Dagens händelser på bana 2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dagens händelser på bana 2
Den massmediala bevakningen av dagens händelser på bana 2 har varit bedrövlig. Man var helt uppenbart ute efter att provocera de drabbade att tycka att det var mycket värre än det verkligen var! Irriterande och oseriöst!
Men en sak i rapporteringen var också att när det olycksaliga tåget evakuerats klart så enligt massmedia tycks man ha släppt på enkelspårsdrift mellan Östermalmstorg och Zinkensdamm med ett pendlande tåg! Jag har observerat tidigare att MTR tycks vara mycket duktiga på att improvisera tillfälliga trafiklösningar och ringer inte efter ersättningsbussar i första taget! Ett par gånger när det varit växelfel i Fruängen har man valt att vända tågen vid Västertorp och köra ett pendlande tåg mellan Västertorp och Fruängen! Bra löst på en sträcka där det är näst intill omöjligt att köra en vettig ersättningstrafik p.g.a gatunätets utseende och dessutom så slipper ju resenärerna vänta på och köa till ersättningsbussar.
En bra kunskap och inställning att ha med sig i bagaget när man ska axla pendeltågstrafiken! Tyvärr så är det Trafikverket där som tågleder och inte operatörerna men visst lyssnar man på operatörerna.
218
Men en sak i rapporteringen var också att när det olycksaliga tåget evakuerats klart så enligt massmedia tycks man ha släppt på enkelspårsdrift mellan Östermalmstorg och Zinkensdamm med ett pendlande tåg! Jag har observerat tidigare att MTR tycks vara mycket duktiga på att improvisera tillfälliga trafiklösningar och ringer inte efter ersättningsbussar i första taget! Ett par gånger när det varit växelfel i Fruängen har man valt att vända tågen vid Västertorp och köra ett pendlande tåg mellan Västertorp och Fruängen! Bra löst på en sträcka där det är näst intill omöjligt att köra en vettig ersättningstrafik p.g.a gatunätets utseende och dessutom så slipper ju resenärerna vänta på och köa till ersättningsbussar.
En bra kunskap och inställning att ha med sig i bagaget när man ska axla pendeltågstrafiken! Tyvärr så är det Trafikverket där som tågleder och inte operatörerna men visst lyssnar man på operatörerna.
218
-
Re: Dagens händelser på bana 2
Ett pendlande tåg mellan Östermalmstorg och Zinkensdamm, det måste ju ha blivit jättelång tid mellan avgångarna, det är ju 15 km/h i ena riktningen på enkelspår. Hade det inte varit bättre att köra pendlande tåg Östermalmstorg - T-Centralen och Slussen-Zinkensdamm och hänvisa resenärerna till Gröna linjen T-Centralen - Slussen?218 skrev:Den massmediala bevakningen av dagens händelser på bana 2 har varit bedrövlig. Man var helt uppenbart ute efter att provocera de drabbade att tycka att det var mycket värre än det verkligen var! Irriterande och oseriöst!
218
Allt handlar om hur erfarna och kunniga de tjänstgörande trafikledarna är. På Tvärbanan tillämpar vi gärna alternativa lösningar när det är möjligt. En variant inträffade för några månader sedan på Solnagrenen när en vagn gick sönder vid infart Karlsbodavägen norrut. Pga övergångsväxlarnas positioner och diverse gatuspår så blev den enda lösningen att vända vid Karlsbodavägen från båda håll. Annars hade man fått göra märkliga rörelser i "zick-zack" som signalsystemet inte skulle ha en chans att klara av inom rimlig tid. Trafiklösningen tillämpades dock bara en kort tid då vagnleverantörens personal lyckades få liv i skräpet så att det gick att få in i depån, men hade mycket väl kunna fungera ganska bra under en bra stund.
De största hindren mot smarta lösningar brukar, utan inbördes rangordning, växlarnas placering och beskaffenhet, signalsystemets egenskaper, kontaktledningens sektionering och hur företagsamma trafikledarna är. Det sistnämnda är det absolut viktigaste, då en trafikledare kan beställa ersättningsbussar där en annan skulle tänka ut en fungerande lösning som är bättre än bussarna. Tyvärr är det ingen samordning mellan kontakledningssektionering, växlarnas placering och signalsystemets egenskaper. Hade det varit det så skulle man ofta kunna få till en betydligt bättre trafik vid störningar än vad man klarar av idag.
Principerna gäller oavsett om det är t-bana eller spårväg.
De största hindren mot smarta lösningar brukar, utan inbördes rangordning, växlarnas placering och beskaffenhet, signalsystemets egenskaper, kontaktledningens sektionering och hur företagsamma trafikledarna är. Det sistnämnda är det absolut viktigaste, då en trafikledare kan beställa ersättningsbussar där en annan skulle tänka ut en fungerande lösning som är bättre än bussarna. Tyvärr är det ingen samordning mellan kontakledningssektionering, växlarnas placering och signalsystemets egenskaper. Hade det varit det så skulle man ofta kunna få till en betydligt bättre trafik vid störningar än vad man klarar av idag.
Principerna gäller oavsett om det är t-bana eller spårväg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det kan jag skriva under på.218 skrev:Den massmediala bevakningen av dagens händelser på bana 2 har varit bedrövlig. Man var helt uppenbart ute efter att provocera de drabbade att tycka att det var mycket värre än det verkligen var! Irriterande och oseriöst!
Imorse tog jag som vanligt tuben från Danderyds sjukhus och hamnade längst bak i vagn två av tre. Strax innan vi kom fram till T-centralen blev tåget helt tyst och gjorde en kraftig inbromsning till stillastående. Sedan blev det stående där medan föraren gjorde ett par försök att starta om alltihop. Vi fick regelbunden information om att de gjorde sitt bästa för att få oss därifrån. Efter ett tag blev det lite tråkig luft, men när vi hade väntat i ungefär en timme och tjugo minuter drog ventilationen igång igen. En stund senare hade de påbörjat evakueringen av första vagnen. Det tog en bra stund, men sedan blev det andra vagnens tur. Eftersom jag satt längst bak fick jag köa mig genom hela vagnen innan jag till slut fick gå igenom hytten, klättra ner på en stege och promenera fram till T-centralen.

Resan tog ungefär två timmar och kvart längre än vanligt, men alla väntade snällt medan de fipplade med telefoner, bläddrade i tidningar, stirrade i taket, stirrade i golvet, vilade med stängda ögon, o s v. I min del av vagnen var det ingen som sade ett ord på hela tiden, förutom ett par personer som ringde och meddelade att de skulle bli sena. Ingen fick panik, ingen gick runt i vagnen, ingen höjde rösten, ingenting sånt.
Sedan kom jag till jobbet och läste på Aftonbladet om dramatiken. "Det var panikstämning", "det är panik där inne", "fullständig kalabalik", "fullständig katastrof". Nu vet jag inte hur det var i första vagnen, där det brukar vara fler resenärer, men ändå...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21921777.ab
-
Tur i oturen var att inte tåget stannade längre ner i cirkulärtunneln där man har bara en smal bräda att gå på.
Frågorna är varför det tog så lång tid att evakuera när man var så nära stationen och att strömmen var på till ventilationen efter ett tag innan evakueringen?
Intressant att se när dom tog bort jordningsdonet uppe vid plattformen.
Det var väl inte intressant för Aftonblaskan att skriva om att det gick lugnt tillväga.
Frågorna är varför det tog så lång tid att evakuera när man var så nära stationen och att strömmen var på till ventilationen efter ett tag innan evakueringen?
Intressant att se när dom tog bort jordningsdonet uppe vid plattformen.
Det var väl inte intressant för Aftonblaskan att skriva om att det gick lugnt tillväga.
Ja Aftonbladets skriverier är verkligen skrämmande. I Svenska Dagbladet stod det att folk grät. Det måste bli ett slut på tidningspressens galenskaper när det gäller krigsrubriker så fort något hänt. Kan ingen kunnig person ringa och tala förstånd med redaktören för en bättre rapportering nästa gång?
Vad var det för vagntyp? På C20 går ventilationen på batteri om strömskenan frånkopplas.
Det där med jordning har jag lite svårt att relatera till. I alla fall tidigare, så jordade man inte strömskenan för att göra en vanlig utrymning, utan den frånkopplades bara men obs att tunnelbanan har en relativt pålitlig feedback-funktion för att indikera att det verkligen har blivit spänningslöst på riktigt. Men något kanske strulade med den och då kan jag gott föreställa mig att det tar lång tid innan man kan inleda en utrymning.
Det där med jordning har jag lite svårt att relatera till. I alla fall tidigare, så jordade man inte strömskenan för att göra en vanlig utrymning, utan den frånkopplades bara men obs att tunnelbanan har en relativt pålitlig feedback-funktion för att indikera att det verkligen har blivit spänningslöst på riktigt. Men något kanske strulade med den och då kan jag gott föreställa mig att det tar lång tid innan man kan inleda en utrymning.
3 x C20.daniel_s skrev:Vad var det för vagntyp? På C20 går ventilationen på batteri om strömskenan frånkopplas.
Ja men det sa man också att det var. Däremot så känns det ju väldigt tufft att vända en södergående linje och två norrgående vid Östermalmstorg. I och för sig med bara ett södergående tåg så uppstog kanske inte problemet så där väldigt ofta men ändå.AdrianLangemar skrev:Ett pendlande tåg mellan Östermalmstorg och Zinkensdamm, det måste ju ha blivit jättelång tid mellan avgångarna, det är ju 15 km/h i ena riktningen på enkelspår. Hade det inte varit bättre att köra pendlande tåg Östermalmstorg - T-Centralen och Slussen-Zinkensdamm och hänvisa resenärerna till Gröna linjen T-Centralen - Slussen?218 skrev:Den massmediala bevakningen av dagens händelser på bana 2 har varit bedrövlig. Man var helt uppenbart ute efter att provocera de drabbade att tycka att det var mycket värre än det verkligen var! Irriterande och oseriöst!
218
218
Kvinnan som bidrog med dramatiken i kvällspressen ägnar dagarna åt att producera nyheter. Rundgången är total.
http://www.mynewsdesk.com/se/mynewsdesk ... kman-22789
http://www.mynewsdesk.com/se/mynewsdesk ... kman-22789
- Hechtwagen
Vad hade gått sönder? Varför inte låta framför eller bakomvarande tåg skjuta eller dra bort det trasiga tåget?
Det var ett mycket starkt önskemål när vagnarna projekterades och så blev det också. Tyvärr så projekterade en annan avdelning ett säkerhetssystem som nödbromsade tåget när det blev spänningslöst! Men det kanske är ändrat nu?Inge skrev:Nästa fråga är om man kunde kört undan de hela vagnarna. Det borde man kunnat göra. Även om det eventuellt var kortslutning och strömmen bruten, så kan de väl gå en bit på batteri?
218
Nu ska vi inte spekulera sönder allting här. Det finns ingenting som nödbromsar tåget vid spänningslöshet och har inte funnits det tidigare heller.218 skrev:Det var ett mycket starkt önskemål när vagnarna projekterades och så blev det också. Tyvärr så projekterade en annan avdelning ett säkerhetssystem som nödbromsade tåget när det blev spänningslöst! Men det kanske är ändrat nu?Inge skrev:Nästa fråga är om man kunde kört undan de hela vagnarna. Det borde man kunnat göra. Även om det eventuellt var kortslutning och strömmen bruten, så kan de väl gå en bit på batteri?
218
Det går inte att köra på batteri i 50 promilles uppförsbacke. Kan man inte köra nedför backen då, undrar ni. Nej, det är uppförsbacke åt det hållet också, nämligen närmast Östermalmstorg är backen så kraftig att tåget stannar där ändå. Vad det nu har med spänningslöshet att göra, det kanske inte ens var spänningslöst.
Att det är tre vagnar i tåget spelar inte heller någon roll, de nya vagnarna är inte så förlåtande att det bara är att köra trots att en vagn är trasig, utan man måste hitta felet och isolera det innan man kan köra vidare. Inte för att vara sån men det är rätt personberoende hur lång tid det tar. Nåväl, jag har ingen aning om vad som hände men det förvånar mig inte alls om det tar två timmar innan man bestämt sig för vad man ska göra, och så länge bör man inte låta folk sitta i tunneln. Bra att man utrymmer i ett sådant läge, även om det vore bättre att dra undan vagnarna.
Jag håller med dig Inge och det borde ju ha gått att arrangera det som att man tog över resenärerna från den trasiga enheten till de fungerade och körde fram till stationen. Men enligt daniel s så funkar det ju inte så. Tågets data kräver att ett fel ska åtgärdas innan man kan göra någonting. Om jag tolkar dig rädd daniel så blir jag mörkrädd om det kan ske även vid ett brandtillfälle! Tåget kan inte rubbbas! Den som berättade det här att det var utfört som jag nämnde var SL:s dåtida säkerhetschef och om han var felunderrättad är det dags att bli mörkrädd en gång till! Det ska bli intressant om man får tillfälle att ta del av den här säkerhetsutredningen!.Inge skrev:Att fläktarna stannade tyder på spänningslöshet. Men om det inte var det hade man ju två vagnar att dra undan tåget med. Om det ändå inte gick att få med sig hela tåget, så borde man åtminstone kunnat köra undan de två fungerande vagnarna.
Med C6 hade det väl varit fullt möjligt att evakuera till de andra vagnarna, koppla loss och köra vidare? Frågan är om man verkligen hade gjort så? Det finns ju också en "mek-tid" vid sådana här tillfällen d.v.s den tid som förflyter medan man tror att man kan fixa felet och tills man ger upp. Känns som att konstruktionen i C20 är så överarbetad att den riskerar att bli en fälla! (Annars så tycker jag att C20 är en fantastiskt fin vagn som jag faktiskt aldrig hört någon säga något illa om undantaget ledstänger och lite andra detaljer).
218
Att utrymma genom A-änden till en annan vagn går ju inte på Cx-vagnar sedan mitten av 90-talet, och på C20 går det inte heller. ("går inte" är en sanning med modifikation, det går i princip men det är mycket besvärligt och aldrig ett effektivt sätt att utrymma.) Utrymning sker genom sidodörrarna, punkt, kan man i praktiken säga.
Sen ska man ju inte överdriva svårigheterna med att bogsera C20 men de ÄR bökigare än Cx. På Cx-tåg räcker det med att du har luft genom tåget (en svag punkt i och för sig) och åtminstone någon vagn som driver så kan du köra som vanligt, men på C20 måste man ha större delen av de elektriska kretsarna i funktion också. Det är inte direkt "datorerna" som kräver detta utan det är i hög utsträckning analoga kretsar med reläer men det måste hur som helst funka. Gör det inte det så blir det bogsering, och det inträffar så sällan att man inte hinner bygga upp någon egentlig vana, sen har jag ju mina synpunkter på hur organisationer hanterar detta men med hänsyn till riskerna så är det i alla fall helt rätt att inte göra något förhastat i en sådan situation.
Sen ska man ju inte överdriva svårigheterna med att bogsera C20 men de ÄR bökigare än Cx. På Cx-tåg räcker det med att du har luft genom tåget (en svag punkt i och för sig) och åtminstone någon vagn som driver så kan du köra som vanligt, men på C20 måste man ha större delen av de elektriska kretsarna i funktion också. Det är inte direkt "datorerna" som kräver detta utan det är i hög utsträckning analoga kretsar med reläer men det måste hur som helst funka. Gör det inte det så blir det bogsering, och det inträffar så sällan att man inte hinner bygga upp någon egentlig vana, sen har jag ju mina synpunkter på hur organisationer hanterar detta men med hänsyn till riskerna så är det i alla fall helt rätt att inte göra något förhastat i en sådan situation.
Rubriker som "Kaos i tunnelbanan" och liknande stämmer ju. Med tanke på att det måste blivit stor trängsel på det enda tåg som gick på den centrala sträckan. Även om naturligtvis många som kan stadens kollektivtrafik tog sig fram på annat sätt. Värst är det ju alltid för de som inte har någon vana alls av att åka kollektivt i Stockholm. Turister etc.218 skrev:Den massmediala bevakningen av dagens händelser på bana 2 har varit bedrövlig. Man var helt uppenbart ute efter att provocera de drabbade att tycka att det var mycket värre än det verkligen var! Irriterande och oseriöst!
Att beskriva vad som hände i det stillastående tåget och vid evakueringen är ju något som man önskar att media försöker göra seriöst. Men det kan man tydligen inte vara så säker på. Det är förstås lockande att beskriva kaos, rädsla, stora besvär etc. Men det är synd om det överdrivs, då det kan ge känsliga personer obehagskänslor när de åker tunnelbana den närmaste tiden. (Känner till en person i den "yttre bekantskapskretsen" som inte åker T-bana och några som undviker det. Just för instängdhetskänslan.)
Det är förstås lätt att förstå att många har svårt att komma ner på tunnelgolvet från vagnen. Och en del av dessa har säkert svårt att gå fram till stationen om de måste gå i makadamen.
Barnvagnar, rullstolar, dra-maten-vagnar och kanske annat skrymmande eller tungt bagage blir väl kvar i tåget. Men jag antar att man har rutiner för att ägarna skall få dessa saker så snabb det bara går. Eller?
Att köra pendeltrafik med ett tåg på lämplig sträcka, eller på flera sträckor efter varandra, borde väl vara lösning nr 1 i de fall det låter sig göras.
Varför går det inte att utrymma via A-ändarna på Cx-vagnarna längre? Är dörrarna igensvetsade för arbetsmiljöns skull?daniel_s skrev:Att utrymma genom A-änden till en annan vagn går ju inte på Cx-vagnar sedan mitten av 90-talet, och på C20 går det inte heller. ("går inte" är en sanning med modifikation, det går i princip men det är mycket besvärligt och aldrig ett effektivt sätt att utrymma.) Utrymning sker genom sidodörrarna, punkt, kan man i praktiken säga.
Jag får uppfattningen att snabb utrymning, t.ex. vid brand i ett stillastående tåg, blivit svårare och mer tidsödande nu än på t.ex. 1970-talet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Det var inte roligt att köra från en vagn där gummilisten var trasig samt inte blåstes upp på frontdörren.
Nödbromsen blockerades ju på dom gamla vagnarna bland annat just för att man inte få ett tåg med en brinnande vagn stående i tunnel.
Nödbromsen blockerades ju på dom gamla vagnarna bland annat just för att man inte få ett tåg med en brinnande vagn stående i tunnel.
En annan sorts nyhetsrapportering: ”Jag var ganska exalterad, ska jag erkänna”
Vi fick gå ner cirka fem stegpinnar på en aluminiumstege. Två personer assisterade, en på vardera sidan om stegen. Åtminstone när jag gick av var situationen väldigt lugn och ostressig och jag tror att de allra flesta klarade klättringen utan problem.LÅ1 skrev:Det är förstås lätt att förstå att många har svårt att komma ner på tunnelgolvet från vagnen. Och en del av dessa har säkert svårt att gå fram till stationen om de måste gå i makadamen.
Promenaden till T-centralen innebar, för min del, cirka 50 meter bredvid första vagnen och sedan cirka 75-100 meter i mitten av spåret. Ungefär halva vägen var det makadam, sedan var det hyfsat jämnt betonggolv. Jag vill inte förringa problemen för rörelsehindrade eller kvinnor i högklackat, men för oss med normal rörlighet var promenaden ungefär lika äventyrlig som att gå på en skogsstig eller en sandstrand.
För människor med normal rörelseförmåga är det säkert inga problem. Det trodde jag inte heller. Jag tänkte mer allmänt. Svårigheten är väl framför allt för äldre och handikappade. Och antalet sådana är nog mindre i morgonrusningen än mitt på dagen. Finns säkert de som måste bäras ut om de normalt sitter i rullstol eller liknande. Och det är nog mycket få sådana i rusningstid. Även barnvagnar och besvärligt bagage är nog mindre vanliga den tiden. Å andra sidan är det väl fler passagerare per tåg i rusningstid.NerdBoy skrev:Vi fick gå ner cirka fem stegpinnar på en aluminiumstege. Två personer assisterade, en på vardera sidan om stegen. Åtminstone när jag gick av var situationen väldigt lugn och ostressig och jag tror att de allra flesta klarade klättringen utan problem.LÅ1 skrev:Det är förstås lätt att förstå att många har svårt att komma ner på tunnelgolvet från vagnen. Och en del av dessa har säkert svårt att gå fram till stationen om de måste gå i makadamen.
Promenaden till T-centralen innebar, för min del, cirka 50 meter bredvid första vagnen och sedan cirka 75-100 meter i mitten av spåret. Ungefär halva vägen var det makadam, sedan var det hyfsat jämnt betonggolv. Jag vill inte förringa problemen för rörelsehindrade eller kvinnor i högklackat, men för oss med normal rörlighet var promenaden ungefär lika äventyrlig som att gå på en skogsstig eller en sandstrand.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!