Det där är inte helt riktigt. Det är ett stort resande som inte går ända till Stockholm. Några flygförbindelser finns inte på sträckor som till exempel Kiruna- Umeå, Boden- Sundsvall, Örnsköldsvik- Gävle eller liknande. Lägger man ned nattågen så försvinner också de interna förbindelserna mellan städerna i Norrland.Inge skrev:Så var det dags igen. Den här gången för perioden 2018-23. De är idag en turistattraktion, förvisso en ganska trevlig sådan, men en turistattraktion och därför inget staten borde upphandla
Själv reser jag regelbundet med de här tågen och min upplevelse är inte alls att det är så dåligt underlag. För övrigt är merparten av mina resor arbetsresor där alternativet är att köra bil. Det som däremot gäller är att SJ gör lite för att boosta resandet. Dålig punktlighet, obefintlig service och info på stationerna vid försenade tåg, dåligt underhållna sovvagnar, dålig servering, dålig ....... Som jag ser saken var det början till slutet den dag som Tågkompaniet förlorade anbudet, och spiken i kistan kom när Connex förlorade det. SJ Norrlandståg är över huvud taget inte intresserade av att utveckla den här trafiken. Det är i vart fall min uppfattning.