Landstingets gökunge

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
PerE

Landstingets gökunge

Inlägg av PerE »

på siten Dagens Samhälle http://www.dagenssamhalle.se/debatt/liv ... doed-19548 har Magnus Carlsson skrivit en lång artikel om bristen på omsorg i landstingets cancervård. Det är självklart inget ämne att diskutera på detta forum men det jag reagerar på är följande citat ur artikeln
Det saknas inte resurser. Vi har en vård i Sverige som är dimensionerad för 15 miljoner innevånare. Jag tror att det saknas politisk insikt. Eller i värsta fall intresse. Finns det pengar att bygga pittoresk spårvagn utmed mångmiljonvåningarna på Strandvägen så bör det finnas pengar till en vettig miljö under cellgiftsbehandlingar.
Det är som vanligt alltid spårvägens fel att pengarna inte räcker och därför undrar jag;
Varför är det alltid spårvagnar som anses uråldriga och pittoreska även om de är toppmoderna?
Hur kan det komma sig att det är ok för politiska företrädare, handelskammaren med flera att antydda att spårvägen är ett onödigt transportmedel för Östermalms överklass genom att använda begrepp begrepp som NK-expressen?
Varför är det alltid spårvägsutbyggnader som är gökungarna i landstingets ekonomi och tar pengarna från cancervård och busstrafik i ytterkommunerna?
Ingen ifrågasätter den fullständigt hopplösa gula tunnelbanelinjen men "alla" kritiserar spårvägsutbyggnader, hur har det blivit så?
Varför tror allmänheten och våra politiker att elbussar är lösningen och spårvägar är något som tillhör förra seklet?

SSS har i decennier lobbat för spårvagnes återtåg och utan det så hade vi inte haft någon spårväg alls i Stockholm så det arbetet får definitivt ses som en framgång. Men nu verkar buss och tunnelbaneförespråkarna sätta agendan igen så som de gjorde på 60-talet.

Tyvärr så läses inte Modern Stadstrafik varken på Stockholms Handelskammare eller i Stockholms Stadshus så hur ska vi vända opinionen så att spårvagnen återfår sin positions som ett modernt och flexibelt transportmedel?
Harald
Kontakt:

Re: Landstingets gökunge

Inlägg av Harald »

PerE skrev:SSS har i decennier lobbat för spårvagnes återtåg
Jag antar att du menar "spårvagnens återkomst". Spårvagnens återtåg (=reträtt) behövde man ju inte lobba för.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bedriver Spårvägssällskapet något lobbyarbete överhuvudtaget? Debattartiklar, kontakt med journalister etc.?
Tidningen Modern Stadstrafik kanske kunde distribueras till utvalda personer?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Forumets avdelning Märka Ord vill påpeka att återtåg är åter tåg.

En sak jag tänkt på är hur mycket betalar Stockholms sjukhus i överhyror till Lokum som skulle kunna användas till vården. Typisk iallafall att L7 betraktas negativt, hörde aldrig det där snacket om L47 som också gick på Strandvägen samt förbi NK.

Var försiktiga med skriveriet i den här tråden, risk att moderator vaknar upp och skyfflar tråden till Ordet Är Fritt
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Det är ju så att färre dieselbussar och mindre dieselavgaser med säkerhet innebär färre cancerfall.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

spårsnoken skrev:Det är ju så att färre dieselbussar och mindre dieselavgaser med säkerhet innebär färre cancerfall.

mvh/spårsnoken
Mja, det är all "skräpmat" vi sätter i oss som har en klar koppling till cancerfall.
Så bort med cafévagnen på Djurgårdslinjen omedelbart! :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag har en teori om att många svenskar har London och New York som favorithuvudstad och där finns det ju som bekant inga spårvagnar i innerstaden. Hade de haft städer som Amsterdam, Prag, Budapest, Berlin m.f.l. som favoriter så hade många kanske haft en mer positiv inställning till spårvagnar. Sedan är det ju klart att förseningar med Lidingöbanan och att man måste byta spårvagn vid Alvik inte gör saken bättre. M32 i Göteborg har väl också fått många spårvagnsskeptiker att få vatten på sin kvarn.

Sedan en högst personlig åsikt, det är alldeles för mycket nostalgi kring spårvagnarna i Stockholm. Måste linje 7 heta linje 7? Måste SS logotypen se exakt likadan ut som den gjort de senaste 50-60 åren? Måste vagnarna vara blå och vita? Måste allt vara som det alltid har varit? Varför inte börja på nytt på ett tomt papper. Det kanske skulle få skeptikerna att tänka i nya banor också.

För mig känns linje 7 som en museispårväg fast med moderna spårvagnar.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Fast orsaken är väl ganska enkel. En av de stora tidningarna drev en ganska stor och osaklig kampanj mot Djurgårdslinjen. Den påverkar ju ännu då M verkar livrädd att ens förlänga den vidare till Centralen i dagsläget.

Men sådan debatt om kostnader har ju förekommit också mot nya Karolinska, som väl ska ge den förbättring av vården som skribenten efterlyser (om än kanske det är föga tröst i stunden).

Man har, när det gäller Djurgårdslinjen tyvärr helt missat i opinionsbildningen att koppla den till Spårväg City. Hade man varit bättre på det och sett upprustningskostnaderna som en del av det projektet, hade det nog varit lättare att köpa för allmänheten, särskilt som ju resandet kommer bli så högt att det knappast går att klara av med ordinär busstrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M224 skrev:Jag har en teori om att många svenskar har London och New York som favorithuvudstad och där finns det ju som bekant inga spårvagnar i innerstaden. Hade de haft städer som Amsterdam, Prag, Budapest, Berlin m.f.l. som favoriter så hade många kanske haft en mer positiv inställning till spårvagnar.
Jag är lite udda. Jag älskar London men tycker väldigt mycket om spårvagnar. Knepig kombo... Ska ha en spårvägslinje på min nästa modelljärnväg f ö.
M224 skrev:Sedan en högst personlig åsikt, det är alldeles för mycket nostalgi kring spårvagnarna i Stockholm. Måste linje 7 heta linje 7? Måste SS logotypen se exakt likadan ut som den gjort de senaste 50-60 åren? Måste vagnarna vara blå och vita? Måste allt vara som det alltid har varit? Varför inte börja på nytt på ett tomt papper. Det kanske skulle få skeptikerna att tänka i nya banor också.

För mig känns linje 7 som en museispårväg fast med moderna spårvagnar.
I viss mån medhåll. Bland annat för att den går där den går.
Professionell tyckare
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Den största skadan är väl att Spårväg city inte når centralen, vilket nu kommer dra ut mer på tiden, det gör att dess potential att vara nyttig för många hålls nere. Dessutom tror jag de flesta anser tvärbanan vara ett eget trafikslag, och att man "borde bygga tvärbana istället för spårväg".

Jag skulle tycka det vore fräscht om man kunde ta till sig BRT och köra en snabbladdad elektrisk variant från spårväg city, upp till ropsten, och helt behandla det som ett första steg mot spårvagnsutbyggnad, och inte acceptera busslobbyns motsatsförhållande där. Applicera spårvägsteknik (tm) i stor utsträckning att det till sist bara är rälsen som saknas. Att hålla kvar på linjenummer och gamla logos tror jag inte alls skadar, snarare bra att ha kopplingar till historien och den spårvagnsstad stockholm var.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Christian Spår skrev:Den största skadan är väl att Spårväg city inte når centralen, vilket nu kommer dra ut mer på tiden, det gör att dess potential att vara nyttig för många hålls nere. Dessutom tror jag de flesta anser tvärbanan vara ett eget trafikslag, och att man "borde bygga tvärbana istället för spårväg".

Jag skulle tycka det vore fräscht om man kunde ta till sig BRT och köra en snabbladdad elektrisk variant från spårväg city, upp till ropsten, och helt behandla det som ett första steg mot spårvagnsutbyggnad, och inte acceptera busslobbyns motsatsförhållande där. Applicera spårvägsteknik (tm) i stor utsträckning att det till sist bara är rälsen som saknas. Att hålla kvar på linjenummer och gamla logos tror jag inte alls skadar, snarare bra att ha kopplingar till historien och den spårvagnsstad stockholm var.
Folk vet inte vad BRT egentligen är utan blandar in vanliga "stombussar" i begreppet. Det är därför en del tror att BRT är lösningen på allt.

"Äkta" BRT innebär stora barriäreffekter och betongkonstruktioner eftersom bussarna då går på speciella vägar som är byggda för att klara den typen av belastning och det är inte billigt men ger inte de kapacitetsfördelar som spårväg och tunnelbana ger. Turtätheten är i praktiken som en tättrafikerad spårvägslinje men kapaciteten är halverad. Transporttypen klarar inte heller av att gå igenom känsliga miljöer eftersom den bildigt talat plöjer igenom miljön som en ångvält. Hög personalåtgång per kapacitetsenhet är också ett kännetecken, men det fungerar bra på ställen där man har låga löner eller löner subventionerade av staten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

M224 skrev:Jag har en teori om att många svenskar har London och New York som favorithuvudstad och där finns det ju som bekant inga spårvagnar i innerstaden. Hade de haft städer som Amsterdam, Prag, Budapest, Berlin m.f.l. som favoriter så hade många kanske haft en mer positiv inställning till spårvagnar.
Jag tror att du har rätt, och att det mer allmänt handlar om att vi är väldigt anglosaxiskt orienterade, medan Kontinenten är ganska okänd för svenskarna.
M224 skrev:Sedan en högst personlig åsikt, det är alldeles för mycket nostalgi kring spårvagnarna i Stockholm. Måste linje 7 heta linje 7?
Varför skulle den heta något annat? Stomlinjer i Innerstaden har ensiffriga nummer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

twr skrev:
M224 skrev:
M224 skrev:Sedan en högst personlig åsikt, det är alldeles för mycket nostalgi kring spårvagnarna i Stockholm. Måste linje 7 heta linje 7?
Varför skulle den heta något annat? Stomlinjer i Innerstaden har ensiffriga nummer.
Just därför, jag vill att spårvagnarna får en egen serie. Jag har för mig att SL tog bort 4x serien i innerstaden just för att förbereda för spårvagnslinjer inom denna serie.
twr

Inlägg av twr »

M224 skrev: Just därför, jag vill att spårvagnarna får en egen serie. Jag har för mig att SL tog bort 4x serien i innerstaden just för att förbereda för spårvagnslinjer inom denna serie.
Okej, då förstår jag.

Jag tycker det är bra som det är nu, då är det lättare att argumentera för att linje 4 mfl också borde bli spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

twr skrev:
M224 skrev: Just därför, jag vill att spårvagnarna får en egen serie. Jag har för mig att SL tog bort 4x serien i innerstaden just för att förbereda för spårvagnslinjer inom denna serie.
Okej, då förstår jag.

Jag tycker det är bra som det är nu, då är det lättare att argumentera för att linje 4 mfl också borde bli spårväg.
Jo det är säkert ingenting som kommer att förändras inom en snar framtid.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Christian Spår skrev:Den största skadan är väl att Spårväg city inte når centralen, vilket nu kommer dra ut mer på tiden, det gör att dess potential att vara nyttig för många hålls nere. Dessutom tror jag de flesta anser tvärbanan vara ett eget trafikslag, och att man "borde bygga tvärbana istället för spårväg".
Det kanske är dags att med lobbyism och debattartiklar tydligt nämna orden "spårvagn" och "spårväg" när man tar Tvärbanan som ett bra exempel då man uttalar sig positivt, i bemötande av "gökungsargument". Man kan ju även ta fram siffror på vad tunnelbanans gula linje skulle kosta, jämfört med vad Djurgårdslinjen gick på.
Odd skrev:Folk vet inte vad BRT egentligen är utan blandar in vanliga "stombussar" i begreppet. Det är därför en del tror att BRT är lösningen på allt.

"Äkta" BRT innebär stora barriäreffekter och betongkonstruktioner eftersom bussarna då går på speciella vägar som är byggda för att klara den typen av belastning och det är inte billigt men ger inte de kapacitetsfördelar som spårväg och tunnelbana ger. Turtätheten är i praktiken som en tättrafikerad spårvägslinje men kapaciteten är halverad. Transporttypen klarar inte heller av att gå igenom känsliga miljöer eftersom den bildigt talat plöjer igenom miljön som en ångvält. Hög personalåtgång per kapacitetsenhet är också ett kännetecken, men det fungerar bra på ställen där man har låga löner eller löner subventionerade av staten.
Du har rätt här. I Sverige i allmänhet, och i Stockholms län i synnerhet, blir det ju oftast bara lite halvmesyrer av satsningar. Någon äkta BRT med avgränsade körbanor kommer det givetvis inte att bli, då den ju hindrar handelskammarens älskade biltrafik ännu mer än vad spårvägen gör. Det man inom SL gör för att marknadsföra en nygammal linje är väl som mest att börja köra blå bussar på den. Med exakt samma (eller längre) körtid som de vanliga röda bussarna hade innan. Läs 676 & 677.
Skriv svar