Veckans 12:a
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Veckans 12:a
Den där grejen i Alvik kostar inte nödvändigtvis någonting, det är en fråga om tröskelvärden som jag inte klarar av att utreda här. Men obs att det ska vägas mot risken att vagnarna blir försenade, ju fler varv i rad en vagn ska tillryggalägga i halvtimmestrafiken desto mer kan det kosta i förseningar i slutänden.
En toa i Nockeby har man definitivt ingen nytta av i halvtimmestrafiken. För att kunna använda den så behöver man ju sätta in ytterligare en vagn i trafiken så att vagnarna hinner stå där en stund. DÅ kostar det garanterat skjortan
En toa i Nockeby har man definitivt ingen nytta av i halvtimmestrafiken. För att kunna använda den så behöver man ju sätta in ytterligare en vagn i trafiken så att vagnarna hinner stå där en stund. DÅ kostar det garanterat skjortan
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Vintern lider vidare på 12:an med en lång kallperiod.
Inte mycket till fukt i luften men tillräckligt svaj i tempen mellan dag och natt för att det ska bli betydande frostutfällning på småtimmarna. Isvagnen 304 går de flesta nätter, ofta mer än ett varv.
Banan sopades från snö med biltvättsborstarna för några dagar sedan, först spåret mot Nockeby och sedan det andra spåret någon natt senare. Antingen kör traktorn tillbaka i gatunätet (Västerled) eller så backar man tillbaka på motspår för att förbättra sopningsresultatet.
Inte tillräckligt mycket (tung eller hård) snö för att 9205 skall ha plogat ännu, men jag såg loket på en provkörningsmässig tur på Tvärbanan vid Alviks strand för någon vecka sedan.
Om tursättningen så går 1-2 A35-turer på 12:an nästan varje dag nu i januari, ofta heldagsturer och även i nattrafik. Solnalinjen har vardagar 10-minuterstrafik med 5 enkla A35:or, i helgernas 15-minuterstrafik ofta tre tvåvagnståg A35. Jag får för mig att man försöker långtidsprova koppelhuvorna i yrsnö.
//henrik
Inte mycket till fukt i luften men tillräckligt svaj i tempen mellan dag och natt för att det ska bli betydande frostutfällning på småtimmarna. Isvagnen 304 går de flesta nätter, ofta mer än ett varv.
Banan sopades från snö med biltvättsborstarna för några dagar sedan, först spåret mot Nockeby och sedan det andra spåret någon natt senare. Antingen kör traktorn tillbaka i gatunätet (Västerled) eller så backar man tillbaka på motspår för att förbättra sopningsresultatet.
Inte tillräckligt mycket (tung eller hård) snö för att 9205 skall ha plogat ännu, men jag såg loket på en provkörningsmässig tur på Tvärbanan vid Alviks strand för någon vecka sedan.
Om tursättningen så går 1-2 A35-turer på 12:an nästan varje dag nu i januari, ofta heldagsturer och även i nattrafik. Solnalinjen har vardagar 10-minuterstrafik med 5 enkla A35:or, i helgernas 15-minuterstrafik ofta tre tvåvagnståg A35. Jag får för mig att man försöker långtidsprova koppelhuvorna i yrsnö.
//henrik
Re: Veckans 12:a
Inte bara det utan allt som är relaterat till körning med tvåvagnståg skall provas, med eller utan snö!
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Fortsätter diskussionen på 170-tråden om lokalbetjäningen på 12:an i början på 70-talet. Blev litet av ett avskedreportage för vagn 366:-)
//Henrik
//Henrik
Re: Veckans 12:a
Jo, den hade spårat ur. Orsaken lär ha varit ett brustet hjul, ett problem som A24 och A30 brottades med under många år (första bilden jag sett är från 1949). Först när vagnarna ställdes av för utbyte av hjulen till en ny, liknande typ, eliminerades detta problem, vilket skedde 1994-1995. Idag finns inga hjul kvar (på någon vagn i alla fall) av den typ som brast, inte ens på någon av de kvarvarande A24-vagnarna.
/Lars J
/Lars J
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Bildgåta: Vagn 371 på ganska lättidentifierad plats med likriktning i bakgrunden. Men dateringen av bilden är knivigare, vem kan se igenom anakronismerna? En mångårigt överlevande vagn med intressant historik!
//henrik
//henrik
- Bilagor
-
- 371b.jpg (51.97 KiB) Visad 7821 gånger
Re: Veckans 12:a
371 reviderades ganska sent, kanske sista A24 som fick revision, minns dock inte när. A30 introducerades och sista A24 försvann från 12:an innan den blev 12:an igen 1989. Alltså måste bilden vara före 1975, jag tror det var i januari 75 som 12:an blev 120. Låt mig därför gissa på 1974. Röda dekaler invid dörrarna motsäger inte detta.
Platsen - kan det vara strax väster om Ålstens Gård, då borde det vara LS Höglandet som skymtar längre bort i bilden.
Trevlig bild för övrigt.
Funderar/Lars J
Platsen - kan det vara strax väster om Ålstens Gård, då borde det vara LS Höglandet som skymtar längre bort i bilden.
Trevlig bild för övrigt.
Funderar/Lars J
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
Fattas en nolla sist i linjenumret i förhållande till den stora frontrutan?ålstensgård skrev:Bildgåta: Vagn 371 på ganska lättidentifierad plats med likriktning i bakgrunden. Men dateringen av bilden är knivigare, vem kan se igenom anakronismerna? En mångårigt överlevande vagn med intressant historik!
//henrik
Re: Veckans 12:a
Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?
Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.
/Lars J
Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.
/Lars J
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Veckans 12:a
På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?
Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.
/Lars J
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
371 var nog den senast reviderade av A24 på 12:an. På bilden är den helt nyreviderad. Den återkom från revisionen med denna look, glasrutan i nummerkrukan hade ej fått 120 påklistrat men någon hittade en järn-12:a i djupaste 120-tid. Kan mycket väl ha varit en protestflagg.
B24 633, 634 och 647 fick oxå "B30-frontruta" vid denna tid i en B24-revision som jag inte vet vad den omfattade förutom att de oxå blev omlackade.
Men en dateringsdetalj återstår: när skedde utbytet av de gamla strömavtagarna till de nya A30-mässiga (=fulare) ? Jag själv minns att bytet skedde inom ett par veckor, och det var bara 9205 som överlevde. Vem minns?
//Henrik
B24 633, 634 och 647 fick oxå "B30-frontruta" vid denna tid i en B24-revision som jag inte vet vad den omfattade förutom att de oxå blev omlackade.
Men en dateringsdetalj återstår: när skedde utbytet av de gamla strömavtagarna till de nya A30-mässiga (=fulare) ? Jag själv minns att bytet skedde inom ett par veckor, och det var bara 9205 som överlevde. Vem minns?
//Henrik
Re: Veckans 12:a
Har från sakkunnigt håll fått reda på att det inte var någon protestflagg utan helt enkelt så att det saknades klistersiffror för att märka vagnen med linjenumret 120. För att få ut den i trafik hängde man upp "en gammal 12:a". Det lär inte ha kommit någon protest från lokalbefolkningen i alla fall.
När strömavtagarna byttes minns jag inte, men de gamla var säkert helt utslitna. Det var de i alla fall på Lidingö, visade det sig när de byttes ut några år senare.
Årtalet för övrigt skall ha varit 1981 eller 1982 och vagnen var precis nyreviderad. 371 var sista vagn A24 (och även B24) som fick en riktig revision. Däremot fick säkerligen några vagnar diverse rostskador åtgärdade, bland annat i fönsterpartiet, kanske andra åtgärder också, men inte några kompletta revisioner.
/Lars J
När strömavtagarna byttes minns jag inte, men de gamla var säkert helt utslitna. Det var de i alla fall på Lidingö, visade det sig när de byttes ut några år senare.
Årtalet för övrigt skall ha varit 1981 eller 1982 och vagnen var precis nyreviderad. 371 var sista vagn A24 (och även B24) som fick en riktig revision. Däremot fick säkerligen några vagnar diverse rostskador åtgärdade, bland annat i fönsterpartiet, kanske andra åtgärder också, men inte några kompletta revisioner.
/Lars J
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
//henrik
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
Den stora frontrutan på 371dök väl upp straxt före vagn 301 1983? Ska vi säga 1981 i samband med med revision av 371?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
Fast nu blandar du nog ihop icke öppningsbara frontrutor med med frontrutor utan mittstolpe? Vagn 371 har ruta utan mittstolpe, det vill säga en stor ruta, 373 till exempel har två gummiinfattade ej öppningsbara frontrutor. Förtydligande gällande 373 så har den två gumminfattade frontrutor i varje ände, det vill säga FYRA frontrutor!C12C3C3C12 skrev:På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?
Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.
/Lars J
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Veckans 12:a
Hör nu gäddvagn och före detta kollega, nyss nämda 373 var nattvagn med säkerhetsgrepp i båda ändar tillsammans med 390, övriga motorvagnar hade bara säkerhetsgrepp i A-ändan där bågen satt, det var alltså förarsidan av dom övriga motorvagnarna som några fick hel frontruta efter revision.Hechtwagen skrev:Fast nu blandar du nog ihop icke öppningsbara frontrutor med med frontrutor utan mittstolpe? Vagn 371 har ruta utan mittstolpe, det vill säga en stor ruta, 373 till exempel har två gummiinfattade ej öppningsbara frontrutor. Förtydligande gällande 373 så har den två gumminfattade frontrutor i varje ände, det vill säga FYRA frontrutor!C12C3C3C12 skrev:På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?
Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.
/Lars J
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
Som gammal järnvägare borde du minnas att motsatsen till förarsidan heter biträdessidan! Missförstod vad du menade! Kanske är föraränden ett bättre ordval? Eller A-änden, för jag antar att det är den det rör sig om?
Men när fick första vagnen stor framruta på 12:an?
Men när fick första vagnen stor framruta på 12:an?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Veckans 12:a
OK ska vi sluta slänga diverse verktyg på varandra, jag lägger ner bromsklubban samt fartnyckelnHechtwagen skrev:Som gammal järnvägare borde du minnas att motsatsen till förarsidan heter biträdessidan! Missförstod vad du menade! Kanske är föraränden ett bättre ordval? Eller A-änden, för jag antar att det är den det rör sig om?
Men när fick första vagnen stor framruta på 12:an?
Du har rätt, skulle skrivit föraränden för att undvika missförstånd
Tror att hela frontrutan kom under tiden jag körde 12:an alltså senare delen av 70-talet
Re: Veckans 12:a
Nog fanns det väl två vagnar till med säkerhetsgrepp m m i båda ändarna, 379 och kanske 389 gissar jag?
Vad beträffar 371 så gissar jag att vagnsnumrets flyttning, SL-märkets tillkomst och elhuvudets avlägsnande på kopplet sammanhänger med någon krock under året mellan ålstensgårds bilder.
Vad beträffar 371 så gissar jag att vagnsnumrets flyttning, SL-märkets tillkomst och elhuvudets avlägsnande på kopplet sammanhänger med någon krock under året mellan ålstensgårds bilder.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Veckans 12:a
Är det någon här som vet vad som hände med 379 samt 389, då när jag körde fanns bara 373 samt 390 för natt-trafiken. Har Harald något minne av det?daniel_s skrev:Nog fanns det väl två vagnar till med säkerhetsgrepp m m i båda ändarna, 379 och kanske 389 gissar jag?