Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
När man väl fått ner Pendeltågen i Citybanan så skall äntligen getingmidjans spår rustas upp. Alltså sträckan Stockholms södra - Centralen. Den sträcka där experter anser att spåren redan i dag är så dåliga att olycksrisken är stor.
Nu börjar man planera hur trafiken skall gå när den sträckan är avstängd. (Det är inte utan att man tänker på hur det var i Berlin när Bahnhof Zoo var säckstation för alla tåg utom S-bahn.)
En tanke tycks vara att låta regionaltågen vända vid Södra station: "Södra station kan bli en station för regionaltåg", medan fjärrtågen vänder i Flemingsberg.
(Ett avsnitt i den länkade texten lyder: "Trafikverket tillsammans med tågoperatörerna diskuterar nu hur tågen ska kunna köra som vanligt när spåren mellan Södra station och Centralstationen byts ut.". Det är väl så att de inte kan köra som vanligt!)
Nu börjar man planera hur trafiken skall gå när den sträckan är avstängd. (Det är inte utan att man tänker på hur det var i Berlin när Bahnhof Zoo var säckstation för alla tåg utom S-bahn.)
En tanke tycks vara att låta regionaltågen vända vid Södra station: "Södra station kan bli en station för regionaltåg", medan fjärrtågen vänder i Flemingsberg.
(Ett avsnitt i den länkade texten lyder: "Trafikverket tillsammans med tågoperatörerna diskuterar nu hur tågen ska kunna köra som vanligt när spåren mellan Södra station och Centralstationen byts ut.". Det är väl så att de inte kan köra som vanligt!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Jag tycker att, vilket jag redovisat tidigare, att man skall bygga ett nytt "Station Stockholm Liljeholmen", en säckstation med 4-5 spår som förläggs längsmed och under Södertäljevägen vid Liljeholmen. Genom att använda de båda gamla tunnlarna från Årsta så kommer man enkelt åt stambanenätet via Årsta. Stationsentrén blir under vägen och får ett gångavstånd på mindre än 200 meter till tunnelbanan. Stockholm behöver bli större med fler citynära stationer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Men hur skall Tvärbanan då ta sig förbi platsen? Jo, det är klart att om man bygger om för fler spår, och perronger, så kan man nog lösa det problemet också.Odd skrev:Jag tycker att, vilket jag redovisat tidigare, att man skall bygga ett nytt "Station Stockholm Liljeholmen", en säckstation med 4-5 spår som förläggs längsmed och under Södertäljevägen vid Liljeholmen. Genom att använda de båda gamla tunnlarna från Årsta så kommer man enkelt åt stambanenätet via Årsta. Stationsentrén blir under vägen och får ett gångavstånd på mindre än 200 meter till tunnelbanan. Stockholm behöver bli större med fler citynära stationer.
En "Station Stockholm Liljeholmen" skulle kanske ha underlättat något de senaste decennierna när getingmidjan varit näst intill överbelastad. Men när det blir ordning på spåren framåt 2020, hur stort är behovet då? Men enkla och snabba byten till Tvärbanan och röda T-banan skulle kanske ge visst underlag, även om bytet till T-banan blir betydligt snabbare och bekvämare när Citybanan öppnas. För i dag är bytet Centralen - T-centralen inget man vill uppleva i rusningstid varje morgon.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Eftersom Tvärbanan aldrig skulle korsa järnvägen så är det inget problem. Stationen skulle ligga under Södertäljevägen och ha sin utgång ungefär där Tvärbanan går under Södertäljevägen.
Ofta har man alldeles för korta perspektiv, en Stockholm-Liljeholmen skulle vara en investering som kanske skall användas i flera hundra år men gör man det inte nu så kommer möjligheten att bygga den kanske försvinna inom 10 år beroende på utvecklingen i Årsta.
Ofta har man alldeles för korta perspektiv, en Stockholm-Liljeholmen skulle vara en investering som kanske skall användas i flera hundra år men gör man det inte nu så kommer möjligheten att bygga den kanske försvinna inom 10 år beroende på utvecklingen i Årsta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
OK. Men Tvärbanan går i dag på spåren som ligger i rak fortsättning på tunneln har jag för mig. Så de kanske måste flyttas lite i sidled. Men det är ju närmast en bagatell i sammanhanget.Odd skrev:Eftersom Tvärbanan aldrig skulle korsa järnvägen så är det inget problem. Stationen skulle ligga under Södertäljevägen och ha sin utgång ungefär där Tvärbanan går under Södertäljevägen.
Hela Södertäljevägen skall ju enligt planerna förnyas på platsen. Skall bli stadsgata enligt nu ganska gamla planer. Och vill man göra något som det här så gäller det ju att reservera behövligt utrymme i alla riktningar.Odd skrev:Ofta har man alldeles för korta perspektiv, en Stockholm-Liljeholmen skulle vara en investering som kanske skall användas i flera hundra år men gör man det inte nu så kommer möjligheten att bygga den kanske försvinna inom 10 år beroende på utvecklingen i Årsta.
Att göra reservat för framtida behov är nog bra. Men långt ifrån alla kommer att användas. Tänker på reservat för T-baneförlängningar både vid Fruängen och Bagarmossen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Den ena tunneln går inte att använda rakt av, eftersom en bropelare för Årstabergssträckan (delen av Södra länken mot Essingeleden) står i vägen. Men det går säkert att lösa för inte alltför mycket pengar. Planskild anslutning till stambanan är ju lätt att ordna, inga konstbyggnader borde behövas. Anslutningen på östra sidan finns redan, och på västra sidan ser det ut som att anslutningen ryms inom nuvarande fastighet. Frågan är väl bara hur stor nytta en station i Liljeholmen skulle ha, och vilken trafikering som skulle vara lämplig.Odd skrev:Jag tycker att, vilket jag redovisat tidigare, att man skall bygga ett nytt "Station Stockholm Liljeholmen", en säckstation med 4-5 spår som förläggs längsmed och under Södertäljevägen vid Liljeholmen. Genom att använda de båda gamla tunnlarna från Årsta så kommer man enkelt åt stambanenätet via Årsta. Stationsentrén blir under vägen och får ett gångavstånd på mindre än 200 meter till tunnelbanan. Stockholm behöver bli större med fler citynära stationer.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Jag tror att Stockholm har potential att öka tågtrafiken mer än vad nuvarande centralstation klarar av. En Stockholm-Liljeholmen, med t-bana 10 minuter från Centralen, skulle göra det ganska enkelt att byta mellan tåg som trafikerar resp stationer.
Även om man bara får tillgång till en tunnel genom berget så skulle det nog räcka för trafiken. Dessutom skulle stationen bli ganska billig att anlägga då man, som skrevs tidigare, ändå kommer att bygga om Södertäljevägen och att det än så länge är ganska enkelt att ansluta till stambanan vid Årsta.Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Det här är intressanta tankar. Men det finns redan diskussioner om att man drar södertäljevägen under jord här och skapar lugn gatutrafik ovan. http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 9yFddXpTg/
Sedan om man ändå ska göra så mycket jobb, varför inte gå under jord ännu närmre bussstation och tunnelbana? Jag kan inte helt hur de underjordiska parkeringsgaragen ligger förhållande till kartan, men det kanske inte gör så mycket, snarare fördelaktigt att nyttja dem. Sedan borde man väl vilja bygga det för att kunna bygga kungsholmenlinjen om 50-100 år.
Sedan om man ändå ska göra så mycket jobb, varför inte gå under jord ännu närmre bussstation och tunnelbana? Jag kan inte helt hur de underjordiska parkeringsgaragen ligger förhållande till kartan, men det kanske inte gör så mycket, snarare fördelaktigt att nyttja dem. Sedan borde man väl vilja bygga det för att kunna bygga kungsholmenlinjen om 50-100 år.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
attär det inte dumt att bygga fast sig i en säckstation? Bättre vore väl att förbereda för genomgående trafik via Fridhemsplan.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Fast som jag tolkar idén är det att med ganska små medel få till en ny station. Genomgående trafik via Fridhemsplan kan ju ordnas senare. Är det något i denna idé som försvårar för en sådan förlängning?Kantorn skrev:attär det inte dumt att bygga fast sig i en säckstation? Bättre vore väl att förbereda för genomgående trafik via Fridhemsplan.
Det är ganska nära buss och tunnelbana, drygt 100 meter. Med lämpliga gångstråk kommer det inte kännas långt i förhållande till plattformslängden. Men du kanske vill ha anslutning till buss och tunnelbana mitt på plattformen? Då blir det väl genast väldigt mycket dyrare.Christian Spår skrev: Sedan om man ändå ska göra så mycket jobb, varför inte gå under jord ännu närmre bussstation och tunnelbana?
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Ja då är jag nöjd.Magnus Ahltorp skrev:Fast som jag tolkar idén är det att med ganska små medel få till en ny station. Genomgående trafik via Fridhemsplan kan ju ordnas senare. Är det något i denna idé som försvårar för en sådan förlängning?Kantorn skrev:är det inte dumt att bygga fast sig i en säckstation? Bättre vore väl att förbereda för genomgående trafik via Fridhemsplan.
Professionell tyckare
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Liljeholmen verkar vara ett mycket bra alternativ.
Även efter Citybanans öppnande kommer det att hända att tågen inte kan gå till centrum - det är inte fråga om utan när.
En station under Södertäljevägen med gångtunnel till T-banestationen/buss/spårvagn skulle underlätta mycket.
Denna station skall nog inte (?) vara permanent utan öppnas tillfälligt när behov finns, men kunna öppnas på några minuter så snabba omledningsbeslut lätt kan ordnas.
Det borde bli en succé.
-Per
Även efter Citybanans öppnande kommer det att hända att tågen inte kan gå till centrum - det är inte fråga om utan när.
En station under Södertäljevägen med gångtunnel till T-banestationen/buss/spårvagn skulle underlätta mycket.
Denna station skall nog inte (?) vara permanent utan öppnas tillfälligt när behov finns, men kunna öppnas på några minuter så snabba omledningsbeslut lätt kan ordnas.
Det borde bli en succé.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Ju mer jag tänker på det, ju vettigare verkar det. Tror att det är många som kommer från södra delarna av pendeltågslinjerna och som har målpunkt utmed T-banan några få stationer från Liljeholmen. För att nu inte tala om närområdet som just nu växer.
Skulle det inte vara lämpligt med en station vid Västberga också? Jag vet att det blir tätt mellan stoppen, men vad skall hända med det området i framtiden? Troligen kommer resandet till och från det området snarare att öka än minska, oavsett hur området utvecklar sig. (Om det inte tillåts förslummas förstås, men det är ju inte troligt.
)
Skulle det inte vara lämpligt med en station vid Västberga också? Jag vet att det blir tätt mellan stoppen, men vad skall hända med det området i framtiden? Troligen kommer resandet till och från det området snarare att öka än minska, oavsett hur området utvecklar sig. (Om det inte tillåts förslummas förstås, men det är ju inte troligt.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Det finns redan en station vid Västberga. Den kallas Årstaberg. Om det skulle byggas en utgång vid den södra änden av plattformen skulle den hamna väldigt nära (ungefär 200 meter) det enda stället som en station vid Liljeholmsgrenen skulle kunna hamna.LÅ1 skrev: Skulle det inte vara lämpligt med en station vid Västberga också? Jag vet att det blir tätt mellan stoppen, men vad skall hända med det området i framtiden? Troligen kommer resandet till och från det området snarare att öka än minska, oavsett hur området utvecklar sig. (Om det inte tillåts förslummas förstås, men det är ju inte troligt.)
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Detta går ju för övrigt att göra redan nu, bara inte med ellok. Nu i helgen går det två persontåg från Liljeholmen till Södertälje och tillbaka, ett på lördagen och ett på söndagen.Per Lind skrev:Liljeholmen verkar vara ett mycket bra alternativ.
Denna station skall nog inte (?) vara permanent utan öppnas tillfälligt när behov finns, men kunna öppnas på några minuter så snabba omledningsbeslut lätt kan ordnas.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
En sådan lösning skulle i dag kännas helt fel. Alldeles för ocentralt i området. Och så är det ju järnvägsspår som skiljer den vrån av Västberga från de mer centrala delarna av området. Vet inte hur det går att passera spåren till fots. Men görs hela området om så kanske det kan fungera.Magnus Ahltorp skrev:Det finns redan en station vid Västberga. Den kallas Årstaberg. Om det skulle byggas en utgång vid den södra änden av plattformen skulle den hamna väldigt nära (ungefär 200 meter) det enda stället som en station vid Liljeholmsgrenen skulle kunna hamna.LÅ1 skrev: Skulle det inte vara lämpligt med en station vid Västberga också? Jag vet att det blir tätt mellan stoppen, men vad skall hända med det området i framtiden? Troligen kommer resandet till och från det området snarare att öka än minska, oavsett hur området utvecklar sig. (Om det inte tillåts förslummas förstås, men det är ju inte troligt.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Visst ligger Årstabergs station ocentralt i Västberga, men en station längs spåret till Liljeholmen skulle inte ligga mycket mer centralt, närmare bestämt 2-300 meter. Visst kan man ha plattformar där, men då skulle de också vara en del av Årstabergs station, ungefär som det ser ut i Djursholms Ösby, fast i lite större skala.LÅ1 skrev:En sådan lösning skulle i dag kännas helt fel. Alldeles för ocentralt i området. Och så är det ju järnvägsspår som skiljer den vrån av Västberga från de mer centrala delarna av området. Vet inte hur det går att passera spåren till fots. Men görs hela området om så kanske det kan fungera.Magnus Ahltorp skrev: Det finns redan en station vid Västberga. Den kallas Årstaberg. Om det skulle byggas en utgång vid den södra änden av plattformen skulle den hamna väldigt nära (ungefär 200 meter) det enda stället som en station vid Liljeholmsgrenen skulle kunna hamna.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
För att anknyta till ämnet, tycker jag att upplägget verkar vettigt. Tidsvärdesförlusterna blir förmodligen lägre än vid tex en nedläggning av Bromma flygplats och flytt av trafiken till Arlanda, som från politiskt håll föreslås som en fullt möjlig permanent lösning.
Rimligen skulle en permanent stängning av fjärrtågstrafiken genom getingmidjan leda till en större stadsmiljöförbättring också. Undrar varför inte det föreslås politiskt, fel typ av passagerare för den populistiska agendan kanske...
Rimligen skulle en permanent stängning av fjärrtågstrafiken genom getingmidjan leda till en större stadsmiljöförbättring också. Undrar varför inte det föreslås politiskt, fel typ av passagerare för den populistiska agendan kanske...
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Tidsskillnaden mellan Arlanda och Bromma är exakt 0 minuter med kollektivtrafik.Some skrev:För att anknyta till ämnet, tycker jag att upplägget verkar vettigt. Tidsvärdesförlusterna blir förmodligen lägre än vid tex en nedläggning av Bromma flygplats och flytt av trafiken till Arlanda, som från politiskt håll föreslås som en fullt möjlig permanent lösning.
Ungefärlig skillnad i bullerutbredning mellan Bromma och Getingmmidjan:Some skrev:Rimligen skulle en permanent stängning av fjärrtågstrafiken genom getingmidjan leda till en större stadsmiljöförbättring också. Undrar varför inte det föreslås politiskt, fel typ av passagerare för den populistiska agendan kanske...
http://kartor.eniro.se/m/AwRJE
50 000 bostäder på Bromma innebär 50 000 förtätningsbostäder färre att förstöra stadsmiljön i redan byggda områden.
Re: Tågtrafiken när "getingmidjan" renoveras
Some: Kanske för att det finns passagerare från platser söder om Stockholm som ska till Arlanda eller Uppsala. De vill nog inte byta tåg till pendeltåg i Liljeholmen/Årstaberg. Hur mycket du än (möjligen) kan tro det så är inte Sverige lika med Stockholm. Faktum är att minoriteten av invånarna bor i Stockholms län. Om man ser till resten av landet alltså.Some skrev:Rimligen skulle en permanent stängning av fjärrtågstrafiken genom getingmidjan leda till en större stadsmiljöförbättring också. Undrar varför inte det föreslås politiskt, fel typ av passagerare för den populistiska agendan kanske...
Professionell tyckare