När man avreglerade taxi hade man egentligen två målsättningar. Den ena var att utbudet av taxibilar skulle öka så att det faktiskt var möjligt att få en droska när man behövde det. Det andra var att taxorna skulle sjunka tack vare den ökade konkurrensen.LÅ1 skrev:Finns det någon lågpristaxi, alltså någon som har lagt sig under de pris som de tre stora har?
Det visade sig att det inte var så enkelt som det lät. Till att börja med kom det lågprisbolag och även Taxi Stockholm hade lågpriserbjudanden. Ett tag hade man väl 95:- som maxpris inom innerstaden bland annat. Andra centraler förbättrade sin service genom bättre bemannade växlar, bättre teknik och så vidare. Och det visade sig ganska snart att kunderna valde de centraler som gav bättre service, det vill säga man fick snabbt svar i telefon och man fick ett ordentligt besked. Så kom det en ren och snygg bil som utförde det jobb man önskade. Lågpriskoncepten konkurrerades helt enkelt ut. Det visade sig att folk hellre betalade 150 spänn med service än 120 utan. Men därifrån är det ju ett gigantiskt steg upp till en tusenlapp hos en skojare. Det var en annan utveckling som inte någon trodde skulle ske.
Det man inte hade tänkt på var att den dåliga tillgängligheten på droskor under högtrafiktid i grunden dolde en betydligt större potentiell efterfrågan. Det vill säga - när det plötsligt gick att få tag i taxi så började många fler åka, folk som tidigare hade tagit sig fram på andra sätt men som egentligen hade haft lust på en droskbil. Det betyder att trots att det finns ännu fler droskor ute så är det ändå köer under högtrafik. Medan det också är ännu fler droskor som krigar om de få körningar som finns under lågtrafiktid.
De bakomliggande funktionerna i taxibranschen är betydligt mer komplicerade än vad "folk flest" tror. Och de låter sig inte utan vidare beskrivas i vanliga klassiska ekonomiska modeller. Ovanpå detta är strukturen helt olika i olika samhällen. Det som funkar i Stockholm kanske inte alls är användbart i Gävle eller Örnsköldsvik.
Men detta var en liten utvikning OT från tråden om friåkare med gangsterbeteende.