Upphandling av nattåg till Norrland

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Inge skrev:Så var det dags igen. Den här gången för perioden 2018-23. De är idag en turistattraktion, förvisso en ganska trevlig sådan, men en turistattraktion och därför inget staten borde upphandla
Det där är inte helt riktigt. Det är ett stort resande som inte går ända till Stockholm. Några flygförbindelser finns inte på sträckor som till exempel Kiruna- Umeå, Boden- Sundsvall, Örnsköldsvik- Gävle eller liknande. Lägger man ned nattågen så försvinner också de interna förbindelserna mellan städerna i Norrland.

Själv reser jag regelbundet med de här tågen och min upplevelse är inte alls att det är så dåligt underlag. För övrigt är merparten av mina resor arbetsresor där alternativet är att köra bil. Det som däremot gäller är att SJ gör lite för att boosta resandet. Dålig punktlighet, obefintlig service och info på stationerna vid försenade tåg, dåligt underhållna sovvagnar, dålig servering, dålig ....... Som jag ser saken var det början till slutet den dag som Tågkompaniet förlorade anbudet, och spiken i kistan kom när Connex förlorade det. SJ Norrlandståg är över huvud taget inte intresserade av att utveckla den här trafiken. Det är i vart fall min uppfattning.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag ser nu att det finns en daglig förbindelse Kiruna- Umeå. Men det har inte varit fallet hela tiden. Interna flygförbindelser i Norrland har öppnats och stängts lika snabbt i många år. Huvudregeln har varit inte någon intern flygförbindelse utan man måste genom Stockholm för att komma mellan två Norrländska städer.

Samtidigt är jag helt övertygad om att en kreativ organisation skulle kunna driva Norrlandstågen med betydligt bättre resultat än SJ. Därför att SJ lever kvar i den gamla ekonomiska föreställning som säger att det finns bara ett sätt att förbättra resultatet och det är genom att försämra produkten genom inbesparingar.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inlägg av Jeff »

Inge skrev:varför inte någon begagnad X10 på Malmbanan Gällivare-Narvik?
Passar bättre med begagnade X11:or från Skåne.
IMGP7806.jpg
IMGP7806.jpg (284.56 KiB) Visad 2661 gånger
Bild på X11 3167 från Umeå Central.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Skriv svar