Krök på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Krök på Mälarbanan
Intressant krök på det nylagda spåret strax norr om Jakobsberg. Troligen är det bara tillfälligt.
Re: Krök på Mälarbanan
Ja, verkligen. Blir spännande att se hur det ser ut när dom öppnar banan igen i augusti.
Det ser ut som en växellösning a la mycket amatörmässigt byggd modelljärnväg.
Professionell tyckare
Jag kanske har fel nu men är inte det där en gammal skyddsväxel som har legat där länge? Så det var isf ganska smart att ansluta byggspåret till den.
Jag tror du har helt rätt. Det har legat en gammal skyddsväxel där. Samtidigt såg det rätt roligt ut med helt nytt spår lagt så som bilden visar.
Men borde inte spåret mellan växlarna kunnat göras mycket kortare?
Professionell tyckare
Känslan är ju trots allt att inte allt är helt klart.
Förresten, är det någon som vet om den typ av kontaktledningsställning som syns på bilden har något speciellt namn?
- R.Lindmark
Kontaktledningsbryggorma kallas för morabryggor.LMR skrev:Förresten, är det någon som vet om den typ av kontaktledningsställning som syns på bilden har något speciellt namn?
Som sagt så tror jag att växeln (i spår 4 eller vad det nu kan heta) låg där redan innan bygget påbörjades.Kantorn skrev:Men borde inte spåret mellan växlarna kunnat göras mycket kortare?

Det syns att det är en gammal växel med träslipers.
Nu ser det rakare ut.
Det ser lite bättre ut 
Om en vecka släpps trafiken på igen. Men vi får vänta till senare i höst innan ytterspåren kan användas.
Om en vecka släpps trafiken på igen. Men vi får vänta till senare i höst innan ytterspåren kan användas.
Krök på Mälarbanan
När är det planerat för öppning av ytterspåren?