Det finns en enkel lösning: Roslagsbanan. Den är som bekant som en tunnelbana. Med en redan utredd dragning Universitetet - T-Centralen har man sedan en massa tåg som antingen ska vända eller ta vägen någonstans. Lägg till en tunnel T-Centralen - Lidingö centrum och vidare mot Bogesundslandet. Jämfört med Röda linjen från Ropsten vinner man några minuter i restid, men framför allt har vi cirka 15 000 sittplatser i maxtimmen, jämfört med Röda linjen som redan är mer eller mindre full. Det blir då möjligt att exploatera betydligt mer på Bogesundslandet.Lennart Petersen skrev:Kanske är det så , man kan ju tycka att planeringen för stor-Stockholm borde vara en angelägenhet för hela regionen och inte bara för enskilda kommuner .hgsldf skrev:Två till tre nya stationer och ett gigantiskt område att bygga bostäder på (även om man bara tar små delar i anspråk) och det en kvart från city.
Problemen är: Ett, att Vaxholms styrande politiker och många av deras väljare inte önskar några nya kommuninnevånare, i synnerhet inte sådana som åker tunnelbana. Två, att den i särklass största markägaren i kommunen, på alla sätt motarbetar de här gamla planerna utan att egentligen motivera varför. Förmodligen är det samma skäl som för ettan.
/Göran
Jag kanske ska avstå att gradera T-baneprojekten men här ligger ett jungfruligt område långt större än det bebyggda Järvafältet och det på ett avstånd från T-centralen som är närmre än Järvafältet. Ropsten 8min , Lidingö får en station på 10min avstånd och första station på Bogesundslandet på kanske 12 min plus kanske någon minut.
Intressant kanske i sammanhanget att för första gången får vi en bebyggelse där den spårburna kollektivtrafiken blir överlägsen vägtrafiken.
Jag förutsätter då att Lidingö knappast accepterar att det dras en motorväg eller så över ön.
Kanske blir det då så att röd linje kör i kapacitetstaket och man måste haka av en av grenarna till en egen bana men det kan väl kanske bara vara en fördel även för Täbygrenen.
Med Roslagsbanan kan mer perifera delar av systemet byggas billigare och ha mindre barriäreffekt, tack vare att banan har kontaktledning och inte strömskena.
Sedan finns det synergieffekter som inte kan uppnås med en konventionell Stockholms-tunnelbana. Roslagsbanan-via-Bogesundslandet kan nämligen byggas ut till en genväg till Åkersberga. En annan gren skulle kunna gå till knutpunkten vid Arninge. Etc.
Obs: Jag är inte säker på att Bogesundslandet bör bebyggas, eller att det här är den bästa förlängningen av Roslagsbanan efter T-Centralen. Bara ett exempel på att den mest lättillgängliga lösningen inte alltid är den bästa.