Dra Roslagsbanan till Bogesundslandet! (halvseriöst)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Dra Roslagsbanan till Bogesundslandet! (halvseriöst)

Inlägg av twr »

Citerar från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38201 men startar en ny för att den inte ska spåra ur.
Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Två till tre nya stationer och ett gigantiskt område att bygga bostäder på (även om man bara tar små delar i anspråk) och det en kvart från city.

Problemen är: Ett, att Vaxholms styrande politiker och många av deras väljare inte önskar några nya kommuninnevånare, i synnerhet inte sådana som åker tunnelbana. Två, att den i särklass största markägaren i kommunen, på alla sätt motarbetar de här gamla planerna utan att egentligen motivera varför. Förmodligen är det samma skäl som för ettan.

/Göran
Kanske är det så , man kan ju tycka att planeringen för stor-Stockholm borde vara en angelägenhet för hela regionen och inte bara för enskilda kommuner .
Jag kanske ska avstå att gradera T-baneprojekten men här ligger ett jungfruligt område långt större än det bebyggda Järvafältet och det på ett avstånd från T-centralen som är närmre än Järvafältet. Ropsten 8min , Lidingö får en station på 10min avstånd och första station på Bogesundslandet på kanske 12 min plus kanske någon minut.
Intressant kanske i sammanhanget att för första gången får vi en bebyggelse där den spårburna kollektivtrafiken blir överlägsen vägtrafiken.
Jag förutsätter då att Lidingö knappast accepterar att det dras en motorväg eller så över ön.
Kanske blir det då så att röd linje kör i kapacitetstaket och man måste haka av en av grenarna till en egen bana men det kan väl kanske bara vara en fördel även för Täbygrenen.
Det finns en enkel lösning: Roslagsbanan. Den är som bekant som en tunnelbana. Med en redan utredd dragning Universitetet - T-Centralen har man sedan en massa tåg som antingen ska vända eller ta vägen någonstans. Lägg till en tunnel T-Centralen - Lidingö centrum och vidare mot Bogesundslandet. Jämfört med Röda linjen från Ropsten vinner man några minuter i restid, men framför allt har vi cirka 15 000 sittplatser i maxtimmen, jämfört med Röda linjen som redan är mer eller mindre full. Det blir då möjligt att exploatera betydligt mer på Bogesundslandet.

Med Roslagsbanan kan mer perifera delar av systemet byggas billigare och ha mindre barriäreffekt, tack vare att banan har kontaktledning och inte strömskena.

Sedan finns det synergieffekter som inte kan uppnås med en konventionell Stockholms-tunnelbana. Roslagsbanan-via-Bogesundslandet kan nämligen byggas ut till en genväg till Åkersberga. En annan gren skulle kunna gå till knutpunkten vid Arninge. Etc.

Obs: Jag är inte säker på att Bogesundslandet bör bebyggas, eller att det här är den bästa förlängningen av Roslagsbanan efter T-Centralen. Bara ett exempel på att den mest lättillgängliga lösningen inte alltid är den bästa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Dra Roslagsbanan till Bogesundslandet! (halvseriöst)

Inlägg av ADDE »

Billigast vore väl att bygga en avgrening av österskärslinjen, t.ex. Rydbo-Bogesundslandet-Engarn-Vaxholm. Eller Förlänga från Österskär. Men det vore ju en omväg...

Men ska man använda en fantasi så kan man skapa en ögla Ropsten-Vaxholm-Bogesundslandet-Österskär och så hela roslagsbanan till Roslags Näsby och den planerade röda linjen därifrån till Mörby Centrum. Ingenting är omöjligt, och det ger ju både Lidingö, Vaxholm, Österåker, Täby och Danderyd stora exploateringsmöjligheter!

Samtidigt finns ju ordinarie Roslagsbanan kvar mellan Odenplan-Universitetet-Mörby-Roslagsnäsby-Kårsta-Rimbo. åh så kör man en klassiker: Kistagrenen går via Danderyds sjukhus till Näsby Park!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:Citerar från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38201 men startar en ny för att den inte ska spåra ur.
Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Två till tre nya stationer och ett gigantiskt område att bygga bostäder på (även om man bara tar små delar i anspråk) och det en kvart från city.

Problemen är: Ett, att Vaxholms styrande politiker och många av deras väljare inte önskar några nya kommuninnevånare, i synnerhet inte sådana som åker tunnelbana. Två, att den i särklass största markägaren i kommunen, på alla sätt motarbetar de här gamla planerna utan att egentligen motivera varför. Förmodligen är det samma skäl som för ettan.

/Göran
Kanske är det så , man kan ju tycka att planeringen för stor-Stockholm borde vara en angelägenhet för hela regionen och inte bara för enskilda kommuner .
Jag kanske ska avstå att gradera T-baneprojekten men här ligger ett jungfruligt område långt större än det bebyggda Järvafältet och det på ett avstånd från T-centralen som är närmre än Järvafältet. Ropsten 8min , Lidingö får en station på 10min avstånd och första station på Bogesundslandet på kanske 12 min plus kanske någon minut.
Intressant kanske i sammanhanget att för första gången får vi en bebyggelse där den spårburna kollektivtrafiken blir överlägsen vägtrafiken.
Jag förutsätter då att Lidingö knappast accepterar att det dras en motorväg eller så över ön.
Kanske blir det då så att röd linje kör i kapacitetstaket och man måste haka av en av grenarna till en egen bana men det kan väl kanske bara vara en fördel även för Täbygrenen.
Det finns en enkel lösning: Roslagsbanan. Den är som bekant som en tunnelbana. Med en redan utredd dragning Universitetet - T-Centralen har man sedan en massa tåg som antingen ska vända eller ta vägen någonstans. Lägg till en tunnel T-Centralen - Lidingö centrum och vidare mot Bogesundslandet. Jämfört med Röda linjen från Ropsten vinner man några minuter i restid, men framför allt har vi cirka 15 000 sittplatser i maxtimmen, jämfört med Röda linjen som redan är mer eller mindre full. Det blir då möjligt att exploatera betydligt mer på Bogesundslandet.

Med Roslagsbanan kan mer perifera delar av systemet byggas billigare och ha mindre barriäreffekt, tack vare att banan har kontaktledning och inte strömskena.

Sedan finns det synergieffekter som inte kan uppnås med en konventionell Stockholms-tunnelbana. Roslagsbanan-via-Bogesundslandet kan nämligen byggas ut till en genväg till Åkersberga. En annan gren skulle kunna gå till knutpunkten vid Arninge. Etc.

Obs: Jag är inte säker på att Bogesundslandet bör bebyggas, eller att det här är den bästa förlängningen av Roslagsbanan efter T-Centralen. Bara ett exempel på att den mest lättillgängliga lösningen inte alltid är den bästa.
Det vore synd att inte använda åtminstone grenen Östermalmstorg-Ropsten som ju i sig inte ligger på något kapacitetstak.
Roslagsbana förutsatt att den byggs dubbelspårig och planskilt blir inte på något sätt billigare än T-bana . Stora delar av banan måste nog rätt nödvändigt byggas i tunnel till i stort sett samma kostnader som T-bana .
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: Det vore synd att inte använda åtminstone grenen Östermalmstorg-Ropsten som ju i sig inte ligger på något kapacitetstak.
Roslagsbana förutsatt att den byggs dubbelspårig och planskilt blir inte på något sätt billigare än T-bana . Stora delar av banan måste nog rätt nödvändigt byggas i tunnel till i stort sett samma kostnader som T-bana .
Jag har väl inte sagt något om att det skulle vara billigare? Poängen är ju just att det är en slags t-bana.

Men längre ut på grenar med mindre tät trafik behöver den inte vara helt planskild, och åtminstone inte inhägnad om den går genom skogsområden. Därför kan man bygga mer på marginalen än med en konventionell t-bana. Sträckan fram till första förgreningen på Bogesundslandet måste definitivt vara helt trafikseparerad, men den kan nog lika gärna gå på en bro från Lidingö som i en tunnel. Det blir bättre för gång- och cykeltrafiken (det gäller även i fallet det är en konventionell t-bana).

Visst finns det en poäng med att använda sträckan Karlaplan - Ropsten, men då kan vi helt enkelt bygga om den till Roslagsbanestandard!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Länsstyrelsen beslutade att göra i stort sett hela Bogesundslandet till naturreservat 1/10 2013, och efter överklagande fastställdes beslutet av regeringen 16/4 2015. Alla idéer om exploatering känns tämligen orealistiska i nuläget. :wink:

...men det förhindrar ju inte att man leker med tanken. Själv har jag funderat på vad som kunde ha hänt om historien hade tagit en annan vändning för hundra år sedan, med en annan ägare än den frånvarande von Höpken. Kanske hade det blivit en RB-gren från Rydbo, ner över Bogesundslandet och vidare till Vaxholm? (Det är i alla fall den dragningen jag tänker bygga som modelljärnväg när jag blir pensionär, så att jag kan tillbringa ålderns höst med att köra tåg hela dagarna. :) )
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Svar på en fråga som ställdes i den andra tråden:
twr skrev:

/Göran
Vilken markägare är det?
Den största markägaren i kommunen är rimligen Statens Fastighetsverk, som äger stora delar av Bogesundslandet. På andra plats kommer då utan tvekan Vaxholms kommun. På tredje plats är jag osäker, möjligen är det statliga Vasallen AB som "förädlar" f d KA 1/Amf 1 på Rindö.

Tillåt mig gissa att hgsldf, trots sina tvärsäkra uttalanden, tror att han är i grannkommunen. :roll:
twr

Inlägg av twr »

NerdBoy skrev: Tillåt mig gissa att hgsldf, trots sina tvärsäkra uttalanden, tror att han är i grannkommunen. :roll:
Ja, jag misstänkte också det...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kort sammanfattning för den som har svårt att hålla isär godsen: det som en gång var Östra Ryds socken dominerades av två stora gods med varsitt slott, Rydboholm och Bogesund.

* Rydboholm ägdes under nästan 400 år av Brahe-ätten. 1930 tog släkten von Essen tog över, och sedan 1986 är det Gustaf Douglas som är slottsherre. Han och hans son har figurerat en del i media för olika självsvåldiga projekt. I de norra delarna av egendomen planeras ett nytt stort handelsområde med bl a Ikea och Biltema.

* Bogesund ägdes från början också av Brahe-ätten. På 1860-talet blev det fideikommiss med Nils von Höpken som förste fideikommissarie. Han byggde om slottet och ägnade sin tid åt att sköta godset. Han dog redan 1868, varpå hans son (som också hette Nils) tog över. Han bodde i Stockholm och försökte sköta det alltmer eftersatta godset på distans, vilket inte uppskattades av arrendebönderna. 1906 tog hans son (även han Nils) över, varpå förfallet tilltog. Såvitt känt besökte han Bogesund sista gången 1914. Byggnader förföll, åkrar slyade igen, befolkningen halverades på trettio år, o s v, medan han krampaktigt höll fast vid den fixa idén att ingenting fick förändras. 1946 gick staten in och exproprierade hela egendomen. Numera naturreservat.

1952 slogs Östra Ryds landskommun ihop med Österåkers landskommun, som 1974 slogs ihop med Vaxholms kommun. När kommunen delades 1983 blev Bogesund kvar i Vaxholms kommun medan Rydboholm hamnade i Österåkers kommun.
Lennart Petersen

NerdBoy skrev:Kort sammanfattning för den som har svårt att hålla isär godsen: det som en gång var Östra Ryds socken dominerades av två stora gods med varsitt slott, Rydboholm och Bogesund.

* Rydboholm ägdes under nästan 400 år av Brahe-ätten. 1930 tog släkten von Essen tog över, och sedan 1986 är det Gustaf Douglas som är slottsherre. Han och hans son har figurerat en del i media för olika självsvåldiga projekt. I de norra delarna av egendomen planeras ett nytt stort handelsområde med bl a Ikea och Biltema.

* Bogesund ägdes från början också av Brahe-ätten. På 1860-talet blev det fideikommiss med Nils von Höpken som förste fideikommissarie. Han byggde om slottet och ägnade sin tid åt att sköta godset. Han dog redan 1868, varpå hans son (som också hette Nils) tog över. Han bodde i Stockholm och försökte sköta det alltmer eftersatta godset på distans, vilket inte uppskattades av arrendebönderna. 1906 tog hans son (även han Nils) över, varpå förfallet tilltog. Såvitt känt besökte han Bogesund sista gången 1914. Byggnader förföll, åkrar slyade igen, befolkningen halverades på trettio år, o s v, medan han krampaktigt höll fast vid den fixa idén att ingenting fick förändras. 1946 gick staten in och exproprierade hela egendomen. Numera naturreservat.

1952 slogs Östra Ryds landskommun ihop med Österåkers landskommun, som 1974 slogs ihop med Vaxholms kommun. När kommunen delades 1983 blev Bogesund kvar i Vaxholms kommun medan Rydboholm hamnade i Österåkers kommun.
intressanta kunskaper om området. Ska vi då säga att med misskötseln så fick vi ett naturområde nära Stockholm som vi inte annars haft.
Så kan vi ju kanske jämföra med Wallenberg som bygger Saltsjöbanan och exploaterar mark med goda inkomster och skapar samhällen som fortfarande fungerar.
Hade den här godsherren varit lika driftig så kanske man dragit ut spår på Bogesundslandet, kanske en förlängning av Lidingöbanan med bro till Bogesundslandet och sålt av tomter för byggnation och det hade sett helt annorlunda ut idag.
Men det händer att man omprövar, Järvafältet i befintligt skick har varit rätt heligt i många år eftersom det är en del i den "gröna kilen" in mot Stockholm,Gärdet och Djurgården men nu diskuteras att nagga lite i kanterna. Det har föreslagits att man skulle ha kvar en remsa som ungefär liknar Central Park i New York mellan norra o södra Järva men resten skulle kunna bebyggas.
Bogesund är ju ett jätteområde i sig som ledigt täcker hela Stockholms innerstad, skulle det inte kunna finnas plats både för natur och för bostäder.
Och T-banan i mina drömmerier skulle se ut såhär (minuttal från T-centralen)
Lidingö 10, Bogesund I 12, Bogesund II 14,Bogesund III 16 och Vaxholm 18 min .
Och bebyggs kanske i dimension Kista,Husby,Akalla utan att nödvändigt likna dessa platser
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: Bogesund är ju ett jätteområde i sig som ledigt täcker hela Stockholms innerstad, skulle det inte kunna finnas plats både för natur och för bostäder.
Och bebyggs kanske i dimension Kista, Husby, Akalla utan att nödvändigt likna dessa platser
Intressant. Frågan är, om man väl bestämmer sig för att "offra" naturen, om man kan nöja sig med en bebyggelse i den skalan. Eller om man vill bygga så mycket som möjligt. Jag är ganska tveksam till det realistiska i att bygga allt detta utan att samtidigt bygga en väg mot innerstaden. Men det är bara spekulation.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

twr skrev:
Lennart Petersen skrev: Bogesund är ju ett jätteområde i sig som ledigt täcker hela Stockholms innerstad, skulle det inte kunna finnas plats både för natur och för bostäder.
Och bebyggs kanske i dimension Kista, Husby, Akalla utan att nödvändigt likna dessa platser
Intressant. Frågan är, om man väl bestämmer sig för att "offra" naturen, om man kan nöja sig med en bebyggelse i den skalan. Eller om man vill bygga så mycket som möjligt. Jag är ganska tveksam till det realistiska i att bygga allt detta utan att samtidigt bygga en väg mot innerstaden. Men det är bara spekulation.
Om, och det ju bara om, sånt här blir av så föreställer jag mig att det är uteslutet att man drar väg över Lidingö det skulle man bara inte acceptera. tunnel blir orimligt dyr och man får ju också problem med vart man ska ta vägen på Stockholmssidan.
Men växer behovet av biltrafik så lär man väl inte komma undan med att bygga ut vägen över Rydbo men färdvägen blir lika lång som idag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Om, och det ju bara om, sånt här blir av så föreställer jag mig att det är uteslutet att man drar väg över Lidingö det skulle man bara inte acceptera. tunnel blir orimligt dyr och man får ju också problem med vart man ska ta vägen på Stockholmssidan.
Men växer behovet av biltrafik så lär man väl inte komma undan med att bygga ut vägen över Rydbo men färdvägen blir lika lång som idag.
Ett bra sätt att få folket att åka kommunalt när de skall in till stan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Om, och det ju bara om, sånt här blir av så föreställer jag mig att det är uteslutet att man drar väg över Lidingö det skulle man bara inte acceptera. tunnel blir orimligt dyr och man får ju också problem med vart man ska ta vägen på Stockholmssidan.
Ett bra sätt att få folket att åka kommunalt när de skall in till stan?
Ja jag tycker det låter intressant om man kunde för en gångs skull få ett samhälle där kollektivtrafiken, och då den spårburna är bättre än biltrafiken.
Fast gäller det bara arbetspendlingen in till city så dominerar kollektivtrafiken helt redan idag.
Man räknar med att ca 80% av inpendlingen till Stockholm innanför tullarna går med kollektivtrafik och det i huvudsak spårburen trafik.
Några procent cyklar och några få kommer till fots så den återstående andelen som åker bil förmår ändå effektivt skapa köer och stockningar i trafiken.
Det är lätt att inse att ett samhälle där alla åker bil inte skulle fungera, då får vi riva halva stan och bygga om till ett Los Angeles... det är inte världens vackraste stad precis.
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
Om, och det ju bara om, sånt här blir av så föreställer jag mig att det är uteslutet att man drar väg över Lidingö det skulle man bara inte acceptera. tunnel blir orimligt dyr och man får ju också problem med vart man ska ta vägen på Stockholmssidan.
Ja, vi spekulerar ju bara båda två förstås! :D Jag tror att det är "mer uteslutet" att tvinga alla till en omväg via Rydbo än det är "uteslutet" att bygga väg över, eller kanske snarare under Lidingö.

Och det tror jag eftersom miljöopinionen är så stark i vår tid att jag inte tror att en "liten till mellanstor" exploatering av Bogesundslandet är aktuell. Skulle den genomföras skulle det vara i skalan "stor till massiv". Men det är ju bara en gissning förstås.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Om Vaxholms kommun på något sätt var tvingad att låta bebygga området med bostäder, vad skulle de då förorda? Modern stad, klassisk förort (tänk Bredäng eller Rinkeby) eller villor? Tror, eller snarare befarar, att man helst vill ha villabebyggelse!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Om Vaxholms kommun på något sätt var tvingad att låta bebygga området med bostäder, vad skulle de då förorda? Modern stad, klassisk förort (tänk Bredäng eller Rinkeby) eller villor? Tror, eller snarare befarar, att man helst vill ha villabebyggelse!
Tänk vad tidsandan har förändrats från 60-talet till nu. Det är en så genomgripande förändring jag tänker mig i det här scenariet. Då spelar det inte så stor roll vad just Vaxholms kommun vill. Då kanske vi har helt andra kommungränser än nu. Vad jag skulle önska i detta scenario vore att området bebyggs med riktig stad i samma stil som Stockholms innerstad. Då kan det nog finnas bostäder för 300 000 människor här. Det skapar förstås enorma utmaningar för trafikplaneringen, men det är ju bara kul! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:Tänk vad tidsandan har förändrats från 60-talet till nu.
Jag tycker att det är mer spännande hur mycket tidsandan förändrades innan och under 60-talet. Det som stack mest i ögonen under de båda världskrigen var att fin odlingsmark fick slya igen istället för att användas till t ex potatisodling. Bara något årtionde senare kom idéer om att bygga kärnkraftverk m m. :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:
Tråden handlar om att avskaffa ett nyskapat naturreservat. Redan där tappades "det realistiska" överbord. :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:
Ja, vi spekulerar ju bara båda två förstås! :D Jag tror att det är "mer uteslutet" att tvinga alla till en omväg via Rydbo än det är "uteslutet" att bygga väg över, eller kanske snarare under Lidingö.

Och det tror jag eftersom miljöopinionen är så stark i vår tid att jag inte tror att en "liten till mellanstor" exploatering av Bogesundslandet är aktuell. Skulle den genomföras skulle det vara i skalan "stor till massiv". Men det är ju bara en gissning förstås.
I en annan tråd föreslogs att bilvägen skulle dras en omväg för att folk skulle tvingas att åka kollektivt. Varför inte löpa linan ut och skära av Bogesund helt från omkringliggande vägnät, så att kollektivtrafik blir det enda alternativet?
twr

Inlägg av twr »

NerdBoy skrev:
twr skrev:
Tråden handlar om att avskaffa ett nyskapat naturreservat. Redan där tappades "det realistiska" överbord. :wink:
Visst! :D

Som i allt kontrafaktiskt handlar det om att ändra på en (eller några) förutsättningar, men i andra fall utgå från dagens förhållanden.

Hur som helst, byggs det spår över Lidingö kommer det att byggas väg över Lidingö också. Tror jag. De närmaste 20-30 åren tror jag inte det blir aktuellt. Vad som händer efter det, ja det vet bara 2040-talsmänniskorna med deras små antenner!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar