Lidingötåget körde in i träd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingötåget körde in i träd
"Lidingötåget körde in i träd".
Tågpersonalen fick beröm i artikeln!
Trädet har väl fallit och lagt sig över luftledningen, antar jag. Men ledningen höll och trädet förorsakade ingen kortslutning. Jag funderar på om det går att känna av trädet så att tågen stoppas. Det borde gå att t.ex. känna av den extra tyngden på ledningen, eller på extra linor vid sidan om som då får ta smällen och agera vakter. Ett problem är att undvika falsklarm, utan att sortera bort befogade larm. Några fåglar skall ju inte kunna stoppa trafiken.
Någon som vet om det finns sådana system? Om det finns så är det förstås en stor extra kostnad.
Tågpersonalen fick beröm i artikeln!
Trädet har väl fallit och lagt sig över luftledningen, antar jag. Men ledningen höll och trädet förorsakade ingen kortslutning. Jag funderar på om det går att känna av trädet så att tågen stoppas. Det borde gå att t.ex. känna av den extra tyngden på ledningen, eller på extra linor vid sidan om som då får ta smällen och agera vakter. Ett problem är att undvika falsklarm, utan att sortera bort befogade larm. Några fåglar skall ju inte kunna stoppa trafiken.
Någon som vet om det finns sådana system? Om det finns så är det förstås en stor extra kostnad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
Re: Lidingötåget körde in i träd
Lättare att trädsäkra de få kilometer det handlar om!
- Hechtwagen
Själv hade jag nödöppnat en dörr och gått min väg och förmodligen överlevt dessa oöverblickbara dödsfaror som omgav tåget! 

Hmmm....? Vacker tanke med tämligen orealistisk. Jag skall dock ta upp det med härvarande banförvaltning. Med tanke på bansträckan 1,1 km, så kommer de säkert att diskret påpeka den enorma skogsavverkning som skulle erfordras för att "trädsäkra".Hechtwagen skrev:Lättare att trädsäkra de få kilometer det handlar om!
Enklare då att köra tur 91 innan ordinarietrafiken släpps på efter en höststorm.

/ Lena
- dr Cassandra Nojdh
Ytterligare ett exempel på ditt dåliga omdöme. Du om någon borde väl veta bättre. I en olyckssituation ska man följa tågpersonalens anvisningar. Har kontaktledningen rivits ned ska man vänta tills den räddningsfrånkopplats och jordats. Det gäller oavsett spänningen i densamma.Hechtwagen skrev:Själv hade jag nödöppnat en dörr och gått min väg och förmodligen överlevt dessa oöverblickbara dödsfaror som omgav tåget!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Ja, naturligtvis är det så. Man skulle närmast få kalavverka för att få till en "trädsäkring". Får jag bjuda på en tur mellan Käppala och Brevik, så ser ni själva. Filmen är visserligen inspelad på den "gamla" banans tid, före stängningen 2013, men någon större avverkning har knappast inträffat kring spårområdet på sträckan ifråga sedan dess:1 skrev:Hmmm....? Vacker tanke med tämligen orealistisk. Jag skall dock ta upp det med härvarande banförvaltning. Med tanke på bansträckan 1,1 km, så kommer de säkert att diskret påpeka den enorma skogsavverkning som skulle erfordras för att "trädsäkra".Hechtwagen skrev:Lättare att trädsäkra de få kilometer det handlar om!
Enklare då att köra tur 91 innan ordinarietrafiken släpps på efter en höststorm.
/ Lena
https://www.dropbox.com/s/u3yzfv0maqcrm ... I.flv?dl=0
Sådant här händer ibland, träd kan faktisk blåsa ned över både järnvägar, spårvägar och vägar. Märkligt ändå att Lidingöbanans fiender dyker upp som råttor ur sina hål så fort minsta incident inträffat, anförda av Lidingöbanans fiende nr. 1, kverulansparanoikern Henry Duhs:
http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... n-stoppad/
Glädjande att ingen person blev skadat, och att röjningen kunde genomföras så snabbt att morgontrafiken inte påverkades. Det vore intressant att få se hur stora skador som förarhytten åsamkades. Förarhytternas krockhållfasthet har ju diskuterats en del, inte minst sedan olyckan då en A32 körde in i stoppbocken i Alvik. A32 ska ju tåla 600 kN medan man hade lägre krav på A35/A36, jag tror ~400 kN.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Kanske ligger något i det...Lidingösidans kommentarsfält skrev: Ta tillbaka bussarna!
De var både rymligare, driftsäkrare och hade tätare turlista.
Nya Lidingöbanan en besvikelse i alla aspekter.

Från 1914 och fram till 1970-talet må Lidingöbanan varit en hjälp för de resande, idag verkar det mest vara en börda...
Och jag tror faktiskt om jag skall vara ärlig, att Lidingöbanan hade trafikerats lika bra med ledbussar...
/Henry Duhs mamma:)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- dr Cassandra Nojdh
Men kära nån, har lille Henry mamma i livet? Ja, karln är ju bara 57 år, så omöjligt är det väl inte.roggek skrev:Kanske ligger något i det...Lidingösidans kommentarsfält skrev: Ta tillbaka bussarna!
De var både rymligare, driftsäkrare och hade tätare turlista.
Nya Lidingöbanan en besvikelse i alla aspekter.
Från 1914 och fram till 1970-talet må Lidingöbanan varit en hjälp för de resande, idag verkar det mest vara en börda...
Och jag tror faktiskt om jag skall vara ärlig, att Lidingöbanan hade trafikerats lika bra med ledbussar...
/Henry Duhs mamma:)
Om vi skulle lägga den tråkmånsen åt sidan, så kan man ju undra vad som hände på 1970-talet? Här kan vi se ett antal vilseförda individer som inte fattade detta, fotograferade långt efter den tiden....

Ja, det fattar ju alla att bussar är mycket bättre! Ljusare, rymligare, bättre gångegenskaper etc. etc. Billigare är de ju också, det är bara att räkna ut hur många bussar man får för en av de A36-vagnar de spanska skojarna försett Lidingöbanan med. Och så drivs de ju med metangas, som är så ini h-lv-te miljövänligt!
-
Så lät det ju om 7:an också... men någon på allvar kan föredra de trånga gamla skitiga röda kortvarnarna på 47:an framom de nya spårvagnarna går nog aldrig att förstå fullt ut.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det fattar ju alla att bussar är mycket bättre! Ljusare, rymligare, bättre gångegenskaper etc. etc. Billigare är de ju också, det är bara att räkna ut hur många bussar man får för en av de A36-vagnar de spanska skojarna försett Lidingöbanan med. Och så drivs de ju med metangas, som är så ini h-lv-te miljövänligt!
Nej, då är det så mycket enklare och tydligare i Vallentuna kommun. Måhända är S fortfarande lite skeptiska till Roslagsbanan, men i så fall håller man knäpptyst om det. För det parti som skulle våga propagera för bussar framom tågen skulle tappa ett stort antal röster norr om Ormsta. Man skyr all form av ersättningstrafik med buss som pesten, och man verkligen älskar sin järnväg.
- Stefan Widén
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, naturligtvis är det så. Man skulle närmast få kalavverka för att få till en "trädsäkring". Får jag bjuda på en tur mellan Käppala och Brevik, så ser ni själva. Filmen är visserligen inspelad på den "gamla" banans tid, före stängningen 2013, men någon större avverkning har knappast inträffat kring spårområdet på sträckan ifråga sedan dess:1 skrev:Hmmm....? Vacker tanke med tämligen orealistisk. Jag skall dock ta upp det med härvarande banförvaltning. Med tanke på bansträckan 1,1 km, så kommer de säkert att diskret påpeka den enorma skogsavverkning som skulle erfordras för att "trädsäkra".Hechtwagen skrev:Lättare att trädsäkra de få kilometer det handlar om!
/ Lena
https://www.dropbox.com/s/u3yzfv0maqcrm ... I.flv?dl=0
Sådant här händer ibland, träd kan faktisk blåsa ned över både järnvägar, spårvägar och vägar. Märkligt ändå att Lidingöbanans fiender dyker upp som råttor ur sina hål så fort minsta incident inträffat, anförda av Lidingöbanans fiende nr. 1, kverulansparanoikern Henry Duhs:
http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... n-stoppad/
Glädjande att ingen person blev skadat, och att röjningen kunde genomföras så snabbt att morgontrafiken inte påverkades. Det vore intressant att få se hur stora skador som förarhytten åsamkades. Förarhytternas krockhållfasthet har ju diskuterats en del, inte minst sedan olyckan då en A32 körde in i stoppbocken i Alvik. A32 ska ju tåla 600 kN medan man hade lägre krav på A35/A36, jag tror ~400 kN.
Vacker film du visar och visst var det mycket träd. Det har avverkats en hel del både under bygget och inför trafikstarten. Vi har ett utmärkt sammarbete med Lidingö Stads trädansvariga. Men när träden står på privat mark är det lite lurigare. Ska vi helt gardera oss mot detta i framtiden måste vi avverka alla träd som kan riskera att falla på kontaktledningen. Detta gäller även längs vägarna där man kör bussar. Ett träd som rasar över vägen just som en buss passerar lär troligen ge större skador än vad som skedde på vagnen.
Alltså vi får helt enkelt leva med detta. Det som går att göra och som görs är att besiktiga träden och ta ner dem som verkar vara skadade innan de faller offer för någon vindpust.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
Bra med ett ord om detta från hr. infrastrukturchefen. Själv vet jag väl inte om jag tycker att det har avverkats "en hel del" på sträckan KÄP - BVI sedan 2013. Men, som Kantorn säger, jag kan ha fel. Själv kan jag inte spela in sådana här filmer mer - det blir för mycket reflexer i glasväggen mellan kupé och hytt, och dessutom kommer tågpersonalen med all säkerhet att bråka med mig och säga att jag stör den allmänna ordningen, åtminstone om jag har ett stativ. Men du kan! Därför förväntar vi oss motsvarande sträcka, dokumenterad till sitt utseende idag.
Hur gick det med aktuell vagn? Eller är ni lika tillknäppta som sjukhusen? Några sådana här trådar
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9&p=223332
lär väl aldrig läcka ut från er verkstad, eftersom ni är så angelägna om att skydda ert varumärke.
Hur gick det med aktuell vagn? Eller är ni lika tillknäppta som sjukhusen? Några sådana här trådar
lär väl aldrig läcka ut från er verkstad, eftersom ni är så angelägna om att skydda ert varumärke.
dr Cassandra Nojdh skrev:Därför förväntar vi oss motsvarande sträcka, dokumenterad till sitt utseende idag.
Kolla från 52:25 och frammåt!
Här! Nöjd nu?
- dr Cassandra Nojdh
Tackar som frågar. En trevlig film! Men det blir reflexer i glasväggen! Hade det varit jag hade dessutom nog tågpersonalen kastat av mig, för jag orkar inte hålla upp kameran med bara handkraft. En hel del av banan ser man ju i alla fall. Samt i TCMS-skärmen att något dörrpar (i vanligt ordning, får jag nästan säga) knasar.
Talluddens gamla stationshus har naturligtvis inte flyttats ned till Malmköping. Det står vid nygamla Gåshaga hållplats eller station eller vad ni vill.
http://lidingosidan.se/lidingo/talludden-nu-och-da/
Talluddens gamla stationshus har naturligtvis inte flyttats ned till Malmköping. Det står vid nygamla Gåshaga hållplats eller station eller vad ni vill.
- Stefan Widén
Talluddens hus var aldrig tänkt till Mkp. Däremot Centralvägens gamla hus. Men efter besiktning visade det sig att bottenstockarna är genomruttna och att ens tänka tanken på att lyfta huset utan omfattande förstärkningsarbeten fanns inte. Kostnaden för att få ner huset inkl nödvändig renovering skulle hamna på säkerligen minst det dubbla mot att uppföra en nybyggd kopia. Därav kommer det huset att gå till det sälla om ingen annan vill shoppa loss på ett "lätt" ruttet hus.dr Cassandra Nojdh skrev:Tackar som frågar. En trevlig film! Men det blir reflexer i glasväggen! Hade det varit jag hade dessutom nog tågpersonalen kastat av mig, för jag orkar inte hålla upp kameran med bara handkraft. En hel del av banan ser man ju i alla fall. Samt i TCMS-skärmen att något dörrpar (i vanligt ordning, får jag nästan säga) knasar.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
dr Cassandra Nojdh skrev:Bra med ett ord om detta från hr. infrastrukturchefen. Själv vet jag väl inte om jag tycker att det har avverkats "en hel del" på sträckan KÄP - BVI sedan 2013. Men, som Kantorn säger, jag kan ha fel. Själv kan jag inte spela in sådana här filmer mer - det blir för mycket reflexer i glasväggen mellan kupé och hytt, och dessutom kommer tågpersonalen med all säkerhet att bråka med mig och säga att jag stör den allmänna ordningen, åtminstone om jag har ett stativ. Men du kan! Därför förväntar vi oss motsvarande sträcka, dokumenterad till sitt utseende idag.
Nu lär jag Cassandra att inte skriva spårtafiksignaturerna genomgående med versaler utan med versal och tillhörande gemener, således Käp och Bvi och inte KÄP och BVI! Det är detaljerna son gör helheten!

Emotser ett snorkigt svar som bekräftelse på att budskapet nått fram!

- dr Cassandra Nojdh
Hehehe - jag gör som jag vill. Sån är jag!
"Varje dag måste det hända så mycket att tidningen blir precis full"
Detta citat kommer för mig när jag läser detta - vinklingarna kräver
dock ett synnerligen kritiskt öga...
Någon gång, när vi har gott om tid, ska jag ta upp det märkliga
spårvägshatet som främst tycks florera i Sverige och i all synnerhet i
Stockholm - det kan väl knappast finnas någon beslutsfattare kvar som
sabbade infrastrukturen 1967! Över en natt verkar allt kunnande rörande
innerstadsspårväg ha utplånats och ersatts av ett "tunnelseende" samt
en uppfattning av att "dieselbuss är det enda ekonomiskt försvarbara",
något som märkligt nog tom Svenska Spårvägssällskapets dåvarande
ordförande hävdade innan han blev avsatt på ett årsmöte...
Spårvägens återkomst har vidare ibland motarbetats av de som velat
ha kvar denna trots allt livskraftiga företeelse på en rent museal nivå...
Det blir ju lätt lite konstigt om en företeelse anses omodern osv och därför
tenderar att försvinna MEN sedan i viss mån återuppstår (kan någon visa på
ett motsvarande exempel över huvud taget?) -Trodde väl inte det!

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Detta gäller även Köpenhamn och Hamburg där det är ett stort motstånd mot att ha spårvagnen tillbaka på innerstadsgatorna.643 skrev:"Varje dag måste det hända så mycket att tidningen blir precis full"
För att komma tillbaka på spåret har jag aldrig sett krigsrubriker när gamla Trofast står stilla på grund av fallande träd.
Har det vuxit upp fler träd nu än vad som fanns tidigare? Som gammal Lidingöbo har jag inget minne av att vårt kär tåg stod stilla på grund av nedfallna träd. Är det kanske så att träden inte tuktas idag på samma sätt som gjordes förr i världen? Då var det varje tomtägares plikt och skyldighet samt även stolthet att uppvisa en välvårdad karaktär på sin skogstomt.
- Stefan Widén
Visst har träden vuxit och det är ytterst trädägaren som har ansvaret för sina träd. Sen finns det säkerligen förmildrande omständigheter när det blir stormar osv. I höst har vi gjort en inspektion av träden som inte står på privattomter och fällt de som vi ansåg ligga i farozonen.turbo skrev:Har det vuxit upp fler träd nu än vad som fanns tidigare? Som gammal Lidingöbo har jag inget minne av att vårt kär tåg stod stilla på grund av nedfallna träd. Är det kanske så att träden inte tuktas idag på samma sätt som gjordes förr i världen? Då var det varje tomtägares plikt och skyldighet samt även stolthet att uppvisa en välvårdad karaktär på sin skogstomt.
Stefan