X60B

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: X60B

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:
Vestis skrev:Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj
Jag har varit inne på samma linje, men med skillnaden att köra 16kV på Saltis. Min tanke var att man skulle kunna ha lättunderhåll av vagnarna i Neglinge och att man regelbundet byter ut vagnarna mot andra på pendeltågsnätet och att tyngre underhåll då sker i pendeltågsdepåerna. Vagntransporter skulle kunna ske med valfrittbränslelok som kör med multipeldrift med vagnen så att man kan transportera dem mellan stadsgården och Södra station på det snart helt nedlagda spåret däremellan. Då skulle man inte behöva ha speciella vagnar i liten serie utan köra med helt vanliga X60(B).
Det är inte helt kört med en sådan lösning än men ju mer man bygger desto mindre är chansen att det går att ordna.
Då är det väl lika enkelt att bygga en spåranslutning mellan "SJ" och Saltsjöbanan vid Slussen? En sådan har ju funnits tidigare och nu ska ju ändå hela Slussen byggas om!
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: X60B

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:
Vestis skrev:Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj
Jag har varit inne på samma linje, men med skillnaden att köra 16kV på Saltis. Min tanke var att man skulle kunna ha lättunderhåll av vagnarna i Neglinge och att man regelbundet byter ut vagnarna mot andra på pendeltågsnätet och att tyngre underhåll då sker i pendeltågsdepåerna. Vagntransporter skulle kunna ske med valfrittbränslelok som kör med multipeldrift med vagnen så att man kan transportera dem mellan stadsgården och Södra station på det snart helt nedlagda spåret däremellan. Då skulle man inte behöva ha speciella vagnar i liten serie utan köra med helt vanliga X60(B).
Det är inte helt kört med en sådan lösning än men ju mer man bygger desto mindre är chansen att det går att ordna.
Då är det väl lika enkelt att bygga en spåranslutning mellan "SJ" och Saltsjöbanan vid Slussen? En sådan har ju funnits tidigare och nu ska ju ändå hela Slussen byggas om!
Är det inte ännu enklare att köra via Nybodatunneln och Tvärbanan, och bygga en anslutning vid Sickla? :D

(Nej, just det, kurvradierna, ja...)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: X60B

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sluta och dröm om X10 på Saltsjöbanan, förutom den dyra ombyggnaden till 15kv så är det trappsteg in i vagnen samt ihopkoppling till tvärbanan som försvåras något.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: X60B

Inlägg av Hechtwagen »

Tror Odd drömde om X60 och inte X10! :D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: X60B

Inlägg av kildor »

Inge skrev:När anläggningen befinner sig i det läge som redovisas 5.56 in i filmen kan den användas både på gamla och nya viset. Jag förutsätter att det är i detta läge man ställer om trafiken.
Nu drar du nog felaktiga slutsatser av filmen. Jag har inte koll på alla detaljer, men 5.56 är sannolikt inte ett mellanläge som går att trafikera utan är bara en del av ett sammanhängande inkopplingsskede för området som illustreras 5:50-6:10. Man lägger t.ex. inte in 4 fullt signalreglerade växlar 5:50-5:56 som sedan tas bort strax efter, utan det är bara en illustration över hur spåren kopplas om i inkopplingsskedet. Jämför t.ex. i resten av filmen när man lägger in eller tar bort en växel så visas växelns beteckning.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: X60B

Inlägg av Hechtwagen »

Vad blir resultatet i slutändan? Går det inte att stanna på både Årstaberg och Stockholm C efter ombyggnaden? Vad kommer det i framtiden bli för lösning när det tex står ett tåg och brinner i nya tunneln och man måste köra via Stockholm C med pendeltågen?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: X60B

Inlägg av kildor »

Inge skrev:
Hechtwagen skrev:Vad blir resultatet i slutändan? Går det inte att stanna på både Årstaberg och Stockholm C efter ombyggnaden? Vad kommer det i framtiden bli för lösning när det tex står ett tåg och brinner i nya tunneln och man måste köra via Stockholm C med pendeltågen?
Det kommer att gå, men det förutsätter korsande tågvägar för nordgående tåg om citybanan samtidigt är i drift. Om det är helt stopp på citybanan och inget tåg står och blockerar någon signalsträcka etc. blir det alltså inga problem.
Spännande. Har du lust att förklara hur det skulle gå till?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: X60B

Inlägg av kildor »

Inge skrev: Nordgående tåg använder växlarna vid Tanto. Men visst jag ser nu att man tänker spårsanera så radikalt och idiotiskt vid södra station att det kommer att förutsätta att man använder "fel" plattformssida vid Årstaberg.
Japp. Och samma spår och växlar för södergående tåg, vilket resulterar i en lång enkelspårsträcka för pendeltågen, och dessutom korsande tågvägar i Tanto. Knappast genomförbart annat än i gles lågtrafik.

Det blir en tydlig separering av "pendeltågsspår" och "fjärrtågsspår" på södra sidan, vilket gör det svårt att hitta ett mellanläge i inkopplingsprocessen eller en flexibel trafikering vid störningar. Så när pendeltågen dyker ner i underjorden i juli nästa år så blir de kvar där för gott. Allt eller inget!
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: X60B

Inlägg av daniel_s »

Söderut kan väl pendeltågen gå via Äsg och godsspåret i ett sådant läge? Vore väl inte första gången.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: X60B

Inlägg av Lars_L »

Fast nödtrafik kan man väl ändå klara? Märsta-Södertäljetågen kommer väl ha möjlighet att växla över till spåren till/från centralstationen om man hoppar över Årstaberg. Då får man väl vända linje 35 vid Älvsjö respektive Sundbyberg - den har ju koppling till t-bana. Beroende förstås på hur linjenätet kommer se ut.

Däremot, och det har väl konstaterats tidigare, så kommer kapaciteten att minska för pendeltågen genom centrala Stockholm på alla delar förutom vid själva getingmidjan där den blir likvärdig med dagens - eftersom det ju inte går att lösa det med att använda andra spår vid "normala" förseningar eller kortare trafikhinder, då man som sagt bara kan nyttja Citybanan.

Citybanan ger ju utrymme för att i princip fördubbla trafiken på regionaltåg och fjärrtåg, medan pendeltågen direkt drabbas av kapacitetsproblem, där ökad turtäthet tar rätt mycket av återställningsförmågan i systemet. Och punktligheten är ju inte så jättebra idag på pendeltågen. Och då är ju felen (förutom vissa problem som varit vid Södra station), sällan på den gemensamma centrala sträckan, utan fel längre ut på banan. Detta blir ju inte bättre i och med Citybanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:Fast nödtrafik kan man väl ändå klara? Märsta-Södertäljetågen kommer väl ha möjlighet att växla över till spåren till/från centralstationen om man hoppar över Årstaberg. Då får man väl vända linje 35 vid Älvsjö respektive Sundbyberg - den har ju koppling till t-bana. Beroende förstås på hur linjenätet kommer se ut.

Däremot, och det har väl konstaterats tidigare, så kommer kapaciteten att minska för pendeltågen genom centrala Stockholm på alla delar förutom vid själva getingmidjan där den blir likvärdig med dagens - eftersom det ju inte går att lösa det med att använda andra spår vid "normala" förseningar eller kortare trafikhinder, då man som sagt bara kan nyttja Citybanan.

Citybanan ger ju utrymme för att i princip fördubbla trafiken på regionaltåg och fjärrtåg, medan pendeltågen direkt drabbas av kapacitetsproblem, där ökad turtäthet tar rätt mycket av återställningsförmågan i systemet. Och punktligheten är ju inte så jättebra idag på pendeltågen. Och då är ju felen (förutom vissa problem som varit vid Södra station), sällan på den gemensamma centrala sträckan, utan fel längre ut på banan. Detta blir ju inte bättre i och med Citybanan.
Ska vi (jag?) tolka detta som att Citybanan inte är en helt optimal lösning för pendeltågstrafiken?
(Lars_L brukar ha koll på sker och ting har jag märkt...)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: X60B

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Lars_L skrev: Däremot, och det har väl konstaterats tidigare, så kommer kapaciteten att minska för pendeltågen genom centrala Stockholm på alla delar förutom vid själva getingmidjan där den blir likvärdig med dagens - eftersom det ju inte går att lösa det med att använda andra spår vid "normala" förseningar eller kortare trafikhinder, då man som sagt bara kan nyttja Citybanan.
Visst har pendeltågen idag teoretisk möjlighet att använda alla spår på Stockholm C, men den teoretiska möjligheten kommer ju finnas kvar. Precis som idag är det förstås så att spåren bara kan användas under vissa speciella förhållanden. Det är ju inte så att Stockholm C är tom, utan spåren används ju av andra tåg, både idag och efter Citybanan är invigd.

Karlberg kan idag teoretiskt få plats med fyra pendeltåg samtidigt, men i praktiken så hindrar man icke-pendeltågen då, så det är också "under vissa speciella förhållanden". På Stockholm S kan man idag teoretiskt få plats med tre pendeltåg samtidigt, men i praktiken hindrar man icke-pendeltågen där också.

Så långt minussidan. Men det finns ju en ganska stor plussida också, att pendeltågen är ensamma på Citybanan, och inte bara där, utan hela vägen från Skavstaby till Järna och från Nynäshamn till Huvudsta.
Lars_L skrev: Citybanan ger ju utrymme för att i princip fördubbla trafiken på regionaltåg och fjärrtåg, medan pendeltågen direkt drabbas av kapacitetsproblem, där ökad turtäthet tar rätt mycket av återställningsförmågan i systemet. Och punktligheten är ju inte så jättebra idag på pendeltågen. Och då är ju felen (förutom vissa problem som varit vid Södra station), sällan på den gemensamma centrala sträckan, utan fel längre ut på banan. Detta blir ju inte bättre i och med Citybanan.
Att ökad turtäthet tar av återställningsförmågan är ju knappast konstigt, men den relevanta frågan är ju om turtäthet+återställningsförmåga är bättre efter Citybanans invigning eller inte. Du säger att kapaciteten kommer att minska, och då tolkar jag det som att du menar att turtäthet+återställningsförmåga blir sämre. Menar du verkligen att återställningsförmågan skulle bli sämre med Citybanan om inte turtätheten skulle öka?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: X60B

Inlägg av Lars_L »

Magnus Ahltorp skrev:
Att ökad turtäthet tar av återställningsförmågan är ju knappast konstigt, men den relevanta frågan är ju om turtäthet+återställningsförmåga är bättre efter Citybanans invigning eller inte. Du säger att kapaciteten kommer att minska, och då tolkar jag det som att du menar att turtäthet+återställningsförmåga blir sämre. Menar du verkligen att återställningsförmågan skulle bli sämre med Citybanan om inte turtätheten skulle öka?
Nja. Kanske snarare att den inte blir bättre. Visst, man slipper konkurrensen om tåglägen med fjärrtågen på den centrala sträckan- men i princip blir det ju få konflikter idag norrifrån. Söderifrån kan ju fjärrtågen köra förbi vid Södra station och därefter finns fyra spår. Det gör att återställningen idag ju sällan är något problem på grund av att man får släppa förbi ett fjärrtåg på den centrala sträckan vid försening. Det är inte det som är problemet.

Till detta kommer att framförallt Odenplan kommer få en markant större belastning med nya Citybanan än vad Karlberg har idag. Och då tar ju uppehållen i regel kring 60 sekunder vid Karlberg idag i högtrafik. Utanför citybanan (även om man kan ha korta signalledningar där), är ju ändå inte kapaciteten bättre på grund av den nya tunneln. I sådana fall får nästan fyrspåret mellan Kallhäll och Barkarby större betydelse för återställningsförmågan.

Men med dagens turtäthet är ju återställningsförmågan rätt bra. Så, så länge man inte utökar antalet avgångar, ser jag inte att det ska vara något problem med återställningen. Jämför man med att man fick tillåtelse att köra fler pendeltåg med dagens lösning, skulle dagens lösning alltså ha något större återställningsförmåga. Men det är ju fortfarande en begränsning över getingmidjan, så då får man ju ändå i rättvisans namn räkna med motsvarande färre fjärrtåg. För naturligtvis blir återställningsförmågan sämre om det är fler tåg per timme - särskilt om man inte är strikt med att ett försenat tåg får invänta ledigt tågläge.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Majkey
Inlägg: 162
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: X60B

Inlägg av Majkey »

Tydligen ska det nu finnas X60B i trafik på Uppsalagrenen.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: X60B

Inlägg av stockholm79 »

cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inlägg av M224 »

Till min stora besvikelse har de fått Lasse Åberg-tyget. Ett tyg som verkligen drar åt sig smuts. Är det inte dags för något nytt och fräscht efter tjugo år?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: X60B

Inlägg av Lars_L »

M224 skrev:Till min stora besvikelse har de fått Lasse Åberg-tyget. Ett tyg som verkligen drar åt sig smuts. Är det inte dags för något nytt och fräscht efter tjugo år?
Fast man bytte väl ut tyget för några år sedan, till ett som skulle vara lättare att tvätta och som inte skulle suga åt sig smuts lika mycket. Men visst Åberg känns ju lite förlegat. Man kan ju fråga sig varför man inte valt det nya tyget som man har på A35 - även om inte det heller är så roligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: X60B

Inlägg av twr »

Jag har hört åsikten att Älvsjöbågen har byggts helt i onödan. Att man hade kunnat valt att ansluta mittenspåren vid Södra station till Citybanan i stället. Håller ni med?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: X60B

Inlägg av twr »

Inge skrev:Nej, det hade man inte kunnat.
Kan du beskriva varför en sådan lösning vid Södra station inte var möjlig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: X60B

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Nej, det hade man inte kunnat.
Kan du beskriva varför en sådan lösning vid Södra station inte var möjlig?
Redan de befintliga spåren lutar ju neråt. För att kunna komma under dem skulle nya mittspår behöva luta ännu kraftigare och dessutom är sträckan över Mariagårdstäppen inte särskilt lång.
Ja, det var ju logiskt. Tack för förklaringen! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar