Vändslingan i Mölndal

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Harald »

År 2002 byggdes ett resecentrum i Mölndal. Då byggdes slingan om och hållplatserna flyttades till ett läge norr om slingan, som fick ett spår plus ett stickspår för uppställning av vagnar.

Bild

Hösten 2011 byggdes slingan om med två spår för att linje 2 skulle kunna förlängas från Krokslätt till Mölndals centrum.

Bild

Det var ju grönt och fint, men Mölndal har stora ambitioner. En stor del av centrum är rivet och nya hus ska byggas. Det har också byggts ett hus över en del av slingan, så nu ser det ut så här:

Bild
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av stockholm79 »

Svårt att tro att första och sista bilden är från samma plats!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Hechtwagen »

Låg inte slingan under en bro tidigare med en restaurang även den under bron med brln som tak?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Harald »

Slingan ligger söder om bron och det gjorde den gamla slingan också. De övre bilderna är tagna från bron. På bilden nedan från 2002 kan man se den nya slingan under byggnad, den gamla slingan och bron.

Bild
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av daniel_s »

Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av jesper »

daniel_s skrev:Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?
Namnet "Broplatsen" är slopat sedan många år. Skulle tro att det försvann i samband med att slingan byggdes om 2002? "Mölndals sjukhus" är näst sista hållplatsen och "Mölndal centrum" är namnet på ändhållplatsen som ligger i anslutning till bron. Kan även nämnas att busshållplatserna uppe på bron heter "Mölndal station".
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av minimum traction »

(Så ingen har ännu kommit på att "rätta" "Mölndals sjukhus" till "Mölndal sjukhus", ändå skriver de "Mölndal centrum" och "~ station"…)
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Vardon »

Viktigt att komma ihåg är konstskatten, den så kallade croaissanten som ligger i mitten av slingan på översta bilden. 2011 var det väldigt noga att den inte fick förstöras och lades nog en del pengar på att skydda den för att sedan schakta bort den och bygga hus...

Det är ungefär lika som om man kastar zorn, larsson, Liljefors och Dussinskalles likfärd på tagenetippen. Eller något.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?
I hållplatslistan är det hållplatsnamnen som står. Mölndal centrum inrättades när resecentret byggdes 2002 som ersättning för två tidigare hållplatser, Broplatsen som låg i slingan och Tempelgatan. Det gör att Mölndalslinjen har blivit avkortad med sammanlagt cirka 300 meter. Den 20 december 1968 flyttades ändhållplatsen från Åbybergsgatan till Broplatsen. Men nu kanske den blir förlängd igen: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.298 ... finansiera
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av alex87 »

Innan de byggde ett höghus var vi förare irriterade över att vi inte kunde få ett personalrum (istället för åka upp till Keolis personalrum), vi ville ha det placerat i slingan, men de gick då inte eftersom kullen var ett konstverk... Men ett höghus går bygga och inte ens nu får vi en toa!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av spårsnoken »

Äh.... Det går väl att fixa ett personalrum när spårvägen förlängs till Åbromotet eller var det nu blir...

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Martin »

Det blir intressant att se om den kommande slingan vid Åby kommer byggas för en eller två linjer.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Bussmicke »

stockholm79 skrev:Svårt att tro att första och sista bilden är från samma plats!

/or
Förr var det fint, nu ser det inte klokt ut.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Gbgcyklaren »

Bussmicke skrev:Förr var det fint, nu ser det inte klokt ut.
Fast en stor obrukbar gräsplätt mitt inne i en vändslinga mitt i centrala stan är ett stort slöseri av värdefull tomtmark. Här passar det väldigt bra att bygga ett hus. Mölndal kan istället satsa på att göra kringliggande parker mer kvalitativa och inbjudande.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av stockholm79 »

Precis, jag tycker det är dumt att de inte byggde över den helt och hållet.
Det fanns ju mer mark att bebygga just där, och då hade man fått hållplatsen som en inomhusterminal.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Vändslingan i Mölndal

Inlägg av Bussmicke »

Jag tyckte det var mycket fint med det gröna

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar