Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Det ser ut att bli stora förändringar i busstrafiken efter sommaren.
Bussbolaget Nobina vill minska trycket på Gullmarsplan och i stället börja använda sig av Farsta som knutpunkt.
Cirka 2 000 resenärer berörs.
Nobinas förändringsförslag som just nu är på remiss i alla berörda kommuner innehåller en rad nyheter. Den största är att busslinjerna 806, 809 och 809C ska dras om så att de i stället för Trollbäcken kör via Vega och slutar sin färd i Farsta Strand.
– För många Haningeresenärer innebär det här en kortare restid in till stan på 5-10 minuter, säger Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina.
Resenärer från Trollbäcken kompenseras med 37 nya turer på 807:an som i rusningstrafik ska avgå var tredje eller fjärde minut från Brandbergens centrum till Gullmarsplan. Svartbäckenbor som vill resa till Trollbäcken kommer nu att behöva byta buss i Brandbergen.
Den stora anledningen till att Nobina vill genomföra förändringen är, enligt Mohlin, att det minskar trycket på Gullmarsplan. Nobina räknar med att 2 000 resenärer i stället kommer att byta färdsätt i Farsta Strand.
– Vi behöver snabba upp resorna på morgnarna och knyta upp mer mot pendeltåget när Citybanan öppnar. Det här är också bra för miljön då vi minskar våra utsläpp i och med att körsträckan kortas.
För Haningeborna gäller också att busslinjer som går parallellt med pendeltåget slopas. Det här gäller 810:an, samt 869:an som enligt förslaget bara ska köra till Handenterminalen.
– Det är en onödig kostnad skattemässigt att ha två parallella färdsätt. Dessutom är ju pendeln snabbare, säger Daniel Mohlin.
Under sommaren vill Nobina också slopa alla direktbussar in till Stockholms central.
– Vi har få resenärer i semestertider och vi stärker i stället upp på de övriga linjerna, säger Daniel Mohlin.
----------
Hur kan man påstå att det skall gå snabbare att resa mellan Haninge och stan via Vega och byte till T-bana i Farsta jämfört med dagens lösning.
Bussbolaget Nobina vill minska trycket på Gullmarsplan och i stället börja använda sig av Farsta som knutpunkt.
Cirka 2 000 resenärer berörs.
Nobinas förändringsförslag som just nu är på remiss i alla berörda kommuner innehåller en rad nyheter. Den största är att busslinjerna 806, 809 och 809C ska dras om så att de i stället för Trollbäcken kör via Vega och slutar sin färd i Farsta Strand.
– För många Haningeresenärer innebär det här en kortare restid in till stan på 5-10 minuter, säger Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina.
Resenärer från Trollbäcken kompenseras med 37 nya turer på 807:an som i rusningstrafik ska avgå var tredje eller fjärde minut från Brandbergens centrum till Gullmarsplan. Svartbäckenbor som vill resa till Trollbäcken kommer nu att behöva byta buss i Brandbergen.
Den stora anledningen till att Nobina vill genomföra förändringen är, enligt Mohlin, att det minskar trycket på Gullmarsplan. Nobina räknar med att 2 000 resenärer i stället kommer att byta färdsätt i Farsta Strand.
– Vi behöver snabba upp resorna på morgnarna och knyta upp mer mot pendeltåget när Citybanan öppnar. Det här är också bra för miljön då vi minskar våra utsläpp i och med att körsträckan kortas.
För Haningeborna gäller också att busslinjer som går parallellt med pendeltåget slopas. Det här gäller 810:an, samt 869:an som enligt förslaget bara ska köra till Handenterminalen.
– Det är en onödig kostnad skattemässigt att ha två parallella färdsätt. Dessutom är ju pendeln snabbare, säger Daniel Mohlin.
Under sommaren vill Nobina också slopa alla direktbussar in till Stockholms central.
– Vi har få resenärer i semestertider och vi stärker i stället upp på de övriga linjerna, säger Daniel Mohlin.
----------
Hur kan man påstå att det skall gå snabbare att resa mellan Haninge och stan via Vega och byte till T-bana i Farsta jämfört med dagens lösning.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Beror väl på målpunkten, det lär ju inte bli snabbare till just gullmarsplan, men om man byter till tunnnelbana där för att åka till cityområdet så blir det väl viss skillnad. Men det här är väl bara fortsatta besparingar för sll som man vill få att låta bra, och det är nog motiverat att nyttja den ökade kapaciteten för pendeln när citybanan öppnas.LasseW skrev:Hur kan man påstå att det skall gå snabbare att resa mellan Haninge och stan via Vega och byte till T-bana i Farsta jämfört med dagens lösning.
Buss 810 har jag rest en hel del med. Om den framöver bara åker till Handenterminalen så låter det nästan som 837:an som jag var lika bekant med, den verkar ju också ha blivit något annat än då jag nyttjade den.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Det låter som en väldigt omfattande trafikomläggning! Det är stor skillnad på "800-linjer" och på "800 linjer"!
(Förlåt, jag kunde inte låta bli...)
(Förlåt, jag kunde inte låta bli...)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Källa kanske behövs?
http://mitti.se/hejda-gullmarsplan/
Absolut kan trådrubriken "Förändringar i 800 linjer" missuppfattas.
Det är skillnad på några olika linjer i 800-området, jämfört med 800 st linjer...
http://mitti.se/hejda-gullmarsplan/
Absolut kan trådrubriken "Förändringar i 800 linjer" missuppfattas.
Det är skillnad på några olika linjer i 800-området, jämfört med 800 st linjer...
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Det känns som om någon inte är helt insatt i saker och ting. Huruvida det är reportern eller Nobinas talesperson må vara osagt.
Jag har åkt 809:an till och från jobbet sedan linjen startade någon gång i mitten av 1970-talet. Den har aldrig gått via Trollbäcken, bortsett från sin första trafikvecka, då motorvägen mellan Handen och Skogås inte var klar.
809 och 809C har egen bussfil från Farsta och nästan ända fram till Gullmarsplan och har inga stop på den sträckan. Tunnelbanan har åtta stationer mellan Farsta strand och Gullmarsplan. Dessutom har vi bytestid vid Farsta strand, och bara en T-banelinje. Från Gullmarsplan har vi tre linjer. Att tala om tidsvinst här låter inte seriöst.
810:an och 869:an har tillkommit efter att Jordbro- respektive Dalaröbor efterlyst förbindelse med Gullmarsplan. Det är inte alla som jobbar inne i City.
/Tobba
Jag har åkt 809:an till och från jobbet sedan linjen startade någon gång i mitten av 1970-talet. Den har aldrig gått via Trollbäcken, bortsett från sin första trafikvecka, då motorvägen mellan Handen och Skogås inte var klar.
809 och 809C har egen bussfil från Farsta och nästan ända fram till Gullmarsplan och har inga stop på den sträckan. Tunnelbanan har åtta stationer mellan Farsta strand och Gullmarsplan. Dessutom har vi bytestid vid Farsta strand, och bara en T-banelinje. Från Gullmarsplan har vi tre linjer. Att tala om tidsvinst här låter inte seriöst.
810:an och 869:an har tillkommit efter att Jordbro- respektive Dalaröbor efterlyst förbindelse med Gullmarsplan. Det är inte alla som jobbar inne i City.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Fast i Farsta Strand så tror jag inte man har tänkt att resenärerna ska byta till Tunnelbanan, som i Gullmarsplan, utan till Pendeltågen som går snabbare in till City, som i Handen.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Men ska man till Gullmarsplan så...
/Tobba
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Det är nog journalisten snarare som missuppfattat alla detaljer. Det är klart att man vet att 809 inte går förbi Trollbäcken, 806 gör det ju dock det, som man här också föreslår ska gå till Farsta (märkligt nog).
Sedan är det klart man vill få det att låta som en förbättring. Då säger man ju att det går fortare. Men det är ju tveksamt även om man räknar med pendeltåget. När det inte är köer för bussen torde ju restiden bli ganska likartad för pendeltåg till Centralen från Farsta jämfört med byte från buss till t-bana vid Gullmarsplan.
Räknar man efter principerna i samhällsekonomiska kalkyler, borde det gå ganska lätt att konstatera att lösningen ger rätt stora restidsförluster.
Sedan är det klart man vill få det att låta som en förbättring. Då säger man ju att det går fortare. Men det är ju tveksamt även om man räknar med pendeltåget. När det inte är köer för bussen torde ju restiden bli ganska likartad för pendeltåg till Centralen från Farsta jämfört med byte från buss till t-bana vid Gullmarsplan.
Räknar man efter principerna i samhällsekonomiska kalkyler, borde det gå ganska lätt att konstatera att lösningen ger rätt stora restidsförluster.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
800 linjer! Det är väldigt många linjer det!
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Lite faktaunderlag (en vardag ungefär klockan 7, källa SL:s reseplanerare):
Olika målpunkter i Stockholms innerstad från Gullmarsplan och Farsta strand.
Gullmarsplan -> T-Centralen 9-10 min
Farsta strand -> Centralen 16 min
Diff: 6-7 min
Gullmarsplan -> Liljeholmen 13 min
Farsta strand -> Liljeholmen 19-26 min (behöver man inte mer än 3 min för att byta blir det 18-19 min)
Diff: 6-13 min
Gullmarsplan -> Tekniska högskolan 18-19 min
Farsta strand -> Tekniska högskolan 30 min
Diff: 11-12 min
Gullmarsplan -> Medborgarplatsen 3-4 min
Farsta strand -> Södra station 12 min
Diff: 8-9 min
Gullmarsplan -> Odenplan 13-14 min
Farsta strand -> Karlberg 21 min (borde vara ungefär samma tid för att komma till Odenplan med Citybanan)
Diff: 7-8 min
Brandbergens industriområde (sista hållplatsen för 809 mot Gullmarsplan) till Gullmarsplan: 24 min
Brandbergens industriområde till Farsta strand enligt Apple maps: 8 min
Effekter av Citybanan och station vid Vega (klar 2019) inte medräknade.
Olika målpunkter i Stockholms innerstad från Gullmarsplan och Farsta strand.
Gullmarsplan -> T-Centralen 9-10 min
Farsta strand -> Centralen 16 min
Diff: 6-7 min
Gullmarsplan -> Liljeholmen 13 min
Farsta strand -> Liljeholmen 19-26 min (behöver man inte mer än 3 min för att byta blir det 18-19 min)
Diff: 6-13 min
Gullmarsplan -> Tekniska högskolan 18-19 min
Farsta strand -> Tekniska högskolan 30 min
Diff: 11-12 min
Gullmarsplan -> Medborgarplatsen 3-4 min
Farsta strand -> Södra station 12 min
Diff: 8-9 min
Gullmarsplan -> Odenplan 13-14 min
Farsta strand -> Karlberg 21 min (borde vara ungefär samma tid för att komma till Odenplan med Citybanan)
Diff: 7-8 min
Brandbergens industriområde (sista hållplatsen för 809 mot Gullmarsplan) till Gullmarsplan: 24 min
Brandbergens industriområde till Farsta strand enligt Apple maps: 8 min
Effekter av Citybanan och station vid Vega (klar 2019) inte medräknade.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Det luktar ju VBP lång väg när det är Nobina som marknadsför förändringen och yrar om miljön. Genom att köra bussarna kortare sträcka för samma ersättning gör de ju större vinst. Eller åtminstone mindre förlust; bolagen i den här branschen har ju sänkt sina priser så lågt att det egentligen inte finns någon anledning att hålla på med verksamheten överhuvudtaget utan det är snarast ett väldigt krångligt sätt att låna pengar, med landstinget som långivare.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Om tiderna stämmer hyfsat väl som postades tidigare så verkar det väl inte vara en helt dålig idé? Flytta över folk till spårbunden trafik tidigare känns som en bra idé. Kanske behövs spånas på lite alternativa vägar och lite nytänkande. Med citybanan kommer även pendeltågen kunna transportera folk mycket snabbare till Odenplans omgivningar än sitta och puttra på gröna linjen från Gullmarsplan med stopp var och varannan meter.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Samtliga partier i Haninge kommun är kritiska till remissen. Den 4 april får vi veta svaret.
Citat ur Mitti:
http://mitti.se/bussresenarer-rasar-mot ... ag=haninge
Citat ur Mitti:
http://mitti.se/bussresenarer-rasar-mot ... ag=haninge
Och vare sig tunnelbanestationen eller pendeltågsstationen Farsta Strand har bättre kapacitet och infrastruktur m h t ingångssspärrar, trappor, hissar mm) än Gullmarsplan, snarare tvärtom...Det kommer bli kaos...Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, är skarpt kritisk.
– De här förändringarna är helt otänkbara, vi kan inte hamna i Farsta strand i stället för Gullmarsplan. Det finns inte en chans att Nobina kan få igenom detta, säger hon.
Kommunen har fått in 15 mejl och 20 telefonsamtal om synpunkterna, plus synpunkter på kommunens facebook-sida.
– Vi vet att Nobinas förslag upprört. För de som ska till Gullmarsplan kan det bli två byten nu. Vi vill ju hellre få folk att åka kollektivt än att ta bilen, och minska bilanvändandet. I många av de här fallen, i alla fall vad man ser på mejlen, kommer folk att ta bilen nu. Och det är ju inte det vi vill, säger trafikplanerare i Haninge, Kent Lindgren.
Om remissen blir verklighet?
Efter 4 april vet Haningeborna.
Då lämnar Haninges kommunstyrelse sina synpunkter. Sedan fattar landstinget beslut.
– Möjligheten att påverka från kommunens sida skulle jag säga hänger mycket på om vi får ett gemensamt starkt remissvar, vilket det borde finnas goda förutsättningar för, då det moderata oppositionsrådet redan varit ute och markerat, liksom jag, säger Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Så folk väljer bil eller kollektivtrafik baserat på antal byten inte restid?
Dock tog du upp en bra poäng angående kapaciteten i Farsta strand vilket möjligtvis kanske inte räcker till.
Dock tog du upp en bra poäng angående kapaciteten i Farsta strand vilket möjligtvis kanske inte räcker till.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Men nog är det väl lite konstigt om man inte ska kunna basera Brandbergens kollektivtrafik på pendeltåget när det ligger drygt 1 km från Handens station?roggek skrev:– De här förändringarna är helt otänkbara, vi kan inte hamna i Farsta strand i stället för Gullmarsplan. Det finns inte en chans att Nobina kan få igenom detta, säger hon.
Nu är det väl ingen som har sagt att all trafik till Gullmarsplan istället ska gå till Farsta strand. Frågan är väl snarare om Farsta strand kan ta över en del av trafiken och därmed minska belastningen på Gullmarsplan. Sedan är det kanske rimligare att de flesta byter till pendeltåg någon annanstans än Farsta strand, t.ex. i Handen.roggek skrev: Och vare sig tunnelbanestationen eller pendeltågsstationen Farsta Strand har bättre kapacitet och infrastruktur m h t ingångssspärrar, trappor, hissar mm) än Gullmarsplan, snarare tvärtom...Det kommer bli kaos...
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Varför skall folk åka omvägar, när 809:an tar dem direkt dit de vill, så nära innerstaden som möjligt?Magnus Ahltorp skrev:Men nog är det väl lite konstigt om man inte ska kunna basera Brandbergens kollektivtrafik på pendeltåget när det ligger drygt 1 km från Handens station?roggek skrev:– De här förändringarna är helt otänkbara, vi kan inte hamna i Farsta strand i stället för Gullmarsplan. Det finns inte en chans att Nobina kan få igenom detta, säger hon.
Nu är det väl ingen som har sagt att all trafik till Gullmarsplan istället ska gå till Farsta strand. Frågan är väl snarare om Farsta strand kan ta över en del av trafiken och därmed minska belastningen på Gullmarsplan. Sedan är det kanske rimligare att de flesta byter till pendeltåg någon annanstans än Farsta strand, t.ex. i Handen.roggek skrev: Och vare sig tunnelbanestationen eller pendeltågsstationen Farsta Strand har bättre kapacitet och infrastruktur m h t ingångssspärrar, trappor, hissar mm) än Gullmarsplan, snarare tvärtom...Det kommer bli kaos...
Och om nu det "bara är 1 km" mellan pendeln och Brandbergen (det är faktiskt över 2 km!) så betyder inte det att merparten VILL åka pendeltåg!
Vi har massor av äldre som har sjukhusbesök på Södersjukhuset, och för dem är 807/809:an och ett byte till 164:an vid Gullmarsplan det perfekta resmönstret!
Både med käpp eller rullator. En hissfärd vid Gullmarsplan är allt som behövs.
Och kom nu inte och knäpp mig på näsan, jag har bott här i 24 år!
Den dagen pendeln går med styv 7,5 minuterstrafik merparten av trafikdygnet, då kan jag tänka mig att ändra min resväg via Farsta Strand! Men nu lockar både 807 och 809 mig mer...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Men för de som absolut inte vill åka pendeltåg så kan det väl finnas kvar bussar. Det betyder dock inte att SL ska strössla med direktbussar, utan då får det förstås vara samma sorts mjölkpallsbussar som på alla andra ställen. Vad som däremot borde strösslas med är bussar från (i det här fallet) Brandbergen till en lämplig pendeltågsstation, så att bytes- och väntetiderna blir minimala.roggek skrev: Varför skall folk åka omvägar, när 809:an tar dem direkt dit de vill, så nära innerstaden som möjligt?
Och om nu det "bara är 1 km" mellan pendeln och Brandbergen (det är faktiskt över 2 km!) så betyder inte det att merparten VILL åka pendeltåg!
Vi har massor av äldre som har sjukhusbesök på Södersjukhuset, och för dem är 807/809:an och ett byte till 164:an vid Gullmarsplan det perfekta resmönstret!
Både med käpp eller rullator. En hissfärd vid Gullmarsplan är allt som behövs.
Och kom nu inte och knäpp mig på näsan, jag har bott här i 24 år!
Den dagen pendeln går med styv 7,5 minuterstrafik merparten av trafikdygnet, då kan jag tänka mig att ändra min resväg via Farsta Strand! Men nu lockar både 807 och 809 mig mer...
Anledningen till att ha direktbussar är ju om matartrafiken inte fungerar, t.ex. för att det man matar till är överbelastat (eller inte ens existerar, som i fallet Värmdö och Tyresö), inte att tillgodose varje punkt-till-punkt-resande med en direktbuss.
Om nu däremot inte Haningeborna vill ha pendeltåg så kan väl SL och Trafikverket prioritera ner dem och koncentrera sig på andra delar av nätet, men om jag har förstått rätt är Haninge kommun ganska intresserade av den nya stationen i Vega, och även de befintliga 6 stationerna. Många i Nynäshamn skulle säkert inte säga nej till att några stationer på vägen slopades.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
8 minuter gäller om man tar motorvägen medetsamma efter Brandbergens industriområde.Brandbergens industriområde (sista hållplatsen för 809 mot Gullmarsplan) till Gullmarsplan: 24 min
Brandbergens industriområde till Farsta strand enligt Apple maps: 8 min
Men 809:ans föreslagna rutt via Torfastleden - G:a Nynäsvägen - Vega - Länna tog 12 minuter för mig när jag provade. Och då utan hållplatsuppehåll vid Vega och grönt ljus vid de båda trafikljusen före Farsta strand.
Tog jag motorvägen direkt efter Brandbergens ind:område tog det sex minuter.
Vi är ganska många här i Vendelsö - Brandbergen som inte är helt imponerade av Nobina.
Är SL till för resenärerna eller är resenärerna till för SL?
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Re: Förändringar i 800 linjer enl Mitt i Haninge
Nä, vi är inte impade för fem öre av Nobina:
https://www.minkampanj.nu/petitions/sto ... -sodertorn
I skrivand stund:
2 055
av 3 000 underskrifter
Om du bor i Haninge eller Vega, skriv under du med!
https://www.minkampanj.nu/petitions/sto ... -sodertorn
I skrivand stund:
2 055
av 3 000 underskrifter
Om du bor i Haninge eller Vega, skriv under du med!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."