt stå högst på listan. Det är det klart mest motiverade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:Jag skulle också vilja göra en uppskattning av hur mycket skatt man skulle kunna driva in vid Enebyberg. Säg att målet är att maxa indrivningen. Då skall skattesatsen sättas så att tillräckligt få väljer annan väg samtidigt som man vill ha in så mycket som möjligt för varje passage. Jag skulle gissa att max indrivning ligger vid ca 50 kr i peka och kanske 25 kr i snitt. Med ca 10 miljoner fordon per år blir det 250 miljoner per år.

Låt hälften gå till Österleden och hälften till Roslagsbana. Det blir 125 miljoner kr per år. För det kan du finansiera en investering på ca 1,5 miljarder. Varifrån skall resten av pengarna komma?
Har du någon källa på att alla projekt ska finansieras av biltullar? Det har jag inte hört någon annan stans.

Österleden, ja, men inte de andra projekten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Jag skulle också vilja göra en uppskattning av hur mycket skatt man skulle kunna driva in vid Enebyberg. Säg att målet är att maxa indrivningen. Då skall skattesatsen sättas så att tillräckligt få väljer annan väg samtidigt som man vill ha in så mycket som möjligt för varje passage. Jag skulle gissa att max indrivning ligger vid ca 50 kr i peka och kanske 25 kr i snitt. Med ca 10 miljoner fordon per år blir det 250 miljoner per år.

Låt hälften gå till Österleden och hälften till Roslagsbana. Det blir 125 miljoner kr per år. För det kan du finansiera en investering på ca 1,5 miljarder. Varifrån skall resten av pengarna komma?
Har du någon källa på att alla projekt ska finansieras av biltullar? Det har jag inte hört någon annan stans.

Österleden, ja, men inte de andra projekten.
Har staten under relevant historisk tid skjutit till några pengar tidigare?
Finansierades Stockholmsförhandlingen av biltullar? Det borde jag ju veta i så fall, men det har jag missat. Cederschiöldsförhandlingen då?

Hur som helst, behöver biltullarna ligga så lokalt? Det finns ju inga tullar på Barkarbyfältet, ändå ska det byggas tunnelbana där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

twr skrev:
kildor skrev: Tunnelsystem skrev jag. För Norra länken kan du knappast bortse från. I ÅVS motiverar man valet att först gå österut (och därmed även tvingas passera t-röd) med att man vill undvika att passera Norra länken "i det mest komplicerade området med väg- och påfartstunnlar". I det alternativ som man diskuterar nu, som man dessutom bara verkar ha undersökt mycket översiktligt, så kanske man slipper korsa t-röd, men har i så fall det mer komplexa delen av Norra länkens tunnelsystem att passera. Men läser man Sverigeförhandlingens bud skriver man faktiskt "passerar bland annat under Norra länken och befintlig röd tunnelbana." En mer fördjupad studie kommer naturligtvis behövas för att klargöra lämplig sträckning, men det är tveklöst en komplicerad och dyr tunneldragning.
Okej, ursäkta att jag tolkade fel. Men det är ju precis tvärtom, man passerar väster om hela Norra länkens trafikplats-spagetti. Här vid Bellevueparken är det bara huvudtunnlar, inga ramper. Dessutom går tunneln ytligare ju längre västerut man kommer. Den går därmed så ytligt att den inte påverkar Roslagsbanan

Vad gäller budet får det skyllas på slarviga rapportförfattare som inte är insatta i projektet. Det är t-grön som korsas vid Odenplan, men Röda linjen behöver aldrig korsas.
Jaha. Ok. Finns det någon annan beskrivning över hur tunneldragningen ser ut i det här alternativet?
twr

Inlägg av twr »

kildor skrev:
twr skrev:

Jaha. Ok. Finns det någon annan beskrivning över hur tunneldragningen ser ut i det här alternativet?
Resten stämmer säkert. In i tunnel efter Universitetets station, ned mot Odenplan, längs Citybanans östra ned till Hötorget/T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev: Finansierades Stockholmsförhandlingen av biltullar? Det borde jag ju veta i så fall, men det har jag missat. Cederschiöldsförhandlingen då?

Hur som helst, behöver biltullarna ligga så lokalt? Det finns ju inga tullar på Barkarbyfältet, ändå ska det byggas tunnelbana där.
JA!

Det är i detta fall väldigt svårt att tänka sig tullar mer centralt, då det projekt man går vidare går rakt emot vad mer centralt belägna kommuner önskar. Och projektet uteslutande ger nytta i kommunerna längre ut.

Beträffande Barkarby så tänker man ju sig att förbindelsen skall användas för resenärer till Kista och förvisso även Hallonbergen, Solna centrum mm. Den finansieringen var naturligtvis enklare att svälja eftersom dessa områden ligger i de kommuner som primärt drabbades av förra omgångens biltullar.
Okej, då har jag missat en del av pusslet. Det påverkar ju inte projektets förtjänster, men påverkar förstås förhandlingen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

twr skrev:
kildor skrev:
twr skrev:Okej, ursäkta att jag tolkade fel. Men det är ju precis tvärtom, man passerar väster om hela Norra länkens trafikplats-spagetti. Här vid Bellevueparken är det bara huvudtunnlar, inga ramper. Dessutom går tunneln ytligare ju längre västerut man kommer. Den går därmed så ytligt att den inte påverkar Roslagsbanan

Resten stämmer säkert. In i tunnel efter Universitetets station, ned mot Odenplan, längs Citybanans östra ned till Hötorget/T-Centralen.
Så det är din egen idé om hur tunneln ska/kan dras?
twr

Inlägg av twr »

kildor skrev:
twr skrev: Resten stämmer säkert. In i tunnel efter Universitetets station, ned mot Odenplan, längs Citybanans östra ned till Hötorget/T-Centralen.
Framgår det inte av publicerade kartor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

twr skrev:
kildor skrev:
twr skrev: Resten stämmer säkert. In i tunnel efter Universitetets station, ned mot Odenplan, längs Citybanans östra ned till Hötorget/T-Centralen.
Framgår det inte av publicerade kartor?
Jag vet inte. Jag frågade dig eftersom du verkade så säker på hur tunneln skulle dras och vilka andra tunnlar som skulle behöva korsas. Det verkar iof rimligt att man kommer vilja undvika att passera t-röd. Men frågan är hur nära man kan gå befintliga tunnlar och Brunnsviken, och med hänsyn till att man behöver gräva i nationalstadsparken.
CS

Inlägg av CS »

Inge skrev:

Det grundläggande problemet är förstås att förtjänsten är så kraftigt negativ. Det brukar rent allmänt göra förtjänster mer svårfördelade.

RB City har följande förtjänster som kan användas för att hitta finansiering av projektet

-restiden till City förkortas med 10-15 min för hela Nordostsektorn som betjänas av Roslagsbanan . Lite beroende på hur man räknar upplevd restid hamnar man någonstans i det intervallet
-Täby flyttas från att ligga 25 min från centralen till att ligga 15 min från centralen
-Denna stora restidsförbättring gör att all motorvägsbusstrafik utom Linje 670 och 676 blir rimlig att lägga ner och styra om till att mata Roslagsbanesystemet
-den stora och spridda restidsvinsten ökar markvärdet och lönsamheten i att bygga bostäder i hela Nordostsektorn som betjänas av Roslagsbanan.
-längre in i systemet uppstår nya kopplingar vid Odenplan till Grön tunnelbana och pendeltåg som är intressanta för en del tvärresor.
-markförsäljning och bostäder möjliggörs på Stockholm Ö
-trängseln på T-röd avlastas så att den linjen kan möta mer exploatering i Danderyd
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Nog har staten gett pengar för investeringar i Stockholm, utanför trängselskatt. Det är bara att titta i gällande plandokument. Man har gett bidrag till allt från Tvärbanan till Solna, förstudie om att konvertera buss 4 till spårväg, till utbyggnad av dubbelspår på RB. Också för att bygga t-bana till NKS - men de tror jag frös inne när man inte ville bygga dit för några år sedan, fast nu får man ju det ändå.

Däremot har man ju haft problemet att man bara finansierat till hälften (utifrån ursprungliga kalkyler).

Men det var ju det som blev problemet i sista förhandlingen här om t-bana, att Staten inte ville satsa några pengar, annat än genom att lägga skatt på Essingeleden. Sedan har ju kommunerna därtill lagt till en del.

Här äger ju dock Landstinget mark som man kan sälja. Det gör landstinget intresserat. Förortskommunerna i Norrort - framförallt Vallentuna och Österåker ser nog ett stort värde i detta. De kan givetvis inte medfinansiera några astronomiska belopp. Men de kan nog inte se sina medborgare i ögonen om de stoppar detta för att de inte är beredda att lägga något alls. Härmed tror jag förhandlingen är i hamn. Främst verkar ju dock kravet på kommunerna vara att de ska se till att det byggs bostäder.

Sedan är det faktiskt så att trängselskatt är samhällsekonomiskt lönsamt. Det är det som är så finurligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Ursäkta TWR, Du har engagerat Dig i den här frågan och det har jag respekt för, men jag undrar varför skall vi till varje pris försöka bygga ut och försöka öka underlaget från Vallentuna och Österåker, är det bra för Storstockholm?
/Göran
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Ursäkta TWR, Du har engagerat Dig i den här frågan och det har jag respekt för, men jag undrar varför skall vi till varje pris försöka bygga ut och försöka öka underlaget från Vallentuna och Österåker, är det bra för Storstockholm?
/Göran
Jag är inte riktigt säker på att jag är med på frågan. Befolkningen ökar och det behöver byggas överallt. Projektet är en dramatisk förbättring för Täbyborna, och även för framtida invånare i den stadskärna som Danderyd hoppas på att bygga kring Danderyds sjukhus och Mörby station.

Ur ett systemperspektiv är det det mest intressanta projektet i Stockholm, att konvertera Roslagsbanan från en matarbana till ett radiellt system som når city, 4 kommuner i Stockholm får "pendeltåg" på ett bräde.

Och om man tittar på nytto-kostnadsanalyser ligger detta projekt långt före de andra större projekt som diskuteras nu. Avfärdar man detta projekt kan man lika gäran säga att vi inte ska bygga mer efter 2025.

Så, ja, utöver redan beslutade projekt är det här det projekt som är klart bäst för Stor-Stockholm.

Edit: Jag har ändrat ett ord som blev helt fel.
Senast redigerad av twr den fredag 25 mars 2016 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Nej biltullarna är inte samhällsekonomiskt lönsamma även om Eliasson hävdat det i hopp om att bli belönad med en professur av Regeringen.

Men inte ens Eliasson har hävdat att skatteindrivningen är lönsam för de som drabbas. Och här är kruxet, satsas pengarna på något som inte är lönsamt blir även helheten olönsam.

Sedan är det förstås varje lokalpolitikers våta dröm att dra in nyttorna lokalt och dumpa kostnaderna på någon annan. Och Stockholm är eftersatt så visst skulle de finnas viss rättvisa i det.

Men med "Stockholmsförhandlingen" i fär ska minne samt de extraordinärie kostnader staten ådragit sig de senaste året. Ärligt talat, glöm det !

Det här kommer att finansieras lokalt eller regionalt. Men mot bakrund av projektets usla regionala förankring...

Lokalpolitikerna har helt enkelt gapat efter för mycket och när de inser att något annat än lokal finansiering inte kommer att finnas ....
Nu är väl Eliasson redan professor - sedan är det ju inte staten som utser det utan lärosätena själva - och inte som en belöning. . Men det är en vinst att vi minskar köerna. Det har faktiskt rätt stora värden. Minskar restiderna ökar också Stockholms attraktion ytterligare etc.

Men helt klart är ju att stötestenen överlag är landstinget. Det finns inga pengar egentligen att satsa på mer infrastrukturprojekt. Redan de saker som är beslutade innebär summor som givetvis närstan är ohanterliga. Och då har ju Trafikförvaltningen ändå - sett till annan verksamhet - en enorm investeringsbudget.

Här skulle dock Landstinget i huvudsak kunna betala sin del genom markförsäljning och därmed klara av investeringen. Det är ju omöjligt för de andra projekten som föreslås här. Regeringen får väl sägas ha varit lite optimistisk när man inte haft en "pengapåse" med sig utan räknar med att man ska kunna lägga detta ovanför alla andra nödvändiga investeringar hos landstingen och bara medfinansiera. För Trafikförvaltningens del handlar det om rätt stora summor bara för att klara av det omfattande underhållet av dagens system.

Men i förra planen som väl sträckte sig fram till 2030 var ju tanken att titta på en lösning för Nordostsektorn. Det har ju funnits med i "röret". Det är alltså den investering som bör prioriteras i förhandlingarna nu. Tunnelbana till Lidingö, en ny linje mellan Liljeholmen och Älvsjö, är nog investeringar som man får titta på om 30-40 år, om någonsin.

Sedan borde i och för sig Trafikförvaltningen be om att få omförhandla gula grenen mellan NKS och Arenastaden och istället lägga summan på att förlänga Roslagsbanan till City.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Ursäkta TWR, Du har engagerat Dig i den här frågan och det har jag respekt för, men jag undrar varför skall vi till varje pris försöka bygga ut och försöka öka underlaget från Vallentuna och Österåker, är det bra för Storstockholm?
/Göran
Jag är inte riktigt säker på att jag är med på frågan. Befolkningen ökar och det behöver byggas överallt. Projektet är en dramatisk förbättring för Täbyborna, och även för framtida invånare i den stadskärna som Danderyd hoppas på att bygga kring Danderyds sjukhus och Mörby station.

Ur ett systemperspektiv är det det mest intressanta projektet i Stockholm, att konvertera Roslagsbanan från en matarbana till ett radiellt system som når city, 4 kommuner i Stockholm får "pendeltåg" på ett bräde.

Och om man tittar på nytto-kostnadsanalyser ligger detta projekt långt före de andra större projekt som byggs nu. Avfärdar man detta projekt kan man lika gärna säga att vi inte ska bygga mer efter 2025.

Så, ja, utöver redan beslutade projekt är det här det projekt som är klart bäst för Stor-Stockholm.
Vilket större projekt som genomförs nu skulle ha en ännu sämre kvot?
Jag får be om ursäkt. :oops: Den tredje sista meningen är felformulerad. Den sista stämmer. Jag skrev fel av bara farten. Jag syftar på projekt som inte är beslutade, alltså dem som det förhandlas om nu eller andra tänkbara projekt.

Av redan beslutade projekt är det i alla fall ingen tvekan om att länken Hagastaden - Arenastaden är långt sämre, den är som bekant helt onödig. Odenplan - Hagastaden är jag osäker på vad jag tycker om. Övriga pågående eller beslutade projekt är väl motiverade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

[/quote]
Av redan beslutade projekt är det i alla fall ingen tvekan om att länken Hagastaden - Arenastaden är långt sämre, den är som bekant helt onödig. Odenplan - Hagastaden är jag osäker på vad jag tycker om. Övriga pågående eller beslutade projekt är väl motiverade.[/quote]

Därom råder ingen tvekan, om vi i stället tittar på vad som kan genomföras till totalt ringa kostnader så har vi:

1. Utefter pendeltågslinjen fån Älvsjö till Nynäshamn, med många stationer kan det byggas flera hundra tusen bostäder utan att skapa nya spårsystem, problemet i dag är för få resande.

2. 2-3 stationer från Ropsten via Lidingö C till Bogesundslandet, där kan man bygga 100 000 bostäder.

3. När den nya banan till Skavsta är klar skapar den underlag för många nya resande och många etableringar under vägs.

/Göran
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev: Därom råder ingen tvekan, om vi i stället tittar på vad som kan genomföras till totalt ringa kostnader så har vi:

1. Utefter pendeltågslinjen fån Älvsjö till Nynäshamn, med många stationer kan det byggas flera hundra tusen bostäder utan att skapa nya spårsystem, problemet i dag är för få resande.

2. 2-3 stationer från Ropsten via Lidingö C till Bogesundslandet, där kan man bygga 100 000 bostäder.

3. När den nya banan till Skavsta är klar skapar den underlag för många nya resande och många etableringar under vägs.

/Göran
Nu är ju inte syftet bara nya bostäder, utan även att förbättra för befintliga invånare. Då är det minst 100 000 människor som har nytta av att Roslagsbanan kommer till city.
1. Javisst, det är också ett bra område att bygga nytt. Det kanske behövs både och? Citybanan rymmer dock inte hur många tåg som helst. Vidare ligger Ormsta drygt 25 km från city, medan Tungelsta ligger drygt 35 km bort. Den nya bebyggelsen längs Nynäsbanan hamnar alltså ganska långt från stan.

2. Det tycker jag är en bra idé på många sätt. Skillnaden här är det gällande Roslagsbanan till city finns långt gångna förhandlingar. Gällande Bogesundslandet däremot tror jag inte det finns en enda politiker som skulle våga föreslå att bygga där. Det kanske händer någon gång, men med dagens tolkning av miljöfrågan är det helt enkelt inte aktuellt. Jag skulle inte heller säga att det är en ringa kostnad att bygga en bro till Lidingö, en bro eller tunnel till Bogesundslandet, ett antal stationer, vägar och annan infrastruktur.

3. Återigen, det är långt från Stockholm. För jag antar att du menar bortom Södertälje? Vagnhärad har säkert potential att växa en hel del nu när orten ska få en station. Annars får man komma ihåg att det är en höghastighetsjärnväg för 320 km/h som planeras. Det finns högst begränsade möjligheter att bygga stationer längs banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Visst, Roslagsbana till T-centralen får också relativt låg nytta - som ju nästan alla projekt får, men restidsvinsten kontra den rena investeringen är ju ändå rätt rimlig. Odenplan-Arenastaden kommer knappast i närheten och troligen får Barkarby också rätt lågt värde. Där ska man dock ändå bygga bostäder för motsvarande 45 000 personer och Barkarby förväntas bli en regional knutpunkt.

Men problemet är ju att kapaciteten inte räcker till på röda linjen för att bygga på Bogesundslandet, eller någon annan lösning. Ska vi bygga i Nordost - där det ändå finns väldigt mycket ledig plats att bygga på - och med relativt korta restider - måste vi få till endera en ett nytt t-banesystem, eller förlänga Roslagsbanan. Då vinner ju ändå en förlängning av Roslagsbanan ganska stort - iaf om vi inte räknar med bussalternativ (men som väl kanske inte genererar så mycket nya bostäder).

Sedan kan ju inte staten tvinga kommuner att bygga. Den vägen går inte, iaf inte den storleksordning som ett nytt tunnelbanesystem skulle kräva. Att bygga längs Nynäsbanan kan ju vara ett alternativ på sikt. Men det är ju ännu längre bort från stan än Åkersberga och Vallentuna. Vad är vinsten med det?

Allt detta har ju också föregåtts av bland annat Täbys planer på att bygga vid Galoppfältet. Röda linjens kapacitet räcker inte till för det. Så någon lösning måste till, alternativt att bostadsprojekt stoppas.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lars_L skrev:Allt detta har ju också föregåtts av bland annat Täbys planer på att bygga vid Galoppfältet. Röda linjens kapacitet räcker inte till för det. Så någon lösning måste till, alternativt att bostadsprojekt stoppas.
Jag håller med. "Röda linjens kapacitet räcker inte till" känns som ett alldeles utmärkt argument, som ingen borde kunna opponera emot. Men visst kan man stå som packade sillar redan idag i de proppfulla tunnelbanevagnarna och blunda för sanningen, om man bara vill. Inflyttningen och byggandet kommer ju bara att fortsätta i nordost, och med busslinjerna 670, 639 och 676 som även i framtiden kommer att lasta av resenärer vid Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan, så kommer dessa (inte helt folktomma) bussar att fortsätta belasta Röda linjen. Även om viss avlastning kan ske i om dessa tre linjer även kommer att få trafikera nya Arninge resecentrum med byte till Roslagsbanan.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Verspieder skrev:
Lars_L skrev:Allt detta har ju också föregåtts av bland annat Täbys planer på att bygga vid Galoppfältet. Röda linjens kapacitet räcker inte till för det. Så någon lösning måste till, alternativt att bostadsprojekt stoppas.
Jag håller med. "Röda linjens kapacitet räcker inte till" känns som ett alldeles utmärkt argument, som ingen borde kunna opponera emot. Men visst kan man stå som packade sillar redan idag i de proppfulla tunnelbanevagnarna och blunda för sanningen, om man bara vill. Inflyttningen och byggandet kommer ju bara att fortsätta i nordost, och med busslinjerna 670, 639 och 676 som även i framtiden kommer att lasta av resenärer vid Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan, så kommer dessa (inte helt folktomma) bussar att fortsätta belasta Röda linjen. Även om viss avlastning kan ske i om dessa tre linjer även kommer att få trafikera nya Arninge resecentrum med byte till Roslagsbanan.
Jag kan. Även om galoppfältet bebyggs lika tätt som i tätaste innerstan, varför man nu skulle vilja det ute i Täby, så blir det ändå inte mer än ca 5000 invånare. Helt irrelevant med andra ord.

Kapacitetsbrist ligger längre fram i tiden och därför bör man förbereda en avlänkning mot mindre belastade delar av tunnelbanenät et än just Östermalmstorg, så att vissa tåg i framtiden kan gå annan väg. Men det räcker med en sådan förberedelse.
Men din föreslagna tunnelbaneutbyggnad är ju ett ganska stort projekt både i city/Solna och i Täby. Både mer tunnlar och fler bergstationer än Roslagsbanan till city, och därmed betydligt dyrare. Varför skulle ditt projekt vara bättre? Och vilka biltullar ska finansiera det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst