SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Det var ju ett litet, eller kanske mikroskopiskt, "Slussenelände" häromveckan. Saltsjöbanan var helt ersatt med buss. Avstigningshållplatserna i Slussenterminalen blev en trång sektor och det blev lång kö med ankommande bussar på Stadsgården.
Om något eller några år skall Saltsjöbanan få en temporär ändstation i höjd med Londonviadukten, och därifrån skall bussar köra passagerarna in till Slussen, som då dessutom är under ombyggnad! Är det någon som tror att det kommer att funka?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Tidigare har man sagt att Saltsjöbanan skall få en provisorisk station vid Londonviadukten, varifrån det skall gå ersättningsbussar fram till Slussen.
Nu talar man i stället om Henriksdal som omstigningsstation. På skisserna ser det ut som om man bygger en bussterminal norr om stationen. Det ryker nog en hel del träd, och så måste man bygga ramp i båda ändar av den väg som ser ut att finnas där i dag. Men vägen måste breddas för att bli en bred och fin bussterminall. Det ser dock ut att finnas en tillräckligt bred viadukt över Kvarnholmsvägen redan nu. Så anläggningskostnaderna blir säkert lägre här än om man byggt provisorisk station vid Londomviadukten.

Men det blir längre körsträcka för bussarna, vilket gör att det behövs fler. Från Londonviadukten kanske en hel del resenärer med målpunkt i närheten hade gått upp på söder och tagit inerstadsbussar, vilket nog inte lika många gör från Henriksdal. Och här skall bussarna blandas med annan trafik och korsa trafiken in mot Stockholm på Värmdövägen. Hade man kört Londonviadukten och via Stadsgården fram mot Slussen hade man kört på en (tillfällig) återvändgata och varit relativt befriad från privatbilar.

Vid närmare eftertanke så skall bussarna korsa trafiken från Värmdö två gånger. Förutom vid vänstersväng in på Kvarnholmsvägen så måste samma trafik korsas när denna skall upp mot Folkungagatan. (Eftersom de inte kan köra Statsgårdsleden.) Kanske hade det varit bättre att ha två bussfiler på norra sidan av Stadsgården och Värmdöleden så att bussarna aldrig behövde korsa biltrafiken? Och då skulle de komma in på den tillfälliga terminalen så att de hade dörrarna på rätt sida för passagerarutbyte direkt mot tågens perrong!

Förtydligande: När jag skrivit det ovanstående så har jag antagit att Folkungagatan slutar vid en korsning mot stadsgårdsleden och att Stadsgårdsleden byter namn till Värmdövägen någonstans i närheten av bron över kanalen. Men enligt Googels karta så heter den stora trafikleden Folkungagatan en liten bit fram till Tegelviksgatan. (Så åker man i dag från Slussen och raka vägen till Henriksdal så åker man först på Stadsgårdsleden, sedan ca 100 m på Londoviadukten för att fortsätta ca 500 m på Folkungagatan för att slutligen åka på Värmdöleden.) Londonviadukten har jag uppfattat som ett traktsnamn eller som namn på en stor plan norr om vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Magnus Ahltorp »

LÅ1 skrev:Förtydligande: När jag skrivit det ovanstående så har jag antagit att Folkungagatan slutar vid en korsning mot stadsgårdsleden och att Stadsgårdsleden byter namn till Värmdövägen någonstans i närheten av bron över kanalen. Men enligt Googels karta så heter den stora trafikleden Folkungagatan en liten bit fram till Tegelviksgatan. (Så åker man i dag från Slussen och raka vägen till Henriksdal så åker man först på Stadsgårdsleden, sedan ca 100 m på Londoviadukten för att fortsätta ca 500 m på Folkungagatan för att slutligen åka på Värmdöleden.) Londonviadukten har jag uppfattat som ett traktsnamn eller som namn på en stor plan norr om vägen.
Enligt Stockholms stads karta heter trafikleden Folkungagatan även efter Tegelviksgatan, byter namn till Danviksbro och slutligen på andra sidan vattnet byter den namn till Värmdövägen, vilket den verkar heta fram till kommungränsen vid Sicklavägen. Värmdöleden verkar bara finnas i Nacka kommun.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:Förtydligande: När jag skrivit det ovanstående så har jag antagit att Folkungagatan slutar vid en korsning mot stadsgårdsleden och att Stadsgårdsleden byter namn till Värmdövägen någonstans i närheten av bron över kanalen. Men enligt Googels karta så heter den stora trafikleden Folkungagatan en liten bit fram till Tegelviksgatan. (Så åker man i dag från Slussen och raka vägen till Henriksdal så åker man först på Stadsgårdsleden, sedan ca 100 m på Londoviadukten för att fortsätta ca 500 m på Folkungagatan för att slutligen åka på Värmdöleden.) Londonviadukten har jag uppfattat som ett traktsnamn eller som namn på en stor plan norr om vägen.
Enligt Stockholms stads karta heter trafikleden Folkungagatan även efter Tegelviksgatan, byter namn till Danviksbro och slutligen på andra sidan vattnet byter den namn till Värmdövägen, vilket den verkar heta fram till kommungränsen vid Sicklavägen. Värmdöleden verkar bara finnas i Nacka kommun.
Då är Googel fel ute, alltså. Och jag, som råkade skriva Värmdöleden, fast jag läste Värmdövägen på Googels karta. Men allt det här om gatunamn är ju en bisak i sammanhanget. Att jag tog upp det överhuvud taget var för att jag i texten hade utgått från att Folkungagatan slutade i korsningen mot den stora trafikleden, vilken jag sedan upptäckte att den inte gjorde. I alla fall inte namnmässigt. (Tror det är fler än jag som spontant tror att gatan slutar där.) Gatunamnen i området är ju bara en bisak här, även om det inte därför behöver vara ointressant att grotta ner sig i, men då kanske i en annan tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av daniel_s »

Magnus Ahltorp skrev:Enligt Stockholms stads karta heter trafikleden Folkungagatan även efter Tegelviksgatan, byter namn till Danviksbro och slutligen på andra sidan vattnet byter den namn till Värmdövägen, vilket den verkar heta fram till kommungränsen vid Sicklavägen. Värmdöleden verkar bara finnas i Nacka kommun.
Nja, Värmdöleden är ju motorvägen som börjar vid Lugnetrondellen så den börjar nog med en hårsmån innanför stadsgränsen. Stockholms stads karta är lite skum...

Värmdövägen slutar inte vid stadsgränsen utan den fortsätter långt bort i Nacka kommun, till Insjön vid gränsen mot Värmdö (surprise). Man blandar gärna ihop den med Gamla Värmdövägen som börjar vid Finntorp.
LÅ1 skrev:Londonviadukten har jag uppfattat som ett traktsnamn eller som namn på en stor plan norr om vägen.
Nej, det är gatan som förbinder Stadsgårdsleden med Folkungagatan. Förr i världen var den en viadukt, eller egentligen kanske snarare en bro, över ett träsk som numera är torrt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Londonviadukten har jag uppfattat som ett traktsnamn eller som namn på en stor plan norr om vägen.
Nej, det är gatan som förbinder Stadsgårdsleden med Folkungagatan. Förr i världen var den en viadukt, eller egentligen kanske snarare en bro, över ett träsk som numera är torrt.
En gatstump som går i nästan nord-sydlig riktning. Jag inser det nu. Jag trodde namnet var borta som gatunamn numera. Att det funnits vet jag, men trodde det var en viadukt aningen längre öster ut, som nu var riven, och att namnet bara levde kvar som en benämning på ett litet begränsat område i, och omkring, gatukorsningen där Folkungagatans backe kommer ner till den stör trafikleden, alltså där Londonviadukten möter Folkungagatan. Så man kan missta sig! :)

Men nog var det så att man tidigare planerade att bygga en provisorisk slutstation för Saltsjöbanan ungefär här?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vestis
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 20 januari 2012 0:39

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Vestis »

"Nej, det är gatan som förbinder Stadsgårdsleden med Folkungagatan. Förr i världen var den en viadukt, eller egentligen kanske snarare en bro, över ett träsk som numera är torrt."
Gamla Londonviadukten, som jag var med och rev samt ersatte med nuvarande vägdel, var en bro, men den gick inte över ett träsk. Under denna fanns lokaler för hamnändamål på samma sätt som det i dag finns under Frösundaledens broar mellan Solnavägen och Hagalund.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Vid närmare eftertanke så skall bussarna korsa trafiken från Värmdö två gånger. Förutom vid vänstersväng in på Kvarnholmsvägen så måste samma trafik korsas när denna skall upp mot Folkungagatan. (Eftersom de inte kan köra Statsgårdsleden.) Kanske hade det varit bättre att ha två bussfiler på norra sidan av Stadsgården och Värmdöleden så att bussarna aldrig behövde korsa biltrafiken? Och då skulle de komma in på den tillfälliga terminalen så att de hade dörrarna på rätt sida för passagerarutbyte direkt mot tågens perrong!
Det verkar riktigt dumt att inte köra Saltsjöbanans tåg så långt in mot stan som möjligt.

Men det är något i resonemanget ovan jag inte förstår. Om bussarna inte kan köra på Stadsgårdsleden, vilken annan trafik (av betydelse) behöver de då korsa? Bussarna borde väl kunna köra längs vilken väg nu denna annan trafik kör? Eftersom det lär krävas rätt tät trafik och det väl egentligen bara är att säga åt resenärerna att vara ute i en angiven tillräckligt god tid så borde väl bussarna bara helt enkelt kunna köra utan ställtid vid Slussen?

Eller kommer det vid Slussen bli en massa specialarrangemang i form av att trafiken bara släpps fram i vissa riktningar, så att man t.ex. kan åka från Nacka till Gamla Stan, men inte från Gamla Stan till Nacka eller något liknande?


Men hur ser det ut nu med tidplanen för Tvärbanan till Sickla?
Jag skulle tro att rätt många resenärer väljer Tvärbanan istället för ersättningsbussar till Slussen. Långsam vägtrafik i rusningen och kringelikrokar via Folkungagatan o.s.v. har kanske inte jättelätt att konkurrera med spårvagnarna?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Vid närmare eftertanke så skall bussarna korsa trafiken från Värmdö två gånger. Förutom vid vänstersväng in på Kvarnholmsvägen så måste samma trafik korsas när denna skall upp mot Folkungagatan. (Eftersom de inte kan köra Statsgårdsleden.) Kanske hade det varit bättre att ha två bussfiler på norra sidan av Stadsgården och Värmdöleden så att bussarna aldrig behövde korsa biltrafiken? Och då skulle de komma in på den tillfälliga terminalen så att de hade dörrarna på rätt sida för passagerarutbyte direkt mot tågens perrong!
Men det är något i resonemanget ovan jag inte förstår. Om bussarna inte kan köra på Stadsgårdsleden, vilken annan trafik (av betydelse) behöver de då korsa? Bussarna borde väl kunna köra längs vilken väg nu denna annan trafik kör? Eftersom det lär krävas rätt tät trafik och det väl egentligen bara är att säga åt resenärerna att vara ute i en angiven tillräckligt god tid så borde väl bussarna bara helt enkelt kunna köra utan ställtid vid Slussen?
Trafiken från Nackahållet skall svänga upp på Folkungagatan. Då korsar de den väg som bussarna från Slussen kör. Sedan skall bussarna köra vänster in på Kvarnholmsvägen. Då måste de korsa samma trafikström igen. Det är i och för sig trafiksignaler på båda platserna, men ändå. Bättre vore om bussarna hela tiden kunde hålla sig på norra sidan om den stora trafikströmmen.

Bussarna skall ju köra Stadsgårdsleden fram till någon provisorisk hållplats nära Slussen. Men å andra sidan blir det ju bara ersättningsbussarna som får det bättre med den lösning jag föreslår. Alla andra bussar åt Nackahållet måste ändå korsa trafikströmmen en gång. I dagsläget en gång i varje riktning. Under provisoriet endast i riktning bort från Slussen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Trafiken från Nackahållet skall svänga upp på Folkungagatan. Då korsar de den väg som bussarna från Slussen kör. Sedan skall bussarna köra vänster in på Kvarnholmsvägen. Då måste de korsa samma trafikström igen. Det är i och för sig trafiksignaler på båda platserna, men ändå. Bättre vore om bussarna hela tiden kunde hålla sig på norra sidan om den stora trafikströmmen.

Bussarna skall ju köra Stadsgårdsleden fram till någon provisorisk hållplats nära Slussen. Men å andra sidan blir det ju bara ersättningsbussarna som får det bättre med den lösning jag föreslår. Alla andra bussar åt Nackahållet måste ändå korsa trafikströmmen en gång. I dagsläget en gång i varje riktning. Under provisoriet endast i riktning bort från Slussen.
Ska alltså bussarna vända vid provisoriskt hållplats på Stadsgårdsleden, och Stadsgårdsleden i övrigt vara avstängd? Det blir ju bara en korsning (Folkungagatan-Londonviadukten) som det blir konflikt vid, och endast i en riktning.

Vid Henriksdal borde väl bussarna kunna svänga höger och köra Hästholmsvägen i högervarv. En provisorisk avstigningshållplats kan anordnas på Hästholmsvägen precis där trappa till Henriksdal-stationen mynnar ut, och sedan kör bussarna vidare Hästholmsvägen-Kvarnholmsvägen och stannar vid ordinarie busshållplats vid Henriksdal-stationen, dels för att plocka upp resenärer men även för att släppa av rörelsehindrade som inte kan använda trappan vid avstigningshållplatsen. Det kommer väl inte vara superpoppis bland de boende längs Hästholmsvägen men det går kanske att lösa genom att bjussa dem på SL-periodkort eller nåt sånt... Detta skulle leda till att bussarna inte får någon konflikt med annan trafik alls (utöver fotgängare och cyklister och väjningsplikter). Korsningen Kvarnholmsvägen-Värmdövägen skulle kunna göras om så att det går att svänga från Kvarnholmsvägen ut mot bussfilen på Värmdövägen utan att "nudda" ordinarie körfält.

P.S. sidospår: Jag såg nog just ett "påskägg" på kartor.eniro.se, jag tror en fisk hoppade upp ur vattnet och ned igen nån stans mellan Gamla Stan och Stadsgårdsleden :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Trafiken från Nackahållet skall svänga upp på Folkungagatan. Då korsar de den väg som bussarna från Slussen kör. Sedan skall bussarna köra vänster in på Kvarnholmsvägen. Då måste de korsa samma trafikström igen. Det är i och för sig trafiksignaler på båda platserna, men ändå. Bättre vore om bussarna hela tiden kunde hålla sig på norra sidan om den stora trafikströmmen.

Bussarna skall ju köra Stadsgårdsleden fram till någon provisorisk hållplats nära Slussen. Men å andra sidan blir det ju bara ersättningsbussarna som får det bättre med den lösning jag föreslår. Alla andra bussar åt Nackahållet måste ändå korsa trafikströmmen en gång. I dagsläget en gång i varje riktning. Under provisoriet endast i riktning bort från Slussen.
Ska alltså bussarna vända vid provisoriskt hållplats på Stadsgårdsleden, och Stadsgårdsleden i övrigt vara avstängd? Det blir ju bara en korsning (Folkungagatan-Londonviadukten) som det blir konflikt vid, och endast i en riktning.

Vid Henriksdal borde väl bussarna kunna svänga höger och köra Hästholmsvägen i högervarv. En provisorisk avstigningshållplats kan anordnas på Hästholmsvägen precis där trappa till Henriksdal-stationen mynnar ut, och sedan kör bussarna vidare Hästholmsvägen-Kvarnholmsvägen och stannar vid ordinarie busshållplats vid Henriksdal-stationen, dels för att plocka upp resenärer men även för att släppa av rörelsehindrade som inte kan använda trappan vid avstigningshållplatsen. Det kommer väl inte vara superpoppis bland de boende längs Hästholmsvägen men det går kanske att lösa genom att bjussa dem på SL-periodkort eller nåt sånt... Detta skulle leda till att bussarna inte får någon konflikt med annan trafik alls (utöver fotgängare och cyklister och väjningsplikter). Korsningen Kvarnholmsvägen-Värmdövägen skulle kunna göras om så att det går att svänga från Kvarnholmsvägen ut mot bussfilen på Värmdövägen utan att "nudda" ordinarie körfält.
Hur man skall vända, och var hållplatsen/terminalen skall vara framgår av skiss på den här webbsidan.
Den ordinarie hållplatsen har redan i dag kö av bussar som skall stanna där, tror jag. De behöver ju i och för sig inte stanna om de inte har avstigande och det redan står en buss där, eftersom alla bussar har samma slutdestination.
M_M skrev:P.S. sidospår: Jag såg nog just ett "påskägg" på kartor.eniro.se, jag tror en fisk hoppade upp ur vattnet och ned igen nån stans mellan Gamla Stan och Stadsgårdsleden :D
:D Vad gjorde du för att få fram det påskägget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Vid Henriksdal borde väl bussarna kunna svänga höger och köra Hästholmsvägen i högervarv. En provisorisk avstigningshållplats kan anordnas på Hästholmsvägen precis där trappa till Henriksdal-stationen mynnar ut, och sedan kör bussarna vidare Hästholmsvägen-Kvarnholmsvägen och stannar vid ordinarie busshållplats vid Henriksdal-stationen, dels för att plocka upp resenärer men även för att släppa av rörelsehindrade som inte kan använda trappan vid avstigningshållplatsen. Det kommer väl inte vara superpoppis bland de boende längs Hästholmsvägen men det går kanske att lösa genom att bjussa dem på SL-periodkort eller nåt sånt... Detta skulle leda till att bussarna inte får någon konflikt med annan trafik alls (utöver fotgängare och cyklister och väjningsplikter). Korsningen Kvarnholmsvägen-Värmdövägen skulle kunna göras om så att det går att svänga från Kvarnholmsvägen ut mot bussfilen på Värmdövägen utan att "nudda" ordinarie körfält.
Hur man skall vända, och var hållplatsen/terminalen skall vara framgår av skiss på den här webbsidan.
Aha, men så dumt att få ytterligare en korsande körväg. Å andra sidan kreativ användning av utrymmet. Mitt förslag bör gå bra att korsbefrukta med den där lösningen.
LÅ1 skrev:Den ordinarie hållplatsen har redan i dag kö av bussar som skall stanna där, tror jag. De behöver ju i och för sig inte stanna om de inte har avstigande och det redan står en buss där, eftersom alla bussar har samma slutdestination.
Fast ersättningsbussarna skulle i mitt förslag bara behöva stå där strax före avgång.
LÅ1 skrev:
M_M skrev:P.S. sidospår: Jag såg nog just ett "påskägg" på kartor.eniro.se, jag tror en fisk hoppade upp ur vattnet och ned igen nån stans mellan Gamla Stan och Stadsgårdsleden :D
:D Vad gjorde du för att få fram det påskägget?
Jag vet inte riktigt, "det bara blev så" och jag lyckades inte repetera det :)


Men hur var det med Stadsgårdsleden - blir den alltså en återvändsgata som förutom båtarna & co alltså kommer leda till en provisorisk byggarbetsplats?

Hur mycket av biltrafiken till/från Nacka kan tas om hand av södra länken?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Men hur var det med Stadsgårdsleden - blir den alltså en återvändsgata som förutom båtarna & co alltså kommer leda till en provisorisk byggarbetsplats?
Jag har uppfattat det så i alla fall. Men vad menar du med "provisorisk byggarbetsplats"? Någon gång skall den väl bli färdig, så en permanent byggarbetsplats handlar det väl inte om! :wink: Kanske menade du provisorisk busshållplats?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Men hur var det med Stadsgårdsleden - blir den alltså en återvändsgata som förutom båtarna & co alltså kommer leda till en provisorisk byggarbetsplats?
Jag har uppfattat det så i alla fall. Men vad menar du med "provisorisk byggarbetsplats"? Någon gång skall den väl bli färdig, så en permanent byggarbetsplats handlar det väl inte om! :wink: Kanske menade du provisorisk busshållplats?
Hjärnsläpp, provisorisk busshållplats och byggarbetsplats tror jag att jag tänkte skriva. :wink: :oops:
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av daniel_s »

Permanenta byggarbetsplatser finns ju också, t ex Vasagatan i Stockholm...
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Bo Rengmark »

LÅ1 skrev:Tidigare har man sagt att Saltsjöbanan skall få en provisorisk station vid Londonviadukten, varifrån det skall gå ersättningsbussar fram till Slussen.
Nu talar man i stället om Henriksdal som omstigningsstation. På skisserna ser det ut som om man bygger en bussterminal norr om stationen. Det ryker nog en hel del träd, och så måste man bygga ramp i båda ändar av den väg som ser ut att finnas där i dag. Men vägen måste breddas för att bli en bred och fin bussterminall. Det ser dock ut att finnas en tillräckligt bred viadukt över Kvarnholmsvägen redan nu. Så anläggningskostnaderna blir säkert lägre här än om man byggt provisorisk station vid Londomviadukten.
Undrar om det här är bästa och billigaste alternativet. Området ska dessutom återställas efter användning enligt avtalet med Nacka kommun. Stockholms stad står för alla kostnader.
Som jag förstår kommer två tåg att finnas samtidigt vid Henriksdal vilket gör att byte med buss inte blir så smidigt. Resmönstret kommer säkert att ändras så att många påstigande i Sickla, Nacka, Saltsjö-Järla och Lillängen kommer att välja buss redan från början för att slippa bytet i Henriksdal.
Jag skulle vilja se en fortsatt körning till Slussen så länge det går och då till provisorisk sluthållplats nedanför Stadsgårdsbacken cirka 300 meter från nuvarande angöring. När man behöver vända i Henriksdal kan man lägga ett nytt spår norr om de befintliga där det tidigare funnits spår. Då skulle man få plats att bygga ut befintlig hållplats där bussarna idag stannar mot Slussen. Om man slopade uppehåll för vartannat tåg i Östervik, Lillängen och Sickla kan man kanske klara kortvändning och det skulle kunna medföra smidigt byte med buss direkt över plattform. Alternativt alla stopp som idag och 24-minuters trafik i stället och även då kortvändning.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Verspieder »

Inge skrev:Problemet är löst. Mark och miljööverdomstolen har underkännt bygget av bussterminalen i Katarinaberget.
http://www.dn.se/sthlm/miljodomstolen-s ... sterminal/
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av darthjpp »

Verspieder skrev:
Inge skrev:Problemet är löst. Mark och miljööverdomstolen har underkännt bygget av bussterminalen i Katarinaberget.
http://www.dn.se/sthlm/miljodomstolen-s ... sterminal/
Då blir det ett varv till, denna gång i Mark- och miljöÖVERdomstolen, det är mark-och miljödomstolen som upphävt detaljplanen för bussterminalen i Katarinaberget på formella grunder. Genom att upphäva en detaljplan på formella grunder tar domstolen ingen ställning till detaljplanens innehåll, utan pekar på rent formella fel, i detta fall:
DN skrev:
  • Kommunen har inte upprättat erforderligt program med mål och utgångspunkter för planen.

    Kommunen har inte hållit de samråd som krävs.

    Kommunen har inte redovisat några alternativa lösningar.

    Man har inte redovisat hur planen förhåller sig till andra planer.

    Kommunen har inte tillräckligt redovisat ekonomiska överväganden.
Den första punkten är en tolkningsfråga, där ett överklagande till Mark- och miljöÖVERdomstolen kan gå hur som helst, men förmodligen på kommunens synsätt.

Den andra punkten om samråd är även den en fråga som tolkas på flera sätt. Alla detaljplaner skall ställas ut, och innan det så genomför man ett samråd, där man frågar de som är sakägare om en åsikt. Efter genomfört samråd väger man samman alla åsikter, och upprättar en detaljplan, som sedan ställs ut. Om det kommer in synpunkter under tiden en detaljplan är utställd skall dessa stämmas av mot detaljplanen och dokumenteras på vilket sätt man ansett att synpunkten påverkar förslaget. Vissa mindre ändringar kan göras innan byggnadsnämnden eller motsvarande antar detaljplanen. Efter antagande kan planen överklagas i tre veckor innan den vinner laga kraft. Att domstolen anser att det brustit i det första ledet i processen är anmärkningsvärt, och troligtvis skulle denna punkt bedömmas på annat sätt i Mark- och miljöÖVERdomstolen.

Den tredje punkten om alternativa lösningar. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns några alternativa lösningar som är genomförbara.

Den fjärde punkten, om förhållandet till andra planer. Där förhåller sig planen till en annan plan som vid antagandet ännu inte vunnit laga kraft. Dessutom påverkas inte bebyggelsen ovanpå berget av att det ligger en terminal inne i berget, annat än under byggnadsskedet.

Den femte punkten är återigen en ren tolkningsfråga, där det kan diskuteras i oändlighet kring hur framtida ekonomi i infrastrukturprojekt skall räknas och dokumenteras.

Sammanfattningsvis gissar jag att Mark- och miljödomstolen gjort bedömningen att planen ändå kommer att överklagas till högre instans, så de skickar helt enkelt bollen vidare. Det innebär att den högre instansen kommer att konstatera att det inte föreligger några formella fel, och att planen därmed vinner laga kraft. Gissningsvis i januari. Och eftersom Mark- och miljöÖVERdomstolen är sista instans kan sprängningarna påbörjas i februari :-)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Ny försening av Slussenombyggnaden? Enligt (M) blir det så, men inte enligt (S).

Det handlar om att godkänna den preliminär bussterminalen. Det beslutet skjuts upp för 5:e gången!

SvT: "Tillfällig bussterminal vid Nya Slussen skjuts upp"
StockholmDirekt: "Slussen-bygget skjuts upp igen". (Här finns en skiss på den tilltänkta tillfälliga terminalen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1459
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Kristofer »

LÅ1 skrev:StockholmDirekt: "Slussen-bygget skjuts upp igen". (Här finns en skiss på den tilltänkta tillfälliga terminalen.)
Funderar lite på terminalskissen. Ett 18-tal påstigningsfickor om jag räknar rätt.

Hur många bussar avgår från Slussen i maxtimmen? Som det ser ut så kommer varje avgående buss att under backmanövern blockera det enda körfältet genom terminalen. Kommer det att fungera? Observera att taktisk grafiker har fyllt terminalen med normalbussar. Inte en ledbuss så långt ögat når, och de måste ju per definition backa längre än normalbussar.

Det ser ut att vara uppställningsplatser utmed mittrefugen på påstigningssidan. Hur långt måste man köra för att ta sig från uppställningsplatserna längst fram till en påstigningsficka? Räcker det att köra till Vikingterminalen, eller blir det den provisoriska henriksdalsterminalen eller rondellen vid trafikplats Lugnet man måste till? Det blir en hel del tomkörande om man inte lyckas sno åt sig en uppställningsplats i västra änden av terminalen.

Eller luras skissen, så att det egentligen finns massor av plats över?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar