
"Spårvagnens renässans".
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
De där FNL är ju ett skämt. Finns det något värre än folk som uttalar sig tvärsäkert om sånt de inte vet något om? Självgott konstaterar de att de är "intellektuella"! Ja, men tänk efter lite då i stället för att bara mysa i er lilla 1968-klubb!LÅ1 skrev:Råkade hitta en artikel om spårväg i tidningen Vi. Tror inte den har diskuterats i detta forum, konstigt nog. Artikeln handlar framför allt om Stockholm och Lund och kan nog sägas vara en lovprisning av spårväg. Även om det ser lite dystert ut i Lund. (Här nämns FNL ocb det har inget med Vietnam att göra även om dekk kärna är i rätt generation för att gööra den kopplingen.)
"Spårvagnens renässans".
Men jämför nu bara inte detta FNL med 68-rörelsen. Det här är ju väsensskilt och uppenbart en stockreaktionär rörelse från gamla stofiler.twr skrev:De där FNL är ju ett skämt. Finns det något värre än folk som uttalar sig tvärsäkert om sånt de inte vet något om? Självgott konstaterar de att de är "intellektuella"! Ja, men tänk efter lite då i stället för att bara mysa i er lilla 1968-klubb!LÅ1 skrev:Råkade hitta en artikel om spårväg i tidningen Vi. Tror inte den har diskuterats i detta forum, konstigt nog. Artikeln handlar framför allt om Stockholm och Lund och kan nog sägas vara en lovprisning av spårväg. Även om det ser lite dystert ut i Lund. (Här nämns FNL ocb det har inget med Vietnam att göra även om dekk kärna är i rätt generation för att gööra den kopplingen.)
"Spårvagnens renässans".
Väldigt kul att Lunds planerare säger att Göteborgs spårväg är en av de sämsta i Europa!Sant kanske, men väldigt rakt på sak.
Komiskt att det uttalandet baserades på "Avskärmad räls med ballast och stängsel som säger att här kommer något livsfarligt." Det är beklagligt med människor som bara ser estetiken och hur vackert det är att blanda all trafik på samma yta. Spårvagnar kan vara livsfarliga. Det är många människor som inte fattar det.twr skrev:Väldigt kul att Lunds planerare säger att Göteborgs spårväg är en av de sämsta i Europa!Sant kanske, men väldigt rakt på sak.
Visst är det så, och just därför är kommentaren om Göteborg lite fånig. Det är ju inte inhägnat spår med öppen ballast i centrum. Lund är en kompakt stad med max 4 km till centrum. Då kan det kanske fungera med enbart gatuspårväg, men Göteborg har mycket större avstånd.Stefan B skrev:Fast om det bara är hastighet som gäller faller ju spårvägen som alternativ? Då är Metro/tunnelbana mycket bättre? Det är väl just kombinationen av yttrafik i stadskärnor (med strukturerande effekter på gaturummet) och egen banvall utanför centrum (eller tom tram-train sträckor på befintliga järnvägar) som är modern spårvägs styrka? Frankrike har inte byggt 30 nät bara för att få snabba förortsbanor?
Stefan B
T-bana i Lund, jo tjenare. Tre stationer: Östra Stadsgränsen, Centrum, Västra Stadsgränsen. Klart! Låter lite som spårvägen i Kamomilla.Stefan B skrev:Fast om det bara är hastighet som gäller faller ju spårvägen som alternativ? Då är Metro/tunnelbana mycket bättre? Det är väl just kombinationen av yttrafik i stadskärnor (med strukturerande effekter på gaturummet) och egen banvall utanför centrum (eller tom tram-train sträckor på befintliga järnvägar) som är modern spårvägs styrka? Frankrike har inte byggt 30 nät bara för att få snabba förortsbanor?
Stefan B
Lund har väl redan tunnelbana i form av öreslumtågen? Låt ungdomarna förorena tågen och fyll dem sedan med tiggare som går runt och delar ut lappar så är stockholmskänslan fullständig. Förresten är väl det där redan gjortSuecote skrev:T-bana i Lund, jo tjenare. Tre stationer: Östra Stadsgränsen, Centrum, Västra Stadsgränsen. Klart! Låter lite som spårvägen i Kamomilla.Stefan B skrev:Fast om det bara är hastighet som gäller faller ju spårvägen som alternativ? Då är Metro/tunnelbana mycket bättre? Det är väl just kombinationen av yttrafik i stadskärnor (med strukturerande effekter på gaturummet) och egen banvall utanför centrum (eller tom tram-train sträckor på befintliga järnvägar) som är modern spårvägs styrka? Frankrike har inte byggt 30 nät bara för att få snabba förortsbanor?
Stefan B