Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!
Vilken pangbild! Allt var inte bättre förr! Bussen ser väl skabbig ut och har tydligen fel destinationsrulle! Rullar blev det inte mer från och med metropolernas ankomst!
Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Hechtwagen skrev:Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? e
A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar. Vid denna tidpunkt rullade även alla 199 Metropoler
och Capitolerna hade börjat levereras - för att bara inte tala om de hundratals H15 - H16 - F1 - F2 - F3 som fyllde upp
staden!!!
LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag. https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag. https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
Aha! Tack för det! Jag letade på södra sidan om Gustavslundsvägen, och där stämde inte husfasaden.
643 skrev:
A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.
Stefan B skrev:Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!
Från Stockholmskällan /Stefan B
Där har man stått och häckat som liten parvel med pappa väntat på en buss till Lövåsvägen ( strax innan där gamla L13 vände), bussarna till Alvik kom nerför den backen ni ser vid T-banevidukten efter att ha rundat den ovala rondellen vid Tranebergsplan, Metropolarna hade på den tiden inte blinkers fram utan den lysande rörliga körriktningspilen, till vänster om framdörren på denna buss som är avbildad.
L 114 var den enda bussen som gick över Mariehäll, L112+113 gick över Johannesfreds industriområde, det var tätt mellan hållplatserna där.
Observera dom gamla hållplatsskyltarna.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 23 oktober 2015 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
643 skrev:
A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.
Metropolbussarna hade pendlande långa körriktningsvisare i likhet med andra SS-bussar sedan urminnes tider. Det som var nytt var fasta pilar "lysers?" fram och bak, de hade också fasta
sken. Vägtrafikförordningen stadgade antingen fast eller blinkande sken, säkert är det så
fortfarande...
Vid bussarnas extremt noggranna storrevision i Hornsbergsverkstaden i 60-talets början togs
ovanstående bort och ersattes av "hoppande" Fixlight i alla 4 hörnen!