Odd skrev:Jag var otydlig. Jag menar att man i så fall vänder direkt efter fontänen, med endast en plattform, fjäderväxel och spår enligt modellen som användes på "Gamla Sergels Torg".
För jag tror inte att man kommer låta få Ktg vara permanent ändhållplats.
När oljehamnen i Loudden avvecklas 2019 och området därefter ska bebyggas är spårväg det endaa rimliga sättet att försörja området. Det finns visserligen inga formella beslut om detta, men ingen har hittills föreslagit något annat sätt att lösa kollektivtrafiken där. Samma sak gäller för övrigt Frihamnen, där det planeras nya arbetsplatser och dit Viking line troligen ska flytta på sikt.
Slutsatsen är att hållplatsen vid Åhléns måste kunna användas av flera vändande linjer, och två vändspår är därmed nödvändiga. Eftersom det är tänkt att även buss ska trafikera hållplatsen måste vändspåren ligga väster om plattformarna, så att bussarna kan köra ut bredvid spåren.
Så jag tror det är svårt att banta ned det planerade spårpaketet. Dessutom skulle man få börja om planprocessen, och det blir ingen liten kostnad det heller.
Jag misstänker att Tamsons helt enkelt har tolkat budgetförslaget fel (han har blandat ihop Sergels torg och Ropsten) och gjort det här utspelet utan att veta vad han pratar om. Han verkar inte ha koll på trafiken mer än mantrat att tunnelbanan aldrig får ifrågasättas och allt annat kan försämras hur mycket som helst. Förhoppningsvis funderar Moderaterna på hur de ska backa från utspelet utan att förlora ansiktet.