Bilar parkerade i spår. Lösningen i Wien

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Bilar parkerade i spår. Lösningen i Wien

Inlägg av LÅ1 »

I Wien vet man hur man hanterar bilar som parkerar så att de till viss del blockerar vägen för spårvagnarna: "Spårvagnar och trånga gator"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Re: Bilar parkerade i spår. Lösningen i Wien

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:I Wien vet man hur man hanterar bilar som parkerar så att de till viss del blockerar vägen för spårvagnarna: "Spårvagnar och trånga gator"
Det är ju problem även här. Åkte linje 7 en gång som fick stopp vid MacDonalds på Hamngatan för en parkerad bil. Konduktörn verkade dock luttrad och van för han slog ett nummer på mobilen direkt till restaurangen som väl underrättade gästerna för straks kom det en generad bilist och flyttade på bråten.
Museibanan i mariefred brukar också ha återkommande problem med det anslutande båttåget på hamnbanan. Många bilsiter verkar inte förstå att det kan komma ett tåg på det lilla spåret och att detta tåg är aningen bredare än själva spåret....
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:I Wien vet man hur man hanterar bilar som parkerar så att de till viss del blockerar vägen för spårvagnarna: "Spårvagnar och trånga gator"
Det är ju problem även här. Åkte linje 7 en gång som fick stopp vid MacDonalds på Hamngatan för en parkerad bil. Konduktörn verkade dock luttrad och van för han slog ett nummer på mobilen direkt till restaurangen som väl underrättade gästerna för straks kom det en generad bilist och flyttade på bråten.
Museibanan i mariefred brukar också ha återkommande problem med det anslutande båttåget på hamnbanan. Många bilsiter verkar inte förstå att det kan komma ett tåg på det lilla spåret och att detta tåg är aningen bredare än själva spåret....
Det har jag också sett på just den platsen. Eller för att vara noga, utanför Max. (Utanför McDonalds stör det bara biltrafiken.) Problemet med Wien-lösningen är väl att man måste få upp hela bilen på cykelbanan och trottoaren om spårvagnen skall komma förbi.
Detta har många ful-parkerare lärt sig, så det är inte helt ovanligt med bilar helt uppkörda på cykelbanan och trottoaren där. Jag kan förstå det om det handlar om tunga transporter eller arbetsredskap som måste ha slangar etc till bilen, men att hämta en hamburgare kräver inte att avståndet måste vara kortare än 3 meter mellan bil och restaurang.

Edit:
Att använda föreslagna ord på Samsungsplattan kan ge konstiga resultat när man försöker rätta ett felskrivet ord. "kkortarkortare" :evil:
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 13 juli 2015 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är nog inte avståndet som är problemet, Max finns ju i Södertälje men vissa verkar föredra att åka till Hamngatan och parkera där. Jag tror att det helt enkelt anses ingå vid köp av vissa bilmärken att man får parkera var man vill!
Suecote

Inlägg av Suecote »

Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har varit med om i princip samma sak på Tvärbanan en gång. Jag hade ett tidigt morgontåg och kom till kurvan innan Liljeholmen söderut. Där stod en bil parkerad delvis i spåret. Jag stannade och väsnades lite, sen öppnade jag dörrarna, förklarade situationen för passagerarna och väntade. En kort stund senare gick ett gäng av vagnen, gick fram till bilen och flyttade den ur vägen... Sen klev dom på vagnen igen. Problemet löst!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jo, att flytta små bilar med passagerar- muskelkraft är nog relativt vanligt. Har bl.a. sett det när en turistbuss inte kunde runda ett hörn i S:t Pauli i Hamburg. Fast det funkar nog inte för de riktigt stora bilarna. Stora bilar kan man möjligen lyfta ena sidan och välta bilen ur spår! Men då gäller det nog att försvinna innan polisen dyker upp! :D
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag har nämnt detta förut. Men ändå...

1980 firade Karlskrona sitt 300-årsjubileum. Och det på många sätt. Bland annat kom för första gången Tall Ships Race (eller som det heter i alla länder utom Sverige: Cutty Sark Tall Ships Race) till Karlskrona. I samband med detta hade någon museijärnvägsförening (Kristianstad?) ordnat utfärd till Verkö från Hoglands park. Detta var innan Kungsplan (busstationen) byggdes. Eller rättare, höll nog på att byggas. Nåväl: Jag åkte med i ett sådant tåg ut till Verkö från strax utanför min mosters och hennes mans konditori Gylles. (se där lite reklam... men de är borta nu, och det är ny ägare utom släkten...) På tillbakavägen, när vi åkt ifrån det "normala" spåret och kom in på varvsspåret och skulle in till Hoglands park, så stod en bil i vägen. Den hade ställt sig på vad den tyckte var en perfekt parkeringsplats mitt på spåret - där gick det ju aldrig några tåg. (Det var dock skyltat att tåget skulle gå den dagen, men sådana skyltar har ju så mycket text, så det vill man ju inte läsa...) Återigen: Nåväl. Ett sjuttontal unga frivilliga tågentusiaster hoppade av tåget och gick till bilen, tog tag i den och lyfte bort den - upp på en jordhög intill. Alla fyra hjulen stod fritt i luften, men bilen var inte i vägen för tåget, så allt var frid och fröjd.
Professionell tyckare
Skriv svar