Nya linjenätet i Stockholm...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Nya linjenätet i Stockholm...

Inlägg av SouthernCross88au »

Så har nu nästan två trafikdygn gått med det nya linjenätet.

Så här långt känns det lite overkligt, speciellt eftersom man själv kör buss i Stockholm. Överallt ser man märkliga linjer på bussarna med linjenummer man aldrig har sett förut, framförallt på Odengatan (50, 61, 67).

Från trafikanternas sida märks en viss upprymdhet. Vissa är ute och åker för att utforska linjerna och var de går någonstans. Ingen har så här långt uttryckt irritation eller aggression med mig i alla fall. Det mesta åt det hållet var en tant som sa att det var en larvig väg när jag körde 53:an upp Fleminggatan - vad det nu skulle betyda. :D

Ska bli kul att köra lite mer imorgon. Den här sommaren blir det lite mer stimulerande än vanligt att köra buss. :wink:
LÅ1

Re: Nya linjenätet i Stockholm...

Inlägg av LÅ1 »

Är bortrest för tillfället, men det skall bli intressant att se hur det fungerar i sommar.

Synpunkter har ju framförts lite varstans, bl.a. på insändarsidorna.
En förändring som jag tycker är konstig är att 53:an skall gå via Strömbron. Åtminstone för söderborna så finns ju redan 2:an för resa den vägen. Men resan till centralen blir längre.
En annan linje som nu skall göra en extra sväng är 69:an, som skall gå via Blekholmsterrassenn och angöra centralen på Klarabergsgatan. Förlänger rimligen restiden, men det blir bättre hållplatslägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

69:ans omväg är bara tillfällig:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... /linje-69/
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

En annan intressant sak är att resenärer vid Sabbatsbergs sjukhus kommer att ha två (!) bussar utanför som båda åt södergående riktning går till Hornsberg. Undrar hur det kommer att tas. Visserligen olika vägar men ändå. Alla vägar kanske bär till Hornsberg?

Med tanken på 69:an och ännu tidigare 47:an som var en bra förbindelse till City kanske detta inte tas så jättebra.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:69:ans omväg är bara tillfällig:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... /linje-69/
Tack! Där ser man!
Man kan tycka att man kunde skriva en not om att det bara är en tillfällig omväg i tidtabellhäftet. Speciellt när förändringen träder i kraft i samband med den stora linjeomläggningen är det lätt att tro att det är permanent.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är en skribent sam vill få bussar i Torsgatan: Avlasta t-banan med genvägsbussen
Artikeln är illustrerad med en gammal bussbild. Kan någon placera den geografiskt?
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 22 juni 2015 10:51, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Här är en skribent sam vill få bussar ibTorsgatan: Avlasta t-banan med genvägsbussen
Artikeln är illustrerad med en gammal bussbild. Kan någon placera den geografiskt?
Det står ju under artikeln var den är tagen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Här är en skribent sam vill få bussar ibTorsgatan: Avlasta t-banan med genvägsbussen
Det står ju under artikeln var den är tagen.
Oj, det gjorde det! Jag kollade under bilden en stund efter att jag läst artikeln, men där stod inget. :oops:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Och vi ser på bilden något som numera är förbjudet, nämligen en vänstersväng i den korsningen...

För övrigt: varför inte en linje av något slag - dock på ytan - från någonstans i city via torsgatan runt Karlberg och sedan vidare ut till Karolinska?
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:Och vi ser på bilden något som numera är förbjudet, nämligen en vänstersväng i den korsningen...
Fast vänstersväng då motsvarar ju högersväng nu, och högersväng runt det hörnet är inte förbjuden.

https://goo.gl/maps/aMIJT
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kommer man från Flemingatans västra del så är enda tillåtna färdväg rakt fram. Om man inte kör buss, för då tillåts högersväng. (Förmodligen får cyklister svänga höger upp mot Drottningholmsvägen, eftersom de normalt får köra i bussfält som ligger närmast trottoar. Minns inte vad skylten med undantag säger.)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Kantorn skrev:Och vi ser på bilden något som numera är förbjudet, nämligen en vänstersväng i den korsningen...
Fast vänstersväng då motsvarar ju högersväng nu, och högersväng runt det hörnet är inte förbjuden.

https://goo.gl/maps/aMIJT
Det, Harald, är jag fullt medveten om. Det var mest ett skämt från min sida.
Professionell tyckare
Some

Inlägg av Some »

LÅ1 skrev:Här är en skribent sam vill få bussar i Torsgatan: Avlasta t-banan med genvägsbussen
På sträckan Odenplan - T-centralen kommer pendeltågen att avlasta och just punkten att man med det nya linjenätet gör Odenplan till en större knutpunkt, som nämns i artikeln, hör till fördelarna med det nya linjenätet.

I stort tycker jag att det nya nätet verkar bra. Det bör kanske framhållas.

Nackdelarna är mindre, slafsigheten med linjenumren hör dit, men den mest betydande nackdelen är att vissa linjesträckningar av servicekaraktär försvinner. Här hade dock SL haft all möjlighet att påverka om inte allt krut lagts på att klänga fast vid stomlinjestrategier och vidhängande "strategisk" personals egon, e.g. oanvändbar personal.

En annan gata som blir av med sin linje är Linnégatan. Kan det vara så att trafiken där ökat så mycket, efter att Hamngatan och Strandvägen blockerats av spårvägsutbyggnaden, att det helt enkelt inte går att komma fram där på vettigt sätt längre?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Some skrev:
LÅ1 skrev:Här är en skribent sam vill få bussar i Torsgatan: Avlasta t-banan med genvägsbussen
På sträckan Odenplan - T-centralen kommer pendeltågen att avlasta och just punkten att man med det nya linjenätet gör Odenplan till en större knutpunkt, som nämns i artikeln, hör till fördelarna med det nya linjenätet.
Men nu är det som sagt - om jag förstått det rätt - trakten kring Karlberg och Torsgatan det gäller. Karlberg kommer att förlora en fantastisk väg till City som ersätts med buss till Odenplan...

Mitt förslag hur man skulle kunna lösa det hela är enligt följande linje:
http://kartor.eniro.se/m/YaB3h
Såväl norr- som söderut passeras gamla Karlbergs station i Syd-Öst, pga enkelriktning. Söderut går linjen på Birkagatan ut mot S:t Eriksplan och norrut går den på Drejargatan för vidare befordran mot Karlbergsvägen.

Ett spånat förslag som - som vanligt vad gäller mig - knappast har någon förankring i verkligheten
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Some skrev:
Men nu är det som sagt - om jag förstått det rätt - trakten kring Karlberg och Torsgatan det gäller. Karlberg kommer att förlora en fantastisk väg till City som ersätts med buss till Odenplan...

Såväl norr- som söderut passeras gamla Karlbergs station i Syd-Öst, pga enkelriktning. Söderut går linjen på Birkagatan ut mot S:t Eriksplan och norrut går den på Drejargatan för vidare befordran mot Karlbergsvägen.

Ett spånat förslag som - som vanligt vad gäller mig - knappast har någon förankring i verkligheten
Säg inte det! :D

Jag skulle vilja dra den rakt i Norrbackagatan. Även om den är avstängd för bilar borde buss vara okej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Some skrev:En annan gata som blir av med sin linje är Linnégatan. Kan det vara så att trafiken där ökat så mycket, efter att Hamngatan och Strandvägen blockerats av spårvägsutbyggnaden, att det helt enkelt inte går att komma fram där på vettigt sätt längre?
Linnégatan är visserligen en besvärlig gata med flera korsningar med högerregeln, dubbelparkerade bilar, väntande taxibilar, lastande transporter etc. Så medelhastigheten för 56:an har varit låg. Men min uppfattning är att det "alltid" varit så, så jag ser ingen koppling till spårvägen. Med tanke på att det finns spårvagn och flera busslinjer på Strandvägen och Karlavägen samt några korsande linjer så tycker jag nog det var klokt att lägga ner 56:ans linjesträckning på Östermalm. Och lite överraskande har jag inte hört eller sett några klagomål om "nedläggningen".
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:Men nu är det som sagt - om jag förstått det rätt - trakten kring Karlberg och Torsgatan det gäller. Karlberg kommer att förlora en fantastisk väg till City som ersätts med buss till Odenplan...

Säg inte det! :D

Jag skulle vilja dra den rakt i Norrbackagatan. Även om den är avstängd för bilar borde buss vara okej.
Ja det är sant. Först trodde jag du menade fortsättningen söderut på Norrbackagatan. Den är trång och inte särskilt rak åt något håll. Men sedan insåg jag att du menade norrut, och då säger jag: Varför inte?
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

turbo

Inlägg av turbo »

Man kan ju undra varför det plötsligt går så många bussar till Hornsberg som bara är ett industriområde i stadens utkant. Det är kanske en slump av SL:s huvudkontor ligger där...
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

turbo skrev:Man kan ju undra varför det plötsligt går så många bussar till Hornsberg som bara är ett industriområde i stadens utkant. Det är kanske en slump av SL:s huvudkontor ligger där...
Då var det nog länge sedan du var i Hornsberg. Ett helt nytt bostadsområde har ju byggts där de senaste åren. Av industriområdet är det inte så mycket kvar.

Det är ju inte heller SL som ligger bakom det nya linjenätet, utan Keolis.

Nåväl, att man förlängt bussarna så att den som kommer från Fredhällshållet vänder vid Hornsberg och vice versa är väl i och för sig smart och i linje med hur busslinjenät nuförtiden i regel läggs. Därmed får ju bussarna anslutning till t-banan i Kristineberg.

En linje som går Lindhagensgatan har ju varit planerad och önskad sedan länge. Det har ju också funnits önskemål från andra håll, även politiskt på en stomlinje till Hornsberg under många år. Först var det ju till och med tal om spårväg. Sedan att nuvarande 50 går fel väg till city för att locka några större resandemängder är väl ett annat problem i sammanhanget, men som väl inte i sig innebär att det skulle vara fel med en linje på sträckan till Fridhemsplan.

Snarare kanske det är intressantare att vända på frågan. Främst kanske varför man velat dra ner så mycket på trafiken när det gäller Östermalm och att nya Djurgårdsstaden ännu inte fått någon förbättrad trafik. visst 73:an går ju numera den vägen, men bara dagtid vardagar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar