Tunnelbanans plattformar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanans plattformar
Jag såg en plan över Hammarby kanal station, där hela plattformen låg i radie. 800 meter tror jag det var. Det verkar väl bra att man inte hakar upp sig på att allt ska vara rakspår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans plattformar
Om man bygger gångtunnlar med transportband mellan Södra station, Mariaplan och Medborgarplatsen så borde man rimligtvis kunna avlasta en del resenärer från T-centralen.
Fast då var det ju att Medborgarplatsen har rätt smal plattform. Det fungerar idag eftersom trapporna längs den sträckan (vad jag minns) sitter i ändarna och inte mynnar ut mitt på plattformarna och framförallt för att resandeunderlaget är mindre än på T-centralen. Detta kan vara svårt att behålla om man bygger anslutning till Södra Station. Å andra sidan skulle väl anslutning mellan Södra Station och Mariaplan vara av större nytta (eftersom det innebär en till anslutning mellan röda banan och pendeltågen), och där råder mig veterligen ingen trängselrisk vid plattform.
För övrigt har vi diskuterat plattformsdörrar till leda och jag framför åter igen att med vissa givna kombinationer av olika tågtyper så går det att bygga plattformsdörrar som kan öppnas på flera olika sätt som passar de olika tågtyperna. Givetvis finns det kombinationer av tågtyper, speciellt om det är fler än två typer, som kan vara omöjliga att lösa, men innan det faktiskt utretts specifikt för kombinationen Cx och C20 respektive C30 och vilka andra fordon som kan bli kvar på röda banan (Cx och/eller C20) så kan man inte säga att det inte fungerar.
En annan bra grej som bör kunna göras är att bygga in lampor under glasytor i golvet och låta dessa lampor indikera var folk bör stå, gå o.s.v. för att skapa fritt flöde för avstigande. Tänk John Travolta dansandes på 70-talet, minus John Travolta och minus dansen men behåll det coola kulörta dansgolvet och modifiera detta så att det passar ändamålet.
Fast då var det ju att Medborgarplatsen har rätt smal plattform. Det fungerar idag eftersom trapporna längs den sträckan (vad jag minns) sitter i ändarna och inte mynnar ut mitt på plattformarna och framförallt för att resandeunderlaget är mindre än på T-centralen. Detta kan vara svårt att behålla om man bygger anslutning till Södra Station. Å andra sidan skulle väl anslutning mellan Södra Station och Mariaplan vara av större nytta (eftersom det innebär en till anslutning mellan röda banan och pendeltågen), och där råder mig veterligen ingen trängselrisk vid plattform.
För övrigt har vi diskuterat plattformsdörrar till leda och jag framför åter igen att med vissa givna kombinationer av olika tågtyper så går det att bygga plattformsdörrar som kan öppnas på flera olika sätt som passar de olika tågtyperna. Givetvis finns det kombinationer av tågtyper, speciellt om det är fler än två typer, som kan vara omöjliga att lösa, men innan det faktiskt utretts specifikt för kombinationen Cx och C20 respektive C30 och vilka andra fordon som kan bli kvar på röda banan (Cx och/eller C20) så kan man inte säga att det inte fungerar.
En annan bra grej som bör kunna göras är att bygga in lampor under glasytor i golvet och låta dessa lampor indikera var folk bör stå, gå o.s.v. för att skapa fritt flöde för avstigande. Tänk John Travolta dansandes på 70-talet, minus John Travolta och minus dansen men behåll det coola kulörta dansgolvet och modifiera detta så att det passar ändamålet.
Re: Tunnelbanans plattformar
Vad du envisas med Mariaplan!M_M skrev:Om man bygger gångtunnlar med transportband mellan Södra station, Mariaplan och Medborgarplatsen så borde man rimligtvis kunna avlasta en del resenärer från T-centralen.
Fast då var det ju att Medborgarplatsen har rätt smal plattform. Det fungerar idag eftersom trapporna längs den sträckan (vad jag minns) sitter i ändarna och inte mynnar ut mitt på plattformarna och framförallt för att resandeunderlaget är mindre än på T-centralen. Detta kan vara svårt att behålla om man bygger anslutning till Södra Station. Å andra sidan skulle väl anslutning mellan Södra Station och Mariaplan vara av större nytta (eftersom det innebär en till anslutning mellan röda banan och pendeltågen), och där råder mig veterligen ingen trängselrisk vid plattform.

Redan i dag så är det många som byter mellan Mariatorget och Södra station. (Om det inte regnar

Medborgarplatsen hade från början endast en uppgång. I södra änden av stationen. Andra änden är mycket smal. Men så där en 50 m (?) från den smala änden har men för en del år sedan byggt ytterligare en uppgång. Smal trappa åt ena hållet. Rulltrappa åt det andra. Passagen mellan uppgången och perrongkanten är nog bland de trängre passager av den typen i Stockholms T-banenät.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tunnelbanans plattformar
Mellan Mariatorget (som stationen och torget heter) och Södra Station är det ungefär 350 meter, mellan T-Centralens spärrar och pendeltågsspärrarna på Stockholms Central är det ungefär 250 meter. Ingen enorm skillnad att gå, men däremot en enorm skillnad i hur man blir vägledd. Mellan T-Centralen och Stockholms Central är det skyltat hela vägen. Mellan Mariatorget och Södra Station finns det en liten pil vid utgången som säger åt vilket håll man ska gå, men sedan är man bara på en vanlig stadsgata utan någon aning om att man är på rätt väg. Visst skulle en tunnel med rullband göra bytet smidigare, men framförallt behöver någon (staden, landstinget) se till att även ovana resenärer kan se det här som en potentiell bytespunkt. Nu tänker inte ens många vana resenärer på att det går att byta här.M_M skrev:Om man bygger gångtunnlar med transportband mellan Södra station, Mariaplan och Medborgarplatsen så borde man rimligtvis kunna avlasta en del resenärer från T-centralen.
En annan lösning är att helt enkelt ha samma avstånd mellan dörrarna på alla tågtyper som trafikerar en viss linje. Då behöver man varken fantasifulla dörrlösningar eller Travolta-golv, utan bara vanliga plattformsdörrar som alla begriper hur man ställer sig vid. Dörrarna behöver ju inte vara exakt på samma ställe på alla fordon, bara det håller sig inom ett område på ±1 meter (beräknat på ett centrum-centrum-avstånd på 5585 mm, omlottgående plattformsdörrar och 1400 mm dörrbredd på vagnarna, hämtat från C30-skisser).M_M skrev: För övrigt har vi diskuterat plattformsdörrar till leda och jag framför åter igen att med vissa givna kombinationer av olika tågtyper så går det att bygga plattformsdörrar som kan öppnas på flera olika sätt som passar de olika tågtyperna. Givetvis finns det kombinationer av tågtyper, speciellt om det är fler än två typer, som kan vara omöjliga att lösa, men innan det faktiskt utretts specifikt för kombinationen Cx och C20 respektive C30 och vilka andra fordon som kan bli kvar på röda banan (Cx och/eller C20) så kan man inte säga att det inte fungerar.
En annan bra grej som bör kunna göras är att bygga in lampor under glasytor i golvet och låta dessa lampor indikera var folk bör stå, gå o.s.v. för att skapa fritt flöde för avstigande. Tänk John Travolta dansandes på 70-talet, minus John Travolta och minus dansen men behåll det coola kulörta dansgolvet och modifiera detta så att det passar ändamålet.
Re: Tunnelbanans plattformar
Mariatorget! När ska du lära dig?M_M skrev:Om man bygger gångtunnlar med transportband mellan Södra station, Mariaplan och Medborgarplatsen så borde man rimligtvis kunna avlasta en del resenärer från T-centralen.



twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans plattformar
Mariatorget!
Jag lär mig när jag lyckats avprogrammera mig helt från Mariaplan i Göteborg 
Håller helt med om att bättre skyltning vore bra. Det kan väl inte vara så svårt att se till att varje korsning i området har skyltar till tunnelbana och pendeltåg?



Håller helt med om att bättre skyltning vore bra. Det kan väl inte vara så svårt att se till att varje korsning i området har skyltar till tunnelbana och pendeltåg?
Re: Tunnelbanans plattformar
Åk dit så ser du tydligt att detta är ett torg och inte en plan!M_M skrev:Mariatorget!![]()
Jag lär mig när jag lyckats avprogrammera mig helt från Mariaplan i Göteborg

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans plattformar
Från och med någon timma sedan är denna sträcka, Swedenborgsgatan, gågata enligt direktrapport från platsen i Radio Stockholm.LÅ1 skrev:Redan i dag så är det många som byter mellan Mariatorget och Södra station. (Om det inte regnar)
Stockholmdirekt skrev om det för ett halvår sedan: "Swedenborgsgatan blir gågata"
Sedan är frågan hur den skyltas. Som gågata, som påbjuden gångtrafik eller som gata med förbud mot trafik med fordon. I det första fallet är, trots namnet, cykling tillåten, men inte i de övriga. Men det gör nog ingen större skillnad i praktiken!
Nu är vi en bit från trådämnet. Men för att lite grann knyta an till ämnet så kan man konstatera att cyklar inte behöver använda denna gågata för att byta från pendeltågens plattform till T-banans, eftersom man inte får ta ner cyklar i T-banan.
Jag tycker snarare att det är en park, trots namnet!twr skrev:Åk dit så ser du tydligt att detta är ett torg och inte en plan!M_M skrev:Mariatorget!![]()
Jag lär mig när jag lyckats avprogrammera mig helt från Mariaplan i Göteborg

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanans plattformar
Av praktiska erfarenheter är min åsikt att i praktiken används redan idag "hela" plattformarna. I rusning skulle plattformsdörr/räcke troligen minska utrymmet då dessa skulle ta upp plats på plattformarna. Om det skulle funnits ett skyddsombud och ett Arbetsmiljöverk för resenärer skulle dessa för länge sedan infört ett skyddsstopp på plattforma för TUB1 och TUB2 på T-Centralen.Magnus Ahltorp skrev: Det skulle göra mycket för trängseln om det installerades plattformsdörrar. Då skulle hela plattformarna kunna användas utan att någon riskerar att falla ner på spåret.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tunnelbanans plattformar
Bra plattformsdörrar- och barriärer tar inte upp mycket utrymme. Om resenärerna idag skulle stå så nära kanten att de med barriärer skulle få mindre plats betyder det att de skulle riskera att bli påkörda av tåget när det kommer in till plattformen, vilket i sin tur betyder att tåget måste köra långsammare.BSB101 skrev:Av praktiska erfarenheter är min åsikt att i praktiken används redan idag "hela" plattformarna. I rusning skulle plattformsdörr/räcke troligen minska utrymmet då dessa skulle ta upp plats på plattformarna. Om det skulle funnits ett skyddsombud och ett Arbetsmiljöverk för resenärer skulle dessa för länge sedan infört ett skyddsstopp på plattforma för TUB1 och TUB2 på T-Centralen.Magnus Ahltorp skrev: Det skulle göra mycket för trängseln om det installerades plattformsdörrar. Då skulle hela plattformarna kunna användas utan att någon riskerar att falla ner på spåret.
Re: Tunnelbanans plattformar
Någon som vet vilken höjd över havet plattformarna i Danderyds sjukhus respektive Mörby centrum ligger på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanans plattformar
Enligt "Stockholm Under" är höjdläget på Danderyds sjukhus 6,4 m.ö.h och Mörby centrum 6,5 m.ö.htwr skrev:Någon som vet vilken höjd över havet plattformarna i Danderyds sjukhus respektive Mörby centrum ligger på?
Re: Tunnelbanans plattformar
Tack!Lennart Petersen skrev:Enligt "Stockholm Under" är höjdläget på Danderyds sjukhus 6,4 m.ö.h och Mörby centrum 6,5 m.ö.htwr skrev:Någon som vet vilken höjd över havet plattformarna i Danderyds sjukhus respektive Mörby centrum ligger på?

Kan man då anta att spåren däremellan håller sig på samma nivå? Eller möjligen gör en liten "puckel"?
Min gissning är att stn Danderyds sjukhus har byggts i ett öppet schakt? Resten av tunnelbanan genom Danderyds kommun torde väl vara bergtunnel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans plattformar
Det går lite upp och ner; båda plattformarna lutar något norrut och i växelpartiet söder om Mörby centrum lutar det lite mer norrut. Sedan lutar det söderut en bit och sedan norrut igen. Men största höjdskillnaden på sträckan är 5 m eller något sådant.twr skrev:Tack!Lennart Petersen skrev:Enligt "Stockholm Under" är höjdläget på Danderyds sjukhus 6,4 m.ö.h och Mörby centrum 6,5 m.ö.htwr skrev:Någon som vet vilken höjd över havet plattformarna i Danderyds sjukhus respektive Mörby centrum ligger på?![]()
Kan man då anta att spåren däremellan håller sig på samma nivå? Eller möjligen gör en liten "puckel"?
Ja det är cirka 600 m betongtunnel vid Danderyds sjukhus.twr skrev:Min gissning är att stn Danderyds sjukhus har byggts i ett öppet schakt? Resten av tunnelbanan genom Danderyds kommun torde väl vara bergtunnel?
Re: Tunnelbanans plattformar
Har Västra skogen en mittplattform och en sidoplattform?
Vilket spår går överst inne i berget, det mot Solna centrum, eller det från Huvudsta?
Vilket spår går överst inne i berget, det mot Solna centrum, eller det från Huvudsta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans plattformar
Jag tror det är spåret mot Solna Centrum som går överst.
Re: Tunnelbanans plattformar
"Alla ska känna att kollektivt resande är det bästa valet för dem, att det är bättre än bilen, säger Fredrik Pettersson". Då skulle man ju kanske fundera på att se över finansieringen och sänka priserna istället - för om det är något som gör det värt så är det ju om det är riktigt billigt eller gratis att åka. Dom som äger en bil, betalar för den och inte vågar/vill planka på SL är ju ofta inte så sugna på att behöva köpa dyra biljetter också. Många gånger är soppan för att ta bilen t o m billigare eller kostar lika mycket som att köpa SL-kort för att åka till och från jobbet.LÅ1 skrev:Brommaplans plattform är väl ganska trång, eller är det bara stationsingången som kan anses vara för trång?
Det finns de som föreslår ett extra spår på T-banan för snabbtåg. Riktigt hur de tänkt sig framgår inte av artikeln som till största delen handlar om biltrafik "S: Bygg en tunnel under Brommaplan". (Vill du kommentera biltrafiken så gör gärna det i en egen tråd.)
Vid Brommaplan borde det vara betydligt lättare att bredda stationen än vid T-centralen.En tanke är ett tredje spår längs tunnelbanan.
– Tågen skulle kunna gå oftare längre ut på linjen och det skulle öppna en möjlighet för direkttåg som stannar på färre stationer men går snabbt, säger Fredrik Pettersson.
Sen kan dom ju köra långa tåg på helgerna också och införa AC i C20 (det är ju idioti att inte ha AC i ett tåg som körs så mycket ovan mark och inte har öppningsbara fönster), så man slipper en trång och svettig resa (sämre komfort är ju verkligen en stor faktor som får folk att välja bort kollektivtrafiken).
Det är ju idioti och tro att man ska kunna konkurrera tidsmässigt med bil (man undrar ju om dessa styrande ens har kört bil i lågtrafik). Uppenbarligen kan ju inte ens pendeltåget göra det fullt ut, trots en toppfart på 160 km/h. Håller man hastighetsbegränsningarna så går det dock oftast fortare att ta pendeltåget - förutsatt att resans start och mål ligger nära en station. Men tänk då tunnelbanan som bara har 78 km/h som toppfart (ja egentligen 80 men det blir sällan mer än 78 då pådraget slås av vid den farten) och tunnelbanetågen vinner ju inget mot pendeltåget när det kommer till inbromsning och acceleration. Det är ju bara i rusningen och tät helgtrafik det går fortare att åka tunnelbana. Det är ju bebyggt nära tunnelbanan på många ställen och bygga extra spår i tunnlar är ju inte helt okomplicerat - så det kanske inte motiverat med en så stor insats för något man bara har nytta av i rusningen och vissa helger dagtid. Dom pengarna är nog bättre satsade på att t ex köra långa tåg på helgerna.
Det är ju skillnad på pendeltågen där det redan är planerat att bygga 4-spår och där det finns ett större behov av det i och med alla långväga tåg som behöver kunna köra om pendeltågen.
Att dom t ex ska kunna få folk som gillar att köra bil och motorcykel att välja tunnelbana för att den går några minuter fortare jämfört med nu är ju rent skrattretande. Är det är billigt däremot och man sitter bekvämt i ett luftkonditionerat fordon så kanske dom ändå gör det emellanåt för att spara pengar.
Vad det gäller plattformarnas bredd så varierar det ju mellan olika stationer och plattformarna har ju som nämnts inte samma bredd över hela på många stationer. Men det är ju enkelt att mäta med en laseravståndsmätare. Om man inte har en sån, så är dom ju inte så dyra numera:
http://www.clasohlson.com/se/Laseravst% ... r408786000
Re: Tunnelbanans plattformar
Hur är det med Skärholmens station? Ligger den direkt norr om, parallellt med, torget? Vad finns söder respektive norr om stationen, i samma nivå? Var övergår banan österut från överdäckning till bergtunnel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Tunnelbanans plattformar
Även där är det ju rätt långt mellan verklighetens tendenser (mindre andel offentliga kostnader = dyrare för resenären och mindre marginaler för investeringar i kapaciteten; större andel ståplatser och sittplatserna helst på längden) och en strävan att locka bilister som är mer än munväder eller valfläsk.C20_rules skrev:Att dom t ex ska kunna få folk som gillar att köra bil och motorcykel att välja tunnelbana för att den går några minuter fortare jämfört med nu är ju rent skrattretande. Är det är billigt däremot och man sitter bekvämt i ett luftkonditionerat fordon så kanske dom ändå gör det emellanåt för att spara pengar.
Re: Tunnelbanans plattformar
Du ser sträckningen rätt bra på Eniros hybridkarta. Det är egentligen knappast rakspår någonstans på stationen men västra delen är hyfsat parallell med torget, medan östra delen ligger i kurva norrut.twr skrev:Hur är det med Skärholmens station? Ligger den direkt norr om, parallellt med, torget? Vad finns söder respektive norr om stationen, i samma nivå? Var övergår banan österut från överdäckning till bergtunnel?
Söder om stationen finns ju Skärholmens gamla och nya centrum som är byggt på någon sorts blandning av överdäckning, schaktmassor och ursprunglig markyta. Det bör vara en hel del pålar i marken då det bitvis är rena lerpölen. Lite osäker på hur mycket hålrum det egentligen är i spårnivån söder om plattformen, möjligen lastgator och sånt till centrumen?
Norr om stationen skjuter det upp ett berg med rätt branta väggar. Möjligen har man sprängt sig ner lite i detta berg längs utfarten mot Sätra. Den egentliga bergtunneln börjar vid korsningen med Skärholmsvägen vilket du nog också kan ana på kartan.