SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Endelig, etter mange års jobbing med både dokumentasjon og det tekniske ruller SM53 249 igjen i Oslo, vognen skal i helgen kjøre igjennom et 200 km testprogram før den blir endelig godkjent og kan brukes neste helg under kollektivtrafikkens dag.
Vognen fikk tidligere denne uka årskontroll, og fikk vognnummere.
Vognen fikk tidligere denne uka årskontroll, og fikk vognnummere.
Senast redigerad av Andy den lördag 29 augusti 2015 9:44, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Någon som minns?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Finns det kvar ett passande släp till den?
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Vi har 3 vogner som kan være släp til den, men ingen av disse er godkjent for drift på 750 volt, desuten må kontaktene bak på 249 bygges tilbake til "norsk" standard, sånn som de er nå er de tilpasset släp av den typen den trakk i StockholmC12C3C3C12 skrev:Finns det kvar ett passande släp till den?
Disse tre släpene har vi som 249 kan bruke:
OS 586
OS 661
OS 563
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Prøvekjøring på Stortorvet:
http://youtu.be/N6yX2E87Vz8
For øvrig: Vognas opprinnelige typebetgnelse er MBO 56.
http://youtu.be/N6yX2E87Vz8
For øvrig: Vognas opprinnelige typebetgnelse er MBO 56.
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Roar skrev:Prøvekjøring på Stortorvet:
http://youtu.be/N6yX2E87Vz8
For øvrig: Vognas opprinnelige typebetgnelse er MBO 56.
Klart megadiggabelt - jag har varit med under hela OS249:s tid på Stockholms spårvägar, det började med att
jag föreslog att denna vagntyp skulle kunna lämna reservdelar till "stockholmsmustangerna som tidigare gått i
Göteborg" (M23/A31) men blev omedelbart tillrättavisad med "Det är inga delar som passar" (!) Senare idéer
om en cafe / partyvagn stötte på STORT motstånd och först efter ett stort antal styrelsemöten lyckades den
vältalige Thomas Lange genomdriva projektet och 249 "lånades" initialt, köptes sedan för EN norsk krona som
jag betalade kontant! I stället för föreslagna skrotningar är vagnen nu tillbaka där den hör hemma!

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Og resultatet er at vi i Oslo fikk en Høka som var i god teknisk stand, men som det har tatt tid å få godkjent.643 skrev:Klart megadiggabelt - jag har varit med under hela OS249:s tid på Stockholms spårvägar, det började med att
jag föreslog att denna vagntyp skulle kunna lämna reservdelar till "stockholmsmustangerna som tidigare gått i
Göteborg" (M23/A31) men blev omedelbart tillrättavisad med "Det är inga delar som passar" (!) Senare idéer
om en cafe / partyvagn stötte på STORT motstånd och först efter ett stort antal styrelsemöten lyckades den
vältalige Thomas Lange genomdriva projektet och 249 "lånades" initialt, köptes sedan för EN norsk krona som
jag betalade kontant! I stället för föreslagna skrotningar är vagnen nu tillbaka där den hör hemma!
De som har jobbet med vognen har sagt at vognen kan være i behov for boggirevisjon etterhvert, men det er vist ikke veldig hastverk.
Vi har i såfall reserveboggier som vi kan få revidert, og så sette på vogna, slik at den ikke blir ute av trafikken i lenger tid.....
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Hur ser inredningen ut i vagnen? Är den fortfarande partyvagn eller är det återställd?
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Innredningen er omtrent som da den var i Stockholm, det noe vaklevorene serveringsannrettningen på midtplattformen ble hevet ut, men ellers er det ikke gjort noe der.Hechtwagen skrev:Hur ser inredningen ut i vagnen? Är den fortfarande partyvagn eller är det återställd?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!

Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Det var en diskusjon internt i LTF om hvilke typesnitt det skulle være på vognnummerene og hvilken tidsperiode den skulle få fra, men jeg husker ikke hvilken tidsperiode de gikk for......Hechtwagen skrev:Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!
Reklame for du nok med stor sansynlighet ikke se på 249.....
Selv synes jeg gullisker er penere, men Høka vognene kommer godt opp på listen....
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Sifrene er i det for denne vogntypen vanlige typsnittet. Det 249 hadde da den kom til Stockholm var "kjøpesifre" av standard typesnitt.Hechtwagen skrev:Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!
Mvh Bjørn
MBO56 249
Gamle bilder av 249 kan sees her på Oslobilder.no:
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ua ... t=1&pos=47
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=66
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=58
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=62
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=60
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=61
Ellers: 249 har aldri hatt typebetegnelsen SM53. Denne betegnelsen ble innført i Oslo i 1994 og da var 249 allerede sendt til Stockholm.
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ua ... t=1&pos=47
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=66
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=58
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=62
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=60
http://www.oslobilder.no/BAR/A-70036/Ub ... t=1&pos=61
Ellers: 249 har aldri hatt typebetegnelsen SM53. Denne betegnelsen ble innført i Oslo i 1994 og da var 249 allerede sendt til Stockholm.
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Og i går måtte 249 igjen forlate Oslo, denne gangen på grunn av plassmangel i Grefsen vognhall, vognhallen skal bygges om for å kunne ta i mot Oslos nye CAF vogner.
249 og gullfisk 183 står nå lagret i Drammen, ca. en halvtimes kjøretur fra Oslo.
249 har hele tiden vært kjørbar, men ikke godkjent for å kjøre i Oslo, dette grunnet flere omstendigheter rundt permanent godkjenning av vognen.
249 og gullfisk 183 står nå lagret i Drammen, ca. en halvtimes kjøretur fra Oslo.
249 har hele tiden vært kjørbar, men ikke godkjent for å kjøre i Oslo, dette grunnet flere omstendigheter rundt permanent godkjenning av vognen.