Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Olle S

Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inlägg av Olle S »

Bild

Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Bäste Olle S.

Var vänlig klona dig inte! Skriv bara under en profil.
http://www.ss.se/forum/rules.php#21

Logga in med ditt användarnamn och lösenord som du själv valt.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Jocke
Inlägg: 380
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 17:58
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Nu finns det ett litet galleri med fler av Olles bilder från SSLidJ 16 besök, på min sida:

http://medlem.spray.se/saltsjobanan/ovr ... ilder.html

(Till Olle: Tolkade som om det var Ok att lägga upp bilderna, meddela mig annars, så tar jag bort dem.)
/Jocke
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

16

Inlägg av BaardB »

Hvordan kom vogn 16 seg dit?

/Baard
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Hvordan kom vogn 16 seg dit?
Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Hade det funnis anslutning till Värtan med hamnspår hade man kunnat köra hela vägen (efter diesellok)
Bantekniker
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

....
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

AeroSol skrev:
Hvordan kom vogn 16 seg dit?
Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?
När jag tog min första bild på Lidingöbanan 1990 var det bara blå och blå/vita
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inlägg av Bussmicke »

Olle S skrev:Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.
Bantekniker
PerGH
Inlägg: 75
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 21:38

Inlägg av PerGH »

AeroSol skrev:
Hvordan kom vogn 16 seg dit?
Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?

Bilden föreställer den sista motorvagnen från SSLidJ i ursprungligt skick nämligen vagn 16. Tillsammans med manövervagn 34 från norra banan utgjorde den det sista bruna tåget 1986. Därefter deponerades de hos spårvägssällskapet och skänktes slutligen till detta.

16 var på turné i Stockholmsområdet 1994. Den drog runt tillsammans med 17 på SSLidJ vid 80 års firandet. Därefter spenderade den sommaren på Djurgårdslinjen. Kommer inte ihåg exakt när den var på Saltis men det var i vart fall under denna turné.

Lidingös vagnar moderniserades en smula i mitten av 1980-talet. De fick nya dörrar som manövrerades av föraren, hel vindruta och målades i de nya spårtrafikfärgerna.

Vagn 17 som är banans museivagn har återfått sin ursprungliga färgsättning men har kvar bladdörrar och hel framruta.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Jonas M. Bobjörk skrev:
Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.

Frågan är väl vad som är tåg och vad som är spårvagn.
På den här bilden finns ett exempel
Bild
Samma vagntyp i statsmiljö
Bild
Tror nog att Nacka-borna gärna skulle åka så här på sin järnväg.
Bild
En terminal som dessa inne i Stockholms city eller vid Slussen vore väl inte heller fel ?
Bild
Bild
Och spårvagnarna eller tågen kan ju självklart köras ut i "terrängen" också
Bild
Bild

Bilderna är länkade från:
The European Railway Picture Gallery
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/trams/pix.html

//Leif D
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Duovagnar? (De kan alltså köras på både järnvägsräls och spårvägsräls.)
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Ja, eller så kan man ha nåt som liknar A32 fast mer "förorts-A32".

För jag meddelade bara fakta. Folk vill sitta, annars blir dom sura och gnälliga, och vill inte betala... typ ;) :D
Bantekniker
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Jonas M. Bobjörk skrev:Ja, eller så kan man ha nåt som liknar A32 fast mer "förorts-A32".

För jag meddelade bara fakta. Folk vill sitta, annars blir dom sura och gnälliga, och vill inte betala... typ ;) :D
Visst ja glömde de, befolkningen i "Fjollträsk " är ju så där.
Men på de bilder jag länkade, är ju faktiskt i högsta grand förortsvagnar.
Och så måste dom ju förståss se ut som en stockholmsvagn, de är ju väldigt viktigt förståss (0 A32) !

Personligen så tycker jag ju att dessa tyska vagnar är både snyggare och har t.ex. mycket föredömmliga skyltar, vilket väl ingen kan beskylla A32 för.

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Man kan ju börja med att klämma dit linjenummer, bara en ren slöhet att inte skylta det på A32/C20.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar