I morse (den 18/6 2015) körde en dubbeldäckad Traveller-buss in i "bondfångaren" till Klaratunneln. Bussen blev kraftigt demolerad. Totalstopp i Klaratunneln Bild från DN
I förrgår går hände samma sak när en SL-buss under leverans till Stockholms Spårvägar körde in i klaratunneln. Buss fastnat i Klaratunneln
För två år sedan körde två gasbussar in i tunneln, dock utan att gas slapp ut. Ett flertal andra incidenter har inträffat på samma ställen genom åren och generellt så sker det en hel del olyckor av denna typ runt om i Sverige.
Vad det är som gör att folk missar sådana viktiga saker är ju svårt att veta, men i dag när man har GPS och sådan modern teknik borde man kunna installera ett varningssystem i höga fordon, kanske till och med obligatoriskt i höga yrkesfordon, som varnar föraren med ett röstmeddelande om låg bro eller låg tunnel när man närmar sig en sådan.
Odd skrev:I förrgår går hände samma sak när en SL-buss under leverans till Stockholms Spårvägar körde in i klaratunneln.
Kör Stockholms Spårvägar busstrafik?
Dem har köpt in 5st Volvo B9s, som ska användas vid trafikstopp som jag fattat det. Thomas Lange kan säkert berätta mer annars står det mer på SvOFs forum.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Odd skrev:I morse (den 18/6 2015) körde en dubbeldäckad Traveller-buss in i "bondfångaren" till Klaratunneln. Bussen blev kraftigt demolerad. Totalstopp i Klaratunneln Bild från DN
Här ser man tydligt vilka bräckliga konstruktioner moderna bussar är. Den har ju inte bara blivit mosad i framänden, utan hela taket har ramlat ned. Jag tycker det är obegripligt att sådan konstruktioner kan vara godkända.
Odd skrev:I morse (den 18/6 2015) körde en dubbeldäckad Traveller-buss in i "bondfångaren" till Klaratunneln. Bussen blev kraftigt demolerad. Totalstopp i Klaratunneln Bild från DN
Här ser man tydligt vilka bräckliga konstruktioner moderna bussar är. Den har ju inte bara blivit mosad i framänden, utan hela taket har ramlat ned. Jag tycker det är obegripligt att sådan konstruktioner kan vara godkända.
Det som inte framgår är att bussen inte bara träffade bondfångaren, utan att även bussen de facto fick taket hoptryckt i tunneln.
Därav den "bräckliga konstruktionen"...
Att inte lastbils och busstrafik totalförbjuds genom Klaratunneln med en maxhöjd på 2,90-3,0 meter är för mig ett mysterium.
Kanske dags att fräsa ner en halv meter asfalt i tunnelmynningen, eller kontrollera om bebyggelsen ovanpå Klaratunneln faktiskt sätter sig...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det är ju ett under att det inte fanns passagerare på, hade det varit så så hade förmodligen katastrofen varit ett faktum. Nu blev det bara en olycka.
Den ena vägen, att inte tillåta för höga fordon i tunnlar och viadukter fungerar ju uppenbarligen inte så bra, många olyckor varje år. Kanske det är så att man måste installera varningssystem som verkligen stoppar all trafik innan olyckan sker, dvs ett eller två rödljus en bit innan där fordonshöjden mäts och att det helt enkelt blir rött när ett för högt fordon närmar sig.
Även den delen av taket som uppenbarligen inte har varit inne i tunneln har ju ramlat ned. Om det bara hade berott kontakt med tunneltaket så skulle ju bussens tak vara snett, d.v.s. nedtryckt i framänden, men nu har hela taket ramlat rakt ned. Puckeln på taket är oskadad så den delen har tydligen inte varit inne i tunneln. Det är rätt uppenbart att fönsterstolparna har kollapsat.
Harald skrev:Även den delen av taket som uppenbarligen inte har varit inne i tunneln har ju ramlat ned. Om det bara hade berott kontakt med tunneltaket så skulle ju bussens tak vara snett, d.v.s. nedtryckt i framänden, men nu har hela taket ramlat rakt ned. Puckeln på taket är oskadad så den delen har tydligen inte varit inne i tunneln. Det är rätt uppenbart att fönsterstolparna har kollapsat.
Men bussen var in i tunneln vilket framgår av bilden på SR-länken. Det skulle kunna vara så att det är betongbalken i själva tunnelöppningen som har slagit taket bakåt så att puckeln sedan gått hinderfri när den väl passerat in i tunneln.
Harald skrev:Även den delen av taket som uppenbarligen inte har varit inne i tunneln har ju ramlat ned. Om det bara hade berott kontakt med tunneltaket så skulle ju bussens tak vara snett, d.v.s. nedtryckt i framänden, men nu har hela taket ramlat rakt ned. Puckeln på taket är oskadad så den delen har tydligen inte varit inne i tunneln. Det är rätt uppenbart att fönsterstolparna har kollapsat.
Men bussen var in i tunneln vilket framgår av bilden på SR-länken. Det skulle kunna vara så att det är betongbalken i själva tunnelöppningen som har slagit taket bakåt så att puckeln sedan gått hinderfri när den väl passerat in i tunneln.
Troligt scenario är alltså: Hela bussen var inne i tunneln, men hela busstaket var inte i kontakt med tunneltaket eftersom konstruktionen är så bräcklig att taket ramĺade ned när bussen träffade balken vid tunnelmynningen.
Odd skrev:Det är ju ett under att det inte fanns passagerare på, hade det varit så så hade förmodligen katastrofen varit ett faktum. Nu blev det bara en olycka.
Den ena vägen, att inte tillåta för höga fordon i tunnlar och viadukter fungerar ju uppenbarligen inte så bra, många olyckor varje år. Kanske det är så att man måste installera varningssystem som verkligen stoppar all trafik innan olyckan sker, dvs ett eller två rödljus en bit innan där fordonshöjden mäts och att det helt enkelt blir rött när ett för högt fordon närmar sig.
Det finns redan, men hjälpte tydligen inte. Det blir väl bara högre fart i smällen. Det blir ju gult innan det blir rött och det betyder ju "gasa på".
borde det inte vara påtiden att höja säkerheten på vägfordon i yrkesmässig trafik till samma nivå som spårvägen / järnvägen! Koppla GPS till fordonets styrning inför säkerhetsgrepp nödbromssystem centralt övervakningssystem möjlighet att stoppa ett fordon som kör fel väg! ja jag är sarkastisk men dagens säkerhet på vägarna är urdålig samtidigt som säkerheten på spår- o järn- väg är på gränsen till att bli för säker!
Harald skrev:Här ser man tydligt vilka bräckliga konstruktioner moderna bussar är. Den har ju inte bara blivit mosad i framänden, utan hela taket har ramlat ned. Jag tycker det är obegripligt att sådan konstruktioner kan vara godkända.
Personbil, tung lastbil, spårvagn och lokaltåg... de skulle nog alla se ut på i stort sett samma sätt om de hade körts in i alltför låga tunnlar. Så ska även alla dessa fordonsslag förbjudas?
Odd skrev:Den ena vägen, att inte tillåta för höga fordon i tunnlar och viadukter fungerar ju uppenbarligen inte så bra, många olyckor varje år. Kanske det är så att man måste installera varningssystem som verkligen stoppar all trafik innan olyckan sker, dvs ett eller två rödljus en bit innan där fordonshöjden mäts och att det helt enkelt blir rött när ett för högt fordon närmar sig.
Man kan ju göra som på gamla E4 genom Norrköping, där man har tydliga skyltar och kraftiga varningsljus som blinkar gult med växlande sken, likt en järnvägsövergång eller fällbro. Men det kanske är för mycket begärt att göra på samma vis i hela landet, och speciellt att Stockholm anpassar sig efter Norrköping?
Det nuvarande "Stockholmssystemet" med ett vanligt trafikljus som via gult sken ska växla till fast rött sken är för mig helt främmande och ologiskt, och fungerar bevisligen inte speciellt bra.
När Klaratunneln planerades på 60-talet och byggdes på 70-talet, vad var det som avgjorde fordonshöjden till just 3,0 meter?
Söderledstunneln byggdes med 4,5 meters höjd vilket också Klaratunneln borde ha byggts.
Kanske dags att riva bebyggelsen ovanpå Klaratunneln och göra om göra rätt från början? På köpet kanske vi får ett vackrare city?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder skrev:Man kan ju göra som på gamla E4 genom Norrköping, där man har tydliga skyltar och kraftiga varningsljus som blinkar gult med växlande sken, likt en järnvägsövergång eller fällbro. Men det kanske är för mycket begärt att göra på samma vis i hela landet, och speciellt att Stockholm anpassar sig efter Norrköping?
Det nuvarande "Stockholmssystemet" med ett vanligt trafikljus som via gult sken ska växla till fast rött sken är för mig helt främmande och ologiskt, och fungerar bevisligen inte speciellt bra.
Nu äre väl inte precis så att det är olycksfritt vid "Finspångs rondellens" viadukter i Norrköping. Att antalet bropåkörningar minskat kraftigt här, beror ju främst på att E4:an sen rätt många år nu går utanför staden. Likafullt så förekommer fastkörningar ett antal gånger om året.
Här finns gula "flaxljus" med höjdmätning, tydlig skyltning och plaströr som ska slå i för höga fordon. Se länk nedan, observera också att en av skyltarna trotts full höjd på dessa (4,5 m) ändå blivit påkörd. Varningssystem vid Finspångsrondellen, Riksvägen Norrköping
Och såklart kan ju inte Stockholm göra som i Norrköping, hur skulle de se ut. Man måste ju naturligtvis hitta på något eget och "mycket bättre".
leifd skrev:Och såklart kan ju inte Stockholm göra som i Norrköping, hur skulle de se ut. Man måste ju naturligtvis hitta på något eget och "mycket bättre".
Jaså? Såvitt jag kan se så är det just vad man har gjort. Men det hjälpte alltså inte. Kanske skulle det hjälpa om man satte föraren alldeles under bussens tak.
Ingen som dragit upp Vinkelboda än? Där har man blinkande varningsljus samt klockor som vid en järnvägsövergång som trots det inte hindrar för höga lastbilar vilkas förare tror att det inte gäller just dom varpå lastbilen fastnar där.