turbo skrev:Man kan ju undra varför det plötsligt går så många bussar till Hornsberg som bara är ett industriområde i stadens utkant. Det är kanske en slump av SL:s huvudkontor ligger där...
Då var det nog länge sedan du var i Hornsberg. Ett helt nytt bostadsområde har ju byggts där de senaste åren. Av industriområdet är det inte så mycket kvar.
Det är ju inte heller SL som ligger bakom det nya linjenätet, utan Keolis.
Nåväl, att man förlängt bussarna så att den som kommer från Fredhällshållet vänder vid Hornsberg och vice versa är väl i och för sig smart och i linje med hur busslinjenät nuförtiden i regel läggs. Därmed får ju bussarna anslutning till t-banan i Kristineberg.
En linje som går Lindhagensgatan har ju varit planerad och önskad sedan länge. Det har ju också funnits önskemål från andra håll, även politiskt på en stomlinje till Hornsberg under många år. Först var det ju till och med tal om spårväg. Sedan att nuvarande 50 går fel väg till city för att locka några större resandemängder är väl ett annat problem i sammanhanget, men som väl inte i sig innebär att det skulle vara fel med en linje på sträckan till Fridhemsplan.
Snarare kanske det är intressantare att vända på frågan. Främst kanske varför man velat dra ner så mycket på trafiken när det gäller Östermalm och att nya Djurgårdsstaden ännu inte fått någon förbättrad trafik. visst 73:an går ju numera den vägen, men bara dagtid vardagar.