Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
I Dagens Nyheter kunde man i dag läsa att den borgerliga alliansen av besparingsskäl inte vill ha någon förlängning till centralstationen. I varje fall inte före 2020. "Verkligen riktigt osmart att inte lägga ut de här spåren när Stockholms stad nu gör sin del av arbetet", kommenterar ett socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.
Det framgår inte riktigt om de borgerliga vill ha kvar slutstation vid Kungsträdgården, eller om man tänker sig att låta spårvägen återvända till den tidigare provisoriska slutstationen vid Sveavägen.
http://www.dn.se/sthlm/centralen-far-va ... rvag-city/
Det framgår inte riktigt om de borgerliga vill ha kvar slutstation vid Kungsträdgården, eller om man tänker sig att låta spårvägen återvända till den tidigare provisoriska slutstationen vid Sveavägen.
http://www.dn.se/sthlm/centralen-far-va ... rvag-city/
/Gunnar Ekeving
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Det är lite oklart vad som avses med "till Centralen". Menar man det man säger eller menar man till T-centralen (Åhléns)? Menar alla som uttalar sig samma sak?
Järnvägsnyheter.se skriver ungefär det samma. Och här finns det kommentarsfält.
(Stockholms stad har inte ändrat sin info om Spårväg city.)
Järnvägsnyheter.se skriver ungefär det samma. Och här finns det kommentarsfält.
(Stockholms stad har inte ändrat sin info om Spårväg city.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Med "till Centralen" menas en hållplats i Klarabergsgatan framför varuhuset Åhléns och med gångavstånd till resp. Centralstationen, blivande pendeltågstationen Stockholm City och T-centralen. Även Cityterminalen för bussar kan räknas dit.
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Skall man tolka det som om det finns en verklig risk att spårvägen inte dras fram till Sergels torg än på många år? Att man avvaktar med förlängningen bortanför Djurgårdsbron är lättare att acceptera. Men att inte dra fram spårvägen till den stora knutpunkten är ju verkligen att ge stockholmarna, och andra, en god anledning att ogilla spårvägskonverteringen av gamla goda 47:an! Och begreppet NK-expressen blir ju ännu mer relevant!Thomas Lange skrev:Med "till Centralen" menas en hållplats i Klarabergsgatan framför varuhuset Åhléns och med gångavstånd till resp. Centralstationen, blivande pendeltågstationen Stockholm City och T-centralen. Även Cityterminalen för bussar kan räknas dit.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Utbyggnaden till Centralen torde vara i princip gratis eftersom man ändå gör om tätskiten och man ändå har massa utlägg för förberedande arbeten som man inte kommer undan! Kul att S hugger direkt! De vill väl bara kivas för de hade väl inte tänkt bygga en meter spårväg i innerstaden denna och kommande mandatperioder om de fick bestämma?
Är väl bara en tidsfråga innan det börjar föras på tal att ersätta 7:an med buss för att spara pengar!
Vi får väl vara glada att Lidingöbanan och Nockebybanan är upprustade nu för annars hade de nog också hängt löst!
Saltsjöbanan behöver snart rustas för tre miljarder och då kommer det nog anses att de pengarna behövs till tunnelbaneutbyggnader istället, vänta och hör bara!
Är väl bara en tidsfråga innan det börjar föras på tal att ersätta 7:an med buss för att spara pengar!
Vi får väl vara glada att Lidingöbanan och Nockebybanan är upprustade nu för annars hade de nog också hängt löst!
Saltsjöbanan behöver snart rustas för tre miljarder och då kommer det nog anses att de pengarna behövs till tunnelbaneutbyggnader istället, vänta och hör bara!

- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Man kommer inte ifrån känsla av att det handlar om en värdering av resenärer.
Resenärerna på linje 7 är ca 5 miljoner om året och skall till helt övervägande delen besöka Djurgården, ett attraktionsområde med ca 15 miljoner besökare (tredje största besöksmålet i Europa).
Spåranläggningen kan sägas ha gått på i sammanhanget futtiga 400 miljoner kronor för att ta hand om denna uppgift och uppvisar bland de bästa värdena för kundnöjdhet och tidhållning i SL-systemet.
Ändå uttrycks aldrig uppskattning för denna prestation.
I stället ska pengarna bl.a. styras, minst 4 miljarder, till en tunnelbana till Arenastaden, vars prognosticerade resande enligt CS https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37216 är ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Enkla C10:or klarar detta. Liksom vanliga ledbussar...
Det kan inte hjälpas att landstingsledningen tycks värdera vissa resenärer som viktigare än andra.
Vilka slutsatser ska väljarna dra? Och vilken slutsats ska Stockholms stad dra, som forcerat arbetena vid Sergels torg på uppmaning av just det landsting som nu sviker ingångna överenskommelser.
Ur led är tiden.
Resenärerna på linje 7 är ca 5 miljoner om året och skall till helt övervägande delen besöka Djurgården, ett attraktionsområde med ca 15 miljoner besökare (tredje största besöksmålet i Europa).
Spåranläggningen kan sägas ha gått på i sammanhanget futtiga 400 miljoner kronor för att ta hand om denna uppgift och uppvisar bland de bästa värdena för kundnöjdhet och tidhållning i SL-systemet.
Ändå uttrycks aldrig uppskattning för denna prestation.
I stället ska pengarna bl.a. styras, minst 4 miljarder, till en tunnelbana till Arenastaden, vars prognosticerade resande enligt CS https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37216 är ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Enkla C10:or klarar detta. Liksom vanliga ledbussar...
Det kan inte hjälpas att landstingsledningen tycks värdera vissa resenärer som viktigare än andra.
Vilka slutsatser ska väljarna dra? Och vilken slutsats ska Stockholms stad dra, som forcerat arbetena vid Sergels torg på uppmaning av just det landsting som nu sviker ingångna överenskommelser.
Ur led är tiden.
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Förekommer verkligen dessa märkliga yttringar av ogenomtänkt partipolitik
och allmänt spårvägshat i andra länder också ?
För övrigt kan man iof förstå att de stora arbetena med tätskikten under vägbeläggningen i
Hamngatan, på Sergels Torg och i Klarabergsgatan är absolut nödvändiga att utföra innan
man lägger spår där. Det är förstås mindre kul för affärspersonalen att springa och tömma
vattenhinkar under regnväder... men att inte bygga vidare till det egentliga målet Central-
stationen utan stoppa precis där Klarabergsgatan övergår i en helt vanlig viadukt utan något
speciellt känsligt under sig ... (sjudubbelt suck!)
och allmänt spårvägshat i andra länder också ?
För övrigt kan man iof förstå att de stora arbetena med tätskikten under vägbeläggningen i
Hamngatan, på Sergels Torg och i Klarabergsgatan är absolut nödvändiga att utföra innan
man lägger spår där. Det är förstås mindre kul för affärspersonalen att springa och tömma
vattenhinkar under regnväder... men att inte bygga vidare till det egentliga målet Central-
stationen utan stoppa precis där Klarabergsgatan övergår i en helt vanlig viadukt utan något
speciellt känsligt under sig ... (sjudubbelt suck!)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Återigen dags för allmän mobilisering med penna och tangentbord. Artiklar och debattinlägg som förklarar för den stora massan är verkligen ett måste. Man behöver inte vara speciellt ekonomisk eller teknisk eller trafikkunnig för att förstå att uppbyggnaden till den nya ändhållplatsen är ett måste. Den stora grupp med besökare till Djurgården har rätt att få en vettig kollektivtrafik. Och inte minst alla turister som verkligen uppskattar linjen. Och turister vill ju alla ha fler av....
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Kanske dags att fler engagerar sig i skriverier, som sagts ovan, så bussmaffians påståenden inte får stå oemotsagda.
Börja kommentera Ulo Masings utskick, fortsätt med debattartiklar i pressen och direkt till landstingets ledamöter.
Har skrivit några debattartiklar till dom stora tidningarna men eftersom man inte är ett känt namn från KTH så tas dom inte in.
Börja med de lokala tidningarna och gå vidare.
Det är NU vi måste kämpa.
-Per
Börja kommentera Ulo Masings utskick, fortsätt med debattartiklar i pressen och direkt till landstingets ledamöter.
Har skrivit några debattartiklar till dom stora tidningarna men eftersom man inte är ett känt namn från KTH så tas dom inte in.
Börja med de lokala tidningarna och gå vidare.
Det är NU vi måste kämpa.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Och hur många meter spårväg tror du att moderaterna hade tänkt att bygga i innerstaden? Samma fråga kan ställas för alla partier.Hechtwagen skrev:Utbyggnaden till Centralen torde vara i princip gratis eftersom man ändå gör om tätskiten och man ändå har massa utlägg för förberedande arbeten som man inte kommer undan! Kul att S hugger direkt! De vill väl bara kivas för de hade väl inte tänkt bygga en meter spårväg i innerstaden denna och kommande mandatperioder om de fick bestämma?
Är väl bara en tidsfråga innan det börjar föras på tal att ersätta 7:an med buss för att spara pengar!
Vi får väl vara glada att Lidingöbanan och Nockebybanan är upprustade nu för annars hade de nog också hängt löst!
Saltsjöbanan behöver snart rustas för tre miljarder och då kommer det nog anses att de pengarna behövs till tunnelbaneutbyggnader istället, vänta och hör bara!
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7677
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Precis, C. En del verkar gå på rena ryggmärgsreflexer när de skriver och har tydligen inte fattat att borgarminoriteten behållit den "verkställande" (för att tala Montesquieu) makten inom SLL, utan hugger mot det förhatliga (s) i alla lägen. Men nu är det faktiskt högern som vill "vända på alla stenar".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Lugn i båten! Även ni måste väl förstå det komiska i att S efter att ha spytt galla över "NK-expressen" som bara är till för att rika östermalmsfruar ska kunna åka bekvämt till NK och all annan skit S hävt ur sig om spårväg city nu ondgör sig över att förlängningen av detta överklassens njutningsmedel skjuts på framtiden! Detta utan att S officiellt svängt i innerstadsspårvägsfrågan! Men så är alla politiker! Kanske S ihop med SD kan få igenom förlängningen till 2018? Eller vägrar (S)andlådepolitikerna att rösta ihop med SD. Jiiiiisus! 

- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7677
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Käre vän!Hechtwagen skrev:Lugn i båten! Även ni måste väl förstå det komiska i att S efter att ha spytt galla över "NK-expressen" som bara är till för att rika östermalmsfruar ska kunna åka bekvämt till NK och all annan skit S hävt ur sig om spårvä city nu ondgör sig över att förlängningen av detta överklassens njutningsmedel skjuts på framtiden! Detta utan att S officiellt svängt i innerstadsspårvägsfrågan! Men så är alla politiker! Kanske S ihop med SD kan få igenom förlängningen till 2018? Eller vägrar (S)andlådepolitikerna att rösta ihop med SD. Jiiiiisus!
T.o.m. en så inbiten spårvägshatare som Mick Dundee tyckte att nu när Spårväg city ändå blivit byggd, så vore det tokigt att inte bygga den färdig till Klarabergsgatan. Så var det med den saken.
Men visst finns det komik i detta - exempelvis i ditt inlägg, eller vad man ska kalla det. För det där med "tätskiten" var väl en ren felskrivning - eller var det freudianskt?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Hur var det (S) sa för inte så länge sedan - Först skall 4'an ställas om till spårväg, sedan bygger vi till Ropsten.
Vad blev det av det?
Hur mycket av (s) vallöften har man tagit bort?
-Per
Vad blev det av det?
Hur mycket av (s) vallöften har man tagit bort?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
En sak kan vi vara överens om och det är att politiker och partier kan byta åsikter. Inte minst de senaste åren har detta märkts tydligt. Och i rikspolitiken har de olika alliansernas partier fått rucka på hjärtefrågor för att få till det.
I landstinget ser vi hur moderaterna med en ny trafikpolitiker gör en helomvändning i spårvägsfrågan. (S) har naturligtvis följt med i debatten och enligt de sista uttalandena före beskedet som nyss kom var de för en utbyggnad av SpvC enligt de planer som finns. Och att de passar på att plocka poäng nu är väl helt naturligt. Vore nästan tjänstefel att missa det. Och självklart skulle motståndarna gjort samma sak.
Det är alltså läge att åter få upp spårvägsfrågan, speciellt nu när det är ont om pengar, och vi vet att man får väldigt mycket god kollektivtrafik för pengarna med spårväg byggd på rätt sätt.
Stefan
I landstinget ser vi hur moderaterna med en ny trafikpolitiker gör en helomvändning i spårvägsfrågan. (S) har naturligtvis följt med i debatten och enligt de sista uttalandena före beskedet som nyss kom var de för en utbyggnad av SpvC enligt de planer som finns. Och att de passar på att plocka poäng nu är väl helt naturligt. Vore nästan tjänstefel att missa det. Och självklart skulle motståndarna gjort samma sak.
Det är alltså läge att åter få upp spårvägsfrågan, speciellt nu när det är ont om pengar, och vi vet att man får väldigt mycket god kollektivtrafik för pengarna med spårväg byggd på rätt sätt.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Ja det får man men skillnaden är att tunnelbanan är samhällsekonomiskt lönsam till skillnad från spårvägar!
Hur ställer sig Stockholms handelskammare till detta M-utspel?
Hur ställer sig Stockholms handelskammare till detta M-utspel?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Spårväg är även den samhällsekonomisk nyttig om den byggs rätt och till rätt kostnad. Speciellt i fallet med snutten till Centralen... Utgår från att staden och landstinget gjorde upp om arbetena med spårkropparna och det kan ju vara så att staden faktiskt står för detta eller så är det landstinget och då har de redan pungat in massor av pengar förutom kostnaden för projekteringen som är i princip klar.Hechtwagen skrev:Ja det får man men skillnaden är att tunnelbanan är samhällsekonomiskt lönsam till skillnad från spårvägar!
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Så länge som Stockholms stad har ingått i Stockholm län har (S) aldrig haft egen majoritet i Stockholms läns landstingsfullmäktige, och sedan 2006 har Alliansen haft makten i landstingsfullmäktige. Hur ska då (S) kunna infria sina vallöften, om du inte syftar på några vallöften från 2002?Per Lind skrev:Hur var det (S) sa för inte så länge sedan - Först skall 4'an ställas om till spårväg, sedan bygger vi till Ropsten.
Vad blev det av det?
Hur mycket av (s) vallöften har man tagit bort?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7677
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Nä, men en del här verkar ju gå på någon slags intellektuell tomgång när den här typen av planeringspolitiska frågor kommer upp. Som kamrat Widén påpekar är ju rätt meningslöst att demonisera ett enskilt parti, om man nu inte har andra agendor, förstås.Magnus Ahltorp skrev:Så länge som Stockholms stad har ingått i Stockholm län har (S) aldrig haft egen majoritet i Stockholms läns landstingsfullmäktige, och sedan 2006 har Alliansen haft makten i landstingsfullmäktige. Hur ska då (S) kunna infria sina vallöften, om du inte syftar på några vallöften från 2002?Per Lind skrev:Hur var det (S) sa för inte så länge sedan - Först skall 4'an ställas om till spårväg, sedan bygger vi till Ropsten.
Vad blev det av det?
Hur mycket av (s) vallöften har man tagit bort?
Ska jag ta ett exempel till? 1997 kollapsade den sk. Dennisöverenskommelsen, och då föreslog Elwe "potatisnäsan" Nilsson (m) på fullt allvar att byggandet av Tvärbanan skulle avbrytas och redan byggda sträckor omvandlas till GC-väg. Men 2002 stod han ändå och skrävlade när han invigde sträcka Gullmarsplan-Sickla Udde (medan den korrumperade skurk som då var VD för SL AB stod bredvid men hade degraderats till att hålla kavajerna - det var varmt den dagen, nämligen).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Men var det inte Elwe som räddade Roslagsbanan?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken