Förvisso så, men i Norrköping och Göteborg, har väl Stadsbyggnadskontor och Tekniska kontor (motsv.) en mer pragmatisk och nykter syn på hur man bygger spårväg, än vad många konsultföretag och förståsigpåare från landets huvudkommun.twr skrev:Det är konsulter som planerar numera, det finns inga utbölingar numera.hgsldf skrev: Tack, men jag tror inte att vi utbölingar skall lägga oss i spårvägstrafiken i Norrköping och Göteborg, där det är kärnan i kollektivtrafiken.
I lund, Linköping, Uppsala osv, tror jag att ev trafik kommer att se ut ungefär som i alla nya Franska spårvägsstäder, en eller två genomgående linjer som ser ut ungefär som tvärbanan i Stockholm, inga kors och tvärs linjer i innerstad.
/Göran
Sen finns ju en hel del bra exempel i utlandet, där man också kan sånt här på ett betydligt bättre sätt än i sagda kommun och företag.
Här bilder från Jena och Leipzig, som jag tycker visar bra sätt att använda befintligt utrymme...
Karl-Liebknecht-Strasse, Jena-Ost - Jena, Foto 2014-08-21 14:55:27, Leif D.
Naumburger Strasse, Zwätzen - Jena, Foto 2014-08-21 17:01:44, Leif D.
Naumburger Strasse, Zwätzen - Jena, Foto 2014-08-21 17:08:58, Leif D.
Naumburger Strasse, Zwätzen - Jena, Foto 2014-08-21 17:14:30, Leif D.
Dieskaustrasse, Knautkleeberg - Leipzig, Foto 2014-08-20 14:26:09, Leif D.
Dieskaustrasse, Knautkleeberg - Leipzig,Foto 2014-08-20 14:37:25, Leif D.