Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Ett stickspår med avseende på centerns förslag, men jag kan önska att man gjorde lite mer allmän park av koloniträdgårdarna som det kryllar av. Nu är det väl inte olagligt att gå runt bland dess gångar, men det känns inte välkommet. Det borde vara en utmärkt plats att köra en vandrande "bondens marknad" i, ha sommarcafé i, etc. Sedan kunde man öppna upp vattnet nedanför till att vara mer publikt istället för avspärrade småbåtsbryggor. Tanto drar ju väldigt mycket folk och det här är ju väldigt fint söderläge också.
Då kan det bli underlag för en sommarhållplats där, och man nyttjar faktum att spåren redan finns genom att köra tåg på dem. The high line i new york som är centerns förebild är ju knappast en hit för att spåren finns på den, utan för att det är en fin lugn promenad ovan stadens puls. Det är väl det som får centerns förslag att bli lite väl krystat new-york-immiterande.
Jag har ett motförslag till centern, om man ska hålla sig nära deras koncept, kör dit några renoverade och trevliga vagnar under sommaren och driv typ klubb, bar, cafe, restaurang i dem. Eller ordna hostel i dem. Platsen är som sagt fin, och man kan nyttja att det är tåg genom att köra iväg för underhåll av dem på annan plats.
Då kan det bli underlag för en sommarhållplats där, och man nyttjar faktum att spåren redan finns genom att köra tåg på dem. The high line i new york som är centerns förebild är ju knappast en hit för att spåren finns på den, utan för att det är en fin lugn promenad ovan stadens puls. Det är väl det som får centerns förslag att bli lite väl krystat new-york-immiterande.
Jag har ett motförslag till centern, om man ska hålla sig nära deras koncept, kör dit några renoverade och trevliga vagnar under sommaren och driv typ klubb, bar, cafe, restaurang i dem. Eller ordna hostel i dem. Platsen är som sagt fin, och man kan nyttja att det är tåg genom att köra iväg för underhåll av dem på annan plats.
Används spår 5/6 till något idag?
Gillar tanken att man skulle ha någon liten spårvagnslinje som kör Stockholm S - (T) Hammarby sjöstad och eventuellt en bit längre som färjeterminalen.
Gillar tanken att man skulle ha någon liten spårvagnslinje som kör Stockholm S - (T) Hammarby sjöstad och eventuellt en bit längre som färjeterminalen.
Spårvägstrafik på sträckan utreddes lite någon gång på 1980-talet, samtidigt som man (undrar om det inte var både SL och SJ som var aktiva?) tittade på liknande möjligheter för de industrispår i Enskede och Bromma där Tvärbanan nu drar fram. Värtabanan var nog också uppe i sammanhanget.
Kanske är det svårt att få rimligt trafikunderlag för spårvägstrafik på sträckan Stockholm S - Eriksdal - Skanstull - Norra Hammarbyhamnen - Stadsgården? Dessutom är banan alltså mer eller mindre avvecklad på vissa sträckor http://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/index.html

Kanske är det svårt att få rimligt trafikunderlag för spårvägstrafik på sträckan Stockholm S - Eriksdal - Skanstull - Norra Hammarbyhamnen - Stadsgården? Dessutom är banan alltså mer eller mindre avvecklad på vissa sträckor http://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/index.html
/Gunnar Ekeving
Vem vet, kanske Spårvägssällskapets nya hemvist efter att i praktiken blivit utträngda från city. En filial till Malmköping... 
Som vanligt skall man ta just denna idé med en nypa spårvagnssand...

Som vanligt skall man ta just denna idé med en nypa spårvagnssand...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag tycker man ska riva upp spåren och bygga stad och park i området. Möjligen kan ju förbindelsen mellan Södra och Sjukhuset få behållas.
Både SJ och SL var inblandade men var och en drog i totalt olika riktningar och det var inte SJ som var motståndare till utvecklingstankarna! Däremot så blev många i SJ:s ledningsskick ganska så överraskade av SL:s attityd! I London så finns ett tämligen nytt trafiksystem "London Overground" som är en stor succe och man hinner inte ens leverera vagnar i takt med att efterfrågan ökar. London Overground tar sikte på att utnyttja främst befintliga resurser framförallt industrispår. Tågen är korta och inte alltid speciellt snabba MEN det som systemet lever på är spårtrafikens förmåga att bryta sig fram i tätorten (jämför gärna ett fjärrtåg som går Älvsjö-Stockholm C på cirka 7 minuter med en bilresa samma sträcka som näppeligen kan göras på denna tid! Då pratar vi medelhastighet och inte topphastighet!)gek skrev:Spårvägstrafik på sträckan utreddes lite någon gång på 1980-talet, samtidigt som man (undrar om det inte var både SL och SJ som var aktiva?) tittade på liknande möjligheter för de industrispår i Enskede och Bromma där Tvärbanan nu drar fram. Värtabanan var nog också uppe i sammanhanget.
I London sker planeringen brett med förslag till nya system men lika mycket att ta tillvara det befintliga och uppdatera detta. I Stockholm sker mest en sak i taget och det är ju mest nya dyra investeringar som diskuteras. Visserligen stänker man lite pengar på de befintliga men det är sällan det sker systemutvecklingar. För att Stockholm inte ska halka ännu mer efter i trafikutvecklingen så är det nog nödvändigt att efter förebild från bl.a London anta ett bredare utvecklingsperspektiv där både nya investeringar och uppdatering av befintliga resureser jobbas parallellt med.
När Citybanan invigs minskar belastningen på Stockholm C avsevärt. X10:orna slopas i förtid och de är i hyfsat bra skick. Jag tycker att man skulle testa en "Stockholm Overground" där man kör en lokal snabb trafiklinje med hjälp av X10:orna Värtabanan (med hpl vid det expansiva Albano, alltid lika aktuella Karolinska och Karlberg som därigenom återfår lokaltrafik när pendeltågen försvunnit (sic!).) Värtabanan vidare till Stockholm C - Stockholm S - kanske Södersjukhuset - Skanstull - Barnängen osv kanske. En linje som bygger på befintliga resurser i huvudsak inkl. rullande material. Och skulle det inte bli bra så då kan ju de övertaliga X10:orna köras till skrot lite senare. Risktagandet är minimalt.
Vart vänder man sig då med en sådan här fråga? Ja terrängen har ju helt klart blivit tuffare sedan Stig Dingert gick i pension och även om det var länge sedan så efterlämnar han fortfarande ett stort hål! Men jag tycker att Stockholms Spårvägar skulle kunna driva en sådan här fråga för att bygga marknad och för att visa sig som ett än mer kreativt och utvecklingsvänligt företag, en attityd som säkert gynnar företaget i förlängningen vid kommande upphandlingar! Jag är övertygad om att "lyckan står den djärve bi" för den som vågar vara kreativ och framtidssyftande. Och den kunskapen och den förmågan har Stockholms Spårvägar! Politikerna väntar på bränsle speciellt på förslag som inte kostar så mycket men ger desto mer, nu när vi bestämt att vi ska satsa alla resurser på Förbifart Stockholm, så att vi knappt har råd att bedriva SL-trafiken!
218
(SJ:s utredare på 80-talet)
Behövs inte! Jag är "medlem" i Landstinget!Inge skrev:Lämpligen banken. Eftersom du är säker på att risktagandet är minimalt borde det vara en smal sak att få banken att ge dig goda räntevilkor....218 skrev:Risktagandet är minimalt.
Vart vänder man sig då med en sådan här fråga?
218
218
-
Jag håller nog med om att det är svårt att hitta något bättre alternativ, men så länge beredskapsskäl hindrar är det ju kul att fundera på något som nyttjar spåret. Fast, om man nu inte trafikerar spåret så borde man kunna göra det till gatuspår och bygga husen längs med, ett spår utan trafik borde ju inte kräva några skyddsavstånd. Så man är ju nyfiken på vad som hindrar exploatering i dess närområde.ADDE skrev:Jag tycker man ska riva upp spåren och bygga stad och park i området. Möjligen kan ju förbindelsen mellan Södra och Sjukhuset få behållas.
-
Ursäkta herrarna, men vilken mark är det frågan om där man skulle kunna bygga "stad & park"?Christian Spår skrev:Jag håller nog med om att det är svårt att hitta något bättre alternativ, men så länge beredskapsskäl hindrar är det ju kul att fundera på något som nyttjar spåret. Fast, om man nu inte trafikerar spåret så borde man kunna göra det till gatuspår och bygga husen längs med, ett spår utan trafik borde ju inte kräva några skyddsavstånd. Så man är ju nyfiken på vad som hindrar exploatering i dess närområde.ADDE skrev:Jag tycker man ska riva upp spåren och bygga stad och park i området. Möjligen kan ju förbindelsen mellan Södra och Sjukhuset få behållas.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Hej 218.218 skrev:Behövs inte! Jag är "medlem" i Landstinget!Inge skrev:Lämpligen banken. Eftersom du är säker på att risktagandet är minimalt borde det vara en smal sak att få banken att ge dig goda räntevilkor....218 skrev:Risktagandet är minimalt.
Vart vänder man sig då med en sådan här fråga?
218
218
Det finns ingen anledning att bry sig om oseriösa hånfullheter från div. nättroll. Däremot tycker jag idén som sådan - som du framför den i ditt längre inlägg här ovan - verkar skakig. Låt vara att det - kanske - går att återanvända X10-vagnparken.
Men:
- visserligen är Värtabanan i körbart skick, men det måste ändå investeras X antal miljoner för att bygga stationer/hållplatser; minst tre: Hagastaden/NKS, Albano och Värtahamnen.
- bortanför Södra station är det värre, som bl.a. Gunnar Ekeving har framhållit, det måste göras rätt stora investeringar för att överhuvud taget få till en körbar bana ned till Skanstull. Vill man sedan köra elektrifierat 16 kV i Norra Hammarbyhamnen krävs förmodligen en del avspärrningar för att upprätthålla aktuella säkerhetsavstånd. Jag tycker det verkar tveksamt om Stockholms stad ens skulle tillåta en sådan detaljplan.
Idén om att använda Värtabanan för persontrafik är förvisso inte ny. Den bubblar upp här då och då, som exempel har jag valt denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... f=2&t=6111
Så länge vi inte vet något om vilket resandeunderlag som finns i den kommande Djurgårdsstaden (eller vad stadsdelen nu kommer att heta) blir denna typ av förslag rena spekulationer. Så enkelt och billigt verkar det inte bli heller. Sist och slutligen förutsätter den att Trafikverket verkligen är beredda att släppa till bankapacitet. Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
Vad baserar du det på? Det jag har hört är att en ny terminal planeras på Frihamnspiren och att det är tänkt att Viking Line ska flytta dit. Kanske inte de allra närmsta åren, men att det ändå är tanken.Anders Hanquist skrev:Flytt av Vikingterminalen verkar inte vara på gång. Men jag tycker nog att den borde kunna förläggas till Värta/Frihamnsområdet. Gärna en gemensam terminal för hela sjötrafiken till Finland/Ryssland/Baltikum. Men det är en annan fråga.
Stockholm planerar också "Södra Skanstull", som är en del av "Söderstaden". Min gissning är att spåren under broarna vid Skanstull försvinner om några år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Så är det nog, även om planarbetet verkar gå långsamt:twr skrev:Vad baserar du det på? Det jag har hört är att en ny terminal planeras på Frihamnspiren och att det är tänkt att Viking Line ska flytta dit. Kanske inte de allra närmsta åren, men att det ändå är tanken.Anders Hanquist skrev:Flytt av Vikingterminalen verkar inte vara på gång. Men jag tycker nog att den borde kunna förläggas till Värta/Frihamnsområdet. Gärna en gemensam terminal för hela sjötrafiken till Finland/Ryssland/Baltikum. Men det är en annan fråga.
Stockholm planerar också "Södra Skanstull", som är en del av "Söderstaden". Min gissning är att spåren under broarna vid Skanstull försvinner om några år.
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Start%20PM
Det görs en hel del investeringar i Värtapiren nu samt Fortums anläggningar. Cementa ska flytta till Ropsten, med villkor i avtalet med Stockholms stad att det ska finnas spåranslutning. Dyra överdäckningar byggs i Hagastaden och Albano. Och Värtabanan är med i EU:s TEN-T-nätverk. Så vi kan nog räkna med att Värtabanan blir kvar under överskådlig framtid.Björn Ehnberg skrev:Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
Spåren mot Frihamnen och Loudden däremot, kommer nog att vara borta om några år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är stor skillnad för Stockholms stad, eftersom man då kan bygga bostäder i Tegelviken och Masthamnen. Det finns planer på nya kajer runtomkring Frihamnspiren.Inge skrev:Det låter som ett sammanblandat ryckte. Man byggde ju en kryssningsterminal för några år sedan. Däremot skulle Vikring Line få plats i nuvarande terminaler i frihamnen om man ville flytta dit.twr skrev:Vad baserar du det på? Det jag har hört är att en ny terminal planeras på Frihamnspiren och att det är tänkt att Viking Line ska flytta dit. Kanske inte de allra närmsta åren, men att det ändå är tanken.Anders Hanquist skrev:Flytt av Vikingterminalen verkar inte vara på gång. Men jag tycker nog att den borde kunna förläggas till Värta/Frihamnsområdet. Gärna en gemensam terminal för hela sjötrafiken till Finland/Ryssland/Baltikum. Men det är en annan fråga.
Men varför, det är väl sak samma jämfört med den terminal man har?
Här finns en bild: http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/n ... h-Loudden/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Jo, säkerligen, allteftersom oljehanmnen och containerhamnen avvecklas som försvinner nog den spårsträckningen. I övrigt är det som du säger, vilket innebär att man nog inte ska ta sådär många tåglägen för ev. persontrafik till Värtan för givna.twr skrev:Det görs en hel del investeringar i Värtapiren nu samt Fortums anläggningar. Cementa ska flytta till Ropsten, med villkor i avtalet med Stockholms stad att det ska finnas spåranslutning. Dyra överdäckningar byggs i Hagastaden och Albano. Och Värtabanan är med i EU:s TEN-T-nätverk. Så vi kan nog räkna med att Värtabanan blir kvar under överskådlig framtid.Björn Ehnberg skrev:Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
Spåren mot Frihamnen och Loudden däremot, kommer nog att vara borta om några år.
Jag tror inte det är aktuellt att bygga bostäder på själva piren, så det skiljer mot dagens terminalläge. En skillnad är även i kollektivtrafikförsörjningen, där Frihamnen enligt planerna kommer att ha spårväg direkt till T-Centralen, jämfört med Tegelvikens bussar till Slussen.Inge skrev: Nya roro-kajer, ja. Även en längst in som inte framgår av bilden. Men någon ny terminal?
För övrigt vill man minst lika gärna bygga bostäder i frihamnen. Så det är ju ingen skillnad.
Jag hittar tyvärr ingen källa på just tanken att flytta Viking Line. Att kryssningsterminalen i Frihamnen planeras att byggas ut bör det finnas skriftliga källorna på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
På alla andra banor är det väl fritt fram att söka tåglägen. Varför skulle det inte vara det på Värtabanan? MTR och Citytåg sökte ju till och med tåglägen Stockholm-Göteborg som de inte hade tåg till. Värtabanan är ju till skillnad från Stockholm-Göteborg knappast fullsmockad med tåg.Björn Ehnberg skrev:Sist och slutligen förutsätter den att Trafikverket verkligen är beredda att släppa till bankapacitet. Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
-
Jag har aldrig påstått det heller. Däremot, ska det vara någon idé att köra pendeltåg (oavsett fordonstyp) på Värtabanan så måste man ha en rätt hög turtäthet. Varken du eller jag vet vilken kapacitet som behövs, resp. vilken som finns att tillgå. Som sagt, jag påstår ingenting härvidlag, jag bara ställer frågorna. Du kanske förstår skillnaden?Magnus Ahltorp skrev:På alla andra banor är det väl fritt fram att söka tåglägen. Varför skulle det inte vara det på Värtabanan? MTR och Citytåg sökte ju till och med tåglägen Stockholm-Göteborg som de inte hade tåg till. Värtabanan är ju till skillnad från Stockholm-Göteborg knappast fullsmockad med tåg.Björn Ehnberg skrev:Sist och slutligen förutsätter den att Trafikverket verkligen är beredda att släppa till bankapacitet. Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
Godstrafiken borde inte vara så tät, däremot behövs förstås ett antal mötesstationer för att det ska fungera. Och ett godståg är i allmänhet ganska långt, så då behöver mötesstationerna vara det också. I praktiken behövs det nog dubbelspår större delen av sträckan. (Men jag spekulerar bara egentligen.)Björn Ehnberg skrev:Jag har aldrig påstått det heller. Däremot, ska det vara någon idé att köra pendeltåg (oavsett fordonstyp) på Värtabanan så måste man ha en rätt hög turtäthet. Varken du eller jag vet vilken kapacitet som behövs, resp. vilken som finns att tillgå. Som sagt, jag påstår ingenting härvidlag, jag bara ställer frågorna. Du kanske förstår skillnaden?Magnus Ahltorp skrev:På alla andra banor är det väl fritt fram att söka tåglägen. Varför skulle det inte vara det på Värtabanan? MTR och Citytåg sökte ju till och med tåglägen Stockholm-Göteborg som de inte hade tåg till. Värtabanan är ju till skillnad från Stockholm-Göteborg knappast fullsmockad med tåg.Björn Ehnberg skrev:Sist och slutligen förutsätter den att Trafikverket verkligen är beredda att släppa till bankapacitet. Vem vet hur länge godstrafik kommer att bedrivas på Värtabanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Godstrafiken på Värtabanan kommer att öka i vår när Hector Rails transporter av biobränsle till Fortums kraftvärmeverk startar. http://www.hectorrail.com/latest_06.asp ... m=1&id=938
Nu var det ett tag sen jag körde på Värtabanan men jag tror inte att det är helt smärtfritt att blanda växlingsrörelser och resandetåg på Värtans driftplats. Vidare kanske det inte är helt okomplicerat att anlägga hållställe (perronger) vid Stockholms Norra? Det har byggts en massa där på senare tid. Trafikmässigt är det problematisk att man måste köra "motspår" från Centralen till Karlberg för att komma till Värtabanan. Godstågen löser detta genom att antingen komma på natten eller åka via Tomteboda och göra rundgång där. Alla dessa problem går såklart att lösa men det blir nog inte billigt.
Nu var det ett tag sen jag körde på Värtabanan men jag tror inte att det är helt smärtfritt att blanda växlingsrörelser och resandetåg på Värtans driftplats. Vidare kanske det inte är helt okomplicerat att anlägga hållställe (perronger) vid Stockholms Norra? Det har byggts en massa där på senare tid. Trafikmässigt är det problematisk att man måste köra "motspår" från Centralen till Karlberg för att komma till Värtabanan. Godstågen löser detta genom att antingen komma på natten eller åka via Tomteboda och göra rundgång där. Alla dessa problem går såklart att lösa men det blir nog inte billigt.