Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
http://mitti.se/s-oppna-ny-t-uppgang-i- ... ?tag=solna
Jag måste kika på kartan var de menar men är det *möjligt* det här?
Jag måste kika på kartan var de menar men är det *möjligt* det här?
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Söder om stationen är det ju ett cut&cover-bygge med trappor upp till överdäckningen, så visst kan man bygga en uppgång där om man vill det. Sen kan man ju fråga sig vad det ska vara bra för! Den befintliga uppgången är ju redan i södra delen av stationen, så det blir liksom bara en till utgång i samma ände.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6207
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Ja, men nåt måste ju landstinget lägga sina pengar på . Intressant motsättningen mellan blocken:daniel_s skrev:Söder om stationen är det ju ett cut&cover-bygge med trappor upp till överdäckningen, så visst kan man bygga en uppgång där om man vill det. Sen kan man ju fråga sig vad det ska vara bra för! Den befintliga uppgången är ju redan i södra delen av stationen, så det blir liksom bara en till utgång i samma ände.
(s): bygg uppgången så kommer nog bostadsbyggandet på platsen igång
(m): kom med färdiga byggnadsplaner först, så bygger vi (kanske) uppgången sedan.
Om en ny utgång gör någon reell nytta undandrar sig - som tur är - min bedömning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det finns en poäng med det här förslaget, nämligen att det är (s) som har kommit med det. Då är allt som bekostas av skattemedel, samma sak som att det är gratis. Därför spelar det ingen roll hur stor eller liten nytta det skulle vara med det.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Ja, säkert helt sant!Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Och man kan nog ganska lugnt säga att en promenad på 150- 200 meter extra knappast hindrar någon - utifrån avståndsaspekten - att bygga bostäder. Då har man nog inte riktigt koll på hur det byggs i Stockholm för närvarande.
Och egentligen är det väl bara på platser där det skulle bli stora nivåskillnader mellan uppgångarna som ytterligare bostadsområden egentligen kan motivera nya entréer - såvida man inte har en extremt hög exploateringsgrad. I annat fall kommer ju en stor del av bostäderna ändå för långt ifrån stationen för att det ska bli attraktivt att gå till tunnelbanan.
Och egentligen är det väl bara på platser där det skulle bli stora nivåskillnader mellan uppgångarna som ytterligare bostadsområden egentligen kan motivera nya entréer - såvida man inte har en extremt hög exploateringsgrad. I annat fall kommer ju en stor del av bostäderna ändå för långt ifrån stationen för att det ska bli attraktivt att gå till tunnelbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det här gamla Arbetsmiljöverket, är det den stora byggnaden grovt söder om Johan Enbergs väg? Alltid undrat vad det var men det står inget på någon karta jag kollat...
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Ny uppgång ska nog planeras tillsammans med planer på att leda mälarbanan i tunnel under huvudsta och möjligen skapa en ny pendeltågstation.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -gravs-ner
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -gravs-ner
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det är ju en ordentlig nivåskillnad nedifrån det lägre området med f.d Arbetarskyddstyrelsen och upp till Johan Enbergsväg och nuvarande entré, därefter lång rulltrappa åter ner i berget . I ca 20 år arbetade jag i Tomteboda postterminal så det är en och annan gång man gått uppför den backen och tänk vad bra det varit om det funnits ett "hål i beget" rakt in till stationen och plattformarna.Lars_L skrev:Och man kan nog ganska lugnt säga att en promenad på 150- 200 meter extra knappast hindrar någon - utifrån avståndsaspekten - att bygga bostäder. Då har man nog inte riktigt koll på hur det byggs i Stockholm för närvarande.
Och egentligen är det väl bara på platser där det skulle bli stora nivåskillnader mellan uppgångarna som ytterligare bostadsområden egentligen kan motivera nya entréer - såvida man inte har en extremt hög exploateringsgrad. I annat fall kommer ju en stor del av bostäderna ändå för långt ifrån stationen för att det ska bli attraktivt att gå till tunnelbanan.
Om det sedan verkligen är motiverat med ett nytt entrébygge för de här bostäderna vet jag dock skvatt intet.
Ovanpå byggkostnader blir det ju också kostnader för bemanning av spärr.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det är ju en bra bit från västra skogen till mälrbanan, så jag ser inte riktigt sambandet? En pendeltågsstation där verkar vara en tveksam idé med tanke på hur många som får förlängd restid.Christian Spår skrev:Ny uppgång ska nog planeras tillsammans med planer på att leda mälarbanan i tunnel under huvudsta och möjligen skapa en ny pendeltågstation.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -gravs-ner
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Sambandet är att avståndet inte blir lika stort om tunneln går närmre västra skogen än vad dagens mälarbana går, sträckningen eller projektetsgenomförande är ju inte alls säkra, men det är väl tämligen säkert att om man bygger det så kommer man inte lägga tunneln direkt under dagens mälarbana genom huvudsta.twr skrev:Det är ju en bra bit från västra skogen till mälrbanan, så jag ser inte riktigt sambandet? En pendeltågsstation där verkar vara en tveksam idé med tanke på hur många som får förlängd restid.Christian Spår skrev:Ny uppgång ska nog planeras tillsammans med planer på att leda mälarbanan i tunnel under huvudsta och möjligen skapa en ny pendeltågstation.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -gravs-ner
http://www.mynewsdesk.com/se/solnastad/ ... na-1300557
Jag är också skeptisk till om det är värt att bygga en pendeltågstation där, men förhandling om bostadsbyggande i huvudsta och vanlig trafikanalys brukar svara sådana frågor. Därför jag tycker att man bör planera en till uppgång till T-Västra Skogen tillsammans med planer att leda mälarbanan i tunnel under huvudsta.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Jo, och det är väl just nivåskillnad som kan motivera - även om jag nog tycker det fungerar rätt bra att ta sig ner till Postterminalen (de gånger jag haft äran), men inser att det väl är skillnad om man går där varje dag.Lennart Petersen skrev:
Det är ju en ordentlig nivåskillnad nedifrån det lägre området med f.d Arbetarskyddstyrelsen och upp till Johan Enbergsväg och nuvarande entré, därefter lång rulltrappa åter ner i berget . I ca 20 år arbetade jag i Tomteboda postterminal så det är en och annan gång man gått uppför den backen och tänk vad bra det varit om det funnits ett "hål i beget" rakt in till stationen och plattformarna.
Om det sedan verkligen är motiverat med ett nytt entrébygge för de här bostäderna vet jag dock skvatt intet.
Ovanpå byggkostnader blir det ju också kostnader för bemanning av spärr.
Min poäng var väl dock snarast att det knappast är bristen på entré som stoppar byggplanerna. Därför tycker jag väl M:s tankegångar i detta fall var rätt vettiga - och kanske skulle man spetsa till det lite mer; ifall ni kan se till att bygga x antal fler lägenheter inom tunnelbanans närhet, så kan man bygga en ny entré-
Men jag skulle väl kunna räkna upp ett stort antal byggprojekt, där det har byggts bostäder vid "motsatt sida av entrén" och där man inte byggt någon ny uppgång.
Det är ju också ganska enkelt att räkna på detta samhällsekonomiskt. Tänker vi oss 1 krona per minut i "kostnad" och vikten 2 för gång till station och att resenärerna vinner 2-minuter, så får vi alltså en vinst på 8 kronor per resenär som nyttjar entrén per dag.
Bara bemanning + el och sådant, lär väl landa på ca 10 000 per dag. Därtill avskrivnings- och kapitalkostnader. Säg att investeringskostnaderna ligger på ca 50 miljoner på 50 års avskrivning, vilket ger ca 6 000 per dag, så får vi en kostnad per dag på 16 000. Alltså måste vi ha 2 000 resenärer som utnyttjar uppgången per dag för att det ska vara samhällsekonomiskt motiverat (givetvis uträknat på ett mycket förenklat sätt.)
Vi kan ju också se att nästan alla ställen där det finns två uppgångar (utanför innerstaden), så finns det nästan alltid någon annan verksamhet än bara bostäder vid sekundäruppgången - med något undantag - exempelvis Hjorthagen - men där har väl just nivåskillnaden i terrängen varit avgörande.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det finns två helt nybyggda broar mellan anslutningen till Citybanan och Huvudsta, och de lär inte göras om. Alltså kommer den nya sträckningen börja tidigast där de (totalt) fyra broarna slutar. Det enda logiska sättet att dra tunneln förutom under nuvarande banan är om den dras norr om (eftersom banan svänger åt det hållet efter Huvudsta), alltså längre ifrån Västra Skogen.Christian Spår skrev: Sambandet är att avståndet inte blir lika stort om tunneln går närmre västra skogen än vad dagens mälarbana går, sträckningen eller projektetsgenomförande är ju inte alls säkra, men det är väl tämligen säkert att om man bygger det så kommer man inte lägga tunneln direkt under dagens mälarbana genom huvudsta.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Ja Citybanebygget som mynnar ut vid Tomteboda bangård och dess anslutningar är ju naturligtvis dimensionerande här.Magnus Ahltorp skrev:Det finns två helt nybyggda broar mellan anslutningen till Citybanan och Huvudsta, och de lär inte göras om. Alltså kommer den nya sträckningen börja tidigast där de (totalt) fyra broarna slutar. Det enda logiska sättet att dra tunneln förutom under nuvarande banan är om den dras norr om (eftersom banan svänger åt det hållet efter Huvudsta), alltså längre ifrån Västra Skogen.Christian Spår skrev: Sambandet är att avståndet inte blir lika stort om tunneln går närmre västra skogen än vad dagens mälarbana går, sträckningen eller projektetsgenomförande är ju inte alls säkra, men det är väl tämligen säkert att om man bygger det så kommer man inte lägga tunneln direkt under dagens mälarbana genom huvudsta.
Och jag kan omöjligt förstå hur man kan hamna i Västra Skogen med en sådan tunnel.
Dels måste ju anslutningen till Citybanan byggas om helt och kanske även en del av Citybanan och en tunnel över Västra Skogen blir längre och långt dyrare än en som ansluter till de nya broarna . Längre än till broarna finns ju ingen anledning att "tunnla"
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Jag skulle kanske gissa på en tidsvinst på kanske 4 min med ett hål rakt in i berget. På rätt plats så kommer man nog direkt till den gemensamma nivån med trappor ner till respektive plattform . Från postterminalen till plattform tog det 12min i hyggligt rask takt.Lars_L skrev: Min poäng var väl dock snarast att det knappast är bristen på entré som stoppar byggplanerna. Därför tycker jag väl M:s tankegångar i detta fall var rätt vettiga - och kanske skulle man spetsa till det lite mer; ifall ni kan se till att bygga x antal fler lägenheter inom tunnelbanans närhet, så kan man bygga en ny entré-
Men jag skulle väl kunna räkna upp ett stort antal byggprojekt, där det har byggts bostäder vid "motsatt sida av entrén" och där man inte byggt någon ny uppgång.
Det är ju också ganska enkelt att räkna på detta samhällsekonomiskt. Tänker vi oss 1 krona per minut i "kostnad" och vikten 2 för gång till station och att resenärerna vinner 2-minuter, så får vi alltså en vinst på 8 kronor per resenär som nyttjar entrén per dag.
Bara bemanning + el och sådant, lär väl landa på ca 10 000 per dag. Därtill avskrivnings- och kapitalkostnader. Säg att investeringskostnaderna ligger på ca 50 miljoner på 50 års avskrivning, vilket ger ca 6 000 per dag, så får vi en kostnad per dag på 16 000. Alltså måste vi ha 2 000 resenärer som utnyttjar uppgången per dag för att det ska vara samhällsekonomiskt motiverat (givetvis uträknat på ett mycket förenklat sätt.)
Vi kan ju också se att nästan alla ställen där det finns två uppgångar (utanför innerstaden), så finns det nästan alltid någon annan verksamhet än bara bostäder vid sekundäruppgången - med något undantag - exempelvis Hjorthagen - men där har väl just nivåskillnaden i terrängen varit avgörande.
Nuvarande siffror för Västra Skogen är väl ca 8000 resande per dag (Stockholm Under) så då kan man ju fundera på hur många det blir för den nedre ingångången från bostäder , Arken (PostNord) och f.d Postterminalen .
Driftkostnader är du nog i helt rätt härad om man räknar med 4-5 årsarbetskrafter x 500000 för att bemanna plus lite annat.
Men kanske kunde man vara så radikal att dom får klara sig själva med automatspärrar där nere, den som vill ha spärrvakts tjänster får gå till den andra ingången vilket kanske skulle kunna tillämpas på fler platser .
Sammanvägt så låter det inte fullständigt utopiskt utan man kanske kan räkna på det
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
i tidigare svar kring detta har Trafikförvaltningen räknat med att "I ett övervägande kring sekundärentréer har trafikförvaltningen som riktmärke ett krav på minst 4 500 påstigande per dygn"
Det tycker jag dock låter mycket. Eftersom det är vad många stationer har totalt. Men en orsak kan ju vara också att många som skulle utnyttja uppgången, inte får så mycket närmare, utan bor emellan uppgångarna.
Men visst, uppgångar utan spärrvakt (endast för kort) skulle ju göra det hela rätt mycket billigare.
Vid just Västra Skogen finns ju en vits - frågan är väl dock vad investeringen egentligen skulle kosta. Skulle säkert bli rätt höga kostnader i jämförelse med andra förslag som har kommit.
Inte ens Universitetet sekkundäruppgång har man ju velat öppna, och där är det ju ändå uppgången redan förberedd, vilket gör kostnaderna för ett öppnande relativt små.
Det tycker jag dock låter mycket. Eftersom det är vad många stationer har totalt. Men en orsak kan ju vara också att många som skulle utnyttja uppgången, inte får så mycket närmare, utan bor emellan uppgångarna.
Men visst, uppgångar utan spärrvakt (endast för kort) skulle ju göra det hela rätt mycket billigare.
Vid just Västra Skogen finns ju en vits - frågan är väl dock vad investeringen egentligen skulle kosta. Skulle säkert bli rätt höga kostnader i jämförelse med andra förslag som har kommit.
Inte ens Universitetet sekkundäruppgång har man ju velat öppna, och där är det ju ändå uppgången redan förberedd, vilket gör kostnaderna för ett öppnande relativt små.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Hade vart kul med detaljerade kartor av T-banan - EXAKT hur de går, service-tunnlar etc. Finns det sånt eller är det "hemligt"/skyddat?
Skulle vara lättare om man såg exakt var perrongerna låg och sånt.
Skulle vara lättare om man såg exakt var perrongerna låg och sånt.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Den där kartan visar ju en vägtunnel. Som andra har påpekat gör Citybanans nya broar att Mälarbanan definitivt kommer att gå ungefär där den går nu. "Tunnelförläggningen" hamnar väl om ett tråg ned mot överdäckningen under Sundbyberg.Christian Spår skrev:Sambandet är att avståndet inte blir lika stort om tunneln går närmre västra skogen än vad dagens mälarbana går, sträckningen eller projektetsgenomförande är ju inte alls säkra, men det är väl tämligen säkert att om man bygger det så kommer man inte lägga tunneln direkt under dagens mälarbana genom huvudsta.twr skrev:Det är ju en bra bit från västra skogen till mälrbanan, så jag ser inte riktigt sambandet? En pendeltågsstation där verkar vara en tveksam idé med tanke på hur många som får förlängd restid.Christian Spår skrev:Ny uppgång ska nog planeras tillsammans med planer på att leda mälarbanan i tunnel under huvudsta och möjligen skapa en ny pendeltågstation.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -gravs-ner
http://www.mynewsdesk.com/se/solnastad/ ... na-1300557
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det finns vanliga kartor där tunnlarna är inritade , så finns det tekniska beskrivningar och en bok som "Stockholm Under" ger bra beskrivning av hur banorna går och hur de ligger i höjdlek. Hur plattformarma ligger är ju inte svårt att beräkna för en vanlig besökare och sedan ser man ju att tunnlarna i stort sett går raka vägen mellan stationerna .Tub4 skrev:Hade vart kul med detaljerade kartor av T-banan - EXAKT hur de går, service-tunnlar etc. Finns det sånt eller är det "hemligt"/skyddat?
Skulle vara lättare om man såg exakt var perrongerna låg och sånt.
I aktuellt fal, Västra Skogen , så anlades ju en del av banan som "cut and cover" och vid Ekelundsvägen ligger tunneltaket i marknivå.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Man räknar ju med 1400 bostäder så kanske en bit över 2000 boende får nytta av ingången. Plus då anställda i Arken och f.d Postterminalen.Lars_L skrev:i tidigare svar kring detta har Trafikförvaltningen räknat med att "I ett övervägande kring sekundärentréer har trafikförvaltningen som riktmärke ett krav på minst 4 500 påstigande per dygn"
Det tycker jag dock låter mycket. Eftersom det är vad många stationer har totalt. Men en orsak kan ju vara också att många som skulle utnyttja uppgången, inte får så mycket närmare, utan bor emellan uppgångarna.
Men visst, uppgångar utan spärrvakt (endast för kort) skulle ju göra det hela rätt mycket billigare.
Vid just Västra Skogen finns ju en vits - frågan är väl dock vad investeringen egentligen skulle kosta. Skulle säkert bli rätt höga kostnader i jämförelse med andra förslag som har kommit.
Inte ens Universitetet sekkundäruppgång har man ju velat öppna, och där är det ju ändå uppgången redan förberedd, vilket gör kostnaderna för ett öppnande relativt små.
I vanliga fall handlar ju en ny uppgång/ingång om kanske 200m kortare gångväg, ca 2min, men här är det också en bastant höjdskillnad på minst 35 m och en gångväg i en slinga och sedan ska man ner i berget igen. Det låter rätt fiffigt med en genväg rakt in i berget till nivån omedelbart ovanför plattformarna.
För egen del så tror jag man spar ca 4min i tid och över den tid jag jobbade där hade det blivit sådär 500 timmar i sparad tid.
Det bör vara värt att titta och räkna på i vart fall och kanske kan man vara kreativ så att bostadsbyggandet får bidra med en slant till den nya ingången .
Väger man en avgift mot nyttan för de boende kan det vara värt en del och en lägenhet här torde väl ligga på dimension 3-4mkr (?) att producera.