Min pendel
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Min pendel
Stockholmståg har lanserat en ny webbsida där man kan se vagnstyp och belastning på tågen:
http://minpendel.se
http://minpendel.se
Re: Min pendel
Ser ju lovande ut. Men det är något som inte stämmer... Var är SL i sammanhanget?
Ingenstans på hela sidan ser jag någonting som visar att det här är en del av SL-trafiken. Om jag klickar mej fram lite får jag en LÄNK till sl.se men det presenteras liksom som om det vore något helt annat. Hittar heller ingen motriktad länk på sl.se.
Ingenstans på hela sidan ser jag någonting som visar att det här är en del av SL-trafiken. Om jag klickar mej fram lite får jag en LÄNK till sl.se men det presenteras liksom som om det vore något helt annat. Hittar heller ingen motriktad länk på sl.se.
Re: Min pendel
Är väl lite för att "smörja upp" bedömarna i den pågående upphandlingen att man visar vilja för framtiden.
Knappast någon slump att det presenteras just nu.
218
Knappast någon slump att det presenteras just nu.
218
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Min pendel
Varför skulle det vara så nödvändigt att visa att det är SL ?daniel_s skrev:Ser ju lovande ut. Men det är något som inte stämmer... Var är SL i sammanhanget?
Ingenstans på hela sidan ser jag någonting som visar att det här är en del av SL-trafiken. Om jag klickar mej fram lite får jag en LÄNK till sl.se men det presenteras liksom som om det vore något helt annat. Hittar heller ingen motriktad länk på sl.se.
Det lär väl vara rätt självklart för de flesta att pendeln är en del av SL-trafiken , man köper ju t.ex biljett med den förutsättningen.
Re: Min pendel
Just därför är det ju rätt naturligt att informationen ska komma från, och sökas hos, SL. Identiteten är viktig, och du kan inte mena att resenären ska hålla reda på att man ska gå in på Stockholmstågs app för att hitta info om pendeln, på Arrivas för att hitta den om Tvärbanan osv osv. Nej sånt här ska givetvis integreras i SL:s hemsida, SÅ jobbigt är det inte att åtminstone lägga in en länk och lite sånt!
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Min pendel
Men då ska du väl klaga på SL och be att dom tar med länken på sin hemsida .daniel_s skrev:Just därför är det ju rätt naturligt att informationen ska komma från, och sökas hos, SL. Identiteten är viktig, och du kan inte mena att resenären ska hålla reda på att man ska gå in på Stockholmstågs app för att hitta info om pendeln, på Arrivas för att hitta den om Tvärbanan osv osv. Nej sånt här ska givetvis integreras i SL:s hemsida, SÅ jobbigt är det inte att åtminstone lägga in en länk och lite sånt!
Nu ser det ut som att du klagar på Stockholmståg för att dom inte nämner SL
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Min pendel
Verkligen förnämligt .kildor skrev:Stockholmståg har lanserat en ny webbsida där man kan se vagnstyp och belastning på tågen:
http://minpendel.se
Enda jag hittar som brist är att under Andra Resvägar finns för ett antal stationer länken "Närmsta tunnelbanestation" som visar sig innehålla en karta över stationen med anslutande busslinjer och deras hållplatser. Borde kanske stå "anslutningstrafik 2 eller något sådant.
Re: Min pendel
SÅ låga tankar har jag inte om läsaren, det är nog rätt uppenbart vad jag menar.Lennart Petersen skrev:Men då ska du väl klaga på SL och be att dom tar med länken på sin hemsida .daniel_s skrev:Just därför är det ju rätt naturligt att informationen ska komma från, och sökas hos, SL. Identiteten är viktig, och du kan inte mena att resenären ska hålla reda på att man ska gå in på Stockholmstågs app för att hitta info om pendeln, på Arrivas för att hitta den om Tvärbanan osv osv. Nej sånt här ska givetvis integreras i SL:s hemsida, SÅ jobbigt är det inte att åtminstone lägga in en länk och lite sånt!
Nu ser det ut som att du klagar på Stockholmståg för att dom inte nämner SL

Re: Min pendel
Bra service, men det finns några detaljer man kan ha synpunkter på. (Bara petitesser skulle en del säga.)
1. Man talar om vilken service som finns vid utgångarna. Då benämns utgångarna oftast bara NORRA resp SÖDRA. Men på Stockholm Södra heter de SWE resp ROS. Det rimliga är väl att skriva ut gatunamnen i sin helhet, och på alla stationer med mer än en utgång. (Finns det stationer där begreppen norra och södra kan ställa till förvirring, som på T-banan där ju många stationer ligger i öst-västlig riktning, eller där södra utgången ligger norr om den norra?)
2. För Stockholm C har man skippat ordet Service och skriver CST 13-14 resp CST 15-16. Lite inkonsekvent, då det ju är perronger än utgångar.
3. Vissa stationer har inte service-informationen. Verkar gälla de som ligger i Uppsala län.
4. Texten "Cykel tillåtet" borde kompletteras med "hela dygnet" resp "vissa tider", eller liknande. (Min språkkänsla säger mig också att det borde heta "Cykel tillåten".)
5. En funktion som jag råkade hitta, men som inte finns i informationstexten är att man kan klicka på tågsymbolen och få reda på var tåget befinner sig.
1. Man talar om vilken service som finns vid utgångarna. Då benämns utgångarna oftast bara NORRA resp SÖDRA. Men på Stockholm Södra heter de SWE resp ROS. Det rimliga är väl att skriva ut gatunamnen i sin helhet, och på alla stationer med mer än en utgång. (Finns det stationer där begreppen norra och södra kan ställa till förvirring, som på T-banan där ju många stationer ligger i öst-västlig riktning, eller där södra utgången ligger norr om den norra?)
2. För Stockholm C har man skippat ordet Service och skriver CST 13-14 resp CST 15-16. Lite inkonsekvent, då det ju är perronger än utgångar.
3. Vissa stationer har inte service-informationen. Verkar gälla de som ligger i Uppsala län.
4. Texten "Cykel tillåtet" borde kompletteras med "hela dygnet" resp "vissa tider", eller liknande. (Min språkkänsla säger mig också att det borde heta "Cykel tillåten".)
5. En funktion som jag råkade hitta, men som inte finns i informationstexten är att man kan klicka på tågsymbolen och få reda på var tåget befinner sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Min pendel
Trafiken bedrivs ju av ett privat företag, Stockholmståg AB, och då är det väl naturligt att detta företag lägger upp denna information på sin hemsida.
Däremot är informationen ganska svårtillgänglig. Jag hittar ingen information om vad gul och grön färg står för. Det var dessutom mycket svårt att hitta denna information eftersom det inte framgår att man skall peka på pilen.
Däremot är informationen ganska svårtillgänglig. Jag hittar ingen information om vad gul och grön färg står för. Det var dessutom mycket svårt att hitta denna information eftersom det inte framgår att man skall peka på pilen.
Re: Min pendel
Stockholmståg KB, om man ska vara noggrann. Det finns roliga historier om när de inte fått handla möbler på kredit på Ikea m mturbo skrev:Trafiken bedrivs ju av ett privat företag, Stockholmståg AB, och då är det väl naturligt att detta företag lägger upp denna information på sin hemsida.
Däremot är informationen ganska svårtillgänglig. Jag hittar ingen information om vad gul och grön färg står för. Det var dessutom mycket svårt att hitta denna information eftersom det inte framgår att man skall peka på pilen.

Trafiken bedrivs ju på landstingets uppdrag som en del av SL-trafiken och marknadsförs av beställaren, inte av entreprenören. Den otydlighet som du nämner är ju irriterande, det är bl a för att undvika sådant som man har grafiska manualer och annat som ska följas för hur man informerar.
Re: Min pendel
Klicka på i-ikonen i övre högra hörnet så finns mer information.turbo skrev:Däremot är informationen ganska svårtillgänglig. Jag hittar ingen information om vad gul och grön färg står för. Det var dessutom mycket svårt att hitta denna information eftersom det inte framgår att man skall peka på pilen.