Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)
Intressant. Kan kanske bli intressant för Göteborg okså....
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
-
Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?
Ovant att försöka skriva svenska, säg gärna till om det är så mycket fel att det är bättre att skriva norsk.
Ovant att försöka skriva svenska, säg gärna till om det är så mycket fel att det är bättre att skriva norsk.
- Stefan Widén
Vagnarna till Helsingfors verkar ju vara en fullträff i alla former om man ska tolka rapporterna. Frågan är vad Skoda söker?
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
För mig är det mycket lättare att undvika missförstånd om du skriver på norsk. Det finns så många små fällor som gör att betydelser ändras och om du skriver på svenska men med norsk inställning kan det bli väldigt fel. Andra kan känna annorlunda.Arild i Oslo skrev:Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?
Det var vagntypen som skulle rulla i ett visst antal städer, så där spelar ägandet ingen roll. Dessutom är det väl för sent att lämna anbud om jag inte är fel underrättad.
Med reservation för tyckfel.
2763 skrev:För mig är det mycket lättare att undvika missförstånd om du skriver på norsk. Det finns så många små fällor som gör att betydelser ändras och om du skriver på svenska men med norsk inställning kan det bli väldigt fel. Andra kan känna annorlunda.Arild i Oslo skrev:Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?
Det var vagntypen som skulle rulla i ett visst antal städer, så där spelar ägandet ingen roll. Dessutom är det väl för sent att lämna anbud om jag inte är fel underrättad.
Kravet i förfrågningsunderlaget var att vagntypen skulle vara levererad i minst 10 exemplar till minst en kund, samt ha varit i ordinarie trafik sedan ett visst datum. Dessutom skulle leverantören lämna ett antal referenser (minst tre om jag minns rätt) samt, om leverantören någon gång levererat spårvagnar till Göteborg, så skulle GS AB vara en av referenserna.
Kravet på att GS AB skulle vara referens om leverantören levererat spårvagnar till Göteborg var förmodligen med för att undvika AnsaldoBreda denna gång....
Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
Det är väl numera Bombardier allihop...darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
/T
Med reservation för tyckfel.
Jag antar att Bombardier trots det inte behöver ha GS som referens om de vill lämna ett bud. Eller?2763 skrev:Det är väl numera Bombardier allihop...darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
/T
Förmodligen inte, det är ju inte Bombardier som levererat dessa vagnar utan företag som de köpt verksamheter av.Zawaq skrev:Jag antar att Bombardier trots det inte behöver ha GS som referens om de vill lämna ett bud. Eller?2763 skrev:Det är väl numera Bombardier allihop...darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
/T