Ulrik Berggren skrev:Jag är helt övertygad om att det går att effektivisera SL:s busstrafik något enormt utan att resenärerna påverkas så jättemycket. Kallas för vettig samhällsplanering, och här kommer misslyckade områden som Brandbergen in (håller med Lars L även om det finns exempel i våra grannländer t ex Norge på nya tätbebyggda bostadsområden som hamnat långt från spårtrafiken). Sen har vi ju Nacka och Täby i en klass för sig visa vi SB och RB...
Det är det ingen som tvivlar på - alltså att det går att effektivisera. Men frågan är vad som går att göra på en månad? Att dra ner dim. fordon, få fullsatta bussar och sedan nästan år få ta kostnaden för att utöka antalet fordon, blir ju i slutändan snarare en kostnad än en besparing.
Mycket av ineffektiviteten bygger på i och för sig klok grundsyn - såsom tydligt linjenät och linjer som går hela linjesträckningen. Men sådant kostar.
Den stora möjligheten till effektivisering är däremot att ta bort direkttrafik. Men den är svår att göra något åt på en månad - förutom de linjer som är helt parallellgående med spårbunden trafik (alltså där indragning inte leder till större fordonsbehov på andra busslinjer).
Sedan finns det faktiskt större kapacitetsproblem på både RB och SB än man skulle kunna tro. Med dagens infrastruktur klarar man inte så stor överflyttning från busstrafik till spårtrafik, såvida inte antalet stående ska bli orimligt högt.
En sak med SL är väl att man, på sina håll, har för många linjer som trafikerar samma delsträckor. Detta är dyrt, särskilt som trafiken ofta är svår att samordna. Här skulle man behöva styra upp lite. I grunden bör det ju på sin höjd finnas en kommunlinje som går till/från det kommunala centrumet (anslutning spårbunden trafik) - eller till city om sådan saknas) och på sin höjd en tvärgående linje. Mer ska inte behövas - då blir det helt enkelt för ineffektivt. Givet att det i närheten av knutpunkter inte går, eller ens kanske bör undvikas, att fler linjer passerar i samma stråk. Ibland går det också linjer lite väl nära varandra även i områden med relativt låg befolkningstäthet. Sådant bör man också titta på. Men det är ju saker som går att lösa först på längre sikt.