Tid för tömning/fylla tåg brukar ju sällan vara något problem om man har tillräckligt med dörrar. Nu brukar ju inte Trafikförvaltningen prioritera det. Men jag har sällan upplevt det som något problem vid någon ändstation. Fördelen är ju att bygger man till T-centralen, blir det ju inte lika stora tryck där som i dag vid Stockholms Östra.twr skrev:Vi måste anta 2 minuters headway mellan tågen, för att inte ändstationen ska vara den begränsande faktorn i systemet. Vad tror ni om följande antaganden:
* Beredskap för 180 meters tåg
* 2 minuter dimensionerande headway
* 90 sekunder signaltekniskt möjlig headway
* 1 minut att tömma ett tåg
* 1/2 minut att fylla ett tåg
* 1 minut att köra undan ett tåg och köra in ett annat, om de kör i samma riktning
* 2 minuter att köra undan ett gå och köra in ett annat, om de kör i motsatt riktning, dvs ska passera samma spår in/ut till plattform
* 3 minuter reglertid vid ändstation
* 1 minut att byta riktning med vändhjälp
* 4 minuter att byta riktning utan vändhjälp (beredskap för 180 meters tåg)
Håller ni med om dessa antaganden? De känns faktiskt väl optimistiska tycker jag.
Men det får man ju planera efter vad man har för krav. vare sig att tömma eller fylla ska alltså behöva ta mer en 30-sekunder med rätt planerade tåg. Givetvis inte med dagens vagnpark - men den räknar jag inte ska vara aktuell när man hunnit byggt klart detta ändå (om det nu alls någonsin blir av). De har väl på sin höjd 10-års livslängd kvar. Men som sagt - har ingen förhoppning om att man specificerat de nya vagnarna för att klara en bra cirkulation.
1 minut att köra undan ett tåg och köra in ett annat i samma riktning bör inte vara något problem om det är bra prestanda på systemet. Är ju ungefär vad som fungerar i tunnelbanan. Men det bygger också på att man prioriterar detta när man planerar.
3-minuters reglertid beror ju lite på banans prestanda i övrigt. Men jag skulle nog vilja sätta 4-minuter som minimum. Har man ju oftast i tunnelbanan och det fungerar rätt bra.
Förhoppningsvis konstruerar man även nya vagnar så att inte själva omstarten tar en massa tid i onödan. I sådana fall sparar man väl på sin höjd in 30 sekunder där. Avgörande är väl snarare att man i sådana fall använder sig av hopparlag.
Sedan kan man ju ha miniminivåer. Kör man allt på miniminivå, så kan det ju bli väldigt störningskänsligt. Men även Roslagsbanan bör väl exempelvis planeras för automatdrift?