Displaysymboler
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Displaysymboler
Vad hände egentligen med de symboler på hållplatsdisplayerna som visade huruvida det kom en låggolvsvagn eller ej? Jag vet att symbolerna togs bort då de var i form av en rullstol (och rullstolar inte var tillåtna på vagnen).
Informationen lär finnas kvar i systemet. Varför sätter man inte in en annan symbol istället för den gamla? Vilken symbol som helst är bättre än ingen symbol.
Informationen lär finnas kvar i systemet. Varför sätter man inte in en annan symbol istället för den gamla? Vilken symbol som helst är bättre än ingen symbol.
Återigen har Västtrafik visat sin inkompetens på frågor som rör rörelsehindrade. Det är ju i och för sig inte endast för rörelsehindrade som symbolen är till för - men ändå...
Från början önskade Göteborgs kommun att symbolen skulle vara i form av en barnvagn. Västtrafik opponerade sej och gick på sitt förslag; symbolen skall vara en rullstol!
När det uppdagades att rullstolar var förbjudna på spårvagnen och Västtrafik fick svårt att motivera sitt val av symbol försvann symbolen helt sonika. Inte ändrades - som man kanske tycker vore en lämpligare åtgärd.
Läget försämrades alltså radikalt för alla som är i behov av låggolvsvagn. Så har situationen varit i sisådär tre år. Jag har påtalat det många gånger... men som vanligt: Västtrafik ignorerar rörelsehindrade.
Jag är också intresserad av vad planen är. Nån som vet?
Från början önskade Göteborgs kommun att symbolen skulle vara i form av en barnvagn. Västtrafik opponerade sej och gick på sitt förslag; symbolen skall vara en rullstol!
När det uppdagades att rullstolar var förbjudna på spårvagnen och Västtrafik fick svårt att motivera sitt val av symbol försvann symbolen helt sonika. Inte ändrades - som man kanske tycker vore en lämpligare åtgärd.
Läget försämrades alltså radikalt för alla som är i behov av låggolvsvagn. Så har situationen varit i sisådär tre år. Jag har påtalat det många gånger... men som vanligt: Västtrafik ignorerar rörelsehindrade.
Jag är också intresserad av vad planen är. Nån som vet?
Genast kommer den ivrige svartmålaren med gesäll för att kasta skit på Västtrafik. Jag är inte heller så glad på västtrafik, men jag står inte och förklarar de inkompetenta för det! Iställer ger jag konstruktiva förslag och diskuterar.
I fråga om denna lilla symbol så anser jag att det finns ett antal andra saker som borde fixas innan symbolen återvänder.
1. Tillse att alla vagnar kan logga in på KomFram så att de inte presenteras som "ca 10min" (fixa programmen eller skriv nya från början))
2. Bygg om alla hållplatsskyltar med ett system som inte är uppbyggt på en pyttemjukplattform (använd en mikroprocessor ist. t.ex. AVR Mega16, behöver inte vara mer)
3. Förbättra hållplatsutropen, så att det hörs klart och tydligt. (fler högtalare på hpl, med bättre riktverkan till området så ekar det inte så förfärligt.)
4. Textmedelanden om trafikstörningar bör komma ut snabbare och ge mer information, samma info kan även läggas på en webplats så kan man kolla hemifrån. (men se för f:n till att den blir snabb och utan onödigt java-skräp som trafiken.nu har!! Jag kan föreläsa lite om MMI på webplatser om ni vill...)
//Q
I fråga om denna lilla symbol så anser jag att det finns ett antal andra saker som borde fixas innan symbolen återvänder.
1. Tillse att alla vagnar kan logga in på KomFram så att de inte presenteras som "ca 10min" (fixa programmen eller skriv nya från början))
2. Bygg om alla hållplatsskyltar med ett system som inte är uppbyggt på en pyttemjukplattform (använd en mikroprocessor ist. t.ex. AVR Mega16, behöver inte vara mer)
3. Förbättra hållplatsutropen, så att det hörs klart och tydligt. (fler högtalare på hpl, med bättre riktverkan till området så ekar det inte så förfärligt.)
4. Textmedelanden om trafikstörningar bör komma ut snabbare och ge mer information, samma info kan även läggas på en webplats så kan man kolla hemifrån. (men se för f:n till att den blir snabb och utan onödigt java-skräp som trafiken.nu har!! Jag kan föreläsa lite om MMI på webplatser om ni vill...)
//Q
Och någon annan är uppenbarligen snabbt framme att försvara Västtrafik så fort kritik riktas mot dem. Kritiken är befogad - tycker du inte det?Q skrev:Genast kommer den ivrige svartmålaren med gesäll för att kasta skit på Västtrafik. Jag är inte heller så glad på västtrafik, men jag står inte och förklarar de inkompetenta för det! Iställer ger jag konstruktiva förslag och diskuterar.
Dina förslag kostar pengar, men att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen på displayerna kan de göra redan i morgon utan att det kostar ett öre.
Jaha, så säkerhetsargumentent skiter du i?kildor skrev:Och någon annan är uppenbarligen snabbt framme att försvara Västtrafik så fort kritik riktas mot dem. Kritiken är befogad - tycker du inte det?Q skrev:Genast kommer den ivrige svartmålaren med gesäll för att kasta skit på Västtrafik. Jag är inte heller så glad på västtrafik, men jag står inte och förklarar de inkompetenta för det! Iställer ger jag konstruktiva förslag och diskuterar.
Dina förslag kostar pengar, men att tillåta rullstolar och återinföra rullstolssymbolen på displayerna kan de göra redan i morgon utan att det kostar ett öre.
Diskusionen har vart lång. Ombyggnaden är påväg, den kostar också pengar.
Om du inte vill åka säkert kan du göra det ngn annanstans, här tänker vi på säkerheten! Och då bygger man om vagnarna. Tycker du något annat så motivera då varför. Att någon annan tillåter är inte ett argument.
//Q
Nej, jag struntar inte i säkerheten. Jag tycker det är bra om man bygger om vagnarna så att rullstolsburna kan åka säkrare. Men det är inte det diskussionen handlar om. Frågan är varför Västtrafik förbjuder en trafikantgrupp när andra trafikanter (t.ex. stående) som utgör en minst lika stor risk för sig själva och andra får åka med.Q skrev:Jaha, så säkerhetsargumentent skiter du i?kildor skrev:Och någon annan är uppenbarligen snabbt framme att försvara Västtrafik så fort kritik riktas mot dem. Kritiken är befogad - tycker du inte det?Q skrev:Genast kommer den ivrige svartmålaren med gesäll för att kasta skit på Västtrafik. Jag är inte heller så glad på västtrafik, men jag står inte och förklarar de inkompetenta för det! Iställer ger jag konstruktiva förslag och diskuterar.
Diskusionen har vart lång. Ombyggnaden är påväg, den kostar också pengar.
Om du inte vill åka säkert kan du göra det ngn annanstans, här tänker vi på säkerheten! Och då bygger man om vagnarna. Tycker du något annat så motivera då varför. Att någon annan tillåter är inte ett argument
Om Västtrafik som enda (?) lokaltrafikbolag förbjuder en viss trafikantgrupp (och med det menar jag att personer inte får färdas sittandes i rullstol i fordon som saknar fästanordningar) ligger det väl närmare till hands att de (eller du) kan motivera just det specifika förbudet.
Gässssp!
Måste hålla med Q där. Vad ska den ivrige svartmålaren och hans gesäll klaga på när rullstolsplatserna väl är monterade?
Visst finns det fel och brister och dessa kommer alltid att finnas. Drivkraften är ju att bli bättre och åtgärda dessa fel och brister. Ett bra sätt är då att framföra konstruktiv kritik. I Eriks fall (och en del andra) är ju risken att man slutar lyssna. Det är väl bland det värsta som kan hända när man vill ha sin åsikt hörd?
Visst finns det fel och brister och dessa kommer alltid att finnas. Drivkraften är ju att bli bättre och åtgärda dessa fel och brister. Ett bra sätt är då att framföra konstruktiv kritik. I Eriks fall (och en del andra) är ju risken att man slutar lyssna. Det är väl bland det värsta som kan hända när man vill ha sin åsikt hörd?
Fel!kildor skrev: Om Västtrafik som enda (?) lokaltrafikbolag förbjuder en viss trafikantgrupp (och med det menar jag att personer inte får färdas sittandes i rullstol i fordon som saknar fästanordningar) ligger det väl närmare till hands att de (eller du) kan motivera just det specifika förbudet.
Västtrafik förbjuder inte rullstolsbundna att åka.
På bussar och spårvagnar som inte är anpassade krävs dock att resenären sätter sig i en av fordonets stolar under färden och att rullstolen under tiden placeras i närheten på säkert sätt.
Nu finns det förvisso personer som sitter i rullstol och som inte klarar av att sitta upprätt utan armstöd och som därigenom inte klarar av att sitta på ett säte av den modell som finns i kollektivtrafikfordon.
Vidare hävdar du att en stående resenär reser lika osäkert. Det är också fel. En stående resenär färdas förvisso osäkrare än en sittande, men en person som sitter i en rullstol som kan välta eller kana kan inte parera fallet på samma sätt som en stående. Nu är det inte alla rullstolar som är "Vältbenägna", men hur mycket utbildning av förare kräver du för att de skall klara av att avgöra detta?
Sen finns det en aspekt i det här som de flesta missar och det är synen på ansvarsfrågan. Det finns för spårvagn ett strikt ansvar mot kroppsskador, så vitt jag har förstått så är det föraren personligen som ansvarar för detta (ersättningsbelopp betalas dock av trafikföretaget). Det ligger alltså en hel del personalansvar i den här frågan också och ur den aspekten så får jag nog säga att ur just den aspekten så kanske det är de andra länshuvudmännen och inte just Västtrafik med entreprenörer som tar ansvar för sin personal. Alla personer i vårt samhälle är lika viktiga, såväl Erik som den som ansvarar för hans säkerhet under färd. Jag tycker att det är väldigt fel att en spårvagnsförare som gjort vad han kan för att skydda sina passagerare skall behöva drabbas av att någon inte följt resereglementet.
/Tony
Men jag skrev inte att rullstolsbundna är förbjudna att åka (läs igen!). Det är förbjudet att färdas sittandes i rullstol i fordon som saknas fästanordningar. Och det är förmodligen både besvärligt och mindre säkert för en rullstolsbunden att ta sig till och färdas i ett vanligt säte.Tony M skrev:Fel!kildor skrev: Om Västtrafik som enda (?) lokaltrafikbolag förbjuder en viss trafikantgrupp (och med det menar jag att personer inte får färdas sittandes i rullstol i fordon som saknar fästanordningar) ligger det väl närmare till hands att de (eller du) kan motivera just det specifika förbudet.
Västtrafik förbjuder inte rullstolsbundna att åka.
På bussar och spårvagnar som inte är anpassade krävs dock att resenären sätter sig i en av fordonets stolar under färden och att rullstolen under tiden placeras i närheten på säkert sätt.
"Det är fel" eller "det tror inte jag"? Jag tror att en stående passagerare utgör en större risk. För det första så har en stående högre tyngdpunkt än en sittande passagerare i rullstol, vilket innebär att fallet blir värre. För det andra så kan en person som står i mittgången råka riktigt illa ut vid kollision då det inte finns något som tar emot. En person i rullstol på barnvagnsplats har i alla fall en barriär som tar emot.Tony M skrev:Vidare hävdar du att en stående resenär reser lika osäkert. Det är också fel. En stående resenär färdas förvisso osäkrare än en sittande, men en person som sitter i en rullstol som kan välta eller kana kan inte parera fallet på samma sätt som en stående.
Stående passagerare, pensionärer med käpp, barnvagnar med spädbarn i, tungt bagage - allt är tillåtet. Men inte personer sittandes i rullstol. Är det rimligt?
Ansvarsfrågan är förstås viktig och måste respekteras. Men det blir ju bara ett argument i diskussionen ifall man kommer fram till att rullstolsburna innebär en större risk än andra passagerare som får åka med. Och det är den intressanta frågan. På vad grundar sig Västtrafik när man som ensamt lokaltrafikbolag kommer fram till att personer som färdas sittandes i rullstol utgör en större risk än andra resenärer? Finns det någon rapport eller olycksstatistik som ens antyder detta? Hur kan det komma sig att alla andra städer tillåter det som Västtrafik inte tillåter?Tony M skrev:Sen finns det en aspekt i det här som de flesta missar och det är synen på ansvarsfrågan. Det finns för spårvagn ett strikt ansvar mot kroppsskador, så vitt jag har förstått så är det föraren personligen som ansvarar för detta (ersättningsbelopp betalas dock av trafikföretaget). Det ligger alltså en hel del personalansvar i den här frågan också och ur den aspekten så får jag nog säga att ur just den aspekten så kanske det är de andra länshuvudmännen och inte just Västtrafik med entreprenörer som tar ansvar för sin personal. Alla personer i vårt samhälle är lika viktiga, såväl Erik som den som ansvarar för hans säkerhet under färd. Jag tycker att det är väldigt fel att en spårvagnsförare som gjort vad han kan för att skydda sina passagerare skall behöva drabbas av att någon inte följt resereglementet.
Q skrev:
Det enda du har skrivit, med en drucken papegojas envishet, kan sammanfattas så här: "Det står i Västtrafiks resebestämmelser att man inte får sitta i rullstol på spårvagnen, och då får man inte det."
Och det är ju väldigt konstruktivt.
När kommer du med ett konstruktivt förslag i den evighetslånga rullstolsdebatten då?Jag är inte heller så glad på västtrafik, men jag står inte och förklarar de inkompetenta för det! Iställer ger jag konstruktiva förslag och diskuterar.
Det enda du har skrivit, med en drucken papegojas envishet, kan sammanfattas så här: "Det står i Västtrafiks resebestämmelser att man inte får sitta i rullstol på spårvagnen, och då får man inte det."
Det är just den barriären som saknas i de 79 M31:or som inte är anpassade! Det finns en barriär som är hög nog för att ta emot en barnvagn, men den är inte så låg att en rullstol med säkerhet tas emot.kildor skrev:"Det är fel" eller "det tror inte jag"? Jag tror att en stående passagerare utgör en större risk. För det första så har en stående högre tyngdpunkt än en sittande passagerare i rullstol, vilket innebär att fallet blir värre. För det andra så kan en person som står i mittgången råka riktigt illa ut vid kollision då det inte finns något som tar emot. En person i rullstol på barnvagnsplats har i alla fall en barriär som tar emot.Tony M skrev:Vidare hävdar du att en stående resenär reser lika osäkert. Det är också fel. En stående resenär färdas förvisso osäkrare än en sittande, men en person som sitter i en rullstol som kan välta eller kana kan inte parera fallet på samma sätt som en stående.
När jag skriver om en stående person så menas givetvis en frisk person en person som har behov för kryckor eller käpp eller för all del barn eller kortväxta bör givetvis få företräde till sittplats.
Jag valde ordföljden "Det är fel" därför att jag anser att din uppfattning är tagen ur luften. Jag grundar min uppfattning på ganska långa fysikstudier i kombination med de kunskaper jag har som spårvagnspassagerare och spårvagnskonduktör i Göteborg där jag givits möjlighet att stående med en ganska tung kassa på magen oförberedd undvika fall vid farobromsning ett otal gånger. En stående passagerare utgör en väsentligt mindre fara än en person i rullstol om den stående passageraren är frisk.
Se det så här:kildor skrev:Ansvarsfrågan är förstås viktig och måste respekteras. Men det blir ju bara ett argument i diskussionen ifall man kommer fram till att rullstolsburna innebär en större risk än andra passagerare som får åka med. Och det är den intressanta frågan. På vad grundar sig Västtrafik när man som ensamt lokaltrafikbolag kommer fram till att personer som färdas sittandes i rullstol utgör en större risk än andra resenärer? Finns det någon rapport eller olycksstatistik som ens antyder detta? Hur kan det komma sig att alla andra städer tillåter det som Västtrafik inte tillåter?Tony M skrev:Sen finns det en aspekt i det här som de flesta missar och det är synen på ansvarsfrågan. Det finns för spårvagn ett strikt ansvar mot kroppsskador, så vitt jag har förstått så är det föraren personligen som ansvarar för detta (ersättningsbelopp betalas dock av trafikföretaget). Det ligger alltså en hel del personalansvar i den här frågan också och ur den aspekten så får jag nog säga att ur just den aspekten så kanske det är de andra länshuvudmännen och inte just Västtrafik med entreprenörer som tar ansvar för sin personal. Alla personer i vårt samhälle är lika viktiga, såväl Erik som den som ansvarar för hans säkerhet under färd. Jag tycker att det är väldigt fel att en spårvagnsförare som gjort vad han kan för att skydda sina passagerare skall behöva drabbas av att någon inte följt resereglementet.
Gamla insomnade Stadstrafiken hade en mycket omfattande kunnskap om regelverk m.m. för spårvagn. Denna kunnskap har naturligtvis även smitit över på bussidan när man skapat regler där.
Eftersom spårvägstrafik bedrivs i en mycket större omfattning i Göteborg händer naturligtvis mycket mer här än i Stockholm och Norrköping - vilket naturligtvis föranleder att man får en större kunnskap om regelverket kring olyckor och vilket naturligtvis får effekter på exempelvis resevillkor.
De kunnskaperna är naturligtvis idag införlivade i en organisation som heter Västtrafik.
Det kan vara en förklaring.
Q har fått kläda skott för mycket. Men nog anser jag att han inte enbart har "med en papegojas envishet" uttalat sig på det sätt som du beskriver. Snarare är det så att han försökt förklara och få andra att begripa varför det är som det är - men det verkar inte så många lyssna på.Erland skrev: När kommer du med ett konstruktivt förslag i den evighetslånga rullstolsdebatten då?
Vad det gäller konstruktiva förslag i den här debatten så vet jag att Q använder andra, effektivare, kanaler än Forum för att förmedla dem.
/Tony
Tony M skrev:
Men OM det nu är så att Q har konstruktiva förslag, kan han ju kanske delge oss dem. Det han har skrivit det senaste året (i handikappfrågor) har snarare präglats av enfald.
Hmm, självklart vill man påverka någonting i lokaltrafikvärlden, skall man använda andra kanaler än Forum, t.ex. direktkontakt med beslutsfattare inom trafikföretagen, påverkan på styrelseledamöter eller genom massmedia. Det som skrivs här kan i det sammanhanget lika gärna skrivas i vatten.Vad det gäller konstruktiva förslag i den här debatten så vet jag att Q använder andra, effektivare, kanaler än Forum för att förmedla dem.
Men OM det nu är så att Q har konstruktiva förslag, kan han ju kanske delge oss dem. Det han har skrivit det senaste året (i handikappfrågor) har snarare präglats av enfald.
Hurra för enfaldigheten
Enfald åt båda håll då?
Nu införs faktiskt rullstolplatser i vagnarna (80 st.), vilket ska vara klart under året. Samtidigt kommer 125 nya bussar med rullstolsplatser i Juni (om allt går enligt plan).
Det är en fantastiskt utveckling och förbättring för alla som sitter i rullstol. Anledningen till att reglerna ser ut som dem gör kan vi med största sannolikhet inte komma överrens om. Nu är dem som dem är och problemet är snart ur världen.......tills det kommer nya krav.........
Nu införs faktiskt rullstolplatser i vagnarna (80 st.), vilket ska vara klart under året. Samtidigt kommer 125 nya bussar med rullstolsplatser i Juni (om allt går enligt plan).
Det är en fantastiskt utveckling och förbättring för alla som sitter i rullstol. Anledningen till att reglerna ser ut som dem gör kan vi med största sannolikhet inte komma överrens om. Nu är dem som dem är och problemet är snart ur världen.......tills det kommer nya krav.........
-
Det dr med säkerhets argumentet håller ju inte vatten om andra trafikföretag tillåter rullstolar med eller utan grips. Kolla statistiken om dom har några olyckor med rullstolar inne i vagn eller buss. Jag tror att det är minimal chans att nåt skall hända.
Om Västrafik använde vad som stter på axlarna kunde dom ju kolla runt i Världen och se vad som finns redan nu i fästningsanordningar för rullstol. Jag tror nog dom kunde inköpa, det som redan är uppfunnit, istället för att hitta på något eget som kanske kostar en massa extra kronor.
Dom där klykorna jag har sett på bussar och spårvagnar i USA är spakstyrda så rullstolsresenären sköter det hela alldeles själv. Klykorna verkar effektiva och snabba så buss/spårvagn blir inte försenad och alla resande blir belåtna, även rullstolsresande personen.
Jag undrar varfär det tar så lång tid att komma ombord för Västtrafik i den moderna Världen.
mvh Dennis
Om Västrafik använde vad som stter på axlarna kunde dom ju kolla runt i Världen och se vad som finns redan nu i fästningsanordningar för rullstol. Jag tror nog dom kunde inköpa, det som redan är uppfunnit, istället för att hitta på något eget som kanske kostar en massa extra kronor.
Dom där klykorna jag har sett på bussar och spårvagnar i USA är spakstyrda så rullstolsresenären sköter det hela alldeles själv. Klykorna verkar effektiva och snabba så buss/spårvagn blir inte försenad och alla resande blir belåtna, även rullstolsresande personen.
Jag undrar varfär det tar så lång tid att komma ombord för Västtrafik i den moderna Världen.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.Dennis Hage skrev:Om Västrafik använde vad som stter på axlarna kunde dom ju kolla runt i Världen och se vad som finns redan nu i fästningsanordningar för rullstol. Jag tror nog dom kunde inköpa, det som redan är uppfunnit, istället för att hitta på något eget som kanske kostar en massa extra kronor.
/Michael
-
Vad skulle annars vara osrsaken? Att man måste utreda fem år till om man eventuellt kan testa att sätta dit fästanordningar?Mr. Burns skrev:Kan vi inte i alla fall en gång för alla enas om att det är Göteborgs Spårvägar som ska lösa rullstolsanpassningen av M31? För övrigt finns inget i Spårvägens argumentation som tyder på att fastsättningsanordningen är orsaken till dröjsmålet, varför jag inte förstår anledningen till ditt inlägg.Dennis Hage skrev:Om Västrafik använde vad som stter på axlarna kunde dom ju kolla runt i Världen och se vad som finns redan nu i fästningsanordningar för rullstol. Jag tror nog dom kunde inköpa, det som redan är uppfunnit, istället för att hitta på något eget som kanske kostar en massa extra kronor.
/Michael
Bantekniker
T.ex. att vagnarna i övrigt inte är färdiganpassade för resenärer i rullstol. Hur nödvändigt skulle det exempelvis vara med bilbälten i en bil utan öppningsbara dörrar? Dennis uppmanar Västtrafik att se sig om i världen efter fästanordningar. Verkligheten är den att Spårvägen inte behöver titta längre än till Kville, där stombussarna står med sina fastsättningsanordningar för rullstolar.Bobjörk skrev:Vad skulle annars vara osrsaken? Att man måste utreda fem år till om man eventuellt kan testa att sätta dit fästanordningar?
/Michael
Öh, jaha.Tony M skrev:Det är just den barriären som saknas i de 79 M31:or som inte är anpassade! Det finns en barriär som är hög nog för att ta emot en barnvagn, men den är inte så låg att en rullstol med säkerhet tas emot.

Men det här var det första vettiga argument jag hört för förbudet mot rullstolar. Ser det likadant ut på bussarna?
Så bra att du är så kompetent på områdetTony M skrev:Jag valde ordföljden "Det är fel" därför att jag anser att din uppfattning är tagen ur luften. Jag grundar min uppfattning på ganska långa fysikstudier i kombination med de kunskaper jag har som spårvagnspassagerare och spårvagnskonduktör i Göteborg där jag givits möjlighet att stående med en ganska tung kassa på magen oförberedd undvika fall vid farobromsning ett otal gånger. En stående passagerare utgör en väsentligt mindre fara än en person i rullstol om den stående passageraren är frisk.

Kanske. Men förmodligen inte. Västttrafiks regel gäller ju även bussar och på det området har SL en klart mer omfattande trafik och därmed större kunskap om regelverk kring säkerhet och olyckor.Tony M skrev:Se det så här:
Gamla insomnade Stadstrafiken hade en mycket omfattande kunnskap om regelverk m.m. för spårvagn. Denna kunnskap har naturligtvis även smitit över på bussidan när man skapat regler där.
Eftersom spårvägstrafik bedrivs i en mycket större omfattning i Göteborg händer naturligtvis mycket mer här än i Stockholm och Norrköping - vilket naturligtvis föranleder att man får en större kunnskap om regelverket kring olyckor och vilket naturligtvis får effekter på exempelvis resevillkor.
De kunnskaperna är naturligtvis idag införlivade i en organisation som heter Västtrafik.
Det kan vara en förklaring.
Det låter ju fantastiskt bra. Då låter det som Erik och andra rullstolsburna snart äntligen får tillåtelse att åka med. Men jag lider med dem för de år som gått.Tut skrev:Nu införs faktiskt rullstolplatser i vagnarna (80 st.), vilket ska vara klart under året. Samtidigt kommer 125 nya bussar med rullstolsplatser i Juni (om allt går enligt plan).