Ulrik Berggren skrev:
Politik, min gode Watson. Politik! De billösa utgör ingen viktig väljargrupp för Alliansen, och det är de som drabbas av indragen trafik i mellan- och lågtrafik. I högtrafik är det största andel bilister som åker kollektivt, glöm inte det!
Allvarligt talat vet jag inte hur man ska tolka det förslag som föreligger. Ser det nog snarare som en blandning av allt möjligt - utan kanske då ordentliga analyser. Möjligt att det ligger viss feghet i att inte vilja dra in direktlinjer, men samtidigt så drar man ju in på andra ställen så mycket i högtrafik så att alla inte kommer kunna komma med bussarna. Troligen en följd av att man velat spara mer i vissa områden än vad som faktiskt fungerar.
Dessutom är det ju en krets även runt en kärnfamilj. Är ju bra om gymnasieungdomarna kan komma till skolan, att frugan kan åka till sitt jobb och att farmor, eller farmor kan ta sig till centrum utan att vänta en timme för att få äran att stå på en krängande förortsbuss.
Mycket av neddragningarna blir väl alltså ganska kortvariga. Och då har man ju inte vunnit så mycket på det hela.
Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.
hgsldf skrev:Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.
/Göran
Och fler och bredare/snabbare cykelbanor
Senast redigerad av Ulrik Berggren den tisdag 06 oktober 2015 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
hgsldf skrev:Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.
/Göran
Jo du brukar säga det, din tanke tycks vara att man liksom kan provocera fram spårvägsutbyggnader genom att lägga ner innerstadsbussarna. Eftersom du uppenbarligen är väldigt gammal så kan du ju göra det utan att du själv hinner uppleva slutresultatet och inse att du hade fel, men för oss som har lite fler år kvar här i jordelivet så vore det skönt att slippa höra ditt envisa tjat