Pendelbåtar på sjön

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
oberoende
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 21 februari 2007 0:36

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av oberoende »

Pendelbåtar har möjligheter att förbättra transportsituationen i Stockholm på marginalen, men inte mer än så. Det viktigaste för att få till stånd mer båtpendling är att hålla nere kostnaderna. Claes Thure Moberg har förtjänstfullt beskrivit att det finns stora fasta kostnader för fartygsdrift. Därmed är det inte realistiskt att köpa in nya dyra fartyg för denna trafik, inte till en början i alla fall. Frågan är då vilka fartyg som finns tillgängliga i närtid.

Mitt förslag är att med ett enkelt anbudsförfarande nyttja de många sightseeingbåtar som finns i Stockholm. Strömma kanalbolagets delfinbåtar och Rederi mälarens Aphroditebåtar används i allmänhet inte innan kl 10 på morgonen och endast i begränsad omfattning efter 17 på kvällen. Det borde finnas möjlighet för dem att i rusningstrafik transportera pendlare till en ganska rimlig kostnad. De 0 till 3 månader som isen ligger varje vinter skulle trafiken ställas in. Eventuellt kan till exempel Waxholmsbolagets Söderarmklass arbeta om nätterna för att hålla isrännor öppna och därmed förlänga säsongen, men det låter dyrt.

Jag är medveten om nackdelar med detta förslag, men det skulle inte kosta så fasligt mycket i alla fall.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av darthjpp »

Hans W skrev:Detta var en märklig tråd. Mängder av spekulationer blandade med Claes Thures sakkunskap som få verkar läsa.
Tillgängliga fartyg, tja Skarpö och Ramsö finns ju kvar nu privatägda, är ju som Claes Thure skriver ("Ö-båtar") förträffliga isbåtar, men nu rätt omoderna och säkert dyra i drift och inte anpassade efter dagens miljökrav efter 50 år. Dessutom är väl frågan om 12 knop är tillräckligt utanför issäsong. De är ju dessutom byggda för bogtillägg inte stävtillägg så de är ju därigeom lite mindre smidiga.
darthjpp skrev:I en uppstartsperiod kan kanske Waxholmsbolaget driva trafiken, kanske med ett par inhyrda fartyg och några av deras egna. Successivt kan sedan fartyg för trafiken köpas in.
...
Både Styrsöbolaget och Waxholmsbolaget köper nya färjor med jämna mellanrum och låter då äldre färjor blir reserv- och insatsfärjor.
Waxholmsbolaget (WÅAB) har inte drivit någon trafik på närmare 20 år, de handlar upp trafik, till stor del med fartyg som ägs av WÅAB (Landstinget). Hittils dock direkt lett av WÅAB, nya upphandlingne som är så omdiskuterad, lägger allt på entreprenören.

WÅAB har väl verkligen inte köpt färjor ofta, senast var 1998 (Djurgården 11) innan dess 1977-1982 (Djurgården 8 - 10) och innan dess var det på 1800-talet och då var det SÅA eller dess föregångare. Däremot har ju WÅAB köpt skärgårdsbåtar i modern tid både snabbåtar och isgående.
Nå, jag gjorde ingen skillnad på Waxholmsbolagets, eller för den delen Styrsöbolagets, olika typer av passagerarfartyg. Dock, båda rederierna har anskaffat nya fartyg i närtid, och i ett historiskt perspektiv successivt förnyat sin fartygsflotta.
Att Waxholmsbolagets trafik nu är under upphandling, och vad den upphandlingen innehåller har jag inte satt mig in i. Jag tror dock att det kan vara svårt att få någon att lägga ett bud på trafiken om inte fartygen på något sätt ingår eller kan övertas. 10-15 skärgårdsbåtar varav några med isklass är inget som finns som hyllvara.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av darthjpp »

Hans W skrev:Detta var en märklig tråd. Mängder av spekulationer blandade med Claes Thures sakkunskap som få verkar läsa.
Tillgängliga fartyg, tja Skarpö och Ramsö finns ju kvar nu privatägda, är ju som Claes Thure skriver ("Ö-båtar") förträffliga isbåtar, men nu rätt omoderna och säkert dyra i drift och inte anpassade efter dagens miljökrav efter 50 år. Dessutom är väl frågan om 12 knop är tillräckligt utanför issäsong. De är ju dessutom byggda för bogtillägg inte stävtillägg så de är ju därigeom lite mindre smidiga.
darthjpp skrev:I en uppstartsperiod kan kanske Waxholmsbolaget driva trafiken, kanske med ett par inhyrda fartyg och några av deras egna. Successivt kan sedan fartyg för trafiken köpas in.
...
Både Styrsöbolaget och Waxholmsbolaget köper nya färjor med jämna mellanrum och låter då äldre färjor blir reserv- och insatsfärjor.
Waxholmsbolaget (WÅAB) har inte drivit någon trafik på närmare 20 år, de handlar upp trafik, till stor del med fartyg som ägs av WÅAB (Landstinget). Hittils dock direkt lett av WÅAB, nya upphandlingne som är så omdiskuterad, lägger allt på entreprenören.

WÅAB har väl verkligen inte köpt färjor ofta, senast var 1998 (Djurgården 11) innan dess 1977-1982 (Djurgården 8 - 10) och innan dess var det på 1800-talet och då var det SÅA eller dess föregångare. Däremot har ju WÅAB köpt skärgårdsbåtar i modern tid både snabbåtar och isgående.
Nå, jag gjorde ingen skillnad på Waxholmsbolagets, eller för den delen Styrsöbolagets, olika typer av passagerarfartyg. Dock, båda rederierna har anskaffat nya fartyg i närtid, och i ett historiskt perspektiv successivt förnyat sin fartygsflotta.
Att Waxholmsbolagets trafik nu är under upphandling, och vad den upphandlingen innehåller har jag inte satt mig in i. Jag tror dock att det kan vara svårt att få någon att lägga ett bud på trafiken om inte fartygen på något sätt ingår eller kan övertas. 10-15 skärgårdsbåtar varav några med isklass är inget som finns som hyllvara.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av Claes Thure Moberg »

oberoende skrev: Frågan är då vilka fartyg som finns tillgängliga i närtid.
Skall man locka passagerare till den här typen av trafik så måste nog fartygen vara av en kaliber som är attraktiv. Det bör finnas möjlighet att röra sig, det bör finnas någon form av servering och det skall vara bekvämt att sitta. Då kan man kanske också acceptera en lite längre restid. Skall man däremot ha något som påminner mest om en vanlig förortsbuss fast på sjön så är farten det enda konkurrensmedlet.

Under perioden 1.September till 15.Maj finns gott om användbart tonnage tillgängligt (om man vill betala). Både fartyg som enbart kan gå i öppet vatten och sådana som klarar lättare isläggning. Fartyg som skulle kunna gå uppe i Mälaren under hård isläggning är bristvara. Under en "normalvinter" skulle man alltså kunna klara låt oss säga 8 månader på Saltsjösidan och 7 månader på Mälarsidan. Men detta varierar. Problemet att "täcka in" sommaren kvarstår. En period som visserligen har mindre med pendeltrafik men som samtidigt är kanske allra mest attraktiv för en pendellinje på sjön.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
GöranD
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 21 november 2010 21:31

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av GöranD »

oberoende skrev:Pendelbåtar har möjligheter att förbättra transportsituationen i Stockholm på marginalen, men inte mer än så. Det viktigaste för att få till stånd mer båtpendling är att hålla nere kostnaderna. Claes Thure Moberg har förtjänstfullt beskrivit att det finns stora fasta kostnader för fartygsdrift. Därmed är det inte realistiskt att köpa in nya dyra fartyg för denna trafik, inte till en början i alla fall. Frågan är då vilka fartyg som finns tillgängliga i närtid.

Mitt förslag är att med ett enkelt anbudsförfarande nyttja de många sightseeingbåtar som finns i Stockholm. Strömma kanalbolagets delfinbåtar och Rederi mälarens Aphroditebåtar används i allmänhet inte innan kl 10 på morgonen och endast i begränsad omfattning efter 17 på kvällen. Det borde finnas möjlighet för dem att i rusningstrafik transportera pendlare till en ganska rimlig kostnad. De 0 till 3 månader som isen ligger varje vinter skulle trafiken ställas in. Eventuellt kan till exempel Waxholmsbolagets Söderarmklass arbeta om nätterna för att hålla isrännor öppna och därmed förlänga säsongen, men det låter dyrt.

Jag är medveten om nackdelar med detta förslag, men det skulle inte kosta så fasligt mycket i alla fall.
Intressant, här är vi inne i liknande tankebanor. Ett stort problem är ju just att båtarna kommer gå nära nog tomma från stan till exempelvis Ekerö. Om man kan ha båtar stationerade ute i Ekeröområdet, kunde de sedan köra sträckor i innerstaden vid ankomst och sedan ut till förorten igen på sen eftermiddag. Jag tror att man kan spara mycket här, skrev om det i en liten bloggpost: http://www.gorandeurell.yolasite.com/in ... 3%B6rorten
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Visst. Det är pengar att hämta i om båtarna utgår från Ekerö på morgonen och förtöjs för natten där ute. Men det gäller enbart så länge som man har personal som faktiskt bor ute på Ekerö och åker hem över nätterna. Men- den trista verkligheten är att det faktiskt inte finns så många som har de Certifikat som behövs för att köra kommersiella båtar eller ens för att jobba ombord på dem.

Skall man klara den dagliga driften så måste man ha folk som bor runt hela Stor-Stockholm. Om ens det räcker. Antagligen tvingas man att ha folk som bor runt om i hela landet. Har man sedan båtar där det inte finns ordentliga bostäder ombord så måste man erbjuda god övernattning i land om båten skall ligga "ute". Så kommer vi till alla de små men nödvändiga underhållsjobben. Som i modern tid inte skall skötas av båtens egen besättning utan av så kallade "experter" från land. Vilka alltså behöver köra ut till Ekerö och tillbaka under båtens nattvila. Lägger man ihop de här tingen och en del andra småting som jag hoppar över så "äter man fort upp" vinsten med att ligga över natt bara en halvtimmes tomresa från Stockholm.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Nu närmar det sig: "Båtpendla mellan Årstadal och Solna – verklighet redan nästa år"
Försöket ska pågå i två år och inleds hösten 2016. Om allting fungerar bra under försöksåren kan det bli aktuellt med fler angöringsplatser i Solna framöver.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Nu närmar det sig: "Båtpendla mellan Årstadal och Solna – verklighet redan nästa år"
Försöket ska pågå i två år och inleds hösten 2016. Om allting fungerar bra under försöksåren kan det bli aktuellt med fler angöringsplatser i Solna framöver.
Det kanske inte blir något! "S säger nej till pendelbåt från Solna".

Men en linje som jag inte begriper är den mellan Kungsholms Torg och Klara Mälarstrand som enligt artikeln finns med i förslaget. Den sträckan går man på tio minuter och åker buss på två. Och hur många når sin slutdestination eller lämplig bytespunkt med en sådan linje? Det måste väl vara något feltänk någonstans? Eller fel uppfattat av journalisten?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:Nu närmar det sig: "Båtpendla mellan Årstadal och Solna – verklighet redan nästa år"
Försöket ska pågå i två år och inleds hösten 2016. Om allting fungerar bra under försöksåren kan det bli aktuellt med fler angöringsplatser i Solna framöver.
Det kanske inte blir något! "S säger nej till pendelbåt från Solna".

Men en linje som jag inte begriper är den mellan Kungsholms Torg och Klara Mälarstrand som enligt artikeln finns med i förslaget. Den sträckan går man på tio minuter och åker buss på två. Och hur många når sin slutdestination eller lämplig bytespunkt med en sådan linje? Det måste väl vara något feltänk någonstans? Eller fel uppfattat av journalisten?
Linjen mellan Kungsholms torg och Klara Mälarstrand går via Söder Mälarstrand. Det kanske ger tureberg lite mer berättigande. (jag läste länken inlägget ovanför ditt...)
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Men en linje som jag inte begriper är den mellan Kungsholms Torg och Klara Mälarstrand som enligt artikeln finns med i förslaget. Den sträckan går man på tio minuter och åker buss på två. Och hur många når sin slutdestination eller lämplig bytespunkt med en sådan linje? Det måste väl vara något feltänk någonstans? Eller fel uppfattat av journalisten?
Linjen mellan Kungsholms torg och Klara Mälarstrand går via Söder Mälarstrand. Det kanske ger tureberg lite mer berättigande. (jag läste länken inlägget ovanför ditt...)
Låter vettigare! Men det borde nästan kunna vara två separerade linjer, för det gör ju en resa mellan Kungsholms torg och Klara Mälarstrand ännu mer ointressant. Om man inte just vill komma åt själva båtresan förstås! Kanske kan man tura? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Men en linje som jag inte begriper är den mellan Kungsholms Torg och Klara Mälarstrand som enligt artikeln finns med i förslaget. Den sträckan går man på tio minuter och åker buss på två. Och hur många når sin slutdestination eller lämplig bytespunkt med en sådan linje? Det måste väl vara något feltänk någonstans? Eller fel uppfattat av journalisten?
Linjen mellan Kungsholms torg och Klara Mälarstrand går via Söder Mälarstrand. Det kanske ger turen lite mer berättigande. (jag läste länken inlägget ovanför ditt...)
Låter vettigare! Men det borde nästan kunna vara två separerade linjer, för det gör ju en resa mellan Kungsholms torg och Klara Mälarstrand ännu mer ointressant. Om man inte just vill komma åt själva båtresan förstås! Kanske kan man tura? :D
Kanske onödigt med två båtar om det nu räcker med en sett till turtätheten. Och om man har en båt så vill man kanske inte skylta om, sånt kan bli fel.
Jag har rättat till Tureberg till turen. Rackarns telefonstavningsprogram...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Kanske onödigt med två båtar om det nu räcker med en sett till turtätheten. Och om man har en båt så vill man kanske inte skylta om, sånt kan bli fel.
Jag har rättat till Tureberg till turen. Rackarns telefonstavningsprogram...
Du har förstås rätt. Men man kan ju skilja på båtar och linjer. :wink: (Omskyltning förekommer ju på linje 80/Sjövägen.)



Nu verkar det som om pendelbåtar prioriteras högre än Spårväg city: "Pendelbåtarna blir kvar i alliansens bantade budget".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Nu har insikten om den uteblivna prishöjningen på periodkorten givit nya föresättningar för pendelbåtstrafiken.

"Pendelbåtarnas framtid hänger på en skör tråd"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Pendelbåtar på sjön

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar