malas skrev:Att stöta åsikter mot varandra är väl ett sätt att pröva hypoteser som sedan kan leda till utredningar.
Det där är bara floskler utan mening. Det finns ju inga hypoteser att pröva om du inte berättar vad du grundar dina påståenden på. Men du vill tydligen inte underbygga ditt påstående på något vis. Då får väl jag försöka underbygga påståendet att du har fel.
Jag letade lite uppgifter om kostnader och hittade hos Elforsk rapporten
Trådbussar och trådlastbilar. Kunskapssammanställning. Den kan väl knappast misstänkas vara partisk till förmån för dieselbussar. De kostnader jag använder i min kalkyl har jag tagit ur den rapporten. Som kalkylränta väljer jag 3 % vilket är något under Trafikverkets kalkylränta på 3,5 %.
Jag gör kalkylen för en linje som är 15 km lång med produktionen 1.000.000 km per år med ledbussar. Det motsvarar ungefär dagens linje 1 i Jönköping. Jag räknar med att det inklusive reserver behövs 11 bussar för trafiken.
Investeringskostnaden för kontaktledningen är 10 MSEK/km, d.v.s. totalt 150 MSEK. Rapporten anges avskrivningstiden till 40 år så jag använder den tiden. En 40 års annuitet på 150 MSEK med 3 % kalkylränta blir 6.489 KSEK.
Underhåll av kontaktledningen kostar 15.000 kr per km och år, alltså totalt 225 KSEK per år
En ledtrådbuss kostar 5,3 MSEK och 11 bussar alltså 58,3 MSEK. 20 års annuitet på detta blir 3.919 KSEK
Elkostnaden är 1,04 kr per km och blir alltså totalt 1.040 KSEK
En dieselbuss kostar 2,9 MSEK och 11 bussar alltså 31,9 MSEK. 12 års annuitet på detta blir 3.205 KSEK
Dieselkostnaden är 4,5 kr per km och blir totalt 4.500 KSEK
Nu har vi alltså en årlig kostnad för trådbuss på 6.489+225+3.919+1.040=11.673 KSEK
och för dieselbuss 3.205+4.500=7.705 KSEK
Trådbussen blir alltså 3.966.000 kronor dyrare per år. Jag har inte med skillnader i underhållskostnader för bussarna eftersom jag inte har några uppgifter om det. Dock är det väl inte troligt att trådbussarna är så mycket billigare i underhåll att det uppväger den högre kapitalkostnaden.
Det krävs mycket tät trafik för att trådbussar ska vara lönsamma. Om man fördubblar trafiken i exemplet ovan så blir kostnaden för trådbussar 16.6 MSEK per år och för dieselbuss 15,4 MSEK per år. Då är man kanske i närheten av att kostnaden för bussunderhåll uppväger skillnaden, men det krävs alltså att man skriver av anläggningen på 40 år och inte på 20.