- Först en bild på 371 i risigt skick den 13 december 1976. Revisionsdatumet var 8 januari 1964, intressant eftersom vagnen var placerad på linje 14 då. Undrar just om den hann tillbax t Brännkyrka innan den långa tjänstgöringen på 12:an började? Den främre vagnen är 385, numera 304.
- 371-3a.jpg (14.81 KiB) Visad 8498 gånger
Veckans 12:a
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
- Bilagor
-
- Det var 373, 390, 379 och 389 som fungerade som enkelvagnar efter 1971. De andra vagnarna hade ej dörrmanövrering etc i B-ändarna. Dock fungerade körkontrollerna fortfarande, men utanför vagnhallsdalen var det mycket sällsynt att de kördes från B-änden. Här är ett sådant fall, där 377 används som draglok åt ett braxat tåg med 389 den 1 februari 1977. 389 var såvitt jag vet sista kvarvarande A24 på 12:an.
- 377-1b.jpg (8.11 KiB) Visad 8498 gånger
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
304 har gått som isvagn och spöktåg alla nätter som jag varit hemma under kallnattsperioden den senaste veckorna, men nu är det milt på nätterna och dax för festklädsel. Dagens destinationsskylt är ju något illavarslande om pension för vagnen, men A-ändens "KHALIL" avslöjade att det var en pensionsavgång i personalen. Allting kunde vara värre och snart är det vår. Fram till sommartidsomställningen kan man hoppas på Isvagnen i gryningsljus!
//henrik
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
//henrik
Re: Veckans 12:a
Skramlade det väldigt mycket när detta underverk till ledvagn passerade växlarna?
undrar
Thomas
som nyligen haft nöjet (?) att åka med vagntypen i andra änden av stan...
undrar
Thomas
som nyligen haft nöjet (?) att åka med vagntypen i andra änden av stan...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Nej jag tycker inte att A35 är en skrammelvagn. Vagntypen har tvärtom en betydligt mjukare gång särskilt här i 12:ans många kurvor. Och sedan mer än ett år tillbaka verkar barnsjukdomarna avhjälpta, som de långa pauserna när vagnarna inte kom iväg från hållplatserna och orsakade förseningar.
Men inredningen i A35 är alltför ståplatsorienterad för att passa 12:an, och sittningen är asocial. Samtalen på 12:an är ju en viktig grej för oss i vårt reservat:-)
//henrik
Men inredningen i A35 är alltför ståplatsorienterad för att passa 12:an, och sittningen är asocial. Samtalen på 12:an är ju en viktig grej för oss i vårt reservat:-)
//henrik
Re: Veckans 12:a
Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Veckans 12:a
Nu ska man kanske inte jämföra växelkurvorna på Nockebybanan, som genomsmygs i 20 km/h, med dem på Lidingö som passeras i linjehastighet. Men A35/A36 är märkligt stötig vid gång genom växlar, även på rakspår. Jag vill inte spekulera om varför, men det kan möjligen ha med hjulprofilen att göra.TKO skrev:Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...
/TKO
Re: Veckans 12:a
Jag tyckte det var extra skramligt när växelkorsen passerades vid låg hastighet, det var faktiskt bättre när det gick med lite fart!daniel_s skrev:Nu ska man kanske inte jämföra växelkurvorna på Nockebybanan, som genomsmygs i 20 km/h, med dem på Lidingö som passeras i linjehastighet. Men A35/A36 är märkligt stötig vid gång genom växlar, även på rakspår. Jag vill inte spekulera om varför, men det kan möjligen ha med hjulprofilen att göra.TKO skrev:Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...
/TKO
På Lidingö alltså...
(Jag får åka med tolvan snart för en jämförelse)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Veckans 12:a
Ja, det märkliga dunket i växelkorsningarna uppträder redan vid omkring 30 km/h, men vid högre hastigheter förkortas i alla fall lidandet.
Re: Veckans 12:a
Jag skulle vilja påstå att fenomenet uppstår redan vid 10 km/h - uppskattningsvis! Jag såg ju inte hastighetsmätaren...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Hm, jag håller med om att A35 på nått sätt "sjunker ned" i växlarna, vilket åstadkommer kraftigare skendunk. Om hjulen helt enkelt är mindre/för små så är det såklart en förklaring.
Men problemet på A32, känslan av att den ensamma mittboggin "slänger" ofjädrat i kurvorna, finns inte alls på A35. De två täta mittboggierna ger en mycket mjukare gång i kurvorna.
//henrik
Men problemet på A32, känslan av att den ensamma mittboggin "slänger" ofjädrat i kurvorna, finns inte alls på A35. De två täta mittboggierna ger en mycket mjukare gång i kurvorna.
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Idag ser jag en A35 i trafik på 12:an för första gången på kanske ett halvår. Det är vagn 462 som går på tur 5 (eller iaf den femte tursatta vagnen) med början 7.00 från Alvik.
Man kan undra varför det varit så lång paus för A35 (bortsett från en del provkörningar). En spekulation är den bristande likriktningskapaciteten, en annan är upplevda bromsproblem som ger alltför små marginaler i den förkortade säcken i Alvik. Någon som vet?
A35:orna är ju annars dåligt utnyttjade. Av de 15 vagnarna tursätts 5 på Solnalinjen och 1 (461) på linje 7. Vid större evenemang på Friends Arena går ibland dubbla A35 till Solna.
//henrik
Man kan undra varför det varit så lång paus för A35 (bortsett från en del provkörningar). En spekulation är den bristande likriktningskapaciteten, en annan är upplevda bromsproblem som ger alltför små marginaler i den förkortade säcken i Alvik. Någon som vet?
A35:orna är ju annars dåligt utnyttjade. Av de 15 vagnarna tursätts 5 på Solnalinjen och 1 (461) på linje 7. Vid större evenemang på Friends Arena går ibland dubbla A35 till Solna.
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Idag har trafiken svårt att komma igång på 12:an pga frostdimma. Svinottans två A32:or går sakta förbi i ett grönt gnistregn och blir försenade. Och ändå gjorde vagn 304 sitt jobb så sent som vid fyratiden. Det verkar som att tillfrysningen kom sent på natten, och då blir ju effekten som värst.
//henrik
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Stort snöväder i Bromma igen. 20cm+ har kommit, och inatt var det först traktorn med biltvättsborstar. Sedan 9205 som gjorde finplogning (och kanske även fungerade som Isvagn). Och nu passerar första trafikvagnen mot Alvik i rätt tid, även om den nog blir lätt försenad av att ha 9205 alldeles framför sig.
Tyvärr alldeles för mörkt för fotografering av allt det roliga...
//henrik
Tyvärr alldeles för mörkt för fotografering av allt det roliga...
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Just nu är det högsäsong för "isvagnar". Men 304 har jag ej sett till sedan i julas, den väntar kanske på översyn?
Istället går de flesta nätter ett iståg med 2xA32. Det funkar nog utom vid svåra förhållanden. En fråga som uppstår när det här tåget (som t ex inatt) går mer än ett varv är hur detta långa tåg vänds? I Nockeby finns det plats nedanför växeln, men hur gör man i Alvik?
Antingen isärkoppling och växling i krysset däruppe, eller också vändning genom Vagnhallsdalen, med eller utan mellanstickare på Tvärbanan? Någon som vet?
//henrik
Istället går de flesta nätter ett iståg med 2xA32. Det funkar nog utom vid svåra förhållanden. En fråga som uppstår när det här tåget (som t ex inatt) går mer än ett varv är hur detta långa tåg vänds? I Nockeby finns det plats nedanför växeln, men hur gör man i Alvik?
Antingen isärkoppling och växling i krysset däruppe, eller också vändning genom Vagnhallsdalen, med eller utan mellanstickare på Tvärbanan? Någon som vet?
//henrik
Re: Veckans 12:a
Kanskje på tide å innse at vogner "under nordiske forhold" trenger TO pantografer for å slippe denne isvognkjøringa?
Mvh Kjenner problemet
Mvh Kjenner problemet
Re: Veckans 12:a
I Alvik stannar man i höjd med "påstigningen", vänder och åker ner i depån, så man behöver aldrig åka in mot stoppbocken.
Vill man köra två varv så får man vackert köra ner i Bm, eller vändspåret där, och sedan upp igen.
Vill man köra två varv så får man vackert köra ner i Bm, eller vändspåret där, och sedan upp igen.
Genius on call
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
OK tack Odd för klargörande om vändningen i Alvik av de långa istågen. Exotiskt att T-banans vändsäck i Alvik används som vändspår för spårvägståg nattetid!
Men nu är ordningen återställd sedan en tid med 304 i sin huvudroll. Inatt var det rejält isigt med temperaturfall och påfrysning sent på natten under trafikfri tid. Helgmorgon är en ytterligare försvårande omständighet med den ensamma turen i 30-minutersomlopp, lätt att inte hinna runt och bygga upp förseningar. På vardagar är det ju 2 turer som hjälps åt i 40-minutersomlopp.
Men 304 röjde tre varv i gröna blixtar, ödsligt och monumentalt med släckt kupébelysning. På sista varvet blev det möte vid Höglandstorget med den första trafikvagnen, som klarade sina två timmar som ensam tur utan att bli sen.
Jag tycker att driftpersonalen gör ett fantastiskt jobb som har denna nattliga beredskap. Jag tror ej att trafiken hade kommit igång normalt en morgon som denna annars.
//henrik
Men nu är ordningen återställd sedan en tid med 304 i sin huvudroll. Inatt var det rejält isigt med temperaturfall och påfrysning sent på natten under trafikfri tid. Helgmorgon är en ytterligare försvårande omständighet med den ensamma turen i 30-minutersomlopp, lätt att inte hinna runt och bygga upp förseningar. På vardagar är det ju 2 turer som hjälps åt i 40-minutersomlopp.
Men 304 röjde tre varv i gröna blixtar, ödsligt och monumentalt med släckt kupébelysning. På sista varvet blev det möte vid Höglandstorget med den första trafikvagnen, som klarade sina två timmar som ensam tur utan att bli sen.
Jag tycker att driftpersonalen gör ett fantastiskt jobb som har denna nattliga beredskap. Jag tror ej att trafiken hade kommit igång normalt en morgon som denna annars.
//henrik