"Tåg från Kiruna till Malmö på en dryg timme"
"Elon Musks sci-fi-tåg blir verklighet"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Varför behöver folk överhuvudtaget förflytta sig-det finns ju videosamtal-och varor kan ju tillverkas där de skaOdd skrev:Hmmm... rörpostsystem för folk. Jag
Han anför åtta anledningar till att systemet är bättre än det som finns idag:
* Säkrare - Jag undrar det. Det är ju inte bevisat än. Vad händer tex vid rörbrott?
* Snabbare
* Billigare - Det kan man ju inte veta än.
* Mer bekvämt - Om det inte får plats en bil ens, så bör röret vara rätt litet. Klaustrofobivarning? Sen vet vi ännu inte hur det är med stabiliteten.
* Påverkas inte av väder
* Självförsörjande med energi - Det vet vi inte än.
* Jordbävningssäkert - På vilket sätt då? Vad är jordbävningssäkert?
* Stör inte dem som bor längs rutten - Det vet vi inte än.
Den tekniska era då mänskligheten ånyo besöker månenOdd skrev:Vilken teknisk era hör Hyperloop till då?
Att åka till månen är betydligt är betydligt enklare än att bygga ett fungerande nätverk av vakuumtåg. Om det någonsin händer så ligger det nog långt fram i tiden.thorwald skrev:Den tekniska era då mänskligheten ånyo besöker månenOdd skrev:Vilken teknisk era hör Hyperloop till då?
Hehe, en era kan ju vara godtyckligt lång. Men det är väl högst troligt att NASA:s Artemis-projekt lyckas genomföra en bemannad månlandning före år 2030. Även om NASA:s beslut att tilldela Elon Musks SpaceX kontraktet för att bygga själva månlandaren överklagats (landaren är den enda behövliga komponenten som ännu bara existerar på ritbordet).twr skrev:Att åka till månen är betydligt är betydligt enklare än att bygga ett fungerande nätverk av vakuumtåg. Om det någonsin händer så ligger det nog långt fram i tiden.thorwald skrev:Den tekniska era då mänskligheten ånyo besöker månenOdd skrev:Vilken teknisk era hör Hyperloop till då?
twr skrev:Någon kommersiellt fungerande hyperloop lär vi nog däremot inte se före 2030, i alla fall. Även om Musk hade ett finger med i det spelet också.
Det blev lite fel i citeringen där, det var ju jag som skrev det där. Nu blir det en ordentlig utvikning från ämnet för nu kommer vi in på mitt specialintresse - rymdfärder. Jag tillhör nämligen de få kvinnor som tyckte om att bygga plastmodeller. Som den här:thorwald skrev:Cassandra Nojdh skrev:Någon kommersiellt fungerande hyperloop lär vi nog däremot inte se före 2030, i alla fall. Även om Musk hade ett finger med i det spelet också.Du har kanske rätt, vi får se.
Angående Artemis-projektet så nu frågar jag bara blir det Kineserna som kommer före till månen denna gång ? Egentligen är ej månlandaren endast på ritbordet utan de står fortfarande på månen, men det är från Apollo projektet (11,12,14,15,16 och 17).
Själva lösningen av Hyperloop typ föreslogs redan av Gerald O'Neil vid Senatsutfrågningen 1976-01-19. I detta var fråga om materialtransport från månytan till L4. Teorin testades vid MIT framgångsrikt på 1970-talet. Med teorin syftar jag på transport i lufttom omgivning med mag.lev. teknik. Elon Musk har dock inte föreslagit detta utan med ett lufttryck som vi har på 10 km höjd![]()
Tekniken finns men det brister allvarligt i politisk vilja
Nej, tekniken finns inte, den är långt borta. Tills någon visar att det går att bygga är det inte så meningsfullt att se det som ett alternativt trafikslag.thorwald skrev:twr skrev: Själva lösningen av Hyperloop typ föreslogs redan av Gerald O'Neil vid Senatsutfrågningen 1976-01-19. I detta var fråga om materialtransport från månytan till L4. Teorin testades vid MIT framgångsrikt på 1970-talet. Med teorin syftar jag på transport i lufttom omgivning med mag.lev. teknik. Elon Musk har dock inte föreslagit detta utan med ett lufttryck som vi har på 10 km höjd![]()
Tekniken finns men det brister allvarligt i politisk vilja
Är av annan åsikt, med begreppet "tekniken finns" är det som i alla tekniska lösningar. vissa delar finns i någon form fastän helheten inte existerar i sig. Vi kan väl jämföra detta med projektet EU. Ett EU existerar men projektet är definitivt inte färdigt eftersom Sverige fortfarande använder kronor, snart kanske e-kronor. Alltså färdigt gäller även utanför tekniska problem.twr skrev:Problemet är att vissa teknikentusiaster inte förstår hur ett transportsystem fungerar. De ser att någon har byggt ett rör, på några hundra meter, och transporterat två personer i en fart som de flesta bilar klarar av. När de ser detta säger de "tekniken finns".
Någon behöver visa att det går att bygga sådana här system för att det ska vara meningsfullt att diskutera. Jag har inte sett några seriösa förslag. Har du?thorwald skrev: Är av annan åsikt, med begreppet "tekniken finns" är det som i alla tekniska lösningar. vissa delar finns i någon form fastän helheten inte existerar i sig. Vi kan väl jämföra detta med projektet EU. Ett EU existerar men projektet är definitivt inte färdigt eftersom Sverige fortfarande använder kronor, snart kanske e-kronor. Alltså färdigt gäller även utanför tekniska problem.
Det är ju inte ett liknande projekt. Det du beskriver nu är ju teknik som bevislingen finns, nämligen höghastighetståg. Det finns mängder av människor som vet hur man bygger höghastighetståg och det finns inga tekniska problem att lösa, i den meningen. Här handlar det om att tillämpa befintliga lösningar för ett specifikt projekt. Så detta har ingenting med hyperloop att göra.thorwald skrev:I och med att vi får denna politiska vilja för projektet startar egentligen arbete med de lösningar som behövs. Vi har i Finland en massa erfarenhet inom ett liknande projekt, nämligen Finest Bay Area tunnel projektet. Vi här arbetar hårt på just den politiska viljan. Eknomisidan är klar men politik är politik. De tekniska frågorna påminner fastän i detta fall är det inte fråga om lufttäta rör. Tågen i tunnlarna är höghastighetståg och det är planerat att spåret går i tunnlar under alla storstadsområdena (Vanda, Esbo, Tallinn men även delvis Helsingfors). Det där med stationer, växlar, tät trafik och så vidare arbetar ingenjörsbyrån just nu med.
Det finns mängder av företag som pratar om detta, men verkliga projekt finns inte vad jag vet, även om de kanske presenteras på det sättet.thorwald skrev:Ute i världen har redan flera Hyperloop projekt startats så även om vi idag startar projektet Stockholm östra - Otnäs så är det inte klart att vi blir första som blir färdiga, inte för att det är nödvändigt. Men vad som är nödvändigt är transport lösningar som både är snabba och räddar vårt klimat
Min bäste herr thorwald - nu har det blivit fel i citeringen igen!! Det som citeras kommer från ett inlägg från signaturen twr, inte från mig. Jag vill inte bli tillskriven yttranden jag inte har fällt. Som ovan ska det se ut!thorwald skrev:Är av annan åsikt, med begreppet "tekniken finns" är det som i alla tekniska lösningar. vissa delar finns i någon form fastän helheten inte existerar i sig. Vi kan väl jämföra detta med projektet EU. Ett EU existerar men projektet är definitivt inte färdigt eftersom Sverige fortfarande använder kronor, snart kanske e-kronor. Alltså färdigt gäller även utanför tekniska problem.twr skrev:Problemet är att vissa teknikentusiaster inte förstår hur ett transportsystem fungerar. De ser att någon har byggt ett rör, på några hundra meter, och transporterat två personer i en fart som de flesta bilar klarar av. När de ser detta säger de "tekniken finns".
I och med att vi får denna politiska vilja för projektet startar egentligen arbete med de lösningar som behövs. Vi har i Finland en massa erfarenhet inom ett liknande projekt, nämligen Finest Bay Area tunnel projektet. Vi här arbetar hårt på just den politiska viljan. Eknomisidan är klar men politik är politik. De tekniska frågorna påminner fastän i detta fall är det inte fråga om lufttäta rör. Tågen i tunnlarna är höghastighetståg och det är planerat att spåret går i tunnlar under alla storstadsområdena (Vanda, Esbo, Tallinn men även delvis Helsingfors). Det där med stationer, växlar, tät trafik och så vidare arbetar ingenjörsbyrån just nu med.
Ute i världen har redan flera Hyperloop projekt startats så även om vi idag startar projektet Stockholm östra - Otnäs så är det inte klart att vi blir första som blir färdiga, inte för att det är nödvändigt. Men vad som är nödvändigt är transport lösningar som både är snabba och räddar vårt klimat