Det fanns ju samhällsekonomiska argument för att bygga som Eliasson föreslog. Men det är ju en annan sträckning och trafikeringsprincip än vad som nu föreslås. Hade man valt att bygga gula linjen till Västra skogen istället för Solna så skulle det ha lösgjort kapacitet till linjen mot Fridhemsplan (om nu man tänker att gröna linjen fortsatte som en gren dit till NKS och inte en separat linje). Då hade man fått ihop detta till samma kostnad som Eliassons förslag (troligen).twr skrev:ja, ingen trafikplanerare skulle väl föreslå en tunnelbana i det stråket. Det handlar om den moderna medielogiken. Två eller tre utspel är tillräckligt för att media och allmänhet ska börja säga "projektet xx kanske dröjer" trots att det över huvud taget inte är ett projekt. Precis så har det gått till i det här fallet. Det har blivit officiell politik utan att någon någonsin har argumenterat för bygget (för det finns ytterst få argument).Lars_L skrev: I övrigt håller jag fullt med om att man borde haft en plan för tunnelbanan och funderat ordentligt. Både denna omgång och förra av utbyggnader har ju skett lite forcerat. Framförallt skulle man ta sig en rejäl funderare innan man börjar bygga mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
På sikt tror jag det behövs en förbindelse - men den kan ju inte sluta vid Fridhemsplan och man måste ju planera för en fortsättning innan man börjar bygga. Annars riskerar det ju att bli som gula linjen. Sedan är det ju svårt att bygga till en vettig sträckning, särskilt när man har gula linjen som börjar några kilometer norröver.
Förslaget som var från början (är väl i RUFS) om att bygga från Liljeholmen till Östra station och Universitet tycker jag spontant känns som den lösning man i sådana fall borde satsa på. Men då ligger ju gula linjen och skvalpar lite för sig själv. Och den är ju inte lika aktuell längre om Roslagsbanan skulle förlängas till T-centralen. Den skulle dock fortfarande avlasta mycket till högskolorna som konstigt nog nästan alla koncentrerat sig kring linje 14.