Prov med spårvagn på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Prov med spårvagn på Saltsjöbanan
Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.
Bäste Olle S.
Var vänlig klona dig inte! Skriv bara under en profil.
http://www.ss.se/forum/rules.php#21
Logga in med ditt användarnamn och lösenord som du själv valt.
Var vänlig klona dig inte! Skriv bara under en profil.
http://www.ss.se/forum/rules.php#21
Logga in med ditt användarnamn och lösenord som du själv valt.
Nu finns det ett litet galleri med fler av Olles bilder från SSLidJ 16 besök, på min sida:
http://medlem.spray.se/saltsjobanan/ovr ... ilder.html
(Till Olle: Tolkade som om det var Ok att lägga upp bilderna, meddela mig annars, så tar jag bort dem.)
http://medlem.spray.se/saltsjobanan/ovr ... ilder.html
(Till Olle: Tolkade som om det var Ok att lägga upp bilderna, meddela mig annars, så tar jag bort dem.)
/Jocke
När jag tog min första bild på Lidingöbanan 1990 var det bara blå och blå/vitaAeroSol skrev:Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.Hvordan kom vogn 16 seg dit?
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?Olle S skrev:Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan
Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.
Bantekniker
AeroSol skrev:Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.Hvordan kom vogn 16 seg dit?
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?
Bilden föreställer den sista motorvagnen från SSLidJ i ursprungligt skick nämligen vagn 16. Tillsammans med manövervagn 34 från norra banan utgjorde den det sista bruna tåget 1986. Därefter deponerades de hos spårvägssällskapet och skänktes slutligen till detta.
16 var på turné i Stockholmsområdet 1994. Den drog runt tillsammans med 17 på SSLidJ vid 80 års firandet. Därefter spenderade den sommaren på Djurgårdslinjen. Kommer inte ihåg exakt när den var på Saltis men det var i vart fall under denna turné.
Lidingös vagnar moderniserades en smula i mitten av 1980-talet. De fick nya dörrar som manövrerades av föraren, hel vindruta och målades i de nya spårtrafikfärgerna.
Vagn 17 som är banans museivagn har återfått sin ursprungliga färgsättning men har kvar bladdörrar och hel framruta.
Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan
Jonas M. Bobjörk skrev:Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.
Frågan är väl vad som är tåg och vad som är spårvagn.
På den här bilden finns ett exempel
Samma vagntyp i statsmiljö
Tror nog att Nacka-borna gärna skulle åka så här på sin järnväg.
En terminal som dessa inne i Stockholms city eller vid Slussen vore väl inte heller fel ?
Och spårvagnarna eller tågen kan ju självklart köras ut i "terrängen" också
Bilderna är länkade från:
The European Railway Picture Gallery
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/trams/pix.html
//Leif D
Visst ja glömde de, befolkningen i "Fjollträsk " är ju så där.Jonas M. Bobjörk skrev:Ja, eller så kan man ha nåt som liknar A32 fast mer "förorts-A32".
För jag meddelade bara fakta. Folk vill sitta, annars blir dom sura och gnälliga, och vill inte betala... typ
Men på de bilder jag länkade, är ju faktiskt i högsta grand förortsvagnar.
Och så måste dom ju förståss se ut som en stockholmsvagn, de är ju väldigt viktigt förståss (0 A32) !
Personligen så tycker jag ju att dessa tyska vagnar är både snyggare och har t.ex. mycket föredömmliga skyltar, vilket väl ingen kan beskylla A32 för.
//Leif D
Man kan ju börja med att klämma dit linjenummer, bara en ren slöhet att inte skylta det på A32/C20.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.