Råsundahallen efter nedläggningen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
218

Råsundahallen efter nedläggningen

Inlägg av 218 »

För en tid sedan så hade vi ju en diskussion om detta när någon sa sig åkt till eller från hallen efter nedläggningen.
Denna bild är från Spårvägsmuseet och uppges vara tagen år 1960. Många av spåren är ju också rivna så det är
ju troligt. MEN visst sjutton är det ett "två-rum-och-kök-släp" som syns längst bort i bild? Några tankar kring detta?
(En bit framför den verkar det också stå en Capitolbuss).

218
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... 1-3095.jpg
Harald
Kontakt:

Re: Råsundahallen efter nedläggningen

Inlägg av Harald »

Att det är en B11 eller B12 håller jag med om, men det betyder nog att bilden är feldaterad. Sånt händer ju. Man kan ju notera att det står "Upphov: okänd". Då har man väl inte så säkra uppgifter. Jag antar att verkstadsspåren togs bort efter att verkstaden hade flyttat till Hammarby, alltså före 1959. Jag tycker bussen verkar lite väl kort för att vara en Capitol, men där kan jag missta mig. Den syns ju inte så bra.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hjälp mig med orienteringen, är ni snälla. Är det Råsundaväge på andra sidan av hallen, alltså framför husen som syns där?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bilden är tagen ungefär från sydost. Råsundavägen går bland träden. Här har jag ritat in ungefär hur verkstaden (närmast i bild) och hallen låg: http://kartor.eniro.se/m/0yYUH
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Bilden är tagen ungefär från sydost. Råsundavägen går bland träden. Här har jag ritat in ungefär hur verkstaden (närmast i bild) och hallen låg: http://kartor.eniro.se/m/0yYUH
Tack!
Det betyder att Gränsgatan inte fanns när fotot togs, utan har dragits fram till vänster om byggnaden i bilden.ungefär där det finns en väg med perkerade bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Redan 1952 flyttades Råsundaverkstadens verksamhet till den modernare Hammarbyverkstaden. Verkstadsspåren revs tämligen
omgående för att slippa spårunderhållet - tråkigt men sant! :( NEJ, jag hatar inte ekonomer - däremot deras principer) ;)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Jag antar att bilden är tagen från Virebergsvägen 97 betydligt före nerläggningen av 15//Hasse
218

Inlägg av 218 »

HDWF skrev:Jag antar att bilden är tagen från Virebergsvägen 97 betydligt före nerläggningen av 15//Hasse
Ja kollar man vidare i museets bildarkiv från 50-talet så är det ingen större ordning på årtalen tyvärr!
Men det som jag envisas med att kalla för Capitolen på bilden är ju en vägledning för att bilden inte
är tidigare än 1956 ändå.

218
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

HDWF skrev:Jag antar att bilden är tagen från Virebergsvägen 97 betydligt före nerläggningen av 15//Hasse
Huset har adress Ekensbergsvägen 97 fast när bilden togs var den nog Hagavägen 97. Hagavägen sträckte sig från Haga norra till Sundbyberg. När Hagalund revs klipptes den av och nu är det bara den östra delen som heter Hagavägen. En del omedelbart väster om Hagalund ingår numera i Frösundaleden och resten heter Ekensbergsvägen. Man behöll tydligen numreringen för de udda numren börjar på 63. Man har ju stökat runt en del med gatorna här och till och med flyttat namn. Hallgatan är numera en gata öster om det gamla hallområdet, men från början låg den väster om. Den låg i Solna och följde gränsen till Sundbyberg. Det bör vara där Gränsgatan västra gångbana går nu.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

218 skrev:Men det som jag envisas med att kalla för Capitolen på bilden är ju en vägledning för att bilden inte

218
Jag tvivlar på att det är en Capitol, men det spelar inte så stor roll för fotot är som påpekat säkert taget från Ekensbergsvägen 97 och det huset byggdes 1956.
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:
218 skrev:Men det som jag envisas med att kalla för Capitolen på bilden är ju en vägledning för att bilden inte

218
Jag tvivlar på att det är en Capitol, men det spelar inte så stor roll för fotot är som påpekat säkert taget från Ekensbergsvägen 97 och det huset byggdes 1956.
Menar vi samma buss då? Jag menar inte den i front i bild utan en buss som står en liten bit hitom släpvagnen. Jag tycker då att det ser ut som en Capitol.

218
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja vi menar samma buss, och som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag att den ser för kort ut. Men den syns ju, som jag också skrev, inte så bra, så jag kan ta fel. Men som sagt så spelar det ingen roll eftersom husets byggnadsår daterar bilden till tidigast 1956. Dock så är väl även det ointressant eftersom vi vet att Råsundahallen och spårvägen till Sundbyberg fanns kvar till 1959. Det som hade varit intressant hade varit om man hade kunnat datera bilden till 1960, men det verkar inte gå.
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:Ja vi menar samma buss, och som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag att den ser för kort ut. Men den syns ju, som jag också skrev, inte så bra, så jag kan ta fel. Men som sagt så spelar det ingen roll eftersom husets byggnadsår daterar bilden till tidigast 1956. Dock så är väl även det ointressant eftersom vi vet att Råsundahallen och spårvägen till Sundbyberg fanns kvar till 1959. Det som hade varit intressant hade varit om man hade kunnat datera bilden till 1960, men det verkar inte gå.
Nej det är säkert som du säger inte 1960 i alla fall!

218
Skriv svar