Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det finnes gamle planer om å legge om strekningen over Briskeby fra Inkognitogaten til Skovveien. Da faller den krappeste kurven bort, og alle vogner kan trafikkere hele nettet. Hvis man legger om dette sporet kan man klare seg med 18 meter som minstekurve.
-
18 meter i stället för 15, ungefär dubblerar antalet möjliga vagntyper!
HS
HS
Noe nytt her?
- Nils Carl Aspenberg
Nei, men det er et informasjonsmøte senere i august.
Spennende. Dato for dette? Åpent for almenheten?
- Nils Carl Aspenberg
26. august kl 19.00 i Trafikanten. Det er neppe adgangskontroll. Jeg vet ikke helt om jeg vil feire min fødselsdag i Trafikanten.
Takk for info!
Synes de eldste trikkene nå begynner å bli pinlig slitt. De er møkkete og på overtid for renovering eller museum!
Synes de eldste trikkene nå begynner å bli pinlig slitt. De er møkkete og på overtid for renovering eller museum!
- Nils Carl Aspenberg
Det pågår et oppgraderingsprogram både for SL79 og SL95.Ansaldo har overtatt verkstedet på Holtet og har til enhver tid tre SL95 til oppgradering der. ToSL79 er hos Mantena på Grorud for utberdring av rust, og en vogn er hos Extrapartner i Slemmestad for lakkering.
Jeg tenker mer innvendig.
- Nils Carl Aspenberg
I dag ble det offentliggjort at Oslos byråd går inn for å bestille 87 nye sporvogner til en kostnad på 2,3-3 milliarder NOK. Vognene skal komme fra 2019. Det interessante er å se hva man tenker å gjøre med de 15 ekstra vognene i forhold til dagens vognpark, og om det også vil være opsjoner på ytterligere vogner.
Teknisk Ukeblad spekulerer om aktuelle vogntyper:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/11/ ... r#cxrecs_s
http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/11/ ... r#cxrecs_s
- Nils Carl Aspenberg
Jeg skrev samme artikkel på oppdrag for sporveien allerede i 2009, hvor jeg beskrev disse vogntypene pluss en del andre. Personlig tror jeg ikke Citadis er aktuell. Da tror jeg mer på polske eller tsjekkiske modeller. Eller spansk? Nå har Sporveien gode erfaringer med 345 nye T-banevogner fra Siemens, og jeg tror de gode relasjonene til Siemens kan ha betydning. Etter det jeg har forstått er Avenio litt dyrere enn andre modeller. Det blir interessant å se. Strengt tatt burde Oslo og Göteborg samarbeidet og bestilt 250 vogner sammen.
Noen som var på informasjonsmøtet?
Har forsøkt å lete litt, men finner ingen oppdaterte artikler om tema
Har forsøkt å lete litt, men finner ingen oppdaterte artikler om tema
- Nils Carl Aspenberg
Det er så vidt jeg vet ingen nye momenter i denne saken. Det er heller ikke noe vits i å spørre hele tiden. Når det kommer informasjoner, så vil de bli brakt videre. Så lenge vi har helt nytt regime i Oslo, så vil det vel også ta noe tid før den nye samferdselsbyråden kan engasjere seg.
Nuvel, det ble jo vist til et konkret informasjonsmøte. Derav et berettiget spørsmål.....
Fortsatt stille. Noen som vet noe?
- Nils Carl Aspenberg
Det ble lenge sagt fredag 23.3. På den store sporveisfesten 14.3. sa Oslotrikkens direktør "i løpet av første halvår", så vi får stadig nye forsinkelser. I 2009 skrev jeg en lengre artikkel i Trikkeliv om hvilke vogner som kunne være aktuelle. Da var kravspesifikasjonen nesten klar.
Ja, leste også i fjor at det skulle presenteres før utgangen av Q1.
Hei og gratulerer med dagen.
Det har vært stille i norske medier om utrullingen av de nye trikkene. Ei heller mye å finne på Ruter sine egne nettsider.
Hvor mange trikker har nå ankommet Norge?
Når er det planlagt første kommersielle drift i rute?
På forhånd takk!
Det har vært stille i norske medier om utrullingen av de nye trikkene. Ei heller mye å finne på Ruter sine egne nettsider.
Hvor mange trikker har nå ankommet Norge?
Når er det planlagt første kommersielle drift i rute?
På forhånd takk!
- Nils Carl Aspenberg
Siden i fjor har de to vognene 402 og 403 vært i Oslo. De har vært testkjørt omtrent hver eneste natt. Det er også startet opplæring av førere. Det har oppstått et problem, og det er at vognene slår inn på pensestyringen. Derfor må alle elektriske penser kobles ut før testkjøring. På grunn av annen trafikk kan det derfor bare kjøres om natten. Vi håper at dette problemet kan bli løst i løpet av kort tid, slik at vognene også kan kjøres på dagtid, og da også med passasjerer. Men det er dessverre ikke mulig å si en dato og derfor finnes det heller ingen informasjon ute.