Var ligger Nacka centrum?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: Var ligger Nacka centrum?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nu var det ett tag sedan jag åkte SB Slusken - Saltsjö-Järna samt även dom överfyllda bussarna samma sträcka men ligger inte station Nacka i utkanten av Sickla köplador?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Klas Mårtensson skrev:De finns tre tunnelbanestationer som heter något med Centrum (Solna, Sundbyberg, Mörby). Alla har en motsvarande järnvägsstation, ursprungligen utan tillägg till namnet (Mörby har dock fått tillägget "station", för att förtydliga).
Nej det är busshållplatsen som heter Mörby station, precis som busshållpatserna på Frösundaleden (Solna station) respektive Järnvägsgatan (Sundbybergs station). Det är fullständigt logiskt när man tänker efter. Det skulle bli ganska tjatigt om varenda station längs järnvägen hette "station".

Förresten har du gjort ett litet, men i dessa sammanhang ack så viktigt skrivfel i ditt inlägg. Tunnelbanestationerna heter inte något med "Centrum" utan något med "centrum" med litet c :-)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Saltsjöbanan har ju en station som sedan 1898 heter Nacka (innan dess faktiskt Sickla). Knappast ett självklart namn, eftersom alla SB:s stationer (utom Slussen) ligger i Nacka kommun. Hoppeligen blir det ändring på det när tunnelbanan kommer.
I Stockholm ligger faktiskt även en del av Henriksdals station inklusive en mindre del av plattformarna. (Saltsjöbanan korsar stadsgränsen tre gånger, för den som inte visste det!)

Nacka är nu inte bara en kommun, utan även en tätort som utgör en delmängd av kommunen. Det finns ett antal "centra" i Nacka kommun, men själva tätorten Nacka har inget självklart centrum. Jag ser inte heller någon poäng med att utnämna något som inte finns till något sådant.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Saltsjöbanan har ju en station som sedan 1898 heter Nacka (innan dess faktiskt Sickla). Knappast ett självklart namn, eftersom alla SB:s stationer (utom Slussen) ligger i Nacka kommun. Hoppeligen blir det ändring på det när tunnelbanan kommer.
I Stockholm ligger faktiskt även en del av Henriksdals station inklusive en mindre del av plattformarna. (Saltsjöbanan korsar stadsgränsen tre gånger, för den som inte visste det!)

Nacka är nu inte bara en kommun, utan även en tätort som utgör en delmängd av kommunen. Det finns ett antal "centra" i Nacka kommun, men själva tätorten Nacka har inget självklart centrum. Jag ser inte heller någon poäng med att utnämna något som inte finns till något sådant.
Men stationen ska ju heta något. "Nacka" är ännu mer orimligt, bl a med tanke på Saltsjöbanan. "Nacka Forum" är orimligt eftersom det finns så mycket mer än en galleria här. Kommunen bygger en stadskärna som blir "centrala Nacka" ungefär som "Centrala Sundbyberg". Då blir "Nacka centrum" ett ganska naturligt namn ungefär som "Sundbyberg centrum".

Handlade beslutet om de andra linjerna också? Blev det det olyckliga namnet "Slakthuset"? Vad heter stationerna i Barkarby?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

daniel_s skrev:Nacka är nu inte bara en kommun, utan även en tätort som utgör en delmängd av kommunen. Det finns ett antal "centra" i Nacka kommun, men själva tätorten Nacka har inget självklart centrum. Jag ser inte heller någon poäng med att utnämna något som inte finns till något sådant.
Nej. Nacka är inte en tätort, utan en delmängd av tätorten Stockholm. Själva ''poängen'' med tätortsbegreppet är att det inte är kopplat till den administrativa indelningen i kommuner, utan till bebyggelsens verkliga utbredning.

Jag lutar också åt att Nacka centrum är det naturliga namnet på stationen. Då blir Nacka Forum ett specifikt namn på gallerian. Jag tror inte man man överväger att kalla gula linjens planerade slutstation för "Mall of Scandinavia".
Användarens profilbild
malas

Inlägg av malas »

Klas Mårtensson skrev:De finns tre tunnelbanestationer som heter något med Centrum (Solna, Sundbyberg, Mörby).
Nu skall ju Mörby centrum enligt uppgift byta namn till Danderyds centrum så det kanske är dags att byta även på tunnelbanestationen.
//M
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

malas skrev:
Klas Mårtensson skrev:De finns tre tunnelbanestationer som heter något med Centrum (Solna, Sundbyberg, Mörby).
Nu skall ju Mörby centrum enligt uppgift byta namn till Danderyds centrum så det kanske är dags att byta även på tunnelbanestationen.
//M

Ja, "Klingsta" låter bättre än "Mörby centrum"...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

malas skrev:
//M
Nej, det nya namnet blir Danderyd centrum, utan genitiv-s. :roll:

http://morbycentrum.se/danderydc/
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

SL brukar väl ibland "gå med på" namnbyten. Men inte gratis. När det gäller Vreten - Solna strand fick väl kommunen och möjligen andra intressenter betala åtminstone en del av kostnaden för nya skyltar etc. En språklig groda som Danderyd centrum utan genitiv-s hoppas jag dock att man säger bryskt nej till. Att Mörby centrum saknar "s" hänger ju samman med att det egentliga namnet slutar på vokal (jmfr Uppsala domkyrka med flera). Denna regel borde vara känd även av dem som projekterar centrumombyggnaden.

Kanske dags för en egen artikel om namnsättning av stationer?
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:SL brukar väl ibland "gå med på" namnbyten. Men inte gratis. När det gäller Vreten - Solna strand fick väl kommunen och möjligen andra intressenter betala åtminstone en del av kostnaden för nya skyltar etc. En språklig groda som Danderyd centrum utan genitiv-s hoppas jag dock att man säger bryskt nej till. Att Mörby centrum saknar "s" hänger ju samman med att det egentliga namnet slutar på vokal (jmfr Uppsala domkyrka med flera). Denna regel borde vara känd även av dem som projekterar centrumombyggnaden.

Folk i allmänhet, åtminstone under 40, känner inte till några svenska språkregler över huvud taget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Anders Hanquist skrev: En språklig groda som Danderyd centrum utan genitiv-s hoppas jag dock att man säger bryskt nej till. Att Mörby centrum saknar "s" hänger ju samman med att det egentliga namnet slutar på vokal (jmfr Uppsala domkyrka med flera). Denna regel borde vara känd även av dem som projekterar centrumombyggnaden.

En av mina favoritkäpphästar. Tack Anders! Ett ganska unikt (om det finns nåt som heter så...) undantag är Kalmar. Där har man inget genitiv-s, det heter Kalmar Domkyrka, Kalmar slott etc. Och det är rätt och riktigt. Men Danderyd Centrum är ju fruktansvärt, i paritet med särskrivningar...
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Anders Hanquist skrev: En språklig groda som Danderyd centrum utan genitiv-s hoppas jag dock att man säger bryskt nej till. Att Mörby centrum saknar "s" hänger ju samman med att det egentliga namnet slutar på vokal (jmfr Uppsala domkyrka med flera). Denna regel borde vara känd även av dem som projekterar centrumombyggnaden.

En av mina favoritkäpphästar. Tack Anders! Ett ganska unikt (om det finns nåt som heter så...) undantag är Kalmar. Där har man inget genitiv-s, det heter Kalmar Domkyrka, Kalmar slott etc. Och det är rätt och riktigt. Men Danderyd Centrum är ju fruktansvärt, i paritet med särskrivningar...
Är det för att det förut hette "Kalmare", eller är det nåt speciellt med "r"? Jag tror att det heter "Arvidsjaur kommun", men det känns fel. Så heter det förstås Falu kommun!

Spännande är också Karlstads kommun (som ett exempel). I skrift slutar namnet på konsonant, och därför tillkommer ett "s". I tal däremot slutar namnet på vokal, och därför hörs inte heller något "s". Då blir bli "Kalsta kommun".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
malas

Inlägg av malas »

NerdBoy skrev:
malas skrev:
//M
Nu var det väl inte s:et som var det nya utan att Mörby centrum byter namn som borde leda till att även tunnelbanestationen byter namn.

//M
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:

Är det för att det förut hette "Kalmare", eller är det nåt speciellt med "r"? Jag tror att det heter "Arvidsjaur kommun", men det känns fel. Så heter det förstås Falu kommun!

Spännande är också Karlstads kommun (som ett exempel). I skrift slutar namnet på konsonant, och därför tillkommer ett "s". I tal däremot slutar namnet på vokal, och därför hörs inte heller något "s". Då blir bli "Kalsta kommun".
Skulle tro att det är Calmare som spökar. Möjligen också Arvidsjaure?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

malas skrev:
NerdBoy skrev:
malas skrev: Nu skall ju Mörby centrum enligt uppgift byta namn till Danderyds centrum så det kanske är dags att byta även på tunnelbanestationen.
//M
Nu var det väl inte s:et som var det nya utan att Mörby centrum byter namn som borde leda till att även tunnelbanestationen byter namn.

//M
Så du tycker att tunnelbanestationen ska byta namn, men inte till samma som centrumet?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
malas skrev:
NerdBoy skrev: Nej, det nya namnet blir Danderyd centrum, utan genitiv-s. :roll:

//M
Så du tycker att tunnelbanestationen ska byta namn, men inte till samma som centrumet?
Var ligger Mörby egentligen? Ok att centret byter namn, men måste verkligen tunnelbanan göra det? Om den måste det så tycker jag att det nya namnet ska följa språkreglerna, oavsett vad de språknonchalanta konsulterna som namngett centret tycker. Alltså: Danderyds centrum som tunnelbanenamn.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: Var ligger Mörby egentligen? Ok att centret byter namn, men måste verkligen tunnelbanan göra det? Om den måste det så tycker jag att det nya namnet ska följa språkreglerna, oavsett vad de språknonchalanta konsulterna som namngett centret tycker. Alltså: Danderyds centrum som tunnelbanenamn.
Det dumma är bara att Danderyd vill bygga en hel stadskärna när E18 (kanske) tunnelförläggs eller överdäckas. Området kring sjukhuset, Mörbyverkstaden och trafikplatsen kan alltså bli en stad/stadsdel, på samma sätt som planeras i Nacka. Det vore lämpligt att dra Roslagsbanan väster om Mörbyverkstaden och skapa en effektiv och attraktiv knutpunkt mellan tunnelbana, Roslagsbana, buss och eventuellt Tvärbanan. "Danderyds sjukhus" känns som ett tråkigt namn på denna knutpunkt. Ska Roslagsbanans station också döpas efter sjukhuset?

Jag skulle ha föredragit att denna knutpunkt finge heta Danderyds centrum, motsvarande stationer i Sundbyberg och Nacka. Därför tycker jag det är högst olyckligt att Diligentia vill byta namn på sitt centrum. Får de ta namn efter kommunen utan vidare?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Inge skrev:Vid Danderyds centrum finns en Audihandlare och en BMW-handlare och inte så mycket mer. Naturligtvis ligger Danderyds centrum vid Danderyds kyrka.
Någon annat behöver man väl inte, åtminstone inte i Danderyd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar