Displaysymboler
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Displayerna!
Frågan handlade om displayerna och dess symboler till en början. Fokuset vreds till rullstolsdiskrimineringen (vilket I OCH FÖR SEJ är en mer intressant fråga).
Jag sammanfattar: Västtrafik tog bort rullstolssymbolen istället för att byta ut den mot en mer lämplig symbol. Borttagandet av symbolen innebar en stor försämring för de som nyttjar låggolvsvagnarna.
Informationen om vilken vagntyp som kommer lär finnas kvar i systemet.
FRÅGAN VAR: Varför sätter man inte dit en (annan) symbol? Torde vara tämligen kostnads- och smärtfritt.
Jag sammanfattar: Västtrafik tog bort rullstolssymbolen istället för att byta ut den mot en mer lämplig symbol. Borttagandet av symbolen innebar en stor försämring för de som nyttjar låggolvsvagnarna.
Informationen om vilken vagntyp som kommer lär finnas kvar i systemet.
FRÅGAN VAR: Varför sätter man inte dit en (annan) symbol? Torde vara tämligen kostnads- och smärtfritt.
Re: Gässssp!
När jag får åka med kollektivtrafiken utan att riskera att bli avslängd. Då är jag nöjd. Då slutar den ivrige svartmålaren att klaga.Tut skrev:Vad ska den ivrige svartmålaren och hans gesäll klaga på när rullstolsplatserna väl är monterade?
Jag lovar.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: måndag 30 september 2002 22:27
- Ort: Kungälv
Re: Displayerna!
Tecken och symboler är lagrade i e-prom i skyltarna. För att lägga till tecken behöver man således beställa nya e-prom och sedan byta i varje skylt, så - nej, det är varken kostnads- eller smärtfritt.errkki skrev:...
FRÅGAN VAR: Varför sätter man inte dit en (annan) symbol? Torde vara tämligen kostnads- och smärtfritt.
Re: Displayerna!
Ja... det där verkade ju bökigare än vad man kunnat ana! Jag föreslår att man använder sej av något socialt oladdat, redan existerande i e-promet. Kanske en punkt, bindestreck eller X... tills man får en annan anledning att byta ut e-promet. De allt vanligare monitorerna borde ju inte ha sina tecken i e-prom - där kan man omedelbart byta ut (utan större kostnad!)Patrik Henriksson skrev: Tecken och symboler är lagrade i e-prom i skyltarna. För att lägga till tecken behöver man således beställa nya e-prom och sedan byta i varje skylt, så - nej, det är varken kostnads- eller smärtfritt.
Re: Displaysymboler
"Rullstolssymbolen" är väll inte fel att använda, även om rullstolar inte tillåts! Symbolen betyder väll handikappad/rörelsehindrad och inte rullstolsbunden eller liknande, så symbolen borde duga. I T-banan i Stockholm sitter ju den symbolen vid speciellt höga säten som är lättare att resa sej från. Inte vid en tom plats utan säte för att ge plats åt rullstol. Och på bussarn är det vissa inner-platse (nära väggen) som har den aktuella symbolen. dit kommer man definitivt inte med rullstol!Anonymous skrev:Vad hände egentligen med de symboler på hållplatsdisplayerna som visade huruvida det kom en låggolvsvagn eller ej? Jag vet att symbolerna togs bort då de var i form av en rullstol (och rullstolar inte var tillåtna på vagnen).
Informationen lär finnas kvar i systemet. Varför sätter man inte in en annan symbol istället för den gamla? Vilken symbol som helst är bättre än ingen symbol.
Re: Displaysymboler
Rullstolssymbolen funkar bra! ...vilken symbol som helst som visar info om låggolvsvagn är jättebra. Definitivt bättre än ingen alls!Anonymous skrev:"Rullstolssymbolen" är väll inte fel att använda, även om rullstolar inte tillåts! Symbolen betyder väll handikappad/rörelsehindrad och inte rullstolsbunden eller liknande, så symbolen borde duga.
Re: Displaysymboler
Håller med om att symbolen borde finnas..errkki skrev:Rullstolssymbolen funkar bra! ...vilken symbol som helst som visar info om låggolvsvagn är jättebra. Definitivt bättre än ingen alls!Anonymous skrev:"Rullstolssymbolen" är väll inte fel att använda, även om rullstolar inte tillåts! Symbolen betyder väll handikappad/rörelsehindrad och inte rullstolsbunden eller liknande, så symbolen borde duga.
Men vad jag minns så var det bara 3:an som hadde den symbolen. Och 3:an skulle alltid gå med M31 (enligt politikerbeslut).
Om skylten ska kunna veta om det är en M31 som kommer nästa gång måste komframsystemet känna till vilken vagn som kommer. Men det kan inte systemet, varje ggr det visar "ca** min" på en vagn så betyder det att vagnen inte kan logga in i komframsystemet av okänd eller känd anledning.
Sen vet jag inte om skyltarna är anpassade för att styrdatorn kan ändra linjesymoblen till annant än en siffra. Och hur ritar de upp symbolen? är det fördefinerade symboler eller inverterar skylten vissa tecken?
Om informationen ut till skylten är ren råtext så ska det ju inte va så svårt att fixa ett sådant system. (Jag har själv miklat ett script som plockar ut nästa vagn och dess destination från websystemet. Att skicka den texten till en display är ju inte så svårt för den datorhändige)
Som jag sa tidigare i debatten. Alla vagnar måste kunna logga in i systemet och alla skyltar börfungera för att resenären ska ha full nytta av skyltningen. Skyltar det fel kan man ju lika gärna skippa t.v.
De nya skyltar med färgdiplay borde inte vara så svåra att skylta M31 eller icke på om vagninloggningen funkar.
//Q
Varför yttrar du dig då om de tekniska bitarna i en M31:a? Att denna vägg ingår i anpassningen har vi tagit som självklart då färstet för denna är en av de saker som kräver förstärkning av vagnskorgen.kildor skrev:Öh, jaha.Tony M skrev:Det är just den barriären som saknas i de 79 M31:or som inte är anpassade! Det finns en barriär som är hög nog för att ta emot en barnvagn, men den är inte så låg att en rullstol med säkerhet tas emot.Det låter ju som en underlig konstruktion - men jag har aldrig åkt en M31:a så....
Men det här var det första vettiga argument jag hört för förbudet mot rullstolar. Ser det likadant ut på bussarna?
Det ser inte likadant ut i en buss, stombussarna byggdes med en rullstolsplats. Den har en "vägg" som ska hindra att rullstolen flyger frammåt vi en koillition. Det finns även ett sidoskydd som man kan svänga ut.
Förklara då din kompetens på området.. Och hur mkt vet du om rullstolar?kildor skrev:Så bra att du är så kompetent på områdetTony M skrev:Jag valde ordföljden "Det är fel" därför att jag anser att din uppfattning är tagen ur luften. Jag grundar min uppfattning på ganska långa fysikstudier i kombination med de kunskaper jag har som spårvagnspassagerare och spårvagnskonduktör i Göteborg där jag givits möjlighet att stående med en ganska tung kassa på magen oförberedd undvika fall vid farobromsning ett otal gånger. En stående passagerare utgör en väsentligt mindre fara än en person i rullstol om den stående passageraren är frisk.Frågan är hur stor erfarenhet du har av rullstolar?
Denna diskusionen gäller först och främst spårvagnar och SL´s kompetens gällande spårvagn och kollisioner med dessa är inte i klass med GS/Västtrafiks.kildor skrev:Kanske. Men förmodligen inte. Västttrafiks regel gäller ju även bussar och på det området har SL en klart mer omfattande trafik och därmed större kunskap om regelverk kring säkerhet och olyckor.Tony M skrev:Se det så här:
Gamla insomnade Stadstrafiken hade en mycket omfattande kunnskap om regelverk m.m. för spårvagn. Denna kunnskap har naturligtvis även smitit över på bussidan när man skapat regler där.
Eftersom spårvägstrafik bedrivs i en mycket större omfattning i Göteborg händer naturligtvis mycket mer här än i Stockholm och Norrköping - vilket naturligtvis föranleder att man får en större kunnskap om regelverket kring olyckor och vilket naturligtvis får effekter på exempelvis resevillkor.
De kunnskaperna är naturligtvis idag införlivade i en organisation som heter Västtrafik.
Det kan vara en förklaring.
Vad beträffar buss, så får de åka med stombussarna. Varför man inte har modiferat de andra bussarna vet jag inte och kommer inte att spekulera i då detta inte är mitt kompentesområde.
Äntiligen? Rullstolsbundna är tillåtna att föja med, om de kan sitta i en vanlig stol.kildor skrev:Det låter ju fantastiskt bra. Då låter det som Erik och andra rullstolsburna snart äntligen får tillåtelse att åka med. Men jag lider med dem för de år som gått.Tut skrev:Nu införs faktiskt rullstolplatser i vagnarna (80 st.), vilket ska vara klart under året. Samtidigt kommer 125 nya bussar med rullstolsplatser i Juni (om allt går enligt plan).
Jag tycker att din kritik är överdimensionerad, det är lätt att gnälla om man inte har ingångsvärden. De som konstruerar modifieringen och vi som kommit/kommer med förslag är måttlig imponerade över att något som faktiskt är pågång kritiseras så mycket för att det inte gjordes igår.
När pedalvagnarna beställdes var det nog inte ngn som tänkte på handikappade (inte så humant men sant), när M21'orna beställdes hadde man nog pengar att köra färdtjänst som passade behoven. När M32 byggs så gör man rullstolsplats i vagnen för att politikerna förmodligen sparat in på färdtjänsten.
Genom att läsa två ord på den sista raden så ser du varför vagnarna inte har rullstolsplats ännu. Det ena är sparat.
//Q
Varför skall vi det. Visst råkar det vara GS som anpassar vagnarna, men det sker på uppdrag av västtrafik! Så försök inte att förenkla något som inte är så enkelt.Mr. Burns skrev:Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
- Ort: Västergötlands småländska hörna
- Kontakt:
Re: Displaysymboler
Som jag minns det visades (rullstols) förlåt tillgänglighetssymbolen tillsammans med alla linjers nummer, inte bara för linje 3.Q skrev:Håller med om att symbolen borde finnas..errkki skrev:Rullstolssymbolen funkar bra! ...vilken symbol som helst som visar info om låggolvsvagn är jättebra. Definitivt bättre än ingen alls!Anonymous skrev:"Rullstolssymbolen" är väll inte fel att använda, även om rullstolar inte tillåts! Symbolen betyder väll handikappad/rörelsehindrad och inte rullstolsbunden eller liknande, så symbolen borde duga.
Men vad jag minns så var det bara 3:an som hadde den symbolen. Och 3:an skulle alltid gå med M31 (enligt politikerbeslut).
Om skylten ska kunna veta om det är en M31 som kommer nästa gång måste komframsystemet känna till vilken vagn som kommer. Men det kan inte systemet, varje ggr det visar "ca** min" på en vagn så betyder det att vagnen inte kan logga in i komframsystemet av okänd eller känd anledning.
Sen vet jag inte om skyltarna är anpassade för att styrdatorn kan ändra linjesymoblen till annant än en siffra. Och hur ritar de upp symbolen? är det fördefinerade symboler eller inverterar skylten vissa tecken?
Om informationen ut till skylten är ren råtext så ska det ju inte va så svårt att fixa ett sådant system. (Jag har själv miklat ett script som plockar ut nästa vagn och dess destination från websystemet. Att skicka den texten till en display är ju inte så svårt för den datorhändige)
Som jag sa tidigare i debatten. Alla vagnar måste kunna logga in i systemet och alla skyltar börfungera för att resenären ska ha full nytta av skyltningen. Skyltar det fel kan man ju lika gärna skippa t.v.
De nya skyltar med färgdiplay borde inte vara så svåra att skylta M31 eller icke på om vagninloggningen funkar.
//Q
..
Axel
Ja va fan.. För er som oxå vill ha en online-tidtabell hemma kan jag Ge ut ett av de scripten jag gjort.. Vill man ha det till något annat än stdout (dvs skärmen) får man skriva ett litet program som skickar texten till den lilla display man vill ha.
Funkar sådär , Ger långa namn på destinationerna, lätt att skicka in i ett program. Men lite långsam pga fulkod från trafiken.nu.
Ger utdata på formen:
Tid till nästavagn, tid till den där efter, destination, linjenr.
Ex. Orgelgatan 22:05
//Q
Kod: Markera allt
lynx -dump http://goteborg.trafiken.nu/sv/NastaTur.aspx?stop=5180 | grep gif | sed -e "s/Ca //g" | awk '{print $(NF-1), $NF, $3, $2}'
Ger utdata på formen:
Tid till nästavagn, tid till den där efter, destination, linjenr.
Ex. Orgelgatan 22:05
Kod: Markera allt
10 27 Tynnered 1
0 20 Östra 1
12 32 Bergsjön/Kapellplatsen-Kungsportsplatsen 7
0 15 Tynnered/Kungsportsplatsen-Kapellplatsen 7
Snälla - om du tolkar mina inlägg som att jag kritiserar långsam ombyggnadstakt eller att jag inte förstår att rullstolsbundna får åka med om de sitter i vanligt säte under färd - läs igen! Jag beklagar om jag varit otydlig.Q skrev:Äntiligen? Rullstolsbundna är tillåtna att föja med, om de kan sitta i en vanlig stol.kildor skrev:Det låter ju fantastiskt bra. Då låter det som Erik och andra rullstolsburna snart äntligen får tillåtelse att åka med. Men jag lider med dem för de år som gått.
Jag tycker att din kritik är överdimensionerad, det är lätt att gnälla om man inte har ingångsvärden. De som konstruerar modifieringen och vi som kommit/kommer med förslag är måttlig imponerade över att något som faktiskt är pågång kritiseras så mycket för att det inte gjordes igår.
Fel av mig. Du gnäller inte på att modifieringen går långsamt. Ursäkta.kildor skrev:Snälla - om du tolkar mina inlägg som att jag kritiserar långsam ombyggnadstakt eller att jag inte förstår att rullstolsbundna får åka med om de sitter i vanligt säte under färd - läs igen! Jag beklagar om jag varit otydlig.
Du gnäller på att man bygger om, eller hur?
M.a.o. Du gnäller på att de sakkunniga vill ha ökad säkerhet, för att du anser de rullstolsbundna har vart diskriminerade och bör därför få åka redan nu som plåster på såren. Politikertjafs! Politiker vill se snabba ändringar för att det ska verka bra, att vissa saker bör tänkas igenom och åtgärdas ser man inte.kildor skrev:Suck. Det enda vettiga är förstås att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen.
----8<.-----
Dina förslag kostar pengar, men att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen på displayerna kan de göra redan i morgon utan att det kostar ett öre.
Du vill att det ska gå snabbt och inte kosta pengar. Om pengarna går före säkerheten kan GS lika gärna ta bort bulbarna (de går ju sönder iaf), sluta åtgärda dåliga skenbromsar, mm.
Kanske något långsökt, men det är precis vad du ville längre upp i denna tråd.
//Q
Om du läser mina inlägg ser du att jag tycker det är bra att man arbetar för högre säkerhet. Jag tycker också det verkar orimligt att inte tillåta rullstolsburna att åka (sittandes i sin rullstol under färd) med de spårvagnar, bussar och tåg som redan nu finns i Västttrafikområdet.Q skrev:Fel av mig. Du gnäller inte på att modifieringen går långsamt. Ursäkta.kildor skrev:Snälla - om du tolkar mina inlägg som att jag kritiserar långsam ombyggnadstakt eller att jag inte förstår att rullstolsbundna får åka med om de sitter i vanligt säte under färd - läs igen! Jag beklagar om jag varit otydlig.
Du gnäller på att man bygger om, eller hur?
M.a.o. Du gnäller på att de sakkunniga vill ha ökad säkerhet, för att du anser de rullstolsbundna har vart diskriminerade och bör därför få åka redan nu som plåster på såren. Politikertjafs! Politiker vill se snabba ändringar för att det ska verka bra, att vissa saker bör tänkas igenom och åtgärdas ser man inte.kildor skrev:Suck. Det enda vettiga är förstås att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen.
----8<.-----
Dina förslag kostar pengar, men att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen på displayerna kan de göra redan i morgon utan att det kostar ett öre.
Du vill att det ska gå snabbt och inte kosta pengar. Om pengarna går före säkerheten kan GS lika gärna ta bort bulbarna (de går ju sönder iaf), sluta åtgärda dåliga skenbromsar, mm.
Kanske något långsökt, men det är precis vad du ville längre upp i denna tråd.
Men snälla nån. Västtrafik har ett generellt förbud mot resenärer i rullstol ombord på fordonen. Är det enskilda fordonet (på ett eller annat sätt) anpassat för rullstolar, så är dessa varmt välkomna ombord. Vad som krävs för att en spårvagn ska godkännas har Västtrafik ingenting med att göra. Spårvägen har satt upp sin anpassningsplan efter Järnvägsinspektionens krav. Så försök inte krångla till något som är så enkelt.Anonymous skrev:Varför skall vi det. Visst råkar det vara GS som anpassar vagnarna, men det sker på uppdrag av västtrafik! Så försök inte att förenkla något som inte är så enkelt.Mr. Burns skrev:Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.
/Michael
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Konstigt att inte J har synpunkter på SLs och Ötrafs principer för rullstolar i spårvagnar...Mr. Burns skrev:Men snälla nån. Västtrafik har ett generellt förbud mot resenärer i rullstol ombord på fordonen. Är det enskilda fordonet (på ett eller annat sätt) anpassat för rullstolar, så är dessa varmt välkomna ombord. Vad som krävs för att en spårvagn ska godkännas har Västtrafik ingenting med att göra. Spårvägen har satt upp sin anpassningsplan efter Järnvägsinspektionens krav. Så försök inte krångla till något som är så enkelt.Anonymous skrev:Varför skall vi det. Visst råkar det vara GS som anpassar vagnarna, men det sker på uppdrag av västtrafik! Så försök inte att förenkla något som inte är så enkelt.Mr. Burns skrev:Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.
/Michael

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Förenkla inte något som är svårt.Mr. Burns skrev:Men snälla nån. Västtrafik har ett generellt förbud mot resenärer i rullstol ombord på fordonen. Är det enskilda fordonet (på ett eller annat sätt) anpassat för rullstolar, så är dessa varmt välkomna ombord. Vad som krävs för att en spårvagn ska godkännas har Västtrafik ingenting med att göra. Spårvägen har satt upp sin anpassningsplan efter Järnvägsinspektionens krav. Så försök inte krångla till något som är så enkelt.Anonymous skrev:Varför skall vi det. Visst råkar det vara GS som anpassar vagnarna, men det sker på uppdrag av västtrafik! Så försök inte att förenkla något som inte är så enkelt.Mr. Burns skrev:Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.
/Michael
Spårvägen har en plan för ombyggnad som hade kunnat vara genomförd om inte västtrafik prioriterat att sätta in sitt nya biljettsystem vilket dessutom kräver att de äldre vagnarna får ny omformare (inte bara biljettsystemet, men bland annat det)!
Alltså är det inte spårvägen som är Bovén i detta drama.
/Tony
Nu börjar det spåra ur lite. Du har tagit upp detta en gång tidigare och jag förstår inte varför. Jag har aldrig skrivit att Spårvägen skulle vara boven. Min åsikt är snarare att det inte finns någon bov alls.Tony M skrev:Spårvägen har en plan för ombyggnad som hade kunnat vara genomförd om inte västtrafik prioriterat att sätta in sitt nya biljettsystem vilket dessutom kräver att de äldre vagnarna får ny omformare (inte bara biljettsystemet, men bland annat det)!
Alltså är det inte spårvägen som är Bovén i detta drama.
/Tony
Att de av Västtrafik ålagda anpassningarna för det nya biljettsystemet stjäl viss verkstadskapacitet från Spårvägen är väl en högst rimlig slutsats. Att mot den bakgrunden lasta Västtrafik för att rullstolsanpassningen har dröjt så länge tycker jag är ganska magstarkt. Betänk ändå att antalet mantimmar som åtgår för just biljettsystemsanpassningen måste vara marginella i jämförelse med de totala antalet mantimmar i GS verkstad sedan M31 kom till stan. Men som sagt lastar jag heller inte Spårvägen, utan är fullt medveten om att anpassningen har inneburit en del problem som många har arbetat för att lösa.
Vet inte om du läst de tidigare inläggen. Hur som helst är bakgrunden till mitt inlägg att Dennis Hage menar att Västtrafik borde lyfta blicken och inse att det finns färdiga fastsättningsanordningar. Och om vi då inskränker diskussionen till detaljer i anpassningsarbetet borde vi väl kunna enas om att det är Spårvägens bord. Utan att utnämna någon part till syndabock.
/Michael
Håller med dig.Mr. Burns skrev:Nu börjar det spåra ur lite. Jag har aldrig skrivit att Spårvägen skulle vara boven. Min åsikt är snarare att det inte finns någon bov alls.
En liten ljusning i mörkret är i alla fall att vagn 305 har nu blivit utrustad med rullstolsplats, vagnen är i trafik och kommer att inom kort vara tillåten för rullstolar. Det som saknas är bl.a. att få ut information till alla förare om hur den nya tillkommande utrustningen skall hanteras. När denna information är utsänd/meddelad kommer vagnen även att få symboler som visar att vagnen är godkänd för rullstolar enligt tidigare framförda önskemål. Detta blir inom 2-3 veckor, det är ju ett antal förare som skall informeras.
Pajer sitter mycket bättre i munnen, tillsammans med kaffet, än i ansiktet.
/JAgr
En anledning till att rullstolen ska vara fastspänd är att en osäkrad rullstol med rullstolsåkare kan ge upphov till svåra skador på passagerare som färdas i närheten av rullstolen då denna får fart i händelse av kollition eller nödbromsning. Detta tror jag även rullstolsbundna tycker om, alla har ju inte full rörlighet i armar så att de kan hålla i sig.kildor skrev:Om du läser mina inlägg ser du att jag tycker det är bra att man arbetar för högre säkerhet. Jag tycker också det verkar orimligt att inte tillåta rullstolsburna att åka (sittandes i sin rullstol under färd) med de spårvagnar, bussar och tåg som redan nu finns i Västttrafikområdet.
Och friktionen gummi / M31-golv kommer inte att kunna hålla en rullstol på plats, titta på barnvagnarna, de står inte alltid helt stilla trots att de är bromsade.
Det framgår inte alltid helt klart och tydligt vad tycker samt vad du grundar dina idéer på.kildor skrev:Om du läser mina inlägg...
Om du läser alla mina inlägg i frågan i tidigare trådar om detta ämne så ser du förklaringar och motiveringar till varför jag anser att en rullstol ska vara säkrad under färd.
Det välkommnar jag, då kanske denna debatt kan ta slut. Jag börjar tröttna på att i tråd efter tråd se kritik mot en bra lösning av "förståsigpåare" som inte vill ta till sig argument och inte undersöker lite själva vad som sagts i frågan tidigare.JAgr skrev:Håller med dig.
En liten ljusning i mörkret är i alla fall att vagn 305 har nu blivit utrustad med rullstolsplats, vagnen är i trafik och kommer att inom kort vara tillåten för rullstolar.
Nåväl. Det ska bli intressant att se hur utrustningen fungerar i daglig trafik samt hur förarna kommer att bete sig. Nu får vi hoppas att 305 inte invaderas av 3-4 barnvagnar när en rullstolsbunden vill rulla på.
//Q